Black Metal
Compilaties zijn mooi op een cassettebandje of CD-R om weg te geven ter promotie, niet om te verkopen. Zeker niet als de nummers van albums af komen, van de bands die je de moeite waard vindt heb je dan toch die albums al?
Dit doet me er wel aan denken dat ik de nieuwe Angantyr nog in huis moet halen.
Dit doet me er wel aan denken dat ik de nieuwe Angantyr nog in huis moet halen.
-
Ik koop ook eigenlijk nooit compilaties, vooral om die reden. Maar op deze staan wel erg veel goede bands, misschien wel geinig om eens aan te schaffen.
Iemand bekend met de Finse black metal band Raate? Drie jaar geleden brachten ze een uitstekende demo uit, wat eigenlijk ook als een volledig album zou kunnen worden beschouwd. Deze demo is tevens vorig jaar uitgebracht op vinyl onder de titel "Halki Kuolleen Maan". Dit jaar is het album "Sielu, Linna" uitgekomen en dit is voor mij een van de betere black metal releases die tot nu toe zijn uitgekomen. Erg sfeervol.
Beluister de samples eens:
- Havityes (demo)
- Raudan Takoja (Sielu Linna)
- Suo IV (Sielu Linna)
Iemand bekend met de Finse black metal band Raate? Drie jaar geleden brachten ze een uitstekende demo uit, wat eigenlijk ook als een volledig album zou kunnen worden beschouwd. Deze demo is tevens vorig jaar uitgebracht op vinyl onder de titel "Halki Kuolleen Maan". Dit jaar is het album "Sielu, Linna" uitgekomen en dit is voor mij een van de betere black metal releases die tot nu toe zijn uitgekomen. Erg sfeervol.
Beluister de samples eens:
- Havityes (demo)
- Raudan Takoja (Sielu Linna)
- Suo IV (Sielu Linna)
[i]"Die atoombom was misschien toch niet zo'n goed idee. De vijand is woedend!"[/i]
-
Zo dan.
Trouwens, ik draai ineens Osculum Infame elke dag. Dor-Nu-Fauglith.
Echt iedere dag, en dat al twee weken. Ik ga net zolang door tot ik 'm kut vind.
Trouwens, ik draai ineens Osculum Infame elke dag. Dor-Nu-Fauglith.
Echt iedere dag, en dat al twee weken. Ik ga net zolang door tot ik 'm kut vind.
Laatst gewijzigd door Plaag op ma aug 06, 2007 7:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Kop dicht, Thorko
- Draconian
- Lult over cdtjes
Laten we het nog eens over de laatste Mayhem-schijf Ordo Ad Chao hebben, want daar heb ik in dit topic eerlijk gezegd niet zoveel over gelezen. En dat terwijl dit album alle reden tot discussie biedt. Dit schreef ik er enkele maanden geleden over:
Fase 1
Daar zit ik dan. Of ik even wat vaart achter de recensie van de nieuwe Mayhem-plaat wil zetten. Fijn. Leuk. Want laten we wel wezen: als er één album uit 2007 om een lange incubatieperiode vraagt, dan is het wel Ordo Ad Chao. De verwachtingen waren hoog na het nieuws dat Attila Csihar voor de tweede maal de vocalen bij Mayhem voor zijn rekening zou nemen. Te hoog, misschien?
Fase 2
Natuurlijk zou Ordo Ad Chao geen tweede De Mysteriis Dom Sathanas worden. De meesterlijke, zieke en ronduit kwaadaardige sfeer van die mijlpaal zal waarschijnlijk nooit meer geëvenaard worden door een black metal band. Maar Attila – de man die klinkt als de incarnatie van Lucifer zelf – was natuurlijk voor een groot deel verantwoordelijk voor die sfeer. De bezetenheid is nog niet weg en dat alleen al geeft Ordo Ad Chao eveneens een indringende, naargeestige aura. Maar op het eerste gehoor blijft het daar ook bij, en dat is te weinig.
Muzikaal gezien is Ordo Ad Chao waarschijnlijk het meest experimentele album uit de carrière van Mayhem, zeker in vergelijking met het relatief toegankelijke, prima vorige album Chimera. De fragmentarische intro A Wise Birthgiver laat dat experimentele karakter al duidelijk horen. Wat de band echter vergeten lijkt te zijn, is het schrijven van goede nummers. In Wall Of Water en vooral Great Work Of Ages laat Mayhem in enkele venijnige passages wat van haar ware capaciteit horen, om vervolgens weer te verzanden in fragmentarisch geneuzel, rare breaks en andere fratsen. Begrijp me niet verkeerd: ik heb niets tegen bands die buiten de gangbare paden treden, maar het komt hier vaak te gekunsteld over: experimenteren puur om het ‘avant garde’ zijn.
