Ook maar eens aan een uitgebreid verslag beginnen.
We gingen dit jaar voor de eerste keer met het OV. Aangezien we geen zin hadden absurd vroeg op te staan, namen we om half 11 de trein in Gent. Perfecte aansluiting in Antwerpen alwaar we de trein naar Mol namen, die zat al goed vol met Graspopdebielen... goed vol ja, de helft moest staan. In Mol aangekomen moesten we niet te lang wachten op de bus naar Dessel. Toffe kerel die buschauffeur trouwens! Eenmaal aangekomen richting camping gelopen. Het was toen een uur of 1 volgens mij. Of het nu kwam door
Charlotte of niet, de rij leek niet lang te duren. Wat een vrouw. Eenmaal binnen werd ze opgehaald door vrienden... die zien we nooit meer terug... Toen we de camping opliepen zal het iets van half 2 geweest zijn, maar vól dat die camping al stond. Wij zijn toen helemaal naar achteren gelopen waar we een fatsoenlijk plekje vonden... vlak naast de halve crew van de Frontline! Erg toevallig en gezellig dus, weet wel, nie waar, keer lekken en al.
Omdat
Thin Lizzèh afgezegd had, liep alles behalve de metaldome voor op tijdschema blijkbaar en hebben we dus Textures gemist, waar ik best benieuwd naar was. Dit omdat we op tijd bij
Vader wilden zijn. Drie keer raden wie ik daar weer tegen het lekkere lijf loop. Juist ja, het vrouwmens van bij de ingang. Goed, Vader was aardig, maar vanwege het slechte geluid toch een tegenvaller. Het is een strakke band, maar er zat veel te veel galm op de gitaar, waardoor dat in het niets verzoop. En wat is Mauser toch een homo'tje eigelijk. Kont achteruit bij het headbangen. Na Vader was het aan het gieten, dus maar in de marquee gebleven en wat te eten gehaald. Daarna naar
Volbeat in de metaldome. Wat was dat een waanzinnig optreden. Ouwe ook nog gespot daar. Een echte feelgood band. Alles meezingen, bier drinken en flink tekeer gaan. Ook leuk dat er een akoestische gitaar bijgehaald werd ipv het van tape te halen. Volgende band op het programma was
Celtic Frost voor mij omdat ze in de 013 nogal een verrassing voor mij waren. Maar wat viel dat tegen. Er was bijna geen gitaar te horen en ik had ook niet de indruk dat het naarmate de set vorderde beter werd. Een andere tegenvaller was dat ze van Monotheist enkel Synagoga Satanae brachten. En dat terwijl ik die plaat toch echt heel goed vindt. Na Celtic Frost even naar de camping. Toen we terugkwamen voor
Type O Negative zat We Hate Everyone er al op en was men bezig aan The Profit of Doom als ik me niet vergis. Gevolgd door Christian Woman, These Three Things en Black No. 1. Weinig verrassende, edoch wel fantastische setlist. Het werd gebracht met de nodige arrogantie, goede podiumaankleding en veel overtuiging. Voor mij het optreden van de dag en misschien wel van Graspop, dat ze maar gauw aan een Europese clubtour beginnen! Nog van een afstandje Aerosmith gezien maar al snel richting zuiptent afgezakt. De reis liet zich al gauw voelen en we hebben dan bij wat studiegenoten op de camping nog een biertje gedronken om om half 3 richting eigen tent te vertrekken.
Op
zaterdagochtend had ik de intentie te douchen, maar toen ik die rij zag, gaf ik dat maar gauw op. Immers; duschen ist kein metal. In de ontbijttent enkele koffiekoeken met chocomel gescoord. Daarna nog ff bij de tent gechild, Gents geluld, Gentse lollen verteld, eerste blikken pils van de dag aangebroken om daarna naar het festivalterrein te vertrekken voor
Lamb of God. Vette liveband zeg, kende er nog geen muziek van, maar ik ga het zeker eens uitchecken één dezer dagen. Daarna was het even een lunch zien te scoren in de vorm van een broodje gezond, die op waren. Dan maar bij de botsauto's (gaat wel ver hoor) gezeten en een broodje krab verorberd. Daarna richting marquee I voor
Atheist. Wát een optreden! Alle songs gebracht met veel overtuigingskracht en wat een techniek bezitten die heren. Een lust voor het oog. Ook genoeg nrs van Unquestionable Presence, de plaat die ik het beste ken. Vanaf dan zou het voor ons rennen worden tussen het hoofdpodium en marquee I.
