Mekong Delta

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Zagato

Mekong Delta

Bericht door Zagato » do sep 28, 2006 2:54 pm

Of de zoekfunctie werkt niet of er is echt nog geen topic over deze progmetal band uit Duitsland.

Deze duitse vrienden hebben al zo'n 7 studioalbums gemaakt en zijn in mijn ogen het best te omschrijven als progressive thrash. Met name de eerste 2 albums zijn klassiekers in het genre.

Mekong Delta 1987
The Gnom 1987
The Music of Erich Zann 1988
Toccata 1989
The Principle of doubt 1989
Dances of Death (and other walking shadows) 1990
Live at an exhibition 1991
Kaleidoscope 1992
Classics 1993
Visions Fugitives 1994
Pictures at an exhibition 1996
The Principle of doubt (Ambitions) 2005

Omdat ik lui ben 'leen' ik de omschrijving van BNRmetal.com:
Mekong Delta emerged on the metal scene as a mystery band, with the story being that the members were under contract to other bands and thus could not reveal their true identities. Early lineups featured Rage mainman Peavey Wagner (and other Rage members as well), but by the time of the first album, a firm lineup was established, consisting of the following members (the real names were not known for a number of years): Keil (Wolfgang Borgmann), Rolf Stein (Frank Fricke, then in Living Death), Vincent St. John (Reiner Kelch, also of Living Death), Bjorn Eklund (Ralf Hubert), and Gordon Perkins (Jörg Michael, then in Rage). The band continued to use pseudonyms for several years (Uwe Baltrusch was listed as Mark Kaye, and Uli Kusch as Patrick Duval). Eventually the real names were revealed, and by 1990 (when Dances Of Death was released) all but Jörg Michael were using their true names.

The music of Mekong Delta is best described as Germanic thrash, with strong progressive and classical tendencies. When they're at their best they are almost untouchable, though at other times the arrangements are a bit too chaotic. Several of the albums are of the hit-and-miss affair, with The Music Of Erich Zann arguably one of their better and most consistent releases. Over the course of their career the band has covered several classical pieces (mostly by Mussorsky), and these have been re-released as the Classics compilation. The last album is all-instrumental and is entirely based on classical pieces, with vocalist Doug Lee not appearing even though he was still considered a member of the band at the time.

With no recordings in eight years and little word from the band, rumors began to circulate that leader Ralf Hubert had left the country and/or had even died. In fact Hubert is alive and well, and has put together a new lineup (below), with recording for a new album already in progress.
Met name het nieuws dat ze weer in de studio zitten doet vermoeden dat er een complot gaande is in progmetalland, de ene na de andere reunie wordt aangekondigd.

http://www.nightmarepatrol.net/mekongdelta/news.php
Laatst gewijzigd door Zagato op do sep 28, 2006 4:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
a fool with a tool is still a fool
[url=http://www.last.fm/user/FrCl/?chartstyle=asimpleblue5][img]http://imagegen.last.fm/asimpleblue5/recenttracks/FrCl.gif[/img][/url]

Fusion

Bericht door Fusion » do sep 28, 2006 3:18 pm

En hoe kan t anders, de eerste reply is van Fuzzy :P Ja ik ken ze uiteraard al heel lang, en vind ze ook erg goed. Ik vind ze één vd weinige bands die erg goed uit de verf komen als ze klassiek thema's gebruiken. Vooral "Night On The Bare Mountain" van Moussorgsky is echt killer van hun!!!
"I already smashed James in the mouth one time, and Lars is scared of his own shadow." - Dave Mustaine

[img]http://picserver.student.utwente.nl/i/ILV6IS57P6G0[/img]

Zagato

Bericht door Zagato » do sep 28, 2006 3:26 pm

Fusion schreef:En hoe kan t anders, de eerste reply is van Fuzzy :P Ja ik ken ze uiteraard al heel lang, en vind ze ook erg goed. Ik vind ze één vd weinige bands die erg goed uit de verf komen als ze klassiek thema's gebruiken. Vooral "Night On The Bare Mountain" van Moussorgsky is echt killer van hun!!!
:lol: Ja we worden wel een beetje voorspelbaar :wink: Ik ken alleen de eerste paar albums en daarna ben ik ze uit het oog verloren....zoals zoveel bands in het begin van de jaren '90 (kennelijk andere prioriteiten :wink: )
[url=http://www.last.fm/user/FrCl/?chartstyle=asimpleblue5][img]http://imagegen.last.fm/asimpleblue5/recenttracks/FrCl.gif[/img][/url]

Ernst

Bericht door Ernst » do sep 28, 2006 3:29 pm

Ik heb the Music of Erich Zann hier op cd, wat een toffe plaat is. Ik luister het niet heel vaak (zoals met alle prog/thrash), maar kwaliteit is het zeker! Had deze band vroegah een beetje status, of werden ze ondergesneeuwd onder de berg thrash die uitkwam rond eind jaren tachtig, begin jaren negentig?

