Nog een festival gaan organiseren lijkt – zeker in de Vlaamse context – niet meteen een noodzaak. Tenzij je iets nieuws te bieden hebt, uiteraard.
Sonic City is nieuw door zijn timing. Het festival gaat eind oktober door, als het overaanbod aan zomerfestivals terug hiberneert. Ook worden de concerten indoor, in optimale omstandigheden, aangeboden. Nu De Kreun in hartje Kortrijk opereert, krijgt Sonic City daarboven de allure van een stadsfestival.
Sonic City is ook nieuw door zijn invulling. Geïnspireerd door All Tomorrows Party´s wordt Sonic City steeds door een andere artiest gecureerd. Op die manier verplicht het festival zich ertoe jaarlijks een ander segment van het enorm gedifferentieerde en rijke muzieklandschap aan te spreken.
Voor deze eerste editie stellen niemand minder dan Tim Vanhamel en Aldo Struyf van Millionaire enthousiast het programma samen. Beide hebben ze een nationale én internationale reputatie die hun hoofdactiviteit met Millionaire ver overschrijdt. Zo speelt Tim Vanhamel ook bij The Eagles Of Death Metal, kan hij Josh Homme (Queens Of The Stone Age) tot zijn vrienden rekenen, heeft hij meer op improvisatie en avontuur gerichte projecten als Horns of Coca-Cola With GOD en kan hij uiteraard buigen op een indrukwekkend parcours binnen de Belgische rock (Evil Superstars, dEUS, …). Aldo Stuyf speelt bij oa Mark Lanegan en Creature With The Atom Brain, maar heeft vooral een enorme kennis van en contacten met de internationale underground muziekscène.
Het festival gaat door op 20 én 21 oktober in De Kreun.
Zaterdag:
BOREDOMS
Een eerste headliner wordt de Japanse noise legende Boredoms. Al sinds 1986 plegen deze geluidsterroristen avant-gardistische punk aanvallen die zelfs een verwittigd publiek met de rug tegen een muur van geluid plakken. De nadruk lag in de beginjaren vooral op noise en trash. Dankzij samenwerking van frontman Yamatsuka Eye met bv Naked City (met John Zorn) en tours met Sonic Youth en Nirvana plaatste de band zich in de jaren ´90 stevig op de muzikale landkaart. Maar hun drang naar vernieuwing bracht een goed deel van de fans op een dwaalspoor. Experimenten, surrealisme, elektronica, repetitief minimalisme en tribaal drumwerk vonden meer en meer hun weg in hun sonisch universum. De recent uitgebrachte, en live opgenomen ´Super Roots 9´ schippert Boredoms subliem tussen subtiliteit en een allesoverweldigend totaalspektakel. Boredoms komt naar De Kreun als een kwartet waarvan niet minder dan drie leden een drumstel zullen geselen. Eye zelf heeft nog steeds genoeg aan een micro en zijn vocale capriolen.
MICHAEL GIRA
Het meest intimistische en verstillende optreden op Sonic City zal ongetwijfeld van Michael Gira komen. Gira speelde zichzelf de geschiedenis in met Swans. De band was altijd fysiek overweldigend, maar evolueerde van pure noise tot meer uitgewerkte songstructuren. Na 16 jaar Swans vond Gira in ´97 de tijd rijp voor iets nieuws. Dat werd een eigen label, Young God Records, waar hij met grote eigenzinnigheid artiesten als Devendra Banhart, Akron/Family of Lisa Germano uitbrengt. En uiteraard ook zijn eigen nieuwe muzikale output, al dan niet onder Angels Of Light (een wisselende bezetting) of onder zijn eigen naam. De laatste jaren werden zijn songs toegankelijker, al verblijven ze nog steeds honkvast in Gira´s eigen, vaak getormenteerd, universum. Live grijpt Michael Gira, enkel gewapend met een akoestische gitaar, zowel terug naar Swans al recenter materiaal. Daarbij enkel geleid door zijn humeur en inspiratie van het moment.
