Alcest - Le Secret

Dit is één van de meest fantastische schijven die mijn collectie sieren. Deze MCD is een zeer grote aanrader voor iedereen. Je hoort dat de basis voor een flink deel van de muziek gelegen is in de black - ook qua strekking is er een zekere haat en afkeer aanwezig, maar hier blijft het daar niet bij: het negatieve wordt nadrukkelijk gebruikt om iets positiefs te bereiken, een uitweg uit de wereld van vandaag waarin we elkaar doodmeppen en voor de lol elkaars pis drinken.
Daarom is de muziek van Alcest ook niet in een hok met een naam erop te proppen. Alcest is geen black, Alcest is veel meer. Alcest moet gehoord worden.
http://myspace.com/alcestmusic
Op MySpace staan twee nummers van de eerste full length, die deze zomer uitkomt: Souvenirs d'un autre monde. Hier wordt nog nadrukkelijker afstand genomen van black metal.
En dan Amesoeurs. Weer black metal die eraan ten grondslag ligt, duidelijk. De snerpende gitaren, de door merg en been gaande krijs van Neige. Maar ook Amesoeurs doet niet aan black. Er wordt alleen gebruik gemaakt van black metal, zonder dat je die naam eraan kan geven. Amesoeurs’ voorliefde voor jaren ’80 muziek als The Cure, Joy Division en noem er nog maar een paar, is op de MCD/10" Ruines Humaines onmiskenbaar.

Ruines Humaines MCD

Ruines Humaines 10"
Het is bijna raar om te horen hoe moeiteloos, hoe natuurlijk de enorm diverse muziekstijlen met elkaar verweven zijn. Het zou eigenlijk haast niet kunnen, maar een club talentvolle muzikanten en een behoorlijk brein erachter kan alles, zou je bijna zeggen. Heel verrassend, deze muziek.
http://www.myspace.com/amesoeurs
Ik kan eindeloos doorlullen over de muziek van bovengenoemde bands, maar uiteindelijk is het toch de muziek zelf die moet spreken, dus ik kan iedereen alleen maar adviseren om eens tijd te steken in wat die Neige allemaal uitspookt. Een dwingend koopadvies, verplichte kost. Hoewel ik denk dat Le Secret wat lastig te vinden zal zijn.
De wereld, de mensen zijn een fascinerende hoop schijt en daar laten talenten als Neige zich dankbaar door inspireren. En dat resulteert weer in veel moois - parels - voor de cd- en platenspeler.
Wat een leven.