Zagato

Bericht door Zagato » do sep 28, 2006 3:33 pm

Ernst schreef:Ik heb the Music of Erich Zann hier op cd, wat een toffe plaat is. Ik luister het niet heel vaak (zoals met alle prog/thrash), maar kwaliteit is het zeker! Had deze band vroegah een beetje status, of werden ze ondergesneeuwd onder de berg thrash die uitkwam rond eind jaren tachtig, begin jaren negentig?
Vroegah? Ja het was een beetje weirde band (geen foto's, geen optredens, nepnamen etc.) De schrijvende pers was zeer enthousiast maar dat waren de jaren dat ongeveer elke maand 'the next big thing' werd aangekondigd. Ze kunnen wat dat betreft in het rijtje Agent Steel, Toxik, Metal Church, Helstar, Crimson Glory etc. Allemaal bands waar met name Metal Mike van Aardschok een belangrijke 'plugger' was.

Lone Starr

Bericht door Lone Starr » do sep 28, 2006 3:34 pm

Ik heb hier toccata liggen, maar dat is toch een mini? zal die nog eens opzetten.
"Do is die Bahnhof!!"

[img]http://lastfm.obsessive-media.de/weekly/10x2/guidolemmens.jpeg[/img]

Destructor

Bericht door Destructor » do sep 28, 2006 5:28 pm

Heb zelf Mekong Delta en The Music Of Erich Zhan liggen ,2 geweldige albums. Ik ben wel erg benieuwd naar hun versie van Pictures at an Exhibition, lijkt mij erg gaaf. Binnenkort maar eens aanschaffen.

the true Thorko

Bericht door the true Thorko » do sep 28, 2006 5:42 pm

Living Deaths Back to the Weapons... voor de echte nostalgici.
I'm not sick... I'm evil!

Metalfans parttime geweten... en fulltime bemoeial.

Edwynn

Bericht door Edwynn » do sep 28, 2006 6:00 pm

Fusion schreef:En hoe kan t anders, de eerste reply is van Fuzzy :P Ja ik ken ze uiteraard al heel lang, en vind ze ook erg goed. Ik vind ze één vd weinige bands die erg goed uit de verf komen als ze klassiek thema's gebruiken. Vooral "Night On The Bare Mountain" van Moussorgsky is echt killer van hun!!!
Op welk Mekong Delta album staat dit stuk? Hier ben ik wel benieuwd naar.
Heb jij gezegd dat ik een lul was...?

Zagato

Bericht door Zagato » vr sep 29, 2006 9:54 am

Edwynn schreef:[..]

Op welk Mekong Delta album staat dit stuk? Hier ben ik wel benieuwd naar.
Onder aan de pagina kun je naar het stuk luisteren:

http://www.progarchives.com/Progressive ... cd_id=8585

Edwynn

Bericht door Edwynn » vr sep 29, 2006 7:59 pm

Zagato schreef:[..]

Onder aan de pagina kun je naar het stuk luisteren:

http://www.progarchives.com/Progressive ... cd_id=8585
Heel gaaf. Dit had ik nog niet eerder gehoord.

Ik ken verder alleen het eerste album. Onlangs nog (eindelijk) op cd gekocht.

Fusion

Bericht door Fusion » vr sep 29, 2006 8:07 pm

En misschien wel de enige geslaagde mix van met en orkest ooit 8)

"Interludium (Begging for Mercy)" van deze heren, kippevel tot aan t plafond.
"I already smashed James in the mouth one time, and Lars is scared of his own shadow." - Dave Mustaine

[img]http://picserver.student.utwente.nl/i/ILV6IS57P6G0[/img]

Destructor

Bericht door Destructor » zo okt 01, 2006 6:53 pm

Fusion schreef:En misschien wel de enige geslaagde mix van met en orkest ooit 8)

"Interludium (Begging for Mercy)" van deze heren, kippevel tot aan t plafond.
Zeker, gave opbouw ook in dat nummer van het mooie klassiek intro naar het duistere horror film achtig stukje. Geniaal

Metalheank

Bericht door Metalheank » vr jul 27, 2007 7:45 pm

*grote schop!*

Voor een nummer van het nieuwe album:
http://www.mekongdelta.eu/news.php

Ik ben nu halverwege het album...misschien is dit wel het beste wat ze hebben gemaakt! Fijne productie ook.

