Het grote US Metal topic

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Gesloten
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Contacteer:

Bericht door Jeroen » zo jun 03, 2007 11:47 pm

Ben ik het niet mee eens.
Ik vond de plaat van Crescent shield maar middelmatig en behoorlijk cliché.
Daarnaast was te productie niet al te goed en heeft Grant wel eens betere zangprestaties afgeleverd.

Euro invloeden bij Cypher Seer, ja, inderdaad, vooral met het oog op de tierelantijnen.
Maar qua composities vind ik em erg sterk.
Waar Crescent Shield juist erg clichématig was en wel erg voorspelbare song structuren hanteerde gooit men hier flink de vaart in en draait men de handen niet om voor wat neo-klassieke invloeden.

Leuke band.
Trouwens, ik las dat Onward's derde album ook nog was uitgebracht in maart. Maar ik kan het nergens vinden.
Iemand die daar meer over weet?
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Metal79

Bericht door Metal79 » ma jun 04, 2007 9:51 am

Jeroen schreef:Trouwens, ik las dat Onward's derde album ook nog was uitgebracht in maart. Maar ik kan het nergens vinden.
Iemand die daar meer over weet?
Inderdaad is The neverending sun opnieuw uitgebracht. Zelf heb ik de demoversie, een handbeschreven CD-R met wit gekopieerd hoesje. De officiële heruitgave vind je hier: http://cdbaby.com/cd/onward

Orklord
Contacteer:

Bericht door Orklord » wo jun 06, 2007 3:21 pm

Iemand toevallig bekend met Beyond Fallen? Ik heb net een promo binnen gekregen en beluister die nu voor de eerste keer en ik moet zeggen het is best een lekker plaatje geworden.

http://www.myspace.com/beyondfallen

Metal79

Bericht door Metal79 » wo jun 06, 2007 3:33 pm

Orklord schreef:Iemand toevallig bekend met Beyond Fallen? Ik heb net een promo binnen gekregen en beluister die nu voor de eerste keer en ik moet zeggen het is best een lekker plaatje geworden.

http://www.myspace.com/beyondfallen
:D
Dat pleziert ons chez Melissa Records.
De debuut-cd Lost in the shadows is sterk, maar Mindfire zal Beyond Fallen echt op de powermetalkaart zetten. Ik heb ook nog de demo die daarvoor verscheen, die is eveneens de moeite.

Orklord
Contacteer:

Bericht door Orklord » wo jun 06, 2007 3:48 pm

Hehe jij bent dus ook van Melissa Records :wink:

Ik heb de promo van Pim gekregen en ik moet zeggen klinkt goed :wink:

Hun vorige cd ben ik niet bekend mee.

Metal79

Bericht door Metal79 » wo jun 06, 2007 3:56 pm

Orklord schreef:Hehe jij bent dus ook van Melissa Records :wink:

Ik heb de promo van Pim gekregen en ik moet zeggen klinkt goed :wink:

Hun vorige cd ben ik niet bekend mee.
Ik ondersteun wat hier en daar. :)
Benieuwd wat je van Seventh Calling vindt.

Sentinel

Bericht door Sentinel » do jun 07, 2007 9:40 pm

Die Pharaoh ken ik niet, die ga ik zeker beluisteren, die komen trouwens ook op KIT X.

Ik luister nu Apollo Ra: Ra Pariah. Dit is voor mij een absolute US topper, zowieso het beste wat OPM heeft uitgebracht samen met COMMANDMENT en IRON CROSS. Jeetje, en dan bedenken dat dit alleen op een gelimiteerde tape heeft gecirculeerd, dit knalt sowieso bijna alles de hoek in wat in dat jaar (1989 geloof ik) gemaakt werd in de States. Iedereen die US metal een warm hart toedraagt moet dit hebben.
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Metal79

Bericht door Metal79 » do jun 07, 2007 10:05 pm

Sentinel schreef:Die Pharaoh ken ik niet, die ga ik zeker beluisteren, die komen trouwens ook op KIT X.

Ik luister nu Apollo Ra: Ra Pariah. Dit is voor mij een absolute US topper, zowieso het beste wat OPM heeft uitgebracht samen met COMMANDMENT en IRON CROSS. Jeetje, en dan bedenken dat dit alleen op een gelimiteerde tape heeft gecirculeerd, dit knalt sowieso bijna alles de hoek in wat in dat jaar (1989 geloof ik) gemaakt werd in de States. Iedereen die US metal een warm hart toedraagt moet dit hebben.
Dat kan ik 100% onderschrijven. Ra pariah is een wereldplaat. In het bandshirt mag ik graag chez Appie Heijn boodschappen gaan doen, maar dit terzijde.
De Commandment-LP ontbreekt in mijn collectie (hoor mijn tanden knarsen). Iron Cross heb ik op cd, dat volstaat. Het prijsnummer 'Die like that' is muzikaal zo goed als 'ie tekstueel fout is. :lol:

Dragonforce

Bericht door Dragonforce » do jun 07, 2007 10:15 pm

Sentinel schreef:Die Pharaoh ken ik niet, die ga ik zeker beluisteren, die komen trouwens ook op KIT X.

