The Ruins of Beverast - Rain Upon the Impure

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
D.

The Ruins of Beverast - Rain Upon the Impure

Bericht door D. » wo jan 03, 2007 8:18 pm

Afelopen zaterdag ontving ik eindelijk het tweede album van The Ruins of Beverast. Omdat ik weet dat er fans van de band op het forum zitten maar ik er nog niets over gelezen heb open ik maar een topic.
Voor degenen die de band nog niet kennen een kleine introductie. Het Duitse TROB is een eenmansband, alle instrumenten worden door Alexander von Meilenwald (oa. een voormalig Nagelfar lid) bespeeld en is opgericht in 2003. Er is toen een cd-r demo uitgebracht genaamd ‘The Furious Waves of Damnation’. Midden 2004 werd het eerste album ‘Unlock the Shrine’ uitgebracht, een uniek, erg sfeervol, beklemmend en vrij progressief beetje doomy black metal album. Waarschijnlijk mijn meest beluisterde album van de laatste twee jaar (Unlock the Shrine kreeg ik 2 jaar geleden tussen kerst en oudjaar binnen).
Sample (van een meer straight-forward nummer): http://www.van-gbr.de/Dateien/The%20Rui ... 20Fell.mp3

Nu, na ongeveer 2,5 jaar dus het tweede album, Rain Upon the Impure en ik ben erg blij dat hij niet teleurstelt. De nummers zijn op dit album zijn wat anders ten opzichte van het eerste, het geluid is wat doffer en er lijkt over het algemeen sneller gespeeld te worden (ook al zijn er genoeg langzame doom passages aanwezig, vooral op het tweede nummer). Op het eerste gehoor lijkt het minder melodieus totdat je het album een tweede, derde en vierde luisterbeurt geeft en je een zee aan melodieen onder het oppervlak van de muziek ontdekt. Bovendien zijn er niet zo veel ‘ambient’ nummers (2 van de 7 maar dit keer). Toch is het nog steeds goed te horen dat het dezelfde band is die af en toe aan Nagelfar en Lunar Aurora doet denken maar toch echt compleete uniek is.
Ik vraag me af of dit album over een tijd boven het eerste uit weet te stijgen (ik heb er nog niet genoeg naar geluisterd om ze echt te kunnen vergelijken) maar het is zeker weten een klassieker in wording.
Waar voor je geld krijg je ook weer, de 7 nummers duren in totaal niet veel minder dan 80 minuten. De nummers blijven ondanks hun lengte wel interessant.

Afbeelding
1.50 Forts Along the Rhine 13:38
2.Soliloquy of the Stigmatised Shepherd 15:39
3.Rapture 01:16
4.Blood Vaults (I: Thy Virginal Maladour) 15:42
5.Soil of the Incestuous 16:24
6.Balnaa-Kheil the Bleak 02:40
7.Rain upon the Impure 14:33

Editje: 2 reviews, wel in het Duits hier:
http://www.metal.de/cdreviews.php4?was=review&id=7246
http://www.myrrthronth.de/reviews.php?review=604
/editje

Helaas (nog?) geen samples online. Het album is officieel 24 december uitgekomen is is te bestellen voor 10 euro.
http://www.van-gbr.de/

Ik ben er benieuwd naar wat de leden van dit forum van dit album vinden.
Laatst gewijzigd door D. op wo jan 03, 2007 8:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Nynke
Contacteer:

Bericht door Nynke » wo jan 03, 2007 8:22 pm

Ik heb m zoals gezegd helaas nog niet, maar mn verwachtingen zijn erg hoog, ik hoop dat ze waargemaakt worden.
Unlock the Shrine is een van weinige, zo niet het enige album wat ik na een paar jaar niet minder goed ben gaan vinden.

D.

Bericht door D. » wo jan 03, 2007 8:25 pm

Hij zal je wel niet teleurstellen denk ik. Ik was er ook bang voor aangezien na het eerste album de verwachtingen wel erg hoog waren. De enige twijfel die nu nog rest is of ik hem ook zo goed zal blijven vinden.

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » wo jan 03, 2007 8:26 pm

Als dit album net zo goed wordt als Unlock the shrine dan MOET ik het gewoon hebben. Ik ben in ieder geval zeer benieuwd.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Blood&Ashes

Bericht door Blood&Ashes » wo jan 03, 2007 8:46 pm

Anders ik wel. Unlock the Shrine vind ik echt geweldig en ik heb dan ook zeer hoge verwachtingen van dit nieuwe album. En na wat ik er over gelezen heb gaan die verwachtingen ook waargemaakt worden.
Hopelijk komt 'ie deze week binnen...

