Absoluut. Maar waarom keert het woord "sfeer" dan zo vaak terug als het gaat om black? Waarom hebben death metalliefhebbers bij uitstek het niet over "sfeer"? Als je een gemiddelde black metalliefhebber vraagt waarom hij die en die plaat zo goed vindt, zegt ie: 'Om dat lekkere sfeertje,' alsof je hem net hebt gevraagd waarom hij altijd naar dat ene bordeel gaat.Jeroen schreef:natuurlijk, maar elke keer is sfeer weer anders, maar goed, dat is overbekend.
Black metal
Kop dicht, Thorko
En nu alle gekheid weer op een sfeervol stokje.
Nu je er toch bent Jeroen, heb je het nieuwe album van The Stone al gehoord?
Ik hoorde gister pas van mijn neef dat ze bij Folter Records iets hebben uitgebracht maar aangezien hun site in puin ligt heb ik nog geen samples kunnen beluisteren of iets dergelijks...
Nu je er toch bent Jeroen, heb je het nieuwe album van The Stone al gehoord?
Ik hoorde gister pas van mijn neef dat ze bij Folter Records iets hebben uitgebracht maar aangezien hun site in puin ligt heb ik nog geen samples kunnen beluisteren of iets dergelijks...
From their torment springs its delight.
- Jeroen
- That bastard from Metalfan.nl
- Contacteer:
neen, ik heb hier slechts twee (behoorlijk goede en sfeervolle;)) albums liggen.
Zal het één dezer dagen eens checken tussen de verhuizingsperikelen en werkdagen door.
Echter momenteel, tja, Riverside
Zal het één dezer dagen eens checken tussen de verhuizingsperikelen en werkdagen door.
Echter momenteel, tja, Riverside
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"
Tegen overmatig gebruik van breakdowns!
- Stevevaifan
Wat een ellendig vraagstuk is dat toch. Mijn voorlopige twijfelachtige visie luidt dat de gemiddelde (en laat dit even voorbehouden zijn, de gemiddelde) blekkie anders in elkaar steekt dan de gemiddelde Death metalliefhebber. De een is een dromer, de ander meer 'down-to-earth'. Over het algemeen wil een Death fanaat (het type boer) alleen maar dat z'n muziek knuppelt en hij er op los kan gaan, gewoon in de echte wereld. Ervaart 'ie als prettig. De blekkie daarentegen boeit het boeltje om hem heen allemaal niet zo, en vertoeft liever in z'n eigen gedachten, waar dingen mogelijk zijn die eigenlijk niet kunnen. Z'n idealistische fantasiewereldje, zeg maar, vaak wat aan de donkere kant. Waarom? Daarom, omdat daar z'n aangeboren fascinaties liggen. Niks aan te doen. Trouwens niet om alle blekkies neer te zetten als in zichzelf gekeerde autisten, hehe. Maar, in de regel zie ik toch echt die tendens, vandaar in de eerste plaats de hele theorie. Terugkomend op het onderwerp; bepaalde (persoonsgebonden, lijkt me) Black Metal prikkelt dus die fantasie, doet die vonk overslaan, wat de blekkie prettig vindt. Vaak is dat alleen te persoonlijk om uit te kunnen leggen, dus noemt hij het voor het gemak om de haverklap "sfeer". Waar Plaag vervolgens weer pissig om wordt.Plaag schreef:[..]
Absoluut. Maar waarom keert het woord "sfeer" dan zo vaak terug als het gaat om black? Waarom hebben death metalliefhebbers bij uitstek het niet over "sfeer"? Als je een gemiddelde black metalliefhebber vraagt waarom hij die en die plaat zo goed vindt, zegt ie: 'Om dat lekkere sfeertje,' alsof je hem net hebt gevraagd waarom hij altijd naar dat ene bordeel gaat.
Vraag me trouwens niet waarom uitgerekend bepaalde Black dat doet, daar ben ik echt niet over uit. Het kan toch onmogelijk slechts het imago van de muzieksoort zijn.. Het hele genre zal zelf in het algemeen al dicht in de buurt van die vonk komen, door z'n structuur, klank, de hele rimram, en daar zitten dan per persoon een paar bands of in ieder geval albums tussen die -net- dat goede geluid weten te pakken. Logisch eigenlijk nu ik erover nadenk, daarom zijn er ook hordes bands die datzelfde imago meedragen waar je je zo tot aangetrokken voelt en min- of meer dezelfde muziek maken, maar die je weer geen klap doen omdat hun geluid te ver van 'je vonk' ligt. Tjeh.
