Het grote US Metal topic

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Gesloten
Dragonforce

Bericht door Dragonforce » zo jun 10, 2007 2:14 pm

Metal79 schreef:[..]

Dan ben ik meer de purist, denk ik. :twisted:
Het Vicious Rumors-album en de Metal Church-cd lagen veel meer in de lijn van de geschiedenis van de respectievelijke bands. Of James Rivera de ideale oplossing van Geoff Thorpe voor VR is, betwijfel ik trouwens, maar het is in elk geval een betere dan dat Geoff zelf zingt.
Heel spijtig dat ze 'Blistering winds' en dergelijke nooit live spelen.
Metal Church viel me toch ook wat tegen, vooral de matige zanger was jammer. De nieuwe VR daarentgen was heerlijk. Geoff vind ik ook wel goed als zanger, zij het met mate. Ik denk dat James wel de ideale oplossing is voor VR, ook al is ie dat mss niet voor de lange termijn. Maar vergelijk hem eens met de vorige twee(drie) zangers van VR.
It's the end of time

Orklord
Contacteer:

Bericht door Orklord » zo jun 10, 2007 2:26 pm

Ik vind de nieuwe Metal Church toch best vet gewoon goed te doen. De nieuwe VR en Leatherwolf heb ik eigenlijk nog niet gehoord.

Nu maar eerst eens Powermad beluisteren, want daar ben ik wel nieuwschierig naar.

Metal79

Bericht door Metal79 » zo jun 10, 2007 2:51 pm

Dragonforce schreef:[..]
Metal Church viel me toch ook wat tegen, vooral de matige zanger was jammer. De nieuwe VR daarentgen was heerlijk. Geoff vind ik ook wel goed als zanger, zij het met mate. Ik denk dat James wel de ideale oplossing is voor VR, ook al is ie dat mss niet voor de lange termijn. Maar vergelijk hem eens met de vorige twee(drie) zangers van VR.
Vicious Rumors waren met Brian O'Connor live echt super. Zeer onderschat, die frontman. De critici hadden zich beter op de composities kunnen richten dan op Brian, want die kon dat oude materiaal puik zingen.

A light in the dark was geen Metal Church-topper, mee eens, maar voor mij solide genoeg om te boeien. Ik moest er wel moeite voor doen. Live heb ik ze nu drie keer met Ronny Munroe gezien/gehoord en die man is toch wel een erg goede greep voor MC. Hopelijk valt de energie van de optredens op de volgende plaat terug te vinden, dan schat je de zang misschien meer op waarde.

Metalheank

Bericht door Metalheank » zo jun 10, 2007 2:56 pm

Vicious Rumors waren met Brian O'Connor live echt super. Zeer onderschat, die frontman. De critici hadden zich beter op de composities kunnen richten dan op Brian, want die kon dat oude materiaal puik zingen.
Mee eens! Geweldige zanger. Ik vond hem soms best wel in de buurt komen van Albert, maar het goede aan hem was dat zijn stijl ook erg in de buurt van Phil Anselmo kwam. Van mij hadden ze zeker met hem door mogen gaan, hij had vast nog wel meer in huis.

VR met James is leuk, maar ik moet door zijn unieke stem toch altijd aan Helstar denken.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Metalheank

Bericht door Metalheank » zo jun 10, 2007 3:01 pm

[quote="Dragonforce"][..]
Metal Church viel me toch ook wat tegen, vooral de matige zanger was jammer. quote]

Het valt mij juist op dat Munroe het oude werk beter zingt dan het nieuwe, wat ik ook erg matig vind.
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Dragonforce

Bericht door Dragonforce » zo jun 10, 2007 3:03 pm

A light in the dark was geen Metal Church-topper, mee eens, maar voor mij solide genoeg om te boeien. Ik moest er wel moeite voor doen. Live heb ik ze nu drie keer met Ronny Munroe gezien/gehoord en die man is toch wel een erg goede greep voor MC. Hopelijk valt de energie van de optredens op de volgende plaat terug te vinden, dan schat je de zang misschien meer op waarde.
Brian was ook geen slechte zanger, hij was alleen een grote hufter, naar horen zeggen. Op het nieuwe materiaal vond ik hem ook lang niet alle nummers goed. Cyberchrist & Buried Alive deed ie wel zeer goed IMO. Ook Morgan Thorne was niet echt slecht, hij paste wel aardig bij het nieuwe materiaal, alleen live leek hij me minder, al heb ik m niet live gehoord. Maar ik vond ze beide niet erg bij de oude VR horen. Daar past James, qua stem en geschiedenis wel bij.