En waar zouden wij dat album kunnen aanschaffen?
It's the end of time

Sentinel

Bericht door Sentinel » do jun 07, 2007 11:11 pm

Dragonforce schreef:[..]
En waar zouden wij dat album kunnen aanschaffen?
Op ebay zijn altijd cd's ervan te vinden. Ik heb de cd voor in de auto en de LP voor mijn OPM collectie. Die LP is fuck te vinden, ben toendertijd niet echt snel geweest, maar heb hem gelukkig nu. Op beurzen is altijd wel een exemplaar te vinden.

Die Commandment LP is nog lastiger te vinden, maar wel de moeite waard. Ben in het bezit geweest van de single maar die heb ik weggetraded, omdat de nummers ook op de LP staan. De muziek is eveneens geweldige US-metal (niet zo geweldig als Apolla Ra) met heel hoge zang. Het enige minpuntje vind ik soms de te razendsnelle solo's in sommige nummers. Die gast shred iets te snel wat een beetje afbreuk doet, een beetje Malmsteen op de speed zou ik zeggen. Er staan zowieso 4 extreem vette krakers op die plaat, dus de jacht naar Commandment is altijd gerechtvaardigd. Er is ook een bootleg CD, maar die is rotzooi, jagen naar de OPM versie is het devies. Mocht je hem echt niet vinden, geef een seintje dan zet ik hem wel op CDR.

IRON CROSS is op LP ook de moeite waard. De orginele nummers van de zeldzaamste metal LP allertijden staan gelukkig allemaal op de OPM versie en ook op de Battle Cry CD en die vind ik werkelijk 100% top. Mistress Of The Dark is puur goud, ontzettend geweldig nummer, evenals Demons en Dark Dreams. Op de LP staan echter meer nummers dan op de CD en die zijn ook super, meer in het verlengde van hun oude nummers. TOP BAND.
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Dragonforce

Bericht door Dragonforce » vr jun 08, 2007 12:09 am

Sentinel schreef:[..]

Op ebay zijn altijd cd's ervan te vinden. Ik heb de cd voor in de auto en de LP voor mijn OPM collectie. Die LP is fuck te vinden, ben toendertijd niet echt snel geweest, maar heb hem gelukkig nu. Op beurzen is altijd wel een exemplaar te vinden.
Heeft OPM er dan een CD van uitgebracht? Want ik kon alleen bootlegs vinden op internet. Ik ga op de festivals de komende tijd maar eens uitkijken naar de LP.
It's the end of time

Sentinel

Bericht door Sentinel » vr jun 08, 2007 2:10 pm

Heeft OPM er dan een CD van uitgebracht? Want ik kon alleen bootlegs vinden op internet. Ik ga op de festivals de komende tijd maar eens uitkijken naar de LP.
Die CD is van Unisound, naar mijn weten is die wel legaal. Heeft een niet al te beste naam, Unisound. De kwaliteit van die cd is ook klote. Bij mijn exemplaar zitten 2 defecten en als je de cd tegen het licht houdt zie je allemaal vage oneffenheden in de cd zelf, oftewel goedkope rotzooi. Als je die LP tegenkomt moet je toeslaan, ook al is ie duurder, je zult er zeker weten geen spijt van krijgen !
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Ernst

Bericht door Ernst » vr jun 08, 2007 2:35 pm

Die beschrijving van Iron Cross maakt me wel nieuwsgierig. Zo nu en dan kan ook ik een goed potje US metal erg waarderen. Ik kon echter zo snel geen mp3's vinden op het www. Spijtig!

Voor mij is Powermad een van de ultieme US metal bands, als het tenminste niet te veel naar thrash neigt (ik denk zelf van niet)....

Metal79

Bericht door Metal79 » vr jun 08, 2007 3:09 pm

@ Ernst:
Powermad spelen een reünieshow op Bang Your Head op 22 juni. Superband. Absolute power is een onontbeerlijke bouwsteen in de serieuze US-metalcollectie. Eerder powermetal dan thrash. Het nummer 'Slaughterhouse' ken je vast uit David Lynch' Wild at heart.

@ Sentinel:
Unisound is inderdaad een rampenlabeltje; sommige releases zijn legaal, andere naar mijn weten niet. In mijn Apollo Ra-cd zit ook één springer (grrrtvrrr!), gelukkig heb ik ook de LP.

Dragonforce

Bericht door Dragonforce » vr jun 08, 2007 4:43 pm

Die CD is van Unisound, naar mijn weten is die wel legaal. Heeft een niet al te beste naam, Unisound. De kwaliteit van die cd is ook klote. Bij mijn exemplaar zitten 2 defecten en als je de cd tegen het licht houdt zie je allemaal vage oneffenheden in de cd zelf, oftewel goedkope rotzooi. Als je die LP tegenkomt moet je toeslaan, ook al is ie duurder, je zult er zeker weten geen spijt van krijgen !
Unisound heeft geen legale CDs zo ver ik weet. Ik heb 2 Unisound albums en dat zijn illegale vrij slechte vinyl rips. Daar heb ik geen behoofte aan.
It's the end of time

Eru Iluvatar

Bericht door Eru Iluvatar » vr jun 08, 2007 7:42 pm

Goed om te zien dat dit topic zo actief is!