Afbeelding

The Lurking fear is due on august 24 this year. Are there touring plans, and if yes: do you come to Holland?
Ralf: Yes, we got plans for touring, but not like in former times a lot of concerts in each country, more a kind of concentrated. So 1 0r 2 gigs in each country, which than will include Holland as well.
Laatst gewijzigd door Metalheank op vr jul 27, 2007 7:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Eru Iluvatar

Bericht door Eru Iluvatar » vr jul 27, 2007 7:59 pm

'Lurking Fear' is Mekong Delta's eerste studioalbum sinds 1997. Tien jaar geleden dus.

Inderdaad misschien wel het beste MD-album en tevens één van de beste come-back albums die ik ooit gehoord heb.

Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Contacteer:

Bericht door Jeroen » vr jul 27, 2007 11:02 pm

Als het goed is weet ik morgen hoe de nieuwe Mekong Delta klinkt. Ben enorm benieuwd aangezien het in het afgelopen jaar één van m'n favoriete bands is geworden.

Fantastische albums, stuk voor stuk en de interpretaties van klassieke stukken laten juist horen dat je ook met een standaard rock bezetting behoorlijk diepzinnig kan klinken (de orkestrale edities even buiten beschouwing gelaten).

Ben zelf momenteel het meest te spreken over het debuut en Kaleidoscope. The Music of Erich Zahn is ook goed, maar de zanger vind ik maar matig, dat is dan weer jammer.
Feit is wel dat compositorisch maar weinig thrashy metalbands hierbij in de buurt komen.
Misschien Toxik of extremer, Atheist, maar dit unieke eigen geluid hebben maar weinig bands.

Straks Kaleidoscope nog maar eens draaien.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » za jul 28, 2007 10:47 am

Mekong delta is weer zo'n band die op mijn gigantisch lange lijst staat met 'bands waar ik zeker eens naar moet luisteren'.

Misschien dan toch maar naar hun nieuwe album luisteren gezien de reacties hier.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Metal79

Bericht door Metal79 » za jul 28, 2007 10:52 am

Jeroen schreef: Feit is wel dat compositorisch maar weinig thrashy metalbands hierbij in de buurt komen.
Misschien Toxik of extremer, Atheist, maar dit unieke eigen geluid hebben maar weinig bands.
Anacrusis, Realm, WatchTower, Coroner en de goddelijke Sindrome - om er maar enkele te noemen - zijn ook uitmuntende technothrashbands met een volstrekt eigen geluid. Mekong Delta waren op tour trouwens zeer strak, mooi dat ze terug zijn.

Lone Starr

Bericht door Lone Starr » zo jul 29, 2007 8:22 pm

Metalheank schreef:*grote schop!*

Voor een nummer van het nieuwe album:
http://www.mekongdelta.eu/news.php

Ik ben nu halverwege het album...misschien is dit wel het beste wat ze hebben gemaakt! Fijne productie ook.

Afbeelding

The Lurking fear is due on august 24 this year. Are there touring plans, and if yes: do you come to Holland?
Ralf: Yes, we got plans for touring, but not like in former times a lot of concerts in each country, more a kind of concentrated. So 1 0r 2 gigs in each country, which than will include Holland as well.
Dat nieuwe nummer klinkt meteen als Mekong Delta. Zal wel goed album worden als ik het zo hoor maar ik hoop wel dat er iets meer thrash in zit dan in dat nieuwe nummer.
"Do is die Bahnhof!!"

[img]http://lastfm.obsessive-media.de/weekly/10x2/guidolemmens.jpeg[/img]

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » zo jul 29, 2007 11:19 pm

Supersterke plaat hoor ik nu al.
Reeds twee keer beluisterd en ik ben alweer verkocht.
Wat een geweldige af en toe lichtjes verknipte zangpartijen trouwens. Uli Kusch doet het ook niet verkeerd, hoewel het allemaal net ietsjes te gelikt klinkt, wat betreft drums.

Verder weer geniale riffs, heerlijke complexe passages en uitmuntend soleerwerk. Hier snoep ik van. De promo heb ik nu, maar de originele versie komt er alsnog. Mekong Delta is terug! en hoe!

Ernst

Bericht door Ernst » do aug 02, 2007 2:36 pm

Ik heb van de nieuwe de eerste vijf nummers gehoord en dit kan wel eens jaarlijstmateriaal gaan worden. Erg sterk zeg! Dit had ik niet verwacht van een band die al zo'n tijd niet meer bestaat. Aanrader!