Het zal zo lek als een vergiet zijn, vooral omdat je er ook veel tussen hebt lopen die beide soorten wel waarderen (ik kijk naar Plaag) (werkt trouwens wel redelijk één kant op, ik zie veel meer lui met Black als hun 'hoofdstijl' die ook Death tof vinden dan omgekeerd), maar ik denk dat het in brede lijnen zo ligt. Wat jij?
Hêhêh, vishandel Berekoek.
Plaag schreef:[..]
Absoluut. Maar waarom keert het woord "sfeer" dan zo vaak terug als het gaat om black? Waarom hebben death metalliefhebbers bij uitstek het niet over "sfeer"? Als je een gemiddelde black metalliefhebber vraagt waarom hij die en die plaat zo goed vindt, zegt ie: 'Om dat lekkere sfeertje,' alsof je hem net hebt gevraagd waarom hij altijd naar dat ene bordeel gaat.
Ik zal je een geheimpje verklappen. BM is ook niet veel meer dan 'sfeer', ja, geros misschien.
Dat magistrale gevoel dat je krijgt, die stijve tokus in je broek als je een plaat luistert, zo van 'verdomme, dit is echt goed', dat is met name te danken aan die fijne sfeer, ambiance, gemoedstoestand, feeling, whoeatever.
Hoe wilde je het anders noemen? Sfeer lijkt me een puike omschrijving, niets vaags aan.
Edit: Overigens zit er in DM ook zat sfeer, maar die DM-knoesten zijn niet zo verfijnd in hun terminologie

een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn
- Krimhild
- Altijd welkom
er is volgens mij niemand van mf naar BMfest in Gent geweest, of wel? Bij Thronar was er niemand omdat de belgse blekkies viking metal toch beneden hun waardigheid achten, Iconoclasm gaf een goeie show, Naer Mataron roste als de nete (stofzuiger zoals het ooit bedoeld was) en bij Kampfar was het geluid kut
geslaagd feestje in ieder geval ^^
geslaagd feestje in ieder geval ^^
Mediteren kun je leren!
- Hellhammer
- Jeroen
- That bastard from Metalfan.nl
- Contacteer:
nee
wat ik echter wel heb gehoord is dat Darkthrone nog altijd de juiste snaar weet te raken. A Blaze in the Northern sky maar eens opgerakeld uit de krochten van de cd kast en podverdriedubbeltjes, dat is toch wel één van de meest sfeervolle (daar gaan we weer) black metal schijven, ooit in elkaar gesleuteld.
Wat me ook niet tegenviel, hoewel meer death metal was Soulside Journey, die grunt is gewoon te tof voor woorden. Hoewel ik na Transylvanian Hunger enigszins af haakte stapte er bij het laatste album weer eens in en ja, ik moet toegeven dat die best wel 'rockt' .
Ach ja, nostalgische buien vragen gewoon om Darkthrone, vooral omdat het intro van Kathaarian Life Code nog altijd ongeëvenaard eng is en blijft.
Niet dan?
wat ik echter wel heb gehoord is dat Darkthrone nog altijd de juiste snaar weet te raken. A Blaze in the Northern sky maar eens opgerakeld uit de krochten van de cd kast en podverdriedubbeltjes, dat is toch wel één van de meest sfeervolle (daar gaan we weer) black metal schijven, ooit in elkaar gesleuteld.
Wat me ook niet tegenviel, hoewel meer death metal was Soulside Journey, die grunt is gewoon te tof voor woorden. Hoewel ik na Transylvanian Hunger enigszins af haakte stapte er bij het laatste album weer eens in en ja, ik moet toegeven dat die best wel 'rockt' .
Ach ja, nostalgische buien vragen gewoon om Darkthrone, vooral omdat het intro van Kathaarian Life Code nog altijd ongeëvenaard eng is en blijft.
Niet dan?