Hebben we het hier over de Iron Cross die in 1985 het album 'Warhead' heeft uitgebracht en de voorloper was van de thrashband Holocross?(Battle Stations Ernst!)

Apollo Ra is een erg goede band. Mooi dat ze dat album opnieuw hebben uitgebracht. Hun nummers bevatten goed gitaar en zangwerk, maar de riffs neigen meer richting hardrock dan naar metal, in mijn oren.

Sentinel

Bericht door Sentinel » vr jun 08, 2007 9:54 pm

Unisound heeft geen legale CDs zo ver ik weet. Ik heb 2 Unisound albums en dat zijn illegale vrij slechte vinyl rips. Daar heb ik geen behoofte aan.
Legaal of niet, die cd versie is voor op de barbeque. Van de LP zijn er 500, lastig, maar wie zoekt die vind..
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Sentinel

Bericht door Sentinel » vr jun 08, 2007 9:58 pm

Eru Iluvatar schreef:
Hebben we het hier over de Iron Cross die in 1985 het album 'Warhead' heeft uitgebracht en de voorloper was van de thrashband Holocross?(Battle Stations Ernst!)
Nee, deze komt uit Florida, draait al een hele tijd mee. De muziek van deze Iron Cross is heerlijk rauw en recht in je gezicht, zeker het uitchecken waard. Die andere Iron Cross heb ik van gehoord, maar nooit gehoord. Is het wat?
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Sentinel

Bericht door Sentinel » vr jun 08, 2007 10:15 pm

Eru Iluvatar schreef:Goed om te zien dat dit topic zo actief is!
Is ook een van de beste genres ooit.

Deze zal wel eens eerder de revue hebben gepasseerd: AMPLE DESTRUCTION van JAG PANZER> Wat vinden jullie ervan? Ik hoop trouwens dat dit album op KIT X (wat duurt dat godverdomme nog lang) onze oortjes inbeukt (want Harry is er ook dan).
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » za jun 09, 2007 12:53 am

Waar blijven trouwens die vorig jaar beloofde re-releases van Digital Dictator, Word of Mouth en Soldiers of the Night van Vicious Rumors.

Het Shrapnel gebeuren zou er mee komen, maar ik kan er nog weinig over vinden.

Metal79

Bericht door Metal79 » za jun 09, 2007 12:57 am

Jeroen schreef:Waar blijven trouwens die vorig jaar beloofde re-releases van Digital Dictator, Word of Mouth en Soldiers of the Night van Vicious Rumors.

Het Shrapnel gebeuren zou er mee komen, maar ik kan er nog weinig over vinden.
Geen idee. Shrapnel is notoir traag. Het TimeLord-debuut 'Regeneration' komt nu ook met maanden vertraging waarschijnlijk pas begin juli. Wereldplaat, een absolute aanrader. Verschijnt in Europa bij Mascot.

Sentinel

Bericht door Sentinel » za jun 09, 2007 1:04 am

Ik zie hier en daar de band "Screamer" vallen. Ik heb er om eerlijk te zijn nooit van gehoord. Het schijnt dus in het straatje van Lethal te liggen niet?
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Metal79

Bericht door Metal79 » za jun 09, 2007 1:07 am

Sentinel schreef:Ik zie hier en daar de band "Screamer" vallen. Ik heb er om eerlijk te zijn nooit van gehoord. Het schijnt dus in het straatje van Lethal te liggen niet?
Klopt. Denk aan een mix van oude Lethal, Sacred Warrior, eerste Queensryche. De superzanger heet Bill Carter, en die staat ook nu weer achter de microfoon.

Zions Abyss al beluisterd?

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » za jun 09, 2007 1:09 am

Klinkt interessant.

Niet gevestigd in de US , maar absoluut in het straatje van Queensryche, Crimson Glory en Helstar.
Shadowkeep. Uitermate verslavende platen hebben deze Britse dame en heren gemaakt.
Kost wel wat luisterbeurten, maar het zijn twee prima platen.
Goede zang ook, lichtjes kwetsbaar met een dramatische rand.

Vraag me trouwens wanneer The Hourglass Effect verschijnt, maar daar heb ik inmiddels al een jaar niets meer van vernomen.

Sentinel

Bericht door Sentinel » za jun 09, 2007 1:10 am

Metal79 schreef:[..]

Klopt. Denk aan een mix van oude Lethal, Sacred Warrior, eerste Queensryche. De superzanger heet Bill Carter, en die staat ook nu weer achter de microfoon.

Zions Abyss al beluisterd?
Dan ga ik Screamer eens heel snel op mijn wantlist zetten.

Zions Abyss heb ik nog niet binnen, denk dat die volgende week arriveert, daar ben ik echt heel benieuwd naar.
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Metal79

Bericht door Metal79 » za jun 09, 2007 1:13 am

Jeroen schreef:Klinkt interessant.

