Ik wil graag toch een topic openen over de muziek die mijn leven voor een tweede keer heeft veranderd. Mijn eerste liefde was uiteraard metal (met afgeleiden als hardrock, thrash, doom, black, death, hardcore, psychobilly,..) en sinds vorig jaar ben ik in de ban van elektronische muziek. Eerst idm, drum'n'bass, techno, tekno, hardcore en toen psychedelische trance. Wat helemaal mijn ding bleek te zijn. Omdat ik veel foutieve dingen lees over dit soort muziek, wil ik graag een overzichtje maken.
Wat is psytrance /goa trance?
Het is een vorm van elektronische muziek die voor de leek verwant is aan de bekende commerciele trance, maar die veel dieper gaat. Het is muziek die je in trance kan brengen en je uren kan laten dansen zonder je nog weet welke dag het is en wie jezelf bent. Een totale vorm van escapisme.
Wat voor stijlen zijn er?
1. old school goa
dat is melodieuze trance met veel oosterse melodieen en zonder een zware beat, lekkere zweef muziek
2. full on
dat is eveneens melodieuze pystrance, maar dan met vaste en harde beat die uren en uren doorgaat, gewoon lekker feesten
3. dark
vooral populair met de iets jongere feestganger, in plaats van vrolijke geluidjes krijg je allemaal vage samples, duistere melodietjes en andere psychedeliche waanzin voor je kiezen gegooid...en allemaal met een hoger bpm (boven 150)
4. progressive psytrance
iets luchtigere vorm, met verwijzingen naar house en ik vind het meer clubby muziek
5. suomisaundi
dat is freestyle vorm van psytrance uit vooral Finland, heel melodieus, heel gek
voor de rest heb je nog genres als horror psytrance (of psytek), psybient, dan goa gemixt met heavy metal!,...
Wat is het belangrijkste?
samen feesten natuurlijk! de feesten zijn aangenaam, meestal beginnen ze rond 22.00 en eindigen ze de dag erna rond een uurtje of tien, soms gaat de waanzin nog langer door, feesten zijn bij voorkeur buiten, maar anders in zalen, kenmerk is dat iedereen in elkaar opgaat en iedereen uit zijn dak gaat

enkele van de artiesten die beginners in het genre zeker moeten luisteren voor ze verder gaan met de echte psychedelische waanzin zijn:
astral projection
infected mushroom
the muses rapt
skazi
talamasca
sun project
sphongle (is psybient)
cosmosis
cosmo
voor nog meer namen, informatie, links naar dj sets of videofragmenten, llaat het me weten
..