De sporadisch voorkomende goede passages zijn echter ook meestal écht goed en doen aan het beste werk van Mütiilation denken. Dat maakt Ordo Ad Chao echter des te meer frustrerend om te luisteren, want iedere genrefan weet waartoe deze band in staat kan zijn. Als dan ook de productie nog klinkt als een volgezogen spons, houdt de band maar weinig troeven over.
Fase 3
Maar waarom blijft dit album dan rondjes draaien in mijn cd-speler? Waarom begin ik steeds meer te twijfelen aan deze recensie, die ik al enkele dagen terug klaar had liggen? En waarom stoort die productie me minder en minder? Misschien heb ik het wel helemaal bij het verkeerde eind en lees ik dit over een jaar met het schaamrood op mijn kaken terug. Misschien heb ik het album dan al zo vaak gedraaid dat alle stukjes op hun plek zijn gevallen. De beste black metal albums geven zich vaak niet zo gemakkelijk gewonnen. Denk aan een album als The Shining Swords Of Hate van Countess of Mysterious Semblance van Striborg.
Maar misschien zoek ik dan ook wel te hard naar stukjes die er niet zijn. Een helft van mij wil dit album gewoon een onvoldoende geven, terwijl de andere helft schreeuwt: “wacht nou even, idioot, oordeel je nu niet te snel?” Ik heb nog nooit getwijfeld of ik een album nu 57 punten of misschien toch 93 punten moet geven. En eerlijk gezegd: ik weet het ook gewoon nog niet. Dit album valt niet met een simpel cijfer samen te vatten. Het enige dat ik wel nog weet, is dat Ordo Ad Chao waarschijnlijk nog erg vaak gedraaid gaat worden hier. For better or for worse.
Nu ben ik enkele tijd verder en neig ik meer en meer naar de 93 punten. Dit album laat een bevlogenheid horen die diepe indruk maakt. Nu vind ik de zang van Atilla altijd al door merg en been gaan (op positieve wijze), maar ik krijg meer en meer het idee dat ik ook de andere elementen van het album begin te 'begrijpen' (om maar even een cliché te gebruiken).
Het is in ieder geval wat mij betreft onmogelijk om dit als inspiratieloze rommel af te doen. Normaal gesproken had ik altijd mijn twijfels bij de 'legendarische' status van deze band, die mijns inziens op één geweldig (DMDS) en een goed (Chimera) album heeft afgeleverd, maar met Ordo ad Chao is deze band eigenzinniger én relevanter dan ooit.
Meningen?
Fase 1
Daar zit ik dan. Of ik even wat vaart achter de recensie van de nieuwe Mayhem-plaat wil zetten. Fijn. Leuk. Want laten we wel wezen: als er één album uit 2007 om een lange incubatieperiode vraagt, dan is het wel Ordo Ad Chao. De verwachtingen waren hoog na het nieuws dat Attila Csihar voor de tweede maal de vocalen bij Mayhem voor zijn rekening zou nemen. Te hoog, misschien?
Fase 2
Natuurlijk zou Ordo Ad Chao geen tweede De Mysteriis Dom Sathanas worden. De meesterlijke, zieke en ronduit kwaadaardige sfeer van die mijlpaal zal waarschijnlijk nooit meer geëvenaard worden door een black metal band. Maar Attila – de man die klinkt als de incarnatie van Lucifer zelf – was natuurlijk voor een groot deel verantwoordelijk voor die sfeer. De bezetenheid is nog niet weg en dat alleen al geeft Ordo Ad Chao eveneens een indringende, naargeestige aura. Maar op het eerste gehoor blijft het daar ook bij, en dat is te weinig.
Muzikaal gezien is Ordo Ad Chao waarschijnlijk het meest experimentele album uit de carrière van Mayhem, zeker in vergelijking met het relatief toegankelijke, prima vorige album Chimera. De fragmentarische intro A Wise Birthgiver laat dat experimentele karakter al duidelijk horen. Wat de band echter vergeten lijkt te zijn, is het schrijven van goede nummers. In Wall Of Water en vooral Great Work Of Ages laat Mayhem in enkele venijnige passages wat van haar ware capaciteit horen, om vervolgens weer te verzanden in fragmentarisch geneuzel, rare breaks en andere fratsen. Begrijp me niet verkeerd: ik heb niets tegen bands die buiten de gangbare paden treden, maar het komt hier vaak te gekunsteld over: experimenteren puur om het ‘avant garde’ zijn.