Niet gevestigd in de US , maar absoluut in het straatje van Queensryche, Crimson Glory en Helstar.
Shadowkeep. Uitermate verslavende platen hebben deze Britse dame en heren gemaakt.
Kost wel wat luisterbeurten, maar het zijn twee prima platen.
Goede zang ook, lichtjes kwetsbaar met een dramatische rand.

Vraag me trouwens wanneer The Hourglass Effect verschijnt, maar daar heb ik inmiddels al een jaar niets meer van vernomen.
Aaahhh, ShadowKeep! Ik heb ze nog aan het optreden op Headway kunnen helpen. THE heeft wat vertraging opgelopen vanwege een hoop toegevoegde details en achtergrondvocalen, maar Nicki schreef dat de plaat nu bijna is afgerond.
Twee langspelers, één mini-CD plus één tussendoor-promo met interim-zanger Ronnie Stixx hebben ze inmiddels uitgebracht. THE wordt een kraker, let op mijn woorden.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » za jun 09, 2007 1:16 am

Ze hebben nu een nieuwe zanger meen ik toch.
Of vergis ik me.

Ik vond juist de stem van Rogue de muziek een emotionele meerwaarde meegeven.

Heb je al wat samples in de aanbieding of waar kan ik die vinden?

Metal79

Bericht door Metal79 » za jun 09, 2007 1:22 am

Jeroen schreef:Ze hebben nu een nieuwe zanger meen ik toch.
Of vergis ik me.

Ik vond juist de stem van Rogue de muziek een emotionele meerwaarde meegeven.

Heb je al wat samples in de aanbieding of waar kan ik die vinden?
Meer samples dan die op MySpace zijn er nog niet - ik wacht met stijgende ongeduld, kun je wel stellen.

SK's tweede zanger was Ronnie Stixx (zong tijdens de laatste Euro-optredens), de nieuwe man is Richie Wicks, ex-Angel Witch. Zijn stem is wat toegankelijk-melodieuzer dan die van Rogue, bij wie de kampen altijd gepolariseerd waren. Ik vond hem weer top, totaal in de US-metal-stijl, à la Rivera. Rogues teksten waren ook eigenzinnig.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » za jun 09, 2007 1:29 am

Precies ja, ik vond het een uitstekende stem. Het hoge van Midnight, de emotie van Tate en het rauwe gillerige van Rivera.
Is die Rogue nu trouwens nog wat aan het doen momenteel?

Ook een fantastisch zanger, hij is al eens genoemd, maar dat blijf ik vinden van dhr. Grant van Onward, Cypher Seer, Crescent Shield.
Ookal zo'n aparte stem, vooral qua stembuigingen, al vond ik em erg teleurstellend bij Crescent Shield (maar daar stond ie ook slecht in de mix) .

Draai op dit moment weer eens even Onwards tweede Reawaken en dat vind ik toch wel een prachtige melodieuze metal plaat. Vooral het derde nummer "The Seven Tides of.." wat sowieso een heerlijk intro kent en machtige zanglijnen.

Jammer dat de aandacht nooit echt groot geweest is voor die band.
Staan ze overigens nou on-hold of zijn ze echt gekapt.

Metal79

Bericht door Metal79 » za jun 09, 2007 1:35 am

Rogue was bezig met een eigen project, maar of dat is gematerialiseerd betwijfel ik.

De discussie over het goddelijke US-metalgenre zetten we op een ander tijdstip hier voort, met uw welnemen. Morgen is nog een werkdag voor me en er moet dus wat geslapen worden in deze drukkende warmte.
Aangenaam met je van gedachten te hebben gewisseld - tot de volgende.

Eru Iluvatar

Bericht door Eru Iluvatar » za jun 09, 2007 7:29 pm

US Metal vind ik eigenlijk hét typische metalgenre. De bands uit dit genre benadrukken het beste de kern wat voor mij echt 'typisch' metal is: gierende gitaren, hoge, bijna opera-achtige zang met uithalen, gave riffs en teksten over science-fiction, fantasy en horroronderwerpen.

Ik heb al een tijd niet echt veel meer naar echte 'underground' US Metal bands geluisterd, maar naar aanleiding van de activiteit in dit topic luister ik weer veel naar bands als Commandment, Cities, Messiah Force, Parish, Tyrant's Reign, Stormtrooper, Ruffians, Oliver Magnum, Crillson en Heretic. Jammer genoeg alleen op mp3.

Ik besef nu weer dat ik die bands al veel te lang links heb laten liggen. Helaas is het vrij lastig om aan materiaal van deze bands te komen. Ebay is vaak het handigste, maar daar gaat ook een hoop tijd en moeite overheen voordat je via die weg een speciaal album in je handen hebt, als de albums die je zoekt al uberhaupt op Internet te vinden zijn voor redelijke prijzen.

