Geen topic over deze allstar band? Ik neem aan dat elke proghead wel bekend is met hun klasse debuut Office of Strategic Influence (2003), en dat de composities geschreven zijn door Jim Matheos (Fates Warning), Kevin moore (Chroma Key, ex-dreamtheater) en ingedrumt door Mike Portnoy (Dream Theater). Op het debuut was zelfs Steven Wilson (Porcupine Tree, Bass Communion, I.E.M, No-Man etc) en Joey vera te horen op de progklassieker shutDOWN.
Ze hebben onlangs hun tweede album 'Free' gereleased via Inside Out (hoe kan het ook anders), en hij bevalt me prima. De eerste keer dat ik m hoorde had ik de plaat van het net geplukt en was ik niet zo lovend. Ik heb hem aan het begin van deze middag gehaald en nu ik 'm niet via mijn kleine computerspeakertjes hoor maar op hoog volume door een uitstekende geluidsinstalatie ben ik een stuk positiever. De plaat klinkt minder melancholisch dat hun klassedebuut, ook mist het een prog-epic zoals shutDOWN deed op Office. daarentegen voelt deze cd meer aan als één geheel. Er wordt veel meer geëxperimenteerd met samples dan voorheen en het geeft een leuk resultaat. geen Liquid Tenstion achtige fratsen en veel minder metal dan office, wel stevige rock vol freaky effecten. En dat is erg smakelijk
discography:
OSI - Office of Strategic Influence

Tracklist:
01. The New Math (what he said)
02. OSI
03. When You´re Ready
04. Horseshoes and B-52´s
05. Head
06. Hello, Helicopter!
07. shutDOWN
08. Dirt From a Holy Place
09. Memory Daydreams Lapses
10. Standby (looks like rain)
Free (2006)

Tracklist:
01. Sure You Will 03:46
02. Free 03:20
03. Go 04:16
04. All Gone Now 05:13
05. Home Was Good 05:03
06. Bigger Wave 04:30
07. Kicking 03:52
08. Better 04:06
09. Simple Life 04:00
10. Once 06:34
11. Our Town 03:20
Streaming mp3 via progarchives: http://www.progarchives.com/Progressive ... and_id=423 (zoek het menuutje). Het betreft een rustig en melancholisch nummer van het debuut, When You're ready. De rest van de plaat is (op Hello hellicopter na) meer progmetal