Life of Agony heb ik wel eens beter gezien. Maar 1 nr van Ugly vond ik toch wel erg karig. Verder een iets te voor de hand liggende songkeuze. Had graag eens Other side of the river of My eyes gehoord. Al bij al niet slecht, maar het was allemaal wat voorspelbaar. Daarna weer naar de marquee voor
Cannibal Corpse. Degelijk optreden, alleen wel heel erg terend op oud werk. De klassiekertjes kwamen voorbij en verder gewoon een degelijk standaard CC optreden zoals we dat kennen. Niet opzienbarend, maar zeker niet slecht. Toen het weer begon te gieten maar ff in de marquee gebleven en genoten van een Grimbergen. Edoch, toen H&H begon aan het titelnr ben ik toch maar even aan de rand van de marquee gaan kijken richting hoofdpodium terwijl de rest bleef zitten. Wat een stem heeft die Dio, was erg mooi, kippenvel enzo. Na H&H een bak pasta gehaald en richting camping gelopen om weer terug te komen voor Korn. Die waren al even bezig toen we weer terug waren. Goede set, maar wat die extra muzikanten allemaal deden achter op het podium is mij een raadsel. Ik hoorde er bijna nooit wat van. Wel een goede songkeuze, ik kende bijna alles. Het dieptepunt was echter wel 'Y'all want a single say fuck that'. Het blijven toch Amerikanen he.

Verder wel genoten van Got the life, Falling away from me, Freak on a leash, etc. Daarna richting marquee voor
Dimmèh Borgir. De hoogtepunten van de set waren de twee eerste nrs (Progenies en Vredesbyrd) en de twee laatste nrs. (Spellbound en Mourning Palace). Die waren dan ook echt fantastisch, de rest vond ik een beetje matig. Na deze blekkie uitbarsting richting
Iron Maiden. Jezus wat kwam dat gezapig op gang. Ik vind de nieuwe plaat kut, dus werd op een gegeven moment een beetje chagrijnig. Gelukkig werd dat naar het einde toe goed gemaakt door o.a. The evil that men do. Gave toevoeging aan de setlist. Na Maiden nog staan headbangen bij en naast de zuiptent tot een uur of 3 met opblaasgitaren en shit. Daarna op de camping met de Gentenaren nog tot een uur of 5 aan de pilsch gezeten en grappen verteld. (wat is het grootste metalfestival van Azië? WOKKEN! hahahahaha!... nu klinkt het debiel, toen was het dikke lol, wat gaarheid en pils met een mens doet.)
Na een dikke 2,5 a 3 uur slaap weer veel te vroeg wakker op
zondag. Gaarheid alom. Wederom richting ontbijttent en klaar maken voor alweer de laatste dag Graspop. Naar
Welkin voor Gentse support! Wat een vet optreden. Welkin is echt geen 13 in een dozijn death metal, maar geeft er mooi een eigen twist aan, al kan ik er de vinger niet opleggen. Leuke bijkomstigheid was de Arise/Dead Embryonic Cells cover. Na Welkin een stukje
Mercenary gekeken. Ik was wel benieuwd na alle lovende commentaren. Ik weet niet of het aan het vroege uur of aan de band zelf lag, maar het kon met echt geen moment boeien. Daarna was het tijd voor
Cynic. Alwaar Focus nog headbangbaar is, was het live op m'n rug liggen en genieten met m'n ogen dicht! Wel jammer dat de grunts van tape kwamen, maar het was echt een heel goed optreden. Die Masvidal is wel een eigenaardige kerel. Cynic was een heel sfeervol optren, dat absoluut. Daarna rennen naar de metaldome voor nog iets meer dan de helft van de set van
Spoil Engine. Deze At the gates/metalcore achtige band heerste heel de (volle!) metaldome bij elkaar. Ze zijn nog maar even bezig, maar het ging er hard aan toe. Knallend, modern, overtuigend, maatschappijkritisch en erg strak. Dit belooft voor de toekomst. Na ff rondgezwalkt en geschuild te hebben naar
Unearth. Hard en strak, maar het was met iets teveel van hetzelfde. Het verzandde met iets te veel in hutu tutu tutu tutu iehh. Volgende op het programma was
CoB op de mainstage. Het speelplezier lijkt ondanks de exponentieel toenemende populariteit er maar niet minder op te worden. Lekker uitgebalanceerde setlist, al had ik natuurlijk liever meer ouder werk gehoord. Desondanks een geweldig optreden en 1 van de hoogtepunten van Graspop. Omdat we niet konden kiezen tussen
Finntroll en
As I Lay Dying van beiden maar de helft meegepakt. Finntroll had ik echter al gauw gezien, het zal nooit mijn band worden. De laatste helft van de set van As I Lay Dying was wel heel vet daarom. Goede riffs, strak geluid, sterk gebracht. Volgens mij wel 1 vd betere moderne metalbands.