Sentinel

Bericht door Sentinel » za jun 09, 2007 8:17 pm

US-metal geeft bij mij ook een geweldige kick. Er zijn zo ontzettend veel goeie US bands uit de jaren 80. Er zijn nu ongetwijfeld ook zeer goeie bands bezig, zoals in dit topic eveneens te zien is, maar mijn voorkeur gaat vooral uit naar de jaren 80. Ik vind ook die ietwat "rommelige" producties altijd een zeer belangrijk element. En het is idd zo dat de orginele albums allemaal zeer lastig te krijgen zijn, maar goed, dat is helaas zo. Ik heb ook veel spul op CDR staan van dingen die ik waarschijnlijk nooit orgineel zal tegenkomen zoals de orginele Tyrant's Reign MLP, die genadeloos bruut is.

Zijn allemaal de moeite waard die bands die je daar noemt, Crillson heb ik toevallig pas ontdekt, een band uit Alaska, goeie muziek. Navolgende albums uit de 80's uit de US zijn bv klassiekers in het genre:

GARGOYLE: Gargoyle, deze plaat is zo meesterlijk, de gitaarpartijen, solo's en de practige zang zijn niet van deze wereld. Het beste nummer hier is Final Victory.

JAG PANZER: Ample Destruction, voor veel lui de "The holy grail" van de US metal en niet zonder reden. Alles klopt gewoon hier met de epische afsluiter "The Crucifix" als kroon op een tijdloos meesterwerk.

SAVAGE GRACE: Master Of Disguise, dit pareltje draai ik minimaal 2 keer per week, de kracht die van de nummers afdruipt is onbeschrijfelijk, deze plaat is voor mij een kippevelaanval van begin tot eind en met "Into The Fire" hebben ze voor mij een van de beste nummers in de geschiedenis van de mensheid geschapen. Ook bij deze schijf zorgt de "rommelige" productie voor het gewenste effect.

POWERLORD: The Awakening, ik weet niet wat het is met deze plaat, maar ik krijg er NOOIT genoeg van. Voor mij belichaamt deze plaat alles wat ik zo geweldig vind aan metal. Het gevoel dat je met je blote vuist door een muur kunt rammen, word met een schijf als deze opgewekt. Dit is US power/thrash tot in de perfectie, smerig en totaal verstoken van trends en commercie.

Bovenstaande albums zijn voor mij de reden om aan te nemen dat US metal de ultieme metalmachine is, ALLES zit erin.
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Dragonforce

Bericht door Dragonforce » za jun 09, 2007 8:18 pm

Eru Iluvatar schreef:Ik heb al een tijd niet echt veel meer naar echte 'underground' US Metal bands geluisterd, maar naar aanleiding van de activiteit in dit topic luister ik weer veel naar bands als Commandment, Cities, Messiah Force, Parish, Tyrant's Reign, Stormtrooper, Ruffians, Oliver Magnum, Crillson en Heretic. Jammer genoeg alleen op mp3.
Een aantal van de albums van die bands zijn nog wel te koop, zeker van Ruffians. Dus wat houdt je tegen?
It's the end of time

Eru Iluvatar

Bericht door Eru Iluvatar » zo jun 10, 2007 2:08 am

Sentinel schreef:
GARGOYLE: Gargoyle, deze plaat is zo meesterlijk, de gitaarpartijen, solo's en de practige zang zijn niet van deze wereld. Het beste nummer hier is Final Victory.

POWERLORD: The Awakening, ik weet niet wat het is met deze plaat, maar ik krijg er NOOIT genoeg van. Voor mij belichaamt deze plaat alles wat ik zo geweldig vind aan metal. Het gevoel dat je met je blote vuist door een muur kunt rammen, word met een schijf als deze opgewekt. Dit is US power/thrash tot in de perfectie, smerig en totaal verstoken van trends en commercie.
Gargoyle ken ik nog niet, ik ben zeer benieuwd, dus ben direkt aan het downloaden geslagen.
Powerlord is werkelijk fantastisch. Rauw, duister, met een nogal Metal Church - self titled-achtige sfeer. De sinistere sfeer die bij de intro van Masters of Death wordt neergezet is fantastisch, de riff die daarna volgt al helemaal. Jammer dat het bij deze band maar bij één EPtje is gebleven - als ik het goed heb.

Als relatief jonge US Metal-fan ben ik erg blij dat ik toch via het Internet de kans heb om kennis te nemen van de vele schitterende, vaak bijna vergeten bands in het genre.

Metal79

Bericht door Metal79 » zo jun 10, 2007 12:29 pm

Goed om te zien dat zich in Nederland toch ook weer US-metalfans roeren. Het is eigenlijk sinds 1990 (toen de duisternis van de grunge over de muziekwereld neerdaalde) zo'n kleine groep geweest in vergelijking met fans van andere metalrichtingen. Heel veel fans die in de jaren 80 naar concerten gingen en platen kochten zijn nauwelijks nog actief of gewoon gestopt. Oorzaken liggen in de welbekende combinatie van factoren (leeftijd, werk, gezin, andere muzikale interesses, 'fase ontstegen'). Heel jammer.