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"
-
Echt wel, a blaze... is zo een onnoemelijke klassieker. geniaal gewoon. En hoewel er nog steeds puike bm plaatjes uitkomen, blijf je toch een speciaal gevoel houden bij de eerste 4 platen van Dark Throne. Laatst nog transilvanian hunger opgezet, die plaat beukt gewoon van begin tot eind zo heerlijk weg..
Zomg?Meltdown schreef:Het verrotte is dat ik het zelf graag zou doen, maar simpelweg even niks weet. 't Is geen weer voor Black.
En nu gaat er geheid een of andere moraalridder zeggen "zomg met die Black wordt het vanzelf kouder en blaa!!!", maar zo werkt het niet, hältst dein Klappe.
Kop dicht, Thorko
De oude shit. Jij trouwens ook.Arzarûk schreef:Avant Garde?
Wat zou je nou kiezen?
Avant Garde of de oude shit?
Avant-Garde staat overigens niet losjes voor 'nieuwe bands'. Ga 't maar aan Hieronimus vragen.Arzarûk schreef:Kijk, black metal is voor mij wel iets dat... van euhm... in iig geen hersenloos raggen (a)
bands zoals:
Burzum
Darkthrone (de nieuwe is ook cker oke)
Mayhem
emperor
dimmu
marduk
maar er zijn gewoon teveel bands met een vette drumcomputer achter een paar eentonige powerchord riffs.. en daar dan een schreeuw overheen.. dat is voor mij toch echt gene Black....
Hêhêh, vishandel Berekoek.
- multi/spazz
- Lord Leuber
- Contacteer:
- Lord Leuber
- Contacteer:
Goeiemorgen, Plaag. Hehehe. Ik maar denken dat het Schattengang was. Godverdegodver. Waarom ziet die troep er hetzelfde uit?! LE-ZEN!Lord Leuber schreef:[..]
Die Festung toch niet? Ik dacht dat Schattengang uit 2004 was, Die Festung pas dit jaar ergens.
Die Festung is net uit, inderdaad. Dat maakt het alleen maar idioter.
Zouden degenen die hebben geboden soms ook gedacht hebben dat het Schattengang was?
Kop dicht, Thorko
- Lord Leuber
- Contacteer:
Ik denk het niet, Schattengang heeft 'maar' een marktwaarde van iets van 60-70 euro, hoewel ik laatst 1 of andere hansworst daar ook 140 voor zag betalen.Plaag schreef:[..]
ouden degenen die hebben geboden soms ook gedacht hebben dat het Schattengang was?
Maar Die Festung is nogal een schimmige release, naar mijn mening. Op Miriquidi, Kunsthall of HotD heb ik 'm nooit bestelbaar gezien (toch wel labels waar je dat zou verwachten) en alleen omdat ik toevallig een keer op Cold Dimensions keek zag ik dat hij beschikbaar was. Dat heb ik toen hier gepost, waar naar ik meen de heer Scream Filled Silence gebruik van dacht te maken door grootschalig in te kopen (met de eBay link snap je waarom). Maar hij viste al achter het net. En er zijn vast meer mensen die de boot gemist hebben omdat dat ding nergens fatsoenlijk is aangekondigd. Het zou me niks verbazen als een groot deel van die oplage bij eBay opportunisten op de plank ligt momenteel.
- Scream filled Silence
-
- Doodskreet
- Contacteer:
Groot nieuws uit BM Land:

Ook hier maar eventjes.
Lekker plaatje trouwens, niet bijster bijzonder maar zeker niet verkeerd.

Ook hier maar eventjes.
Lekker plaatje trouwens, niet bijster bijzonder maar zeker niet verkeerd.
“Play your gloom axe Stephen O’Malley
Sub bass clinging to the sides of the valley
Sub bass ringing in each last ditch and combe
Greg Anderson purvey a sonic doom.”
[img]http://img232.imageshack.us/img232/7098/sunnoanimatedsig6vvst6.gif[/img]
Sub bass clinging to the sides of the valley
Sub bass ringing in each last ditch and combe
Greg Anderson purvey a sonic doom.”
[img]http://img232.imageshack.us/img232/7098/sunnoanimatedsig6vvst6.gif[/img]