ALITD vond ik ook wel solide genoeg qua muziek, al moest ik er ook wel moeite voor doen omdat het nogal stijf overkomt. Ik heb ook wel van meerdere mensen gehoord dat Ronny live wel goed overkomt maar op plaat klinkt ie net alsof ie ziek is.
It's the end of time

Metal79

Bericht door Metal79 » zo jun 10, 2007 3:08 pm

ALITD vond ik ook wel solide genoeg qua muziek, al moest ik er ook wel moeite voor doen omdat het nogal stijf overkomt. Ik heb ook wel van meerdere mensen gehoord dat Ronny live wel goed overkomt maar op plaat klinkt ie net alsof ie ziek is.
In de studio wil hij iets te netjes zingen, live gaat 'ie ervoor. Het materiaal op ALITD is inderdaad wat stijfjes. Ook hier geldt weer het advies: kortere plaat en meer to the point in de composities. Maar ja, makkelijk lullen wanneer je het niet zelf hoeft te doen.

Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Contacteer:

Bericht door Jeroen » zo jun 10, 2007 9:30 pm

De laatste twee Metal Church albums zijn op zich lekkere solide albums.

Maar wat me wel opvalt is dat beide albums na een nummertje of 3, 4 opeens een beetje inkakken qua composities. Sommige nummers zijn erg standaard.
The Weight of the World is op zich een lekkere metalplaat, maar eigenlijk alleen vanwege de opener, het titelnummer en het derde nummer (titels even kwijt) en daarna kakt de zooi in en treedt er gezapigheid in. Op zich luistert het nog wel lekker weg, maar veel meer dan dat wordt het niet.

ALITD is op zich een goede plaat, maar de productie vond ik niet al te best. Ronny komt wel wat beter tot z'n recht hier, dat moet ik toegeven, maar de gitaren klinken behoorlijk droog en met name de gitaarsolo's knallen niet (ondanks dat ze wel vet zijn).
Maar ook daar staan maar een paar echt goede nummers op.
Het feit dat op die plaat de opnieuw opgenomen versie van Watch the Children Pray nog steeds de beste riffs heeft en qua compositie en spanningsopbouw nog altijd het meest pakt, zegt wat dat betreft voldoende.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Orklord
Contacteer:

Bericht door Orklord » di jun 12, 2007 4:20 pm

Damn wat is Crimson Glory gaaf! Heb het album Transcendence eens beluisterd en dat smaakt zeker naar meer!

Metal79

Bericht door Metal79 » di jun 12, 2007 4:30 pm

Orklord schreef:Damn wat is Crimson Glory gaaf! Heb het album Transcendence eens beluisterd en dat smaakt zeker naar meer!
Klassieker!
De eerste is ook erg goed en heeft een veel natuurlijker drumgeluid. Absolute aanrader. Van Strange and beautiful springen na al die jaren nog steeds de vouwen uit mijn broek. Astronomica is dan weer beter. Helaas heeft bandhopper Wade Black dat album zangtechnisch gesproken enigszins naar God geschreeuwd.

Metalheank

Bericht door Metalheank » di jun 12, 2007 5:47 pm

Van het debuut vind ik Mayday echt tenenkrommend :P Transcendence vind ik dan wel weer helemaal geweldig, wat een sfeer.

Wat vinden mensen trouwens van Steel Prophet? Het nieuwere werk vin ik niet erg interessant, maar de demo Inner Ascendance wordt hier regelmatig gedraait. Die demo doet erg aan het oude werk van Fates Warning denken, maar toch origineel. Nihilism's Spell is vooral een geweldig nummer.

Kriestof
Commander Kansloos
Contacteer:

Bericht door Kriestof » di jun 12, 2007 6:37 pm

Metalheank schreef:Van het debuut vind ik Mayday echt tenenkrommend :P Transcendence vind ik dan wel weer helemaal geweldig, wat een sfeer.