Zo'n thread als deze is daarom zeer interessant, al is het misschien overzichtelijker om regelmatig een apart topic voor een band te starten, met de toevoeging US-metal. Jag Panzer kwam hier al voorbij, over zo'n uitzonderlijke band met een lange historie valt een boel te melden. Weet je ook meteen wie welke band/albums het meest/minst waardeert.

Wat mij betreft is US-metal, of de stijl van scherpe, intelligent geschreven powermetal die deze benaming eigenlijk vertegenwoordigt, simpelweg de definitie van metal überhaupt, hoewel ik ook een grote NWoBHM-fan ben. Je kunt het technischer (prog), stemmiger (doom) of agressiever (thrash) spelen, maar pure US-metal blijft gewoon de stijl waar voor mij alles in zit.

Ideale US-metal-albums zijn bijvoorbeeld de eerste drie van Helstar, de eerste van Fifth Angel, Sanctuary en Lethal, de helaas enige van Oliver Magnum en het debuut van Leatherwolf - daar zitten alle stijlkenmerken in die hier al zijn genoemd. Stuk voor stuk edelmetaal.

De komende, negende en tiende editie van het onvolprezen Keep It True-festival in Zuid-Duitsland zullen voor US-metalfans legendarische gebeurtenissen worden. Van Leatherwolf in de klassieke 'Triple Axe Attack'-bezetting via Sacred Oath en Pharaoh tot Jag Panzer en Helstar met Remnants of war-meesterwerksetlist staan ons bijna alleen maar briljante bands te wachten.

Eerlijk gezegd hoop ik dat ook de nieuwe lichting bands meer wordt ondersteund door zowel oudere als jongere US-metalliefhebbers. Vroeger was niet alles per se beter (al mag ik dat zelf na een paar biertjes ook graag opmerken). Als ShadowKeep en Pharaoh hun albums rond 1985 hadden uitgebracht, waren ze nu hier in één adem genoemd met vroege Savatage en Queensryche.

Zo, deze post is al veel te lang, dus ik ga maar 's stoppen met tikken en echt aan het werk. :)
Laatst gewijzigd door Metal79 op zo jun 10, 2007 12:41 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Eru Iluvatar

Bericht door Eru Iluvatar » zo jun 10, 2007 12:33 pm

Ik heb net Gargoyle geluisterd en ik was aangenaamd verrast. Schitterende opereske zang met een groot bereik. Instrumentaal doet het denken aan zowel Helstar - alleen dan melodieuser - en Crimson Glory. Ik vraag me echter af hoe ik de tekst van het Gargoyle-nummer 'Aryan Diplomacy' moet interpreteren:

Aryan Diplomacy

Take what we want like a proud bird of prey
We might just take your soul
Castrating jackals that stand in our way
So the seed shall never grow
It's the Aryan way stand with pride wait for the day
When the filth that surrounds us shall no longer stand in our way
Wait for that day
Shed not a tear as the blood hits the ground
From the first kill to the last
Just like the tanks that are crushing the bones
It's a necessary task

CHORUS:

You live a lie and swear by your hand
Don't be afraid to surrender
A soldier shines and always obeys
Your dead will bury you one day

If you think you can hide in the dark
You're a fool and you won't get away
Sympathy at the end of a gun
Is more than you'll ever deserve

CHORUS

Sentinel

Bericht door Sentinel » zo jun 10, 2007 12:45 pm

Eru Iluvatar schreef:Ik heb net Gargoyle geluisterd en ik was aangenaamd verrast. Schitterende opereske zang met een groot bereik. Instrumentaal doet het denken aan zowel Helstar - alleen dan melodieuser - en Crimson Glory. Ik vraag me echter af hoe ik de tekst van het Gargoyle-nummer 'Aryan Diplomacy' moet interpreteren:

Aryan Diplomacy

Take what we want like a proud bird of prey
We might just take your soul
Castrating jackals that stand in our way
So the seed shall never grow
It's the Aryan way stand with pride wait for the day
When the filth that surrounds us shall no longer stand in our way
Wait for that day
Shed not a tear as the blood hits the ground
From the first kill to the last
Just like the tanks that are crushing the bones
It's a necessary task

CHORUS:

You live a lie and swear by your hand
Don't be afraid to surrender
A soldier shines and always obeys
Your dead will bury you one day

If you think you can hide in the dark
You're a fool and you won't get away
Sympathy at the end of a gun
Is more than you'll ever deserve

CHORUS
Prachtige band gewoon. Ik denk dat je dit nummer op dezelfde manier moet interpreteren als bv een Slayer's Angel Of Death. Het gaat om het "erover zingen" dan het brengen van een boodschap. Hetzelfde als met bv het nummer "Der Fuhrer" van Flotsam and Jetsam.
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Sentinel

Bericht door Sentinel » zo jun 10, 2007 12:50 pm

Ik denk dat dit gewoon een ontzettend levendig topic is en gaat worden. Was voor mij de hoofdreden om dit forum te "joinen" samen met het NWOBHM topic. Voor mij belichamen die twee genres het hele metal genre.