TODD
“There´s nothing less than 100% intensity from any of them…” Todd in een notedop. Korte, verzinderende livesets die je sprakeloos en verwilderd achterlaten, de reputatie waar ze hard aan werken. Todd onstond op vraag van The Breeders die op zoek waren naar een geschikte support (en wel even geschrokken zullen hebben). De Texaan Craig Clouse (met een ferm hardcore verleden) bleef in Londen met zijn nieuw gevonden vrienden en liet verleden jaar een tweede schijf via Southern op de wereld los. Daarop vooral monsterriffs die schijnbaar chaotisch hardcore, industrial en noise in de rockblender draaien. Maar uiteindelijk slechts een alibi om het podium van De Kreun even onveilig te maken.
SUNBURNED HAND OF THE MAN
Sunburned liveModerne shamanen rijden rond in toerbusjes, vinden onderweg gelijkgestemde zielen en nodigen die uit op een podium. Zonder veel afspraken, spontaniteit staat voorop. Sunburned Hand Of The Man is zo´n collectief, met een losse kern uit Boston, dat de wereld rondreist en iedere avond opnieuw een avontuurlijke jam neerzet. De band kan daarbij met drie tot twaalf m/v op het podium staan. Ze gaan steevast op zoek naar de trance, waarbij repetitieve percussie de basis vormt voor dwalende excursies in space-rock, psychedelica, jazz en drones. De term new weird folk werd zowat voor hen bedacht. Sunburned heeft amper een studio van binnen gezien (zowat al hun platen zijn live opgenomen) en doen hun ding op het podium. Voor verruimde geesten als die van jou.
SHIT AND SHINE
Shit And Shine is hoofdzakelijk een live-project met leden van oa Todd en (soms) Part Chimp. On stage: 4 drummers, 2 bassisten en de goedkoopste synth op de rommelmarkt van vorige week. Eén riff is voldoende om de settijd (of veel meer) vol te jammen met een mix van de gekte van Butthole Surfers, het logge van The Melvins, de chaos van Lightning Bolt en het tribale van Boredoms. Laat je onderdompelen in het bad van Shit & Shine.
ZONDAG:
DEERHOOF
Deerhoof bestaat al sinds 1991! Toch heeft het tot 2005 geduurd voor een breder publiek kennis begon te maken met de vreemde mengeling van heerlijk poppy melodieën, hoekige structuren en onvoorspelbare noise uithalen. Het label Kill Rock Stars zag het potentieel al vroeg en bracht in ´95 al een eerste 7” uit. Hard werken, veel toeren en die ene personeelswissel voor de juiste chemie bracht Deerhoof waar ze nu staan. Een van de beste livebands van het ogenblik die de hele groten (Flaming Lips, Radiohead, David Bowie…) graag meenemen op toer. De combinatie van de engelenstem van Satomi Matsuzaki met het haast telepathische samenspel van Greg Saunier en John Dieterich lijkt met iedere show en elke release juister én unieker te worden. Sonic City is de enige plaats waar je Deerhoof dit najaar kan zien.
NUMBERS
Wie de partyrock aanpak van Numbers uit de Tigerbeat 6 periode kent zal toch even moeten slikken bij de Numbers nieuwe stijl. Het trio uit San Fransico (gitaar – moog – drum) verraste in 2005 al met ´We´re Animals´ op Kill Rock Stars. Meer songs, een breder geluid en meer ruimte voor improvisatie en experimentele uitstapjes. Op de nieuwe ´Now You Are This´ gaan ze verder op dit nieuw elan. Denk aan een potige kruisbestuiving tussen Low, Neu, Chrome, Kraftwerk en Cheap Trick. Rock met afgedragen danssloefen voor nachtelijke autoritten. Bijvoorbeeld, uiteraard.
DIRTY PROJECTORS
Compleet ongrijpbaar, eigenzinnig en elke poging tot hokjesdenken onzinnig makend, meet Dirty Projectors. Dirty Projectors is eigenlijk Dave Longstreth, een klassiek geschoolde drop-out met een enorm rijke muzikale fantasie. Met iedere release die hij sinds 2003 op Westernvinyl uitbracht onderstreept hij zijn onvoorspelbaarheid. Afwisselend navigeert hij tussen gesofisticeerde composities (die niet zelden orkestraal opgebouwd en uitgevoerd zijn) en gevoelige lofi-liedjes op een akoestisch gitaartje. Of tussen tedere en intieme zielenroerselen en agressieve maatschappijkritische uithalen. Live komt hij met een ´standaard rock´-bezetting en is het uitkijken welke kant het deze keer zal uitgaan.