Blood&Ashes

Bericht door Blood&Ashes » wo jan 03, 2007 8:52 pm

Is er hier iemand die info heeft over de split die ze uit zouden brengen met Celticmoon? Dat ding is inmiddels al meer dan 1,5 jaar vertraagd.

D.

Bericht door D. » wo jan 03, 2007 8:55 pm

Toevallig ja.
"The TROB/Ceticmoon Split is delayed for a uncertain time, but we are working on another 7" release for early this year."
-Sveinn van Van uit een mailtje van gisteren

Blood&Ashes

Bericht door Blood&Ashes » wo jan 03, 2007 8:58 pm

Jammer, nog meer vertraging. Inmiddels hoop ik dat ze een andere band voor die split uit gaan nodigen, maar dat zal wel niet gebeuren.

D.

Bericht door D. » wo jan 03, 2007 9:03 pm

Is Celticmoon niks dan? Ik heb er nog nooit iets van gehoord...
Die andere split hoeft trouwens niks met TROB te maken te hebben als ik het zo lees. Als heb ik volgens mij een tijd terug in een interview met TROB wel gelezen dat er nog een aantal splits waren gepland voor 2006, voordat het album uit zou zijn.

Verder is dat uitstel niet zo'n probleem. Met de 80 minuten Rain Upon the Impure kan ik er wel weer een tijd tegenaan.

Blood&Ashes

Bericht door Blood&Ashes » wo jan 03, 2007 9:07 pm

D. schreef:Is Celticmoon niks dan? Ik heb er nog nooit iets van gehoord...
Die andere split hoeft trouwens niks met TROB te maken te hebben als ik het zo lees. Als heb ik volgens mij een tijd terug in een interview met TROB wel gelezen dat er nog een aantal splits waren gepland voor 2006, voordat het album uit zou zijn.

Verder is dat uitstel niet zo'n probleem. Met de 80 minuten Rain Upon the Impure kan ik er wel weer een tijd tegenaan.
Ik weet niet of Celticmoon wat is of niet. Ze hebben geloof ik een demo uit, maar die heb ik nog nooit gehoord.

Maar je hebt gelijk, zolang hij in de tussentijd met leuk materiaal komt, ga ik niet al te veel klagen. :)

D.

Bericht door D. » wo jan 03, 2007 9:40 pm

Als er trouwens nog iemand is die eerst wat wil horen voor hij koopt, stuur even een PM dan kan ik wel even een nummertje doorsturen via msn (voor mail zijn ze een beetje groot).

Parabellum

Bericht door Parabellum » wo jan 03, 2007 9:57 pm

Het beste album dat ik vorig jaar gekocht heb, Unlock the shrine. Eindelijk nog is een black metal album waarvan ik na een keer luisteren geen zin had om het terug in de kast te steken. Eens zien wanneer ik die nieuwe kan bestellen, maar er staat nog zo veel op mijn verplichte aankoop-lijstje. Ben alleszinds wel benieuwd, hoewel het na zo'n magnifiek album altijd wat bang afwachten is natuurlijk.

NIBDEM

Bericht door NIBDEM » wo jan 03, 2007 10:53 pm

Ik kijk erg uit naar dit album, Unlock the Shrine begint toch langzaam uit te groeien tot een van de betere albums uit m'n collectie...

sanguis
Contacteer:

Bericht door sanguis » wo jan 03, 2007 11:15 pm

Die MP3 sample klinkt iig al goed, toch eens wat in deze band verdiepen.

Scream filled Silence

Bericht door Scream filled Silence » wo jan 03, 2007 11:53 pm

Zo gelijk weer een reden om eens fatsoenlijk aandacht te geven aan deze band, loop al veel te lang uit te stellen.
[url]www.hopsandbarley.nl[/url]

Zorya

Bericht door Zorya » do jan 04, 2007 1:10 pm

Heb zo het vermoeden dat dit m'n eerste bm aanschaf gaat worden van het nieuwe jaar. Het lijkt me erg sterk dat dit album niet gaat voldoen aan de verwachtingen!
From their torment springs its delight.

Zorya

Bericht door Zorya » do jan 04, 2007 1:10 pm

Edit: Niet te hard van stapel lopen natuurlijk.
From their torment springs its delight.

Blood&Ashes

Bericht door Blood&Ashes » do jan 04, 2007 1:31 pm

Zorya schreef:Edit: Niet te hard van stapel lopen natuurlijk.
Oh, dat mag best bij dit album...