Wat vinden mensen trouwens van Steel Prophet? Het nieuwere werk vin ik niet erg interessant, maar de demo Inner Ascendance wordt hier regelmatig gedraait. Die demo doet erg aan het oude werk van Fates Warning denken, maar toch origineel. Nihilism's Spell is vooral een geweldig nummer.
ik heb een zestal cd's van steel prophet, geweldige band

zowel hun thrashy oudere sound, als hun nieuwe heavy metal koers

en transcedence van crimson glory? ge-wel-dig, zeker als edgar allan poe fan!
Cirkels sluiten. Vervellen. Genieten. That's Kriestof.

Dragonforce

Bericht door Dragonforce » di jun 12, 2007 6:51 pm

Metalheank schreef:Wat vinden mensen trouwens van Steel Prophet? Het nieuwere werk vin ik niet erg interessant, maar de demo Inner Ascendance wordt hier regelmatig gedraait. Die demo doet erg aan het oude werk van Fates Warning denken, maar toch origineel. Nihilism's Spell is vooral een geweldig nummer.
Geweldig, maar dan ook alleen Genesis(Album met de Inner Ascendance demo + een zooi covers). De andere albums die ik gehoord heb vind ik maar saai.
It's the end of time

Metal79

Bericht door Metal79 » di jun 12, 2007 6:59 pm

Metalheank schreef:Van het debuut vind ik Mayday echt tenenkrommend :P Transcendence vind ik dan wel weer helemaal geweldig, wat een sfeer.

Mooi dat sinds het cd-tijdperk de skiptoets tot ons aller beschikking staat. Voor nummertjes als 'Mayday' dus. Maar de rest van het CG-debuut is gewoon obergenial.

Steel Prophet volg ik vanaf het begin, een erg goede band die met de demo Inner ascendance (op CD verschenen als Genesis) zelfs een heuse US-metalklassieker op zijn naam heeft geschreven.
Live zijn ze ook super, gitarist Steve Kachinsky en wereldzanger Rick Mythiasin vormen een gouden tandem. Gelukkig hebben ze kortgeleden hun geschillen bijgelegd. Er is nieuw werk in aantocht, al zal het nog wel even duren.

Verdere verplichte SP-kost: Dark hallucinations, Messiah, Continuum (EP), Into the void, Book of the dead en The goddess principle . Bijna hun hele disco-, pardon metalgrafie dus.

Metal79

Bericht door Metal79 » di jun 12, 2007 7:09 pm

Jeroen schreef: Het feit dat op die plaat de opnieuw opgenomen versie van Watch the Children Pray nog steeds de beste riffs heeft en qua compositie en spanningsopbouw nog altijd het meest pakt, zegt wat dat betreft voldoende.
Misschien moet je Monuments van de Amerikaanse nieuwelingen Seventh Calling maar eens beluisteren wanneer hij uit is op 29 juni. Die plaat ademt namelijk de donkere sfeer van de eerste Metal Church-albums.

Metalheank

Bericht door Metalheank » di jun 12, 2007 8:04 pm

Ja, die Genesis cd heb ik inderdaad. Prachtige covers trouwens, zeker die van Simple Minds. Messiah en Dark Hallucinations heb ik eveneens, maar wat lijkt nou het meeste op Inner Ascendance?

Dragonforce

Bericht door Dragonforce » di jun 12, 2007 8:26 pm

Metalheank schreef:maar wat lijkt nou het meeste op Inner Ascendance?
Niks, want er zat (geloof ik) 6 jaar tussen IA en hun volgende release. En in het boekje van Genesis staat dat ze rond de tijd van IA nog een soort prestatie drang hadden, en dus "te" technisch speelden en dat Rick te hoog zong.
It's the end of time

Metalheank

Bericht door Metalheank » di jun 12, 2007 9:15 pm

Dat dacht ik al, erg jammer. Geef mij maar de technische SP.