De sporadisch voorkomende goede passages zijn echter ook meestal écht goed en doen aan het beste werk van Mütiilation denken. Dat maakt Ordo Ad Chao echter des te meer frustrerend om te luisteren, want iedere genrefan weet waartoe deze band in staat kan zijn. Als dan ook de productie nog klinkt als een volgezogen spons, houdt de band maar weinig troeven over.
Fase 3
Maar waarom blijft dit album dan rondjes draaien in mijn cd-speler? Waarom begin ik steeds meer te twijfelen aan deze recensie, die ik al enkele dagen terug klaar had liggen? En waarom stoort die productie me minder en minder? Misschien heb ik het wel helemaal bij het verkeerde eind en lees ik dit over een jaar met het schaamrood op mijn kaken terug. Misschien heb ik het album dan al zo vaak gedraaid dat alle stukjes op hun plek zijn gevallen. De beste black metal albums geven zich vaak niet zo gemakkelijk gewonnen. Denk aan een album als The Shining Swords Of Hate van Countess of Mysterious Semblance van Striborg.
Maar misschien zoek ik dan ook wel te hard naar stukjes die er niet zijn. Een helft van mij wil dit album gewoon een onvoldoende geven, terwijl de andere helft schreeuwt: “wacht nou even, idioot, oordeel je nu niet te snel?” Ik heb nog nooit getwijfeld of ik een album nu 57 punten of misschien toch 93 punten moet geven. En eerlijk gezegd: ik weet het ook gewoon nog niet. Dit album valt niet met een simpel cijfer samen te vatten. Het enige dat ik wel nog weet, is dat Ordo Ad Chao waarschijnlijk nog erg vaak gedraaid gaat worden hier. For better or for worse.
Nu ben ik enkele tijd verder en neig ik meer en meer naar de 93 punten. Dit album laat een bevlogenheid horen die diepe indruk maakt. Nu vind ik de zang van Atilla altijd al door merg en been gaan (op positieve wijze), maar ik krijg meer en meer het idee dat ik ook de andere elementen van het album begin te 'begrijpen' (om maar even een cliché te gebruiken).
Het is in ieder geval wat mij betreft onmogelijk om dit als inspiratieloze rommel af te doen. Normaal gesproken had ik altijd mijn twijfels bij de 'legendarische' status van deze band, die mijns inziens op één geweldig (DMDS) en een goed (Chimera) album heeft afgeleverd, maar met Ordo ad Chao is deze band eigenzinniger én relevanter dan ooit.
Meningen?
We're particles in motion, we can't accept we've no control
Racing helpless through the aether, staring outward from the world
Racing helpless through the aether, staring outward from the world
-
- Commander Kansloos
- Contacteer:
mijn mening komt volgend jaar
om een van andere reden duurt het lang voor ik weet wat ik van een nieuwe mayhem schijf vindt
momenteel vind ik grand declaration trouwens hun beste album, de eerste twee jaar dat ik dit album had, luisterde ik er zelden naar, vond het pure onzin
het nieuwe album klinkt bij vlagne erg boeiend, maar een betere productie had van mij zeker gemogen, dat had het album een stuk beter gemaakt, dat sowieso
om een van andere reden duurt het lang voor ik weet wat ik van een nieuwe mayhem schijf vindt
momenteel vind ik grand declaration trouwens hun beste album, de eerste twee jaar dat ik dit album had, luisterde ik er zelden naar, vond het pure onzin
het nieuwe album klinkt bij vlagne erg boeiend, maar een betere productie had van mij zeker gemogen, dat had het album een stuk beter gemaakt, dat sowieso
Cirkels sluiten. Vervellen. Genieten. That's Kriestof.
- cataclysm child
Ik vrees dat dat afbreuk zou doen aan de sfeer. Nu klinkt het allemaal lekker zompig en verdorven.Kriestof schreef:
Faustian Spirit of the Earth
- EmptySkies
- Contacteer:
- XnegativeX
- Contacteer:
Ordo ad chao is een geweldige plaat geworden. Vooruitstrevende black metal zonder de roots of de sfeer te verlogenen. Sterker nog, er zijn weinig albums waarop zo'n zieke, verwrongen sfeer op te horen is dan op Ordo ad chao.