Absoluut te ontdekken op Sonic City (al deed David Bowie het ons voor, hij nodigde Dirty Projectors uit op zijn High Line Festival).
GOMM
Ook Frankrijk verdient zijn plaats op Sonic City. Gomm bevestigde begin dit jaar met ´4´ (via Pias) als een in de gaten te houden band. Onze vier zuiderburen doen het met snerende gitaren, analoge synths, een strakke ritmesectie en twee stemmen die een mooie spanningsboog kunnen opbouwen. Daarmee brouwen ze repetitieve high energy songs die met meer dan één voet in de punkfunk staan. Denk aan de hypnotische kant van Can die een stomend verbond aangaat met de ontketende energie van Wire. Live gooit Gomm alle remmen los en nemen je mee op een hyperkinetische trip richting hoofdknikkende extase.
Meer namen volgen binnenkort.
De Kreun
Jan Persijnstraat 6
8500 Kortrijk
West-Vlaanderen, België
www.dekreun.be
Voorverkoop begint 3 september.
De Kreun: Sonic City - 20 & 21 Oktober 2007
- playingwithfire
- Contacteer:
Beste,
JA ik was er, was jij er ook?
Ik ben op zaterdag 20 oktober, de vergetelheid binnengeloodst (dank u voor de vrijkaart, D.) door het allerbeste optreden van shit and shine dat ik ooit heb mogen meemaken.
De andere was ik verhinderd, ik moet u zien te pakken krijgen en dan meesleuren naar mijn autokoffer.
Toodles,
S.
JA ik was er, was jij er ook?
Ik ben op zaterdag 20 oktober, de vergetelheid binnengeloodst (dank u voor de vrijkaart, D.) door het allerbeste optreden van shit and shine dat ik ooit heb mogen meemaken.
De andere was ik verhinderd, ik moet u zien te pakken krijgen en dan meesleuren naar mijn autokoffer.
Toodles,
S.
Beste Kyuss,
bezwanger me.
oxo Pwf
[url]http://www.megaupload.com/?d=4QQWO1UA[/url]
bezwanger me.
oxo Pwf
Het was fantastisch! Shit & Shine was ook mijn favoriete concert, samen met dat van Gira (de nummers, die sfeer die rondhing, Gira die dat plastic glasje tegen hem kreeg tijdens een nummer en nog woester zong/schreeuwde ...) fantastisch! De show van Silvester Anfang was ook fantastisch!
Pawlowski was mijn ding niet, Todd had er niet echt in zin in denk ik (alhoewel ze met S&S dat goed maakten!). Sunburned Hand Of The Man was ook zeer goed, hippiejams for the win! I Love Sarah was ook zeer genietbaar.
Boredoms waren ook goed maar was wat moe en kon niet echt lang de aandacht erbij houden.
Dag 2 ben ik ook niet geweest, de bands die dag waren niet echt mijn ding. Alleen Ignatz maar.
Veel geld verloren op de platenbeurs boven ook (Conspiracy records, (K-RAA-K)3, Funeral Folk (de Silvester Anfang jongens), ...) Fantastisch hehe!
Die Shit & Shine gig is waarschijnlijk voor mij de beste show van het jaar! (alhoewel de Hellvete (lid van Silvester Anfang solo, fantatisch op plaat/tape ook, gig in het voorprogramma van Wolf Eyes supersterk was, Ernesto van Bear Bones, Lay Low speelde ook drums voor hem op deze gig) Ben zeer benieuwd naar de Cherry 2LP van Shit & Shine die in December/Januari zal uitkomen.
Tevens kijk ik ook zeer uit naar Sonic City in 2008! Curator deze keer ... Dälek! (stiekem hoop ik dat ze Faust zullen programmeren)
Volgende show dat ik aanwezig ben in De Kreun:
http://www.dekreun.be/concert.php?cnr=814
Hoop je binnenkort eens te zien ja.

Pawlowski was mijn ding niet, Todd had er niet echt in zin in denk ik (alhoewel ze met S&S dat goed maakten!). Sunburned Hand Of The Man was ook zeer goed, hippiejams for the win! I Love Sarah was ook zeer genietbaar.
Boredoms waren ook goed maar was wat moe en kon niet echt lang de aandacht erbij houden.
Dag 2 ben ik ook niet geweest, de bands die dag waren niet echt mijn ding. Alleen Ignatz maar.