Slayer daarna opende lekker met de intro van GHUA en Disciple. Maar al gauw werd het me duidelijk dat het niks zou worden met deze mannen. Ik ben wel blijven kijken omdat het Slayer is en het 5 jaar geleden was. Maar de setlist was super voorspelbaar, men leek een koffiepauze (of iets anders) te houden tussen elk nummer, Tom Araya liet de helft zingen door het publiek en men speelde al bij al 10 a 15 minuten te kort. Heel dikke tegenvaller. Daarna maar naar de camping afgezakt, de vermoeidheid begon toe te slaan. Na daar ff gechilld te hebben weer richting festivalterrein voor een stukje Ozzy en Stormrider. War Pigs zal vast het hoogtepunt geweest zijn van
Ozzy, maar toen zaten we nog op de camping. Verder is alles wel al gezegd over Ozzèh denk ik. Hij leek trouwens ook in het begin toen we nog op de camping zaten even 'Timmèh!' te roepen.

De ultieme afsluiter van het festival,
Stormrider stelde alles behalve teleur. Ondanks dat de voeten en benen heel hard nee schreeuwden heel het optreden gezien en dat was ronduit fantastisch. Van de ene klassieker in de andere rollen kan toch alleen maar geweldig zijn. Superset, headbangen, meezingen.
Daarna toch maar naar de camping gegaan, alwaar ik onze tent zonder voorstokken (voor de luifel) aantrof. Ietwat verderop stond een zatte Fransman met diezelfde stokken te zwaaien. Zij waren met z'n 15en, wij met z'n 3en dus na heel wat onderhandelen waarin hij stug volhield dat het zijn stokken waren bleek die achterlijke mongool wel bereid die stokken terug te geven voor 2 blikken bier. Aangezien ik ze toch niet meer zou opkrijgen en het de laatste avond was heb ik op die manier die tentstokken terug gekregen. Ik had geen zin meer in een kloppartij. Spijtige zaak, maar dat zal de prijs zijn die Graspop betaalt voor het steeds groter worden, trek je ook steeds meer tuig aan. Verder vond ik de sfeer op de camping wel in orde. Timmèh!
Over de organisatie:
-bier van 2 euro is gewoon te duur, klaar, kan me niet schelen dat de bands duurder worden
-de camping was dit jaar wel iets te klein, alles stond veel te dicht op elkaar
-wel goed dat er dit jaar wat milieumaatregelen getroffen zijn, het was niet zo'n absolute teringzooi als vorige jaren (niet dat ik daar echt last van heb, maar het is een mooi initiatief)
-goed idee om het OV naar GMM gratis te maken! Verliep ook vrij vlotjes allemaal.
-eten en drinken was vlot te verkrijgen, dat wel.
Wat sfeerideeën:
-Timmèh!
-Ik è ne kilo bananne!
-The battle is over! Oeh!
-Boeretange!
Gespot van MF:
-innuendo
-Krimhild
-Tony Montana
-verder nog hoop mensen die ook op MF zitten, maar die ik daarbuiten ook ken
-magere oogst dus, helden!
Verder toch wel een paar kloppartijtjes gezien, dat is waarschijnlijk ook te danken aan het steeds groter worden van het festival. Jammer om te zien dat in de metalscene de agressie ook toeneemt.
Al bij al wel een behoorlijk aangenaam gezellig festival met een dik aantal goede bands gehad. Als het even kan toch volgend jaar maar weer.