The Chosen

Bericht door The Chosen » do jan 04, 2007 3:10 pm

Ben ook zeker erg benieuwd, vorige album is een van de betere bm albums, moet em alleen nog steeds aanschaffen aangezien ik em alleen nog maar op mp3 heb :oops:

Blood&Ashes

Bericht door Blood&Ashes » vr jan 05, 2007 5:52 pm

Zo, dit is gaaf zeg. Ik zet het album net op en het maakt nu al veel indruk. 't Is typisch The Ruins of Beverast ja, maar toch anders dan het vorige album. Zo op het eerste gehoor tenminste. Mijn hoge verwachtingen lijken uit te komen...

Nynke
Contacteer:

Bericht door Nynke » vr jan 05, 2007 5:53 pm

Blood&Ashes schreef: Mijn hoge verwachtingen lijken uit te komen...
Ja, mijne ook.

Meltdown

Bericht door Meltdown » vr jan 05, 2007 6:11 pm

Dat wordt dan waarschijnlijk ook mijn eerste aanschaf van het jaar, Unlock The Shrine is nog altijd een indrukwekkend album, heeft weinig ingeleverd. Een eigengereide bak apocalyptische tyfusherrie. Gelukkig wel wat minder interludes deze keer, daar heeft die vorige er toch iets teveel van en de helft voegt niets toe.

Wat is dat trouwens met die hoes? Lijkt wel van een webcam te komen, ofzo. Of een slechte satelliet-opname. Ik zie gewoon pixels man.
Hêhêh, vishandel Berekoek.

John W.

Bericht door John W. » vr jan 05, 2007 6:49 pm

Ik ben benieuwd. Komt er ook nog vinyl van uit?

D.

Bericht door D. » vr jan 05, 2007 8:01 pm

Meltdown schreef:Dat wordt dan waarschijnlijk ook mijn eerste aanschaf van het jaar, Unlock The Shrine is nog altijd een indrukwekkend album, heeft weinig ingeleverd. Een eigengereide bak apocalyptische tyfusherrie. Gelukkig wel wat minder interludes deze keer, daar heeft die vorige er toch iets teveel van en de helft voegt niets toe.

Wat is dat trouwens met die hoes? Lijkt wel van een webcam te komen, ofzo. Of een slechte satelliet-opname. Ik zie gewoon pixels man.
Ik ben ook wel blij dat er wat minder interludes opstaan, meestal sloeg ik ze toch over. De cd hoes ziet er qua resolutie gewoon goed uit, hij is alleen wel erg donker. In ieder geval een stuk beter dan het hoesje (en de rest van het artwork) van Unlock the Shrine, die eigenlijk best kut was. Die van de vinyl versie past een stuk beter bij de muziek.

Vinyl is volgens mij voor begin februari gepland maar dat weet ik niet zeker.

D.

Bericht door D. » zo jan 07, 2007 6:28 pm

Zijn degenen die hem ondertussen hebben er al uit wat ze ervan moeten denken? Het is zoals verwacht een flinke groeiplaat, hij blijft met elke luisterbeurt maar beter worden terwijl ik hem twee keer per dag draai. Vooral de twee nummers Blood Vaults en Soil of the Incestuous (die toch wel een beetje bij elkaar lijken te horen) zijn geweldig.

Blood&Ashes

Bericht door Blood&Ashes » zo jan 07, 2007 6:36 pm

D. schreef:Zijn degenen die hem ondertussen hebben er al uit wat ze ervan moeten denken? Het is zoals verwacht een flinke groeiplaat, hij blijft met elke luisterbeurt maar beter worden terwijl ik hem twee keer per dag draai. Vooral de twee nummers Blood Vaults en Soil of the Incestuous (die toch wel een beetje bij elkaar lijken te horen) zijn geweldig.
Ik vind hem ook geweldig. Ik heb hem bovenin mijn top10 lijstje van 2006 gezet, voor ik hem uit had. Bij mij zijn het vooral de nummers Blood Vault en Rain Upon the Impure die steeds opvallen. Ze springen er niet echt uit, dat album is echt goed een geheel, maar die nummers hebben iets dat mijn aandacht steeds weet te trekken.

Nynke
Contacteer:

Bericht door Nynke » wo jan 10, 2007 3:21 pm

Een goed punt vind ik ook dat je niet echt doorhebt dat het 80 minuten duurt, ik heb nooit het gevoel dat het me te lang duurt (wat ik bij sommige andere albums wel eens heb), als ie afgelopen is denk ik juist soms: he, is ie nu al afgelopen?

