Vorig jaar hadden ze met Ozzy Osbourne en Iron Maiden toch grotere headliners dan dit jaar (zeg ik als Judas Priest-fan), terwijl het festival in 2007 volgens mij ook geen commercieel succes was. Toen viel de opkomst al tegen. Voor de line-up die ze nu hadden, was de ticketprijs gewoon veel te hoog, terwijl het aantal bands veel te laag was voor een (duur) driedaags festival. Kijk naar Duitsland, daar zijn festivals met een vergelijkbare line-up de helft goedkoper, terwijl het Earthshaker festival nota bene dit jaar ook niet doorgaat wegens gebrek aan een geschikte headliner.
Arch Enemy en Dimmu Borgir zijn bijvoorbeeld leuke bands, maar ze hebben weinig fans die 130 euro gaan betalen om ze op een festival te zien. Alleen als je toevallig echt fan bent van 3 of 4 bands die FOR nu gecontracteerd had, dan was het de moeite waard om een kaartje te kopen. Dat hebben dus maar weinig mensen gedaan.
Mojo is zo dom geweest om de grote metalbands die dit jaar op toernee zijn (Metallica, Kiss en Iron Maiden) op andere festivals neer te zetten en toch een FOR aan te kondigen. Terwijl ze een paar jaar geleden nog beweerden dat ze het festival alleen wilden organiseren als ze een echt bijzondere headliner konden krijgen, zoals Metallica of Rammstein, waar tienduizenden mensen op af komen. Daar hadden ze zich aan moeten houden.
Nu zijn de mensen die al een kaartje hebben gekocht de dupe (want die moeten weer terug naar het postkantoor, krijgen hun administratiekosten niet terug, hebben al vrij genomen of een hotel geboekt etcetera), evenals de bands die reeds gecontracteerd waren. Welke artiest wil nu volgend jaar nog met de organisatie van het Fields Of Rock festival in zee, in de wetenschap dat ze het festival al eens eerder in een laat stadium hebben afgeblazen? Dit festival is nu (na Dynamo Open Air) ook dood.
Het zou overigens leuk zijn als Judas Priest een vervangende show geeft in Nederland, bijvoorbeeld op Arrow of Waldrock, al zie ik ze waarschijnlijk wel op Bang Your Head.