De enige reden waarom mensen teleurgesteld zijn in dit album is omdat het geen Mysteriis deel 2 is geworden. En dat is eigenlijk een beetje een lullige reden om een album niet goed te vinden. Net zoals alle albums van Mayhem klinkt ook Ordo weer totaal anders dan de rest.
Hoe dan ook, het is gewoon een extreem ziek en zompig stukje black metal geworden. En zo hoor ik ze graag.
De enige reden waarom mensen teleurgesteld zijn in dit album is omdat het geen Mysteriis deel 2 is geworden. En dat is eigenlijk een beetje een lullige reden om een album niet goed te vinden. Net zoals alle albums van Mayhem klinkt ook Ordo weer totaal anders dan de rest.
Hoe dan ook, het is gewoon een extreem ziek en zompig stukje black metal geworden. En zo hoor ik ze graag.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.
Bij mij is Ordo ad Chao ook zeker in een stijgende lijn, het is niet het best album van 2007, maar gaat zeker in de top 10 eindige.
Het is inderdaad de zieke en verwrongen sfeertje wat XnX al noemde. De doffe productie geeft het geheel een erg claustrofobisch geheel, waardoor het allemaal nog naargeestiger wordt.
Het is inderdaad de zieke en verwrongen sfeertje wat XnX al noemde. De doffe productie geeft het geheel een erg claustrofobisch geheel, waardoor het allemaal nog naargeestiger wordt.
Iedereen zit nou wel weer zijn muil te roeren omtrent de laatste Mayhem, maar ik kan er met mijn kop niet bij dat niet iedereen gewoon eensgezind brult dat dit album gewoon hard nodig was. Het is een verademing dat juist een band als Mayhem met een album als Ordo Ad Chao komt.
Ik zat net hier een beetje te lezen, en ik dacht, wat zit ik eigenlijk debiel te doen, met mijn Endstille. Mayhem opzetten, godverdomme!
En dan begint de beste intro van de laatste tijd, om te beginnen.
Stel gekken.
Ik zat net hier een beetje te lezen, en ik dacht, wat zit ik eigenlijk debiel te doen, met mijn Endstille. Mayhem opzetten, godverdomme!
En dan begint de beste intro van de laatste tijd, om te beginnen.
Stel gekken.
Laatst gewijzigd door Plaag op wo aug 08, 2007 9:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Kop dicht, Thorko
- the true Thorko
~ SHINING To Perform Special Gig In Oslo ~
According to SHINING mastermind Niklas Kvarforth, the band will perform what he describes as a "very special ceremony" at Oslo's Maiden Club on Saturday, November 10. This will be the only date the band will play on Norwegian soil during the rest of 2007, and in all probability for quite a long time to come. Opening for SHINING will be the Norwegian psychopunk band HAUST, and another, yet-to-be-announced black metal band. There are only 300 tickets available for the event and they are expected to sell out fast.
Tickets can be obtained from Maiden Club directly at www.clubmaiden.no
Fan-filmed video footage of SHINING performing in Arnhem, Holland last month has been posted on MySpace.
SHINING's new album, "V - Halmstad", was released in North America on June 26 via Osmose Productions.
SHINING filmed its controversial February 3, 2007 concert at Diezel in Halmstad, Sweden for an upcoming DVD, entitled "Fy Fan För Livet!" In addition to the live footage, the disc will consist of a two-hour "road movie" and the promotional video for the new song "Låt Oss Ta Allt Från Varandra". SHINING's setlist spanned the band's entire career and the show featured guest appearances by members of MAYHEM, TORMENTOR, and CARPATHIAN FOREST.
- Blood&Ashes
Enig idee wat die "very special ceremony" inhoudt? Ben wel benieuwd eigenlijk en als ze verder niet meer gaan optreden, voor een lange tijd, moet ik maar eens gaan uitzoeken wat een retourtje Oslo kost. Snel.
Laatst gewijzigd door Blood&Ashes op wo aug 08, 2007 10:28 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
- XnegativeX
- Contacteer:
- the true Thorko
- XnegativeX
- Contacteer:
Dat is inderdaad waar. Misschien is het daarom wel een mix van mijn speculatie en die van Triple-T.Kimzel schreef:[..]
dat zou pas echt gaaf zijn
maar pas op met dat bloed want die gozer ziet er niet al te fris uit
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.