Zagato

Bericht door Zagato » do aug 02, 2007 3:05 pm

Ernst schreef:Ik heb van de nieuwe de eerste vijf nummers gehoord en dit kan wel eens jaarlijstmateriaal gaan worden. Erg sterk zeg! Dit had ik niet verwacht van een band die al zo'n tijd niet meer bestaat. Aanrader!
Ik ga van het weekend maar eens naar Kroese denk ik....

Edwynn

Bericht door Edwynn » di sep 18, 2007 8:07 pm

Lurking Fear is inmiddels ook in mijn bezit. En dat werd tijd! Want dit is een knaller van de jewelste! Bij de eerste luistersessie vliegen de ideëen met een duizelingwekkende vaart om je oren, om pas bij de tweede of derde luisterbeurt hun essentie te onthullen. Tussen de vliegensvlugge, klassiek aandoende riffs is er ook genoeg ruimte voor de nodige, melodieuze momenten middels mooie, cleane solo's. En de klassieke adaptaties tussendoor (inclusief de Imperial March!) sluiten mooi aan bij de rest van de songs.

De enige minpuntjes die ik kan opmerken betreffen de zang en de productie.
De vocalen zijn typisch Duitse powermetal vocalen die een beetje doen denken aan die gast van Vanden Plas. Ze passen niet helemaal bij het drukke geweld van Mekong Delta. De productie klinkt mij te digitaal. Maar goed, dat is muggenzifterij die volledig teniet gedaan wordt door de geboden muzikale kwaliteit.

Als bonus zit er ook nog een live dvd met opnamen uit 1991 bij. Het kan niet op!

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » di sep 18, 2007 9:03 pm

typisch Duitse vocalen?
Leo is allereerst een Pool en was altijd al actief in progressieve bands als bijvoorbeeld Wolfspider.

Hij geeft het geheel houvast en meer kleur. Hij kan ook lekker hysterisch uithalen.
Echt geen slechte zanger.

Productie is inderdaad met oog op de drums digitaal.

Verder een prachtplaat

Edwynn

Bericht door Edwynn » di sep 18, 2007 9:08 pm

Jeroen schreef:typisch Duitse vocalen?
Leo is allereerst een Pool en was altijd al actief in progressieve bands als bijvoorbeeld Wolfspider.

Hij geeft het geheel houvast en meer kleur. Hij kan ook lekker hysterisch uithalen.
Echt geen slechte zanger.

Productie is inderdaad met oog op de drums digitaal.

Verder een prachtplaat
Misschien moet ik nog wat aan de zang wennen, maar ik blijf maar aan die zanger van Vanden Plas denken.

Een Pool met een Duitse stijl, hij zit immers in een Duitse band. Kan toch?
Wolfspider ken ik overigens niet.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » di sep 18, 2007 9:12 pm

ik vind het knap hoe hij zich met goede zanglijnen staande weet te houden tussen de muzikale complexiteit.

Hij neemt je als het ware mee aan de hand en leidt je veilig door alle wervelwinden.
Ik was ook altijd gewend aan Doug Lee en de zanger van de eerste, maar ik vind dit een meer dan adequate vervanger

wyrm

Re: Mekong Delta

Bericht door wyrm » vr jun 18, 2010 6:48 pm

Rotschop!

Ik kende Mekong Delta tot voor kort van wat losse nummertjes. Op een of andere manier kon het me nooit zo boeien als andere bands in het genre.
Ze hebben nu een nieuwe cd uit in een nieuwe bezetting: Wanderer On The Edge Of Time

Nu pakt het me wél! De cd klinkt naar mijn idee als een mix van Watchtower (complexiteit), Annihilator (strakheid en met name de freaky stukjes waar Annihilator bekend om staat), vauxdvihl (de sfeer) en Pain of Salvation (met name door de zang en sommige zanglijnen).
Juist die nieuwe zanger zorgt ervoor dat het speciaal is. Niet langer de falsetto’s die zo tekenend zijn voor het genre (Labrie, Tate, Tecchio en 10 miljoen andere zangers), maar donkere, technisch sterke zang boordevol emotie.

het lijkt een groeiplaat. In het begin wist ik niet goed wat ik ermee moest, nu vind ik sommige stukken geweldig en andere wel goed. Als hij zo doorgroeit, kan hij wel eens hoog scoren in mijn eindlijst van het jaar...