Meltdown

Bericht door Meltdown » wo jan 10, 2007 3:26 pm

Dat zijn absoluut de betere platen, ja.

D.

Bericht door D. » wo jan 10, 2007 3:46 pm

Nynke schreef:Een goed punt vind ik ook dat je niet echt doorhebt dat het 80 minuten duurt, ik heb nooit het gevoel dat het me te lang duurt (wat ik bij sommige andere albums wel eens heb), als ie afgelopen is denk ik juist soms: he, is ie nu al afgelopen?
Inderdaad, bij Unlock the Shrine zat ik nog weleens te wachten tot die interludes voorbij waren als ik had besloten ze een keer niet over te slaan. Veel andere albums die langer dan een uur duren luister ik nog wel eens een twee delen. Rain Upon the Impre lijkt in een half uurtje voorbij.
En wat is die solo rond de 11 minuten in Soil of the Incestuous gaaf! Je kijkt er een beetje raar van op de eerste keer dat je hem hoort maar het past perfect.

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » do jan 11, 2007 9:22 pm

Argh! Waarom hebben ze dit album nou niet gewoon bij Displeased?
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Blood&Ashes

Bericht door Blood&Ashes » do jan 11, 2007 9:35 pm

XnegativeX schreef:Argh! Waarom hebben ze dit album nou niet gewoon bij Displeased?
Niet zo moeilijk doen jij, uit Duitsland heb je hem ook zo binnen. :P

Blood&Ashes

Bericht door Blood&Ashes » do jan 11, 2007 9:37 pm

Ik ben echt helemaal verslaafd geraakt aan dit album. Er gaat geen dag meer voorbij dat ik hem niet luister. En vaak ook meerdere keren per dag. Hopelijk is het materiaal voor de splits net zo gaaf als dit.

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » do jan 11, 2007 9:39 pm

Blood&Ashes schreef:[..]

Niet zo moeilijk doen jij, uit Duitsland heb je hem ook zo binnen. :P
Waar en hoe?

V.

Bericht door V. » do jan 11, 2007 9:42 pm

XnegativeX schreef:[..]

Waar en hoe?
Van en mailen + overmaken.
[quote="KoenM"][..]

Vervelende elitaire aap. Met je misantropische herrie.

Met je gezeik op muzieksoorten die je niet mag.

Met je snor!

Godver.[/quote]

Blood&Ashes

Bericht door Blood&Ashes » do jan 11, 2007 9:43 pm

The Chosen

Bericht door The Chosen » do jan 11, 2007 9:45 pm

Ook maar besteld, samen met de Unlock the Shrine 2LP (+ de 10" The Furious Waves Of Damnation)

Blood&Ashes

Bericht door Blood&Ashes » do jan 11, 2007 9:46 pm

The Chosen schreef:Ook maar besteld, samen met de Unlock the Shrine 2LP (+ de 10" The Furious Waves Of Damnation)
Postte je die dlp laatst niet in het aanwinsten topic?

the true Thorko

Bericht door the true Thorko » do jan 11, 2007 9:46 pm

Wat een ongehoorde bak ruis...
I'm not sick... I'm evil!

Metalfans parttime geweten... en fulltime bemoeial.

Blood&Ashes

Bericht door Blood&Ashes » do jan 11, 2007 9:47 pm

the true Thorko schreef:Wat een ongehoorde bak ruis...
Dus je vindt het goed? :P
Laatst gewijzigd door Blood&Ashes op do jan 11, 2007 9:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

The Chosen

Bericht door The Chosen » do jan 11, 2007 9:47 pm

Blood&Ashes schreef:[..]

Postte je die dlp laatst niet in het aanwinsten topic?
klopt, hij is alleen nog niet binnen.

the true Thorko

Bericht door the true Thorko » do jan 11, 2007 9:51 pm

Blood&Ashes schreef:[..]Dus je vind het goed? :P
Goed zeker, maar beter dan Unlock...?

In ieder geval beter dan die slappe hap van Lunar Aurora; Mond was al niet veel soeps...

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » wo jan 24, 2007 8:09 pm

Ik heb Rain upon the impure intussen een aantal keren stevig beluisterd en ik vind hem weldegelijk verschillen van Unlock the shrine. Natuurlijk is het geen compleet andere plaat. Dat is maar goed ook, The ruins of Beverast blijft zijn eigenzinnige, unieke geluid gewoon behouden.

Het verschil zit hem in het feit dat Rain upon the impure minder sample-werk heeft en dat er eigenlijk geen vreemde, catchy riffjes meer te vinden zijn. Vergeleken met Unlock the shrine is Rain upon the impure meer een recht-toe-recht-aan black metal plaat geworden.