- the true Thorko
- Scream filled Silence
Die nieuwe plaat van Shinning is op zich wel aardig te noemen, maar heel erg bijzonder is ie nou ook weer niet mijns inziens, veel te veel blabla en poespas, heel leuk hoor van die rustige acoustische dingetjes ertussendoor, met gitaarspel dat verre van black metal is, maar daar luister ik geen bm voor. Mij doet het weinig, enkel de vocalen vallen mij op, die kerel kan veel als ik het zo hoor.
Geen idee dus waar al die comotie om te doen is. Is dat nou omdat dit ff net weer ander bm is dan anders of hoe zit dat nou tegenwoordig?
Geen idee dus waar al die comotie om te doen is. Is dat nou omdat dit ff net weer ander bm is dan anders of hoe zit dat nou tegenwoordig?
[url]www.hopsandbarley.nl[/url]
- XnegativeX
- Contacteer:
Dat zou de plannen wel stevig in de war schoppen. Sta je jezelf net lekker te snijden op het podium...word je ineens neergeschoten door een gestoorde fan. Ja ja Kvaffie, als het bij Dimebag kan dan kan het bij jou ook.Kimzel schreef:[..]
zelfmoord aanslag
dat is wel een goed plan
Ja, daar lijkt het vaak wel om te gaan. Denk aan Alcest, Lifelover, Shining... Post-black man, dat is dé zomertrend van 2007, dat je dat nog niet wist zeg.Scream filled Silence schreef:Geen idee dus waar al die comotie om te doen is. Is dat nou omdat dit ff net weer ander bm is dan anders of hoe zit dat nou tegenwoordig?
Verder is het voor Shining (Kvarforth) altijd al meer om het geouwehoer eromheen dan om de muziek zelf gegaan, zo lijkt het. Na het 3e album dat enorm tegenviel ben ik afgehaakt maar ik luister nog altijd graag naar vooral de eerste.
- XnegativeX
- Contacteer:
Wat betreft Shining is het bij mij zo:
1 - Angst, Självdestruktivitetens Emissarie
2 - Within Deep Dark Chambers
3 - Halmstad
4 - Livets Ändhållplats
5 - The Eerie Cold
Dus ZO goed vond ik Halmstad nou ook weer niet.
Ik vind Shining trouwens wel even wat anders dan Alcest en aanverwanten.
1 - Angst, Självdestruktivitetens Emissarie
2 - Within Deep Dark Chambers
3 - Halmstad
4 - Livets Ändhållplats
5 - The Eerie Cold
Dus ZO goed vond ik Halmstad nou ook weer niet.
Ik vind Shining trouwens wel even wat anders dan Alcest en aanverwanten.
XnegativeX schreef:[..]
Dat zou de plannen wel stevig in de war schoppen. Sta je jezelf net lekker te snijden op het podium...word je ineens neergeschoten door een gestoorde fan. Ja ja Kvaffie, als het bij Dimebag kan dan kan het bij jou ook.
ik bedoelde meer dat hij zelfmoord pleegt en de rest meeneemt
- the true Thorko
- the true Thorko
Met Lurker of Chalice als uitzondering...D. schreef:Is het ook, ik doelde dan ook op de opmerking van SFS. Het lijkt de laatste tijd wel alsof elke band die uit bm-figuren bestaat maar geen bm speelt door iedere bm-fan bejubeld wordt. Post-black is daar nogal een debiele term voor...
I'm not sick... I'm evil!
Metalfans parttime geweten... en fulltime bemoeial.
Metalfans parttime geweten... en fulltime bemoeial.
- XnegativeX
- Contacteer:
Dat is de laatste jaren sowieso een trend. Als je naar metal luistert moet je er vaak heel duidelijk bij vermelden dat je ook plenty naar andere muziek luistert. Zo lang het maar geen metal is of zolang er maar genoeg non-metal invloeden inzitten. Dan lijk je nog een beetje intelligent.D. schreef:Is het ook, ik doelde dan ook op de opmerking van SFS. Het lijkt de laatste tijd wel alsof elke band die uit bm-figuren bestaat maar geen bm speelt door iedere bm-fan bejubeld wordt. Post-black is daar nogal een debiele term voor...
Hm, op wie doel je ...XnegativeX schreef:[..]
Dat is de laatste jaren sowieso een trend. Als je naar metal luistert moet je er vaak heel duidelijk bij vermelden dat je ook plenty naar andere muziek luistert. Zo lang het maar geen metal is of zolang er maar genoeg non-metal invloeden inzitten. Dan lijk je nog een beetje intelligent.