Op nu.nl:
Ignite hekelt zelfzuchtige mens
Uitgegeven: 31 januari 2010 07:21
Laatst gewijzigd: 31 januari 2010 07:20
AMSTERDAM – Weinig bands zijn zo politiek geëngageerd als de Amerikaanse hardcoreformatie Ignite. Met zanger Zoltan "Zoli" Téglás voorop, trekt het zestal uit Californië ten strijde tegen onrecht.
Ondanks alle maatschappelijke ellende houdt Téglás de moed erin. Zijn devies: “Leef voor betere dagen, blijf positief”.
Ignite werd opgericht in 1993, maar brak pas in 2000 door met het derde studioalbum A Place Called Home. Daarvoor hadden ze in hardcorekringen al naam gemaakt door intensieve binnen- en buitenlandse tours.
De meest recente Ignite-plaat dateert alweer van 2006: Our Darkest Days. De opvolger is in de maak. Téglás: “We werken aan een nieuw album, maar het is moeilijk. Ik schijf heel veel liedjes, die ik vervolgens weer schrap. Ik ben te zelfkritisch.”
Dat het nieuwe album weer volstaat met maatschappijkritische teksten en melodieuze hardcore, is zeker. Téglás, opgegroeid in Hongarije, snijdt in zijn teksten bij voorkeur heikele punten aan.
Agression, het eerste nummer dat hij voor Ignite schreef, ging bijvoorbeeld over de “Joegoslavische holocaust” en op Poverty For All, van Our Darkest Days, zingt hij over het communisme.
Téglás: “Het communisme is een geweldig concept, maar op de lange termijn is het puur kapitalisme: de mannen aan de top verdienen het geld en de rest lijdt.”
Bush
De zanger stelt dat er veel overeenkomsten zijn tussen het communisme en de regering Bush. “Die regering tapte je telefoons en zei dat je moest oppassen voor je buren; het was bijna een politiestaat."
"Ze zeiden dat ze om hun land gaven, maar tegelijkertijd verkwanselden ze al het geld en onze natuurlijke grondstoffen.” De schuldigen zijn volgens Téglás gemakkelijk aan te wijzen. “Bush en Dick Cheney hebben het land verwoest.”
Onrecht
Met Ignite probeert de Amerikaan mensen bewust te maken van het onrecht in de wereld, omdat de media dat naar zijn mening nalaten. De media zijn in handen van mensen die iedereen dom willen houden, zo stelt hij.
“Tijdens de oorlog deed Walter Kronkite [Amerikaanse verslaggever, 1916-2009 – red.] rechtstreeks verslag vanuit Vietnam. Hij had meer macht dan president Nixon. Tegenwoordig zie je niets meer op televisie. Ik geloof niet in complottheorieën, maar ik weet dat men er alles aan doet om ons dom te houden.”
Woede
Ontzetting en woede zijn Téglás' artistieke drijfveren. Op het nieuwe album, dat in 2010 moet verschijnen, staat bijvoorbeeld een song over de dolfijnenmoord in Taiji, Japan. Het is één van de zes liedjes die Ignite tot nu toe voor het nieuwe album maakte.
Téglás: “Er worden elk jaar 22.000 dolfijnen vermoord. Ik ben niet een of andere bomenknuffelende, liberale hippie, maar je kunt de oceaan niet ongestraft verkrachten omdat je toevallig een visvergunning hebt.”
De wereldwijde ellende is naar zijn mening het gevolg van een vervelende karaktertrek van de mens: zelfzuchtigheid. “Mensen zijn inherent egoïstisch. We zijn nergens goed voor, we doen niets gratis. Ik wil mijn talenten en mogelijkheden benutten om daar enigszins verandering in te brengen.”
http://www.nu.nl/muziek/2173590/ignite- ... -mens.html