Dat klinkt misschien negatief maar dat is het niet. De heer Von Meilenwald heeft met minder "extravagante" middelen een zelfde sfeer neergezet.
En die uiterst beklemmende, onheilspellende sfeer is precies wat The Ruins of Beverast zo goed maakt. Rain upon the impure roept beelden op van onheilig, heidense rituelen, zwarte missen en vervloekte zielen.

Nog een ander verschil is dat Rain upon the impure hier en daar een stukje agressiever is dan Unlock the shrine. Er zitten behoorlijk wat stevige blast stukken door de lange composities en die zorgen dat je constant op het puntje van je stoel zit te luisteren.

De enige minpunten vind ik het zeer zacht opgenomen geluid en het zwakke artwork. Maar daar kijk ik bij een meesterwerkje als dit wel doorheen.

The Ruins of Beverast blijft een van de beste black metal bands van de laatste jaren.

Meltdown

Bericht door Meltdown » do feb 01, 2007 8:14 pm

Zowaar, een nieuw kunststukje. Minder verpletterend, maar onder het oppervlak nog fantasierijker dan zijn voorganger, verslavingsfactor 10.

Hier even wat ik zei in het Now Playing topic, wat grappig genoeg veel overeenkomsten heeft met de post van Neggie hierboven.
Meltdown schreef:The Ruins of Beverast - Blood Vaults (I: Thy Virginal Maladour)

Dit valt me heel goed mee, wat een muziek wordt hier gemaakt! Straalt epiek vanaf. In het begin werd ik even verrast door het brijige geluid, dat moeilijker te doorgronden valt dan het al heel snel herkenbare Unlock The Shrine, maar nu valt langzaam het kwartje en ontvouwen zich beelden voor mijn ogen van belegeringen, staal, vervloeking en bloed.

Dit album klinkt ontzettend Medieval. Troebel en ellendig, maar niet zonder een opvallende 'schoonheid' die niet echt te omschrijven valt. Spookachtig, wellicht. En die koorzang die zo nu en dan de kop opsteekt is echt een geniale kers op de taart. De ietwat gekunstelde indruk die ik bij het debuut wel eens kreeg door de overdaad aan samplewerk is ook verdwenen, dit is allemaal veel puurder.

Blijvertje, dit Rain Upon The Impure.

Meltdown

Bericht door Meltdown » vr feb 02, 2007 4:56 pm

Ja toch, schijtvriendjes?

Ik heb nu trouwens wat afbeeldingen van de ceedee in kwestie gezien (ja, ik moet 'm nog aanschaffen), en dat artwork blijkt nu lang zo slecht nog niet, het webcam-pixelverhaal waar ik het over had gaat niet meer op voor het uiteindelijke boekje. Vind het nu wel oké zelfs, die achterkant slaat de spijker op z'n kop.

the true Thorko

Bericht door the true Thorko » vr feb 02, 2007 8:35 pm

Het artwork van de meeste Vánboy releases is maar zo-zo - ik weet niet welke kleuter/neefje/nichtje ze dat werk gunnen, maar veel verder dan wat slappe fotoprutsfilters gaat het meestal niet.

Meltdown

Bericht door Meltdown » vr feb 02, 2007 8:51 pm

Ik zie inderdaad nog steeds niet waar die voorkant over gaat. Maar die zichtbare pixels zijn tenminste weg bij de print, daar ging het me om.

the true Thorko

Bericht door the true Thorko » za feb 03, 2007 4:16 pm

Van mij mag het een gexeroxd vodje zijn; als ik maar kan lezen wat er staat...

Parabellum

Bericht door Parabellum » zo feb 04, 2007 1:52 pm

Waar vind je de twee CD's eigenlijk het goedkoopst?

cataclysm child

Bericht door cataclysm child » wo aug 12, 2009 8:58 am

Nieuws over de nieuwe plaat:
"Foulest Semen of A sheltered Elite" will be released on vinyl and CD the 11th of September. Presale will start somewhen end of the month.
Best regards,
Sveinn
8)
Faustian Spirit of the Earth

Baldurs Tod

Bericht door Baldurs Tod » wo aug 12, 2009 11:40 am

Zeer goed nieuws. Gelijk bestellen tegen die tijd.

Iemand nog een mailorder waar ik het debuut voor een normale prijs kan bestellen? Is er nooit van gekomen en nu kan ik hem nergens meer vinden...
[i]"Die atoombom was misschien toch niet zo'n goed idee. De vijand is woedend!"[/i]

Plaats reactie