Sentinel

Bericht door Sentinel » di jun 12, 2007 10:46 pm

Steel Prophet vind ik ook goed, vooral Dark Hallucinations, prachtige schijf. En hier staat dan ook een prachtige cover van een van de beste metalnummers allertijden op, nl "The Apparation" van ja, zeg het maar....
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Dragonforce

Bericht door Dragonforce » di jun 12, 2007 10:54 pm

Sentinel schreef:Steel Prophet vind ik ook goed, vooral Dark Hallucinations, prachtige schijf. En hier staat dan ook een prachtige cover van een van de beste metalnummers allertijden op, nl "The Apparation" van ja, zeg het maar....
The Apparation? Nooit van gehoord, The Apparition kent iedereen, maar dat is niet echt een van Maidens beste nummers... :P
It's the end of time

Sentinel

Bericht door Sentinel » di jun 12, 2007 11:01 pm

Wat jullie eens een luisterbeurt moeten geven is:

MALTEZE: Count Your Blessings

Deze band heeft een vrouw achter de mic en deze doet niet onder aan Leather Leone, Kim La Chance of Lori Wilde. Uiterst geniaal gezongen, deze meid brengt ziel en zaligheid in de muziek. Dit is een echte US-kraker uit 1990, een jaar dat US-metal het echt begon te begeven en de Grunge-rotzooi het overnam. Het gitaarwerk is op de meeste nummers overweldigend. Dit is een echte verloren klassieker die makkelijk tussen bands als Helstar, Viciuos Rumors etc geplaatst mag worden.

Het album is orgineel op cd uitgekomen en die is lastig te vinden. Een jaar terug is deze echter op vinyl opnieuw uitgebracht en goed te vinden als je even goed zoekt (niet verkrijgbaar bij de Large).
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Sentinel

Bericht door Sentinel » di jun 12, 2007 11:04 pm

The Apparation? Nooit van gehoord, The Apparition kent iedereen, maar dat is niet echt een van Maidens beste nummers... :P
:lol: bijna, another guess?!?
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Dragonforce

Bericht door Dragonforce » di jun 12, 2007 11:09 pm

Sentinel schreef:[..]

:lol: bijna, another guess?!?
Gokken? Fates Warning is geen gok.
It's the end of time

Metal79

Bericht door Metal79 » di jun 12, 2007 11:10 pm

We laten Dragonforce nog even raden. :D

De Malteze-LP/CD is geweldig natuurlijk. Onlangs stond er overigens een lang en informatief interview met Barbara Malteze in het Duitse Heavy.

Sentinel

Bericht door Sentinel » di jun 12, 2007 11:11 pm

Gokken? Fates Warning is geen gok.
da's idd waar :wink:
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Metal79

Bericht door Metal79 » di jun 12, 2007 11:12 pm

De Malteze-LP is opnieuw uitgebracht door Rainer Krukenberg van Metaleros.
Laatst gewijzigd door Metal79 op di jun 12, 2007 11:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » di jun 12, 2007 11:12 pm

Ik kom ook alleen maar uit op Fates Warning...

Steel Prophet heeft nog wel een geniale cover van Black Sabbath's Neon Knights gemaakt, helaas is dit ook het enige nummer wat ik van ze ken.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Dragonforce

Bericht door Dragonforce » di jun 12, 2007 11:14 pm

Lennert schreef:Ik kom ook alleen maar uit op Fates Warning...

Steel Prophet heeft nog wel een geniale cover van Black Sabbath's Neon Knights gemaakt, helaas is dit ook het enige nummer wat ik van ze ken.
Ja, dat is een van de covers op Genesis. Genesis & DH zijn de enige SP albums die ik heb, dus ik wist wel van welke band het was.
It's the end of time

Sentinel

Bericht door Sentinel » di jun 12, 2007 11:15 pm

Metal79 schreef:We laten Dragonforce nog even raden. :D

De Malteze-LP/CD is geweldig natuurlijk. Onlangs stond er overigens een lang en informatief interview met Barbara Malteze in het Duitse Heavy.
Die heb ik gemist, jammer. Staat het misschien ergens op het net?
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Metal79

Bericht door Metal79 » di jun 12, 2007 11:20 pm

Die heb ik gemist, jammer. Staat het misschien ergens op het net?
Niet dat ik weet. Oude nummers duiken wel op bij eBay.de.