Veel geld verloren op de platenbeurs boven ook (Conspiracy records, (K-RAA-K)3, Funeral Folk (de Silvester Anfang jongens), ...) Fantastisch hehe!
Die Shit & Shine gig is waarschijnlijk voor mij de beste show van het jaar! (alhoewel de Hellvete (lid van Silvester Anfang solo, fantatisch op plaat/tape ook, gig in het voorprogramma van Wolf Eyes supersterk was, Ernesto van Bear Bones, Lay Low speelde ook drums voor hem op deze gig) Ben zeer benieuwd naar de Cherry 2LP van Shit & Shine die in December/Januari zal uitkomen.
Tevens kijk ik ook zeer uit naar Sonic City in 2008! Curator deze keer ... Dälek! (stiekem hoop ik dat ze Faust zullen programmeren)
Volgende show dat ik aanwezig ben in De Kreun:
http://www.dekreun.be/concert.php?cnr=814
Hoop je binnenkort eens te zien ja.

- playingwithfire
- Contacteer:
Riiiiiiiiiiiiiiiight on, doodle.
Echt een ijzersterke liveband.
Wow gewoonweg tijdens die set, een kwartier lang met open mond staan kijken..vond het grappig dat ze bleaven freaken nadat incident en geen fameuze spreek afstaken ofso.
Mauro heeft me ook niet echt omvergeblazen eigelijk veel te poppy dingen.
Sunburned sprak me wel aan.
Hahaha, ik ook, zeker 200 eur neergeteld maar ik was zo hyper dan, ehe.
Of nee wacht dronken.
Spijtig, wou echt weten hoe Gom klonk en ignatz.verder niet zo veel dat mij persoonlijk aansprak.
Ik wou echt wel iets meer zinnigs hier neer zetten maar op dit moment is dat praktisch onmogelijk.
Spijtig dat je incognito was, haha.
Heb me geweldig geamuseerd.
Tot ooit idd.
Echt een ijzersterke liveband.
Wow gewoonweg tijdens die set, een kwartier lang met open mond staan kijken..vond het grappig dat ze bleaven freaken nadat incident en geen fameuze spreek afstaken ofso.
Mauro heeft me ook niet echt omvergeblazen eigelijk veel te poppy dingen.
Sunburned sprak me wel aan.
Hahaha, ik ook, zeker 200 eur neergeteld maar ik was zo hyper dan, ehe.
Of nee wacht dronken.
Spijtig, wou echt weten hoe Gom klonk en ignatz.verder niet zo veel dat mij persoonlijk aansprak.
Ik wou echt wel iets meer zinnigs hier neer zetten maar op dit moment is dat praktisch onmogelijk.
Spijtig dat je incognito was, haha.
Heb me geweldig geamuseerd.
Tot ooit idd.

Beste Kyuss,
bezwanger me.
oxo Pwf
bezwanger me.
oxo Pwf
Ah, volgende keer spreken we gewoon af. ^^
wist niet eens dat er een platenbeurs was tot dat wijffie het omroepte. Direct naar boven geweest (eerst Sunburned gekeken). Lekker nog op mijn gemakje spul gekocht daar toen Pawlowski bezig was, daarvoor was hij wel goed haha.
Bart Sloow (van Sloow tapes, fantastisch tapelabel), bij Gira op het podium haha. Fantastisch, nog vlug mijn vinyl kunnen wegtrekken voor hij het bijna verpletterde ^^ Dacht even dat hij naar beneden ging vallen toen hij van het podium probeerde te raken. ^^
Silvester Anfang schijnt nog een jamsessie gehouden te hebben op de markt in Kortrijk haha.
wist niet eens dat er een platenbeurs was tot dat wijffie het omroepte. Direct naar boven geweest (eerst Sunburned gekeken). Lekker nog op mijn gemakje spul gekocht daar toen Pawlowski bezig was, daarvoor was hij wel goed haha.
Bart Sloow (van Sloow tapes, fantastisch tapelabel), bij Gira op het podium haha. Fantastisch, nog vlug mijn vinyl kunnen wegtrekken voor hij het bijna verpletterde ^^ Dacht even dat hij naar beneden ging vallen toen hij van het podium probeerde te raken. ^^
Silvester Anfang schijnt nog een jamsessie gehouden te hebben op de markt in Kortrijk haha.