...Nu de rest van Mekong Delta nog maar eens goed gaan beluisteren.
I drink therefore I am

Nielsch
Contacteer:

Bericht door Nielsch » vr jun 18, 2010 8:05 pm

Ik heb er nog maar een nummer van gehoord maar dat klonk zeer vet! Het is weer lekker complex en de zang is (eindelijk) een keer echt goed.
Thrash: www.myspace.com/comitatusband

Eru Iluvatar

Bericht door Eru Iluvatar » vr jun 18, 2010 8:14 pm

Zo, ik opende net dit forum om mijn eerste impressie van de nieuwste Mekong Delta te posten, bleek het bandtopic al bovenaan de actieve topics te staan. Wat een toeval! 'Wanderer On The Edge Of Time' overdonderde mij nogal. Dit maal is het meer progressieve complexe metal in plaats van pure techno thrash met klassieke/jazz-elementen. Ik kan mij wel vinden in Wyrm's vergelijking met de vergeten maar o-zo-geniale band Vauxdvhil wat betreft sfeer. De nieuwe zanger heeft qua stem zeker wat weg van Daniel Gildenlow. Voor de die-hard thrashers zal dat wellicht een teleurstelling zijn, aan de andere kant krijgt de muziek er een nieuw element bij en wordt het allemaal een stukje toegankelijker, zonder aan complexiteit in te boeten.

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » za mei 10, 2014 4:42 pm

Wow, dit is ook weer een typisch geval van een band die helemaal 'mijn ding' is, zonder dat ik ooit echt de moeite heb genomen om me er in te verdiepen. Naar aanleiding van de recensie op de voorpagina en de vele malen dat mij deze band is aangeraden heb ik Lurking Fear en In A Mirror Darkly besteld die vandaag zijn binnen gekomen. Ik ben nog maar net met de eerste nummers van In A Mirror Darkly bezig, maar ik hoor nu al een bijzonder intrigerende band die absoluut een originele eigen sound heeft. Welke albums zijn nog meer aanraders?

Edit: dit is voor mij toch vele malen progressievere metal dan wat bands als Fates Warning en Dream Theater vorig jaar hebben uitgebracht. Hoe leuk ik die albums ook vond, echt bijzondere en originele muziek kan je dat al lang niet meer noemen. Mekong Delta doet qua technische capaciteiten niet onder voor deze bands, maar slaagt er wel in om echt iets eigens neer te zetten.

Edit 2: Mutant Messiah is nu al een van de gaafste nummers van het jaar.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Eru Iluvatar

Bericht door Eru Iluvatar » ma mei 12, 2014 12:33 pm

Ik had hier een heel lulverhaal getypt, maar toen ik op 'Bevestig' drukte moest ik opeens opnieuw inloggen. Toen was mijn hele post in aanbouw verdwenen. Misschien dat ik het vanavond opnieuw typ.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » ma mei 12, 2014 7:17 pm

Ik kijk er naar uit, Kees :) .

Wat een band toch. Ongelofelijk ingewikkeld, maar toch goed te volgen. Muzikaal misschien wel de beste metalband ter wereld. Hier kunnen weinig groepen aan tippen. Heerlijk, die hectiek.

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » di mei 13, 2014 10:18 pm

Paula kan niet tegen Mekong Delta. Ik heb net Lurking Fear aangezet, maar ze trekt de in haar oren enorme chaos niet :mrgreen:
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » do mei 15, 2014 10:08 pm

Haha, daar hoef ik bij mijn vriendin al helemaal niet mee aan te komen. Die vind Saxon al te druk, hehe. Maakt mij overigens niets uit. We kunnen samen prima genieten van Kiss en albums als Innuendo van Queen of de s/t en The Final Countdown van Europe.

Maar feitelijk ligt die chaos niet ver van de waarheid. Die hectiek wordt echter wel majestueus goed bij elkaar gehouden door fraaie open stukken en de uitstekende zang van met name Doug Lee en laatste twee zangers. De eerste zanger vind ik eigenlijk alleen sterk op het debuut. Daar zijn de zanglijnen wat makkelijker. Op The Music Of Erich Zahn leek het wel alsof die Wolfgang een deel van z'n bereik kwijt was geraakt. Vooral de hogere zangstukken klinken op die plaat en op opvolger The Principle Of Doubt nogal iel. Dat zijn dan ook de albums waaraan ik het meeste moest wennen, mede door de soms matige zang. Compositorisch is het allemaal even briljant. Metal een kunstvorm? Mekong Delta vormt één van de vele bewijzen voor die uitspraak.

jeffrey

Bericht door jeffrey » vr mei 16, 2014 1:49 pm

Ondanks dat ik groot fan ben van hakketak muziek, kan ik niet heel veel hier mee.. Goede instappers qua nummers? Anders blijf ik lekker bij Watchtower.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Plaats reactie