Sentinel

Bericht door Sentinel » di jun 12, 2007 11:22 pm

Metal79 schreef:De Malteze-LP is opnieuw uitgebracht door Rainer Krukenberg van Metaleros.
Op zijn "Femetal" label. Echt super van hem dat ie dit meesterwerk opnieuw heeft uitgebracht. Misschien is "Masque" een goed idee om opnieuw uit te brengen, als de bandleden te vinden zijn heet dat, erg obscure band maar net zo geniaal als Malteze en afkomstig uit de UK.
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Metal79

Bericht door Metal79 » di jun 12, 2007 11:24 pm

Op zijn "Femetal" label. Echt super van hem dat ie dit meesterwerk opnieuw heeft uitgebracht. Misschien is "Masque" een goed idee om opnieuw uit te brengen, als de bandleden te vinden zijn heet dat, erg obscure band maar net zo geniaal als Malteze en afkomstig uit de UK.
Rainer is van plan om meer plaatwerk van vergeten bands met zangeressen op vinyl opnieuw uit te brengen, meldt hij in datzelfde Heavy-artikel.

Sentinel

Bericht door Sentinel » di jun 12, 2007 11:29 pm

Rainer is van plan om meer plaatwerk van vergeten bands met zangeressen op vinyl opnieuw uit te brengen, meldt hij in datzelfde Heavy-artikel.
En er zijn nog veel vergeten bands met frontvrouwen die het re-releasen meer dan waard zijn, al is het om te laten horen en zien hoe verdraaid geweldig oude US-metal en verwante stijlen waren.
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Metal79

Bericht door Metal79 » di jun 12, 2007 11:31 pm

En er zijn nog veel vergeten bands met frontvrouwen die het re-releasen meer dan waard zijn, al is het om te laten horen en zien hoe verdraaid geweldig oude US-metal en verwante stijlen waren.
Klopt. Herinner je je Original Sin nog? Volgens mij is dat al 's langsgekomen hier.
En ken je Mother Earth trouwens? Hebben alleen een eigen beheer-cd'tje gemaakt. Moet ik 's weer opzoeken.

Van de nieuwe lichting vind ik Twilight Odyssey met zangeres Pamela J. Berlinghoff erg goed. Ultra-traditioneel, heel erg goed gearrangeerd ook.

Sentinel

Bericht door Sentinel » di jun 12, 2007 11:40 pm

Klopt. Herinner je je Original Sin nog? Volgens mij is dat al 's langsgekomen hier.
En ken je Mother Earth trouwens? Hebben alleen een eigen beheer-cd'tje gemaakt. Moet ik 's weer opzoeken.
Original Sin ken ik, bestaat helemaal uit vrouwen, heb die nog niet orgineel, maar ergens op mp3, van wat ik me herinner is het goeie speed/thrash, zoiets als Meanstreak, ook een all-female band en een goeie.

Mother Earth ken ik niet, is het zoiets als Original Sin?
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Dragonforce

Bericht door Dragonforce » di jun 12, 2007 11:41 pm

Dat klopt ja, Geweldige band. Een van mijn favo's.
It's the end of time

Metal79

Bericht door Metal79 » di jun 12, 2007 11:42 pm

Original Sin ken ik, bestaat helemaal uit vrouwen, heb die nog niet orgineel, maar ergens op mp3, van wat ik me herinner is het goeie speed/thrash, zoiets als Meanstreak, ook een all-female band en een goeie.

Mother Earth ken ik niet, is het zoiets als Original Sin?
Wat bedaarder, melodieuzer. Als ik me niet vergis is de cd van deze all-girl band uit '92/'93 of daaromtrent.

Meanstreak staan op Rainers shortlist, maar het is inderdaad een opgave om de oorspronkelijke leden te vinden.

Sentinel

Bericht door Sentinel » di jun 12, 2007 11:44 pm

Wat bedaarder, melodieuzer. Als ik me niet vergis is de cd van deze all-girl band uit '92/'93 of daaromtrent.

Meanstreak staan op Rainers shortlist, maar het is inderdaad een opgave om de oorspronkelijke leden te vinden.
Dan zal ik die eens een luisterbeurt geven als ik hem ergens vind, bedankt voor de tip.
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Metal79

Bericht door Metal79 » di jun 12, 2007 11:46 pm

Dat klopt ja, Geweldige band. Een van mijn favo's.
Juist!
Een van mijn obscure faves is Powers Court. Geweldige technische US-metal met occulte thema's, courtesy of Danie Powers, die de laatste tijd veel pech heeft. De volgende plaat moet nu worden opgenomen, maar gitarist Steve heeft net een auto-ongeluk gehad en de christelijke drummer is opgestapt.

