Zo, 2 dagen NDF achter de rug.
Om maar te beginnen bij de eerste dag:
Bij aankomst was
Exmortem de eerste band die we zagen, was zoals verwacht weinig aan.
Vervolgens even
Hate bekeken, maar wat was dat een slappe hap.
Aborted beviel me erg goed, super strak en met een lekkere groove erin af en toe.
Toen even wat gegeten, om bij terugkomst
Coldworker nog mee te pakken, vrij leuk optreden, maar echt knallen deden ze naar mijn mening niet.
Asphyx begon met matig geluid, maar nadat dat opgelost was viel alles wel op z'n plek, érg gaaf optreden, de nummers van de eerste 2 albums doen het heel erg goed live.
Suffocation was voor mij echt een verrassing, heb ze in het verleden wel al live gezien, maar gezien ik ze een beetje uit het oog verloren was interesseerde het me van te voren niet zo. Maar er werd echt een heel proffessioneel en vooral bruut optreden neergezet.
Maar de band van de dag was voor mij toch wel
Napalm Death; je komt weinig death/grind bands tegen die energieker zijn dan hen, en dan voor een stel oude rotten in het genre. Heel erg van genoten!
Dan de tweede dag:
Eerste band die ik zag was
Decrepit Birth; duidelijk een van de beste bands van de dag, wat me nu nog meer opviel was dat de nummers van hun nieuwe album ook live véél interessanter zijn dan die van hun eerste.
Toen even gegeten en daarna nog een stuk gezien van
Cephalic Carnage, echt een band die live goed tot z'n recht komt naar mijn mening, hun albums heb ik altijd links laten liggen.
Tijdens het optreden van
Extreme Noise Terror werd maar weer eens duidelijk waarom dit eigenlijk het zwakke broertje van Napalm Death is, het ontbrak ze gewoon aan de oprechte energie en ook hun iets te punky geluid sprak me niet zo aan.
Vervolgens voor mij de band van de dag, namelijk
Cryptopsy! Mooie setlist waarbij elke periode in het bestaan van de band langs kwam, waarbij duidelijk werd dat vooral None So Vile veelvuldig terugkwam op de setlist. Maar ook de 2(?) nieuwe nummers op de setlist knalde als een gek. Hmm, Lord Worm? Nooit van gehoord.
Behemoth wist me eigenlijk wel te verrassen, ook een band die ik voorheen veel luisterde maar later uit het oog verloren ben. De nadruk werd vooral gelegd op de nieuwere albums, maar live kwam deze nummers een stuk beter uit de verd naar mijn smaak. Het enige nadeel aan het optreden vond ik dat het allemaal wat té gerepeteerd overkwam, en daardoor vrij steriel.
Nog even
Origin gekeken in een veel te volle kleine zaal.
Als afsluiter die dag had
Hate Eternal sowieso een ondankbare taak, de goede sfeer in de zaal wist hun optreden nog enigsinds te redden, maar verder valt er weinig positiefs over te zeggen.
Later nog in de Little Devil naar
Skelletonwitch gekeken, een heel leuk energiek heavy/thrash/black/whatever metal bandje.