Persoonlijk denk ik dat het goed is als alle US bands onder dit topic vallen, is wat overzichtelijker dan wanneer het over het hele spectrum verspreid ligt. Misschien is een opsplitsing van 80's US-metal en latere US bands een idee.

Draai op dit moment het VIXEN/HAWAII materiaal met onze beste Friedman op de Axe, prachtig spul gewoon.
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Eru Iluvatar

Bericht door Eru Iluvatar » zo jun 10, 2007 12:51 pm

Prachtige band gewoon. Ik denk dat je dit nummer op dezelfde manier moet interpreteren als bv een Slayer's Angel Of Death. Het gaat om het "erover zingen" dan het brengen van een boodschap. Hetzelfde als met bv het nummer "Der Fuhrer" van Flotsam and Jetsam.
Aha. Daar zat ik zelf ook al aan te denken. Een beetje zoals Run To The Hills dat gezongen wordt vanuit het persectief van de Indianen-uitmoordende Europeaanse kolonisten. Laten we hopen dat het zoiets is; het zou voor mij anders zo'n muzikaal goeie band als Gargoyle verpesten; zoiets als een zeer mooie vrouw met een ooglapje, haak en houten poot - bij wijze van spreken.

Eru Iluvatar

Bericht door Eru Iluvatar » zo jun 10, 2007 12:53 pm

Sentinel schreef:Ik denk dat dit gewoon een ontzettend levendig topic is en gaat worden. Was voor mij de hoofdreden om dit forum te "joinen" samen met het NWOBHM topic. Voor mij belichamen die twee genres het hele metal genre.
Voeg voor mij het Thrash/Speed Metal topic daar ook maar aan toe. Die drie topics maken Metalfan voor mij het beste Nederlandse metalforum. Metalfan is in mijn ogen het beste Nederlandstalige forum voor oldschool metalfans en laat een forum zoals Zware Metalen ver achter zich.

Sentinel

Bericht door Sentinel » zo jun 10, 2007 12:54 pm

Eru Iluvatar schreef:[..]

Aha. Daar zat ik zelf ook al aan te denken. Een beetje zoals Run To The Hills dat gezongen wordt vanuit het persectief van de Indianen-uitmoordende Europeaanse kolonisten. Laten we hopen dat het zoiets is; het zou voor mij anders zo'n muzikaal goeie band als Gargoyle verpesten; zoiets als een zeer mooie vrouw met een ooglapje, haak en houten poot - bij wijze van spreken.
Dat zou voor mij ook de sfeer aardig verpesten, maar ik weet bij Gargoyle dat dat gewoon niet het geval is, de overige nummers liggen weer wat meer in het "metal" straatje.
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Sentinel

Bericht door Sentinel » zo jun 10, 2007 12:57 pm

Metal79 schreef: Ideale US-metal-albums zijn bijvoorbeeld de eerste drie van Helstar, de eerste van Fifth Angel, Sanctuary en Lethal, de helaas enige van Oliver Magnum en het debuut van Leatherwolf - daar zitten alle stijlkenmerken in die hier al zijn genoemd. Stuk voor stuk edelmetaal.
Helstar is idd ook zo'n wonder. Het debuut met die rommelige (haha daar gaan we weer) productie is voor met HET. "run to the pack", geniaall gewoon.

Ik ga me ook eens wat meer verdiepen in nieuwere bands, daar zitten zeker geniale acts tussen...
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Dragonforce

Bericht door Dragonforce » zo jun 10, 2007 1:26 pm

Metal79 schreef:Ideale US-metal-albums zijn bijvoorbeeld de eerste drie van Helstar
Dan luister ik toch liever naar hun 2e,3e en 4e albums.

Bij mijn top US metal lijst komt ook zeker de eerder vermelde Powerlord, al heb ik dat album alleen op MP3. Ik kwam er echter pas een paar maand geleden achter dat ik dat album op mijn PC had staan. :lol:
Ik heb ooit een split gezien met o.a. The Awakening er op, maar toen ik m wou aanschaffen kon ik m nergens meer vinden, zelfs niet op internet.
It's the end of time

Eru Iluvatar

Bericht door Eru Iluvatar » zo jun 10, 2007 1:39 pm

Ik ontdek net weer hoe gaaf Chastain wel niet is - althans hun oude albums. Een album als 'Ruler of the Wasteland' (1986) klinkt tegelijkertijd ruig, hard, snel en virtuoos met het gitaarspel van David Chastain en de zeer krachtige vocalen van Leather Leone. Haar zang doet me overigens veel denken aan de zang van Hexx's eerste zanger Dan Bryant. Instrumentaal doet Hexx ook wel denken aan Chastian, minstens net zo ruig, maar niet chaotisch.

Overigens leuk dat een popualaire Euro-powermetalband als HammerFall altijd aandacht heeft besteed aan US-Metal met hun covers van Chastains 'Angel of Mercy' en Warlords 'Child of the Damned'.