Sentinel

Bericht door Sentinel » di jun 12, 2007 11:50 pm

Juist!
Een van mijn obscure faves is Powers Court. Geweldige technische US-metal met occulte thema's, courtesy of Danie Powers, die de laatste tijd veel pech heeft. De volgende plaat moet nu worden opgenomen, maar gitarist Steve heeft net een auto-ongeluk gehad en de christelijke drummer is opgestapt.
Die ken ik ook niet, maar als ik US-metal en occulte thema's lees, begin ik te watertanden, even onthouden deze band.
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Metal79

Bericht door Metal79 » di jun 12, 2007 11:53 pm

Die ken ik ook niet, maar als ik US-metal en occulte thema's lees, begin ik te watertanden, even onthouden deze band.
De eerste cd (eigen beheer) met zwart-wit hoesje is onmogelijk te vinden. De eerste bij een label (Dragonheart) heet Nine kinds of hell en is de facto uitverkocht. Op eBay en bij sommige undergrounddistro's vind je hem nog wel.
De zang van Danie (die ook gitaar speelt en bijna alle nummers componeert) is heel apart, ze lijkt vocaal wel wat op King Diamond. Niet iedereen trekt dat, maar het past uitstekend bij de muziek.

Jens

Bericht door Jens » wo jun 13, 2007 2:38 pm

In de studio wil hij iets te netjes zingen, live gaat 'ie ervoor.
Weet niet of je het kunt omschrijven als netjes, maar het lijkt alsof hij op plaat de hoge noten schuwt, terwijl die live glashelder zijn.

Metal79

Bericht door Metal79 » wo jun 13, 2007 5:06 pm

Omdat de oude Crimson Glory hier allerminst vergeten zijn (hulde!), wil ik een helaas wat obscuur gebleven band ter sprake brengen die de 'erfenis' van de Florida-boys in 2005 tot leven wekte op de cd Celestial prophesy (met een 's'): Crystal Fate.

Voor een Duitse website schreef ik er destijds een recensie over; om mezelf niet te herhalen staat hieronder de tekst. Lijkt me geen probleem voor de meertaligen onder de US-metalgarde, toch?
De stijl op Celestial prophesy lijkt heel erg op die van Crimson Glory circa Transcendence. Het niveau van CG halen ze niet, maar de helaas enige plaat van CF mag er zeker zijn. Vooral het gitaarwerk is van grote klasse en de composities hebben dat mystieke sfeertje.
De Crystal Fate-website is al sinds 2005 niet meer bijgewerkt, dus we kunnen er van uit gaan dat Crystal Fate de weg van veel goede US-metalbands is gegaan: onverdiend roemloos af door de zijdeur. Aan Celestial prophesy doet het niets af.

Crystal Fate: Celestial Prophesy

‘…and extra special thanks to Crimson Glory, who provided the inspiration for the music on this CD, and who we consider to be the ultimate metal gods! This album is dedicated to them.'
Auch wenn diese Widmung nicht im no-budget-Booklet von Celestial Prophesy abgedruckt wäre, hätten wir die Inspirationsquelle des Quintetts Crystal Fate sofort detektiert. Die Truppe um das Brüdergespann Bill und Jeff Majoros (Leadgitarre und Keys bzw. Rhythmusgitarre) spielt astreinen US Metal im Stile des zweiten Crimson Glory-Klassikers Transcendence. Vor allem die äußerst melodisch aus den Boxen fließenden Gitarrenriffs, denen immer etwas bedrohlich-spaciges anhaftet, und die Midnight-artigen Vocals von Sigmund Sigridsen III führen das fort was Jon Drenning, Ben Jackson und Midnight in den Achtzigern als Metalstil geprägt und leider schon früh ad acta gelegt haben.
Dabei tun die Independentproduktion und das Mixing dem ganzen nur wenig Abbruch – in den letzten Jahren haben eigentlich nur die Jungs von Zero Hour ihren CD-Einstand, dank Dino Alden, besser hingekriegt. Songs wie der getragene Opener "Celestial prophesy" und das mindestens so gelungene "Against the gods" besitzen das gewisse etwas, dass den meisten Melodicbands bei ihrem Mystikmetal-für-die-Imbissbude völlig abgeht. Hymnenhaft old school kommt "The dragon’s breath" auf uns zu, gesegnet mit einem Refrain bei dem auf jedem KIT sämtliche, ähem, Fists geraised werden würden. Die Soli in diesem Song sind herrlich verfrickelt und wurden dennoch wieder äußerst geschickt in das Arrangement eingefügt, dass es eine Freude ist. Aber damit nicht genug: aus dem nachfolgenden Die by the sword (mit Superscreams von Sigridsen) sprudelt die Energie nur so aus dieser hoffnungsvollen Band heraus.

Für Uptempo-Gitarrenriffs, die so hochmelodisch und treibend zugleich sind, gibt es die Höchstnote – und die Soli von Bill knallen dann noch mal alles weg! Das zähe "Sacred Flame" sammelt zwar nur bedingt Punkte, aber wird gleich von dem Übersong "Strange eyes" abgelöst. Wieder in dieser majestätischer Manier – man vergleiche den Song mit Crimson Glory’s kleinem Meisterwerk "In dark places" – entfacht diese Nummer den einzig wahren Metalspirit. Hymnischer Refrain, tolle Gitarrenkunst und ein melancholisches Solo das man immer wieder in sich aufsaugen will – einfach nur anbetungswürdig. Und wie auch Crimson Glory ihren Erstling und das Transcendence-Album akustisch ausklingen ließen, setzen Crystal Fate ihrem Debüt mit der dramatischen Ballade "One destiny" die Krone auf. Fazit: wer es nicht mag, hat entweder einen Riesenkater oder zuviel Death Metal gehört. Hier herrscht akuter Kaufzwang unter dem Motto ‘Achtung: Superband im Anmarsch!’ Gibt’s u.A. bei den verlässlichen Jungs von CD Baby.

www.crystalfate.com

Oliver Kerkdijk/2005/Sacred Metal

Dragonforce

Bericht door Dragonforce » wo jun 13, 2007 5:33 pm

Metal79 schreef:‘…and extra special thanks to Crimson Glory, who provided the inspiration for the music on this CD, and who we consider to be the ultimate metal gods! This album is dedicated to them.'
Auch wenn diese Widmung nicht im no-budget-Booklet von Celestial Prophesy abgedruckt wäre, hätten wir die Inspirationsquelle des Quintetts Crystal Fate sofort detektiert. Die Truppe um das Brüdergespann Bill und Jeff Majoros (Leadgitarre und Keys bzw. Rhythmusgitarre) spielt astreinen US Metal im Stile des zweiten Crimson Glory-Klassikers Transcendence. Vor allem die äußerst melodisch aus den Boxen fließenden Gitarrenriffs, denen immer etwas bedrohlich-spaciges anhaftet, und die Midnight-artigen Vocals von Sigmund Sigridsen III führen das fort was Jon Drenning, Ben Jackson und Midnight in den Achtzigern als Metalstil geprägt und leider schon früh ad acta gelegt haben.
Dabei tun die Independentproduktion und das Mixing dem ganzen nur wenig Abbruch – in den letzten Jahren haben eigentlich nur die Jungs von Zero Hour ihren CD-Einstand, dank Dino Alden, besser hingekriegt. Songs wie der getragene Opener "Celestial prophesy" und das mindestens so gelungene "Against the gods" besitzen das gewisse etwas, dass den meisten Melodicbands bei ihrem Mystikmetal-für-die-Imbissbude völlig abgeht. Hymnenhaft old school kommt "The dragon’s breath" auf uns zu, gesegnet mit einem Refrain bei dem auf jedem KIT sämtliche, ähem, Fists geraised werden würden. Die Soli in diesem Song sind herrlich verfrickelt und wurden dennoch wieder äußerst geschickt in das Arrangement eingefügt, dass es eine Freude ist. Aber damit nicht genug: aus dem nachfolgenden Die by the sword (mit Superscreams von Sigridsen) sprudelt die Energie nur so aus dieser hoffnungsvollen Band heraus.