Dragonforce

Bericht door Dragonforce » zo jun 10, 2007 1:46 pm

Eru Iluvatar schreef:Ik ontdek net weer hoe gaaf Chastain wel niet is - althans hun oude albums. Een album als 'Ruler of the Wasteland' (1986) klinkt tegelijkertijd ruig, hard, snel en virtuoos met het gitaarspel van David Chastain en de zeer krachtige vocalen van Leather Leone. Haar zang doet me overigens veel denken aan de zang van Hexx's eerste zanger Dan Bryant. Instrumentaal doet Hexx ook wel denken aan Chastian, minstens net zo ruig, maar niet chaotisch.

Overigens leuk dat een popualaire Euro-powermetalband als HammerFall altijd aandacht heeft besteed aan US-Metal met hun covers van Chastains 'Angel of Mercy' en Warlords 'Child of the Damned'.
Chastain's nieuwe albums zijn maar matig. Van een album als In An Outrage met Vicious Rumors leden Dave Starr & Larry Howe verwacht je toch veel meer. En zangeres Kate French vind ik ook niks. Dan luister ik toch liever naar Original Sin(All-woman band met David Defeis(Virgin Steele) als producer en co-writer) e.d.
It's the end of time

Metal79

Bericht door Metal79 » zo jun 10, 2007 1:48 pm

Eru Iluvatar schreef:Ik vraag me echter af hoe ik de tekst van het Gargoyle-nummer 'Aryan Diplomacy' moet interpreteren
De sarcastische titel geeft het duidelijke anti-nazi-standpunt van de tekstschrijver eigenlijk al weer. Dit is nu zo'n tekst die erg goed is geschreven: via scherpe observaties naar de kern van de zaak.
'Genius of insanity' van Helstar is een nummer met een gelijksoortige tekst, maar minder subtiel dan het Gargoyle-nummer.

Van Chastain vind ik Mystery of illusion, Ruler of the wasteland en For those who dare de beste albums. Tracks als 'Angel of mercy' en 'One day to live' gaan nooit vervelen, niet in de laatste plaats dankzij de scheurzang van Leather Leone.

Eru Iluvatar

Bericht door Eru Iluvatar » zo jun 10, 2007 1:53 pm

Metal79 schreef:[..]

De sarcastische titel geeft het duidelijke anti-nazi-standpunt van de tekstschrijver eigenlijk al weer. Dit is nu zo'n tekst die erg goed is geschreven: via scherpe obversaties naar de kern van de zaak.
'Genius of insanity' van Helstar is een nummer met een gelijksoortige tekst, maar minder subtiel dan het Gargoyle-nummer.
Ohja, inderdaad, goed voorbeeld. Zeker minder subtiel met 'mass termination is the final solution!' Waanzinnig gezongen overigens.

Goed te zien dat US Metal nog steeds leeft - met bands als Metal Church, Leatherwolf, Vicous Rumors, etc. die nog steeds goede albums produceren en nieuwe bands als Cage die albums produceren die voor mij niet echt onderdoen aan de klassiekers in het genre.

Metal79

Bericht door Metal79 » zo jun 10, 2007 1:56 pm

Eru Iluvatar schreef:[..]

Ohja, inderdaad, goed voorbeeld. Zeker minder subtiel met 'mass termination is the final solution!' Waanzinnig gezongen overigens.

Goed te zien dat US Metal nog steeds leeft - met bands als Metal Church, Leatherwolf, Vicous Rumors, etc. die nog steeds goede albums produceren en nieuwe bands als Cage die albums produceren die voor mij niet echt onderdoen aan de klassiekers in het genre.
Hoe vond jij de nieuwe Leatherwolf? Ik kon er niet aan wennen en het album is dus in de kast verdwenen. Te modern geluid voor de LW-purist?

Eru Iluvatar

Bericht door Eru Iluvatar » zo jun 10, 2007 2:00 pm

Ik vond de nieuwe niet onderdoen aan albums die Metal Church en Vicious Rumors in dezelfde periode afleverden. Leatherwolf kwam met een fris nieuw geluid wat mij wel aanstond, maar ik miste wel een beetje de triple axe attack en de groots opgezette melodieuse refreinen die voor mij de klassiekers van de band typeren.

Metal79

Bericht door Metal79 » zo jun 10, 2007 2:04 pm

Eru Iluvatar schreef:Ik vond de nieuwe niet onderdoen aan albums die Metal Church en Vicious Rumors in dezelfde periode afleverden. Leatherwolf kwam met een fris nieuw geluid wat mij wel aanstond, maar ik miste wel een beetje de triple axe attack en de groots opgezette melodieuse refreinen die voor mij de klassiekers van de band typeren.
Dan ben ik meer de purist, denk ik. :twisted:
Het Vicious Rumors-album en de Metal Church-cd lagen veel meer in de lijn van de geschiedenis van de respectievelijke bands. Of James Rivera de ideale oplossing van Geoff Thorpe voor VR is, betwijfel ik trouwens, maar het is in elk geval een betere dan dat Geoff zelf zingt.
Heel spijtig dat ze 'Blistering winds' en dergelijke nooit live spelen.

Gesloten