Für Uptempo-Gitarrenriffs, die so hochmelodisch und treibend zugleich sind, gibt es die Höchstnote – und die Soli von Bill knallen dann noch mal alles weg! Das zähe "Sacred Flame" sammelt zwar nur bedingt Punkte, aber wird gleich von dem Übersong "Strange eyes" abgelöst. Wieder in dieser majestätischer Manier – man vergleiche den Song mit Crimson Glory’s kleinem Meisterwerk "In dark places" – entfacht diese Nummer den einzig wahren Metalspirit. Hymnischer Refrain, tolle Gitarrenkunst und ein melancholisches Solo das man immer wieder in sich aufsaugen will – einfach nur anbetungswürdig. Und wie auch Crimson Glory ihren Erstling und das Transcendence-Album akustisch ausklingen ließen, setzen Crystal Fate ihrem Debüt mit der dramatischen Ballade "One destiny" die Krone auf. Fazit: wer es nicht mag, hat entweder einen Riesenkater oder zuviel Death Metal gehört. Hier herrscht akuter Kaufzwang unter dem Motto ‘Achtung: Superband im Anmarsch!’ Gibt’s u.A. bei den verlässlichen Jungs von CD Baby.

www.crystalfate.com

Oliver Kerkdijk/2005/Sacred Metal
Na dat eerste stukje ben ik het helemaal kwijt.
It's the end of time

Metal79

Bericht door Metal79 » wo jun 13, 2007 5:40 pm

Na dat eerste stukje ben ik het helemaal kwijt.
:lol:

Eru Iluvatar

Bericht door Eru Iluvatar » wo jun 13, 2007 6:32 pm

Na de Duitse recensie te hebben gelezen, ben ik wel erg nieuwsgierig geworden naar Crystal Fate. Kijken of ik er wat van kan vinden.

Apollo Ra doet mij overigens ook denken aan een extremere versie van Crimson Glory, maar die vergelijking is volgens mij als eens eerder gemaakt.

Op het moment luister ik naar het album 'Legions of the Dead' van Tyrant uit 1985. Bevalt me best goed. Nummers nog vrij mid-tempo, maar wel met gevarieerde zang, zowel rauw als erg hoog. De muziek is nogal duister, relatief extreem en rauw (wellicht Venom-invloeden - vooral qua zang), ik heb het vermoeden dat het voor de norm van 1985 vrij extreme was.

Orklord
Contacteer:

Bericht door Orklord » vr jun 15, 2007 9:50 pm

Wat is Witchkiller toch een gave band! Net weer hun EP Day of the Saxons tegen gekomen, helemaal vergeten dat ik die had. Schande! want een nummer als Riders of Doom is geniaal.

Orklord
Contacteer:

Bericht door Orklord » za jun 16, 2007 5:33 pm

Mensen moeten hier echt even Beyond Fallen checken. Erg goede nieuwe band. Hun nieuwe plaat is laatst uitgekomen op het Nederlandse label Melissa Records. Nummers als Enemy of an Open Mind en Closer to the End zijn gewoon geweldig. Op Closer doet de zang me trouwens erg denken aan Bruce op zijn solo platen.

http://www.myspace.com/beyondfallen

Metal79

Bericht door Metal79 » za jun 16, 2007 6:05 pm

Orklord schreef:Mensen moeten hier echt even Beyond Fallen checken. Erg goede nieuwe band. Hun nieuwe plaat is laatst uitgekomen op het Nederlandse label Melissa Records. Nummers als Enemy of an Open Mind en Closer to the End zijn gewoon geweldig. Op Closer doet de zang me trouwens erg denken aan Bruce op zijn solo platen.

http://www.myspace.com/beyondfallen
Fijn dat 't je bevalt, Orklord!
Voor mensen tevergeefs bij de platenboer van hun keuze binnenstappen: Mindfire verschijnt op 29 juni, samen met het niet minder vette Monuments van Seventh Calling.

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » di jun 19, 2007 6:21 pm

http://www.youtube.com/watch?v=gPv9dobo ... ed&search=

Hadden jullie deze Medieval Steel live clip al gezien?
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gesloten