Took schreef:Dear Media partners!
Prior to the summary of the 19th Wacken Open Air is the following breaking news:
The first 10,000 tickets for the anniversary festival in August 2009 have already been sold within 24 hours of release!
At this point however, we’d like to once again pass revue on the 19th Wacken Open Air. The biggest heavy metal party in the world was once again celebrated in the north of Schleswig-Holstein . This year’s W:O:A will stay in our memories, especially due to once again having the best and most peaceful audience in the world. Whilst the sun made sure the weather stayed fine, provided the bands breath-taking performances and the roads were free of congestion.
This year there were once again considerable building measures to improve the infrastructure of W:O:A. The coach/taxi parking site was renewed and fixated as part of a completely new traffic management system. The outcome being that the festival could deal with the arrival and departure of traffic without any major congestions.
The whole festival site was drained and made weatherproof. The stages were errected via a 750m long mobile road. Last year proved that the entrance to the Party Stage was too narrow. That is why we have liberated the festival site from various narrow paths and hence also increased the size of the site.
Many new entrances, a larger beer garden with it’s own stage and the increased size of the Party/WET Stage as well as the new disabled viewing stages provided an awesome festival experience.
Also the new video walls, the extension of the Delay-Tower as well as the new position of the F.O.H.-Tower proved to be great improvements. This gave all guests an optimal view of the stages. There were also more food stores and supermarkets sited on the camping ground.
This year, just like every year, there was an increased use of materials. 28 lorries were needed to deliver the steel for the stages. The stage builders needed a week to errect the two big stages, the Party Stages and the W.E.T. Stage. 35 fully loaded lorries with sound and lighting material were brought to Wacken to provide the best sound and lighting for all the bands. In total 30 forklifts, four by fours and platform trucks were in constant use for 3 weeks to build the world’s largest heavy metal fest. 20 shuttles made sure that all artists arrived punctually at the stages for their shows. The number of showers and SANI mobile toilets were also increased this year. There is no other festival of similar size who have as many sanitation stations as Wacken Open Air!
W:O:A – also a massive material battle!
At this point we would once again like to highlight that Wacken Open Air will not become bigger. With the number of participants reaching 75,000 this year, we have found our maximum boundary. The sold out announcements in March make this point very clear.
This year we would like to thank all the artists, the helpers from all areas, the media, the rescue teams, ticket control, traffic control, stewards, security, sponsors & partners from the media (Becks, Jack Daniels, Red Bull, Natural American Spirit, Gibson, EMP, Rockalarm, Marshall, Blueguitar, Metalhammer, Metaltix) as well as the police authority and many more. Obviously also the metal fans from all over the world who give Wacken Open Air it’s unique feeling.
At this point we would like to especially thank the people of Wacken, Gribbohm, Holstenniendorf, Besdorf, Bokelrehm, Bokhorst and Nienbüttel. The metal fans were once again provided with a unique and friendly hospitality.
We are very proud of this assistance and identification with your/our festival!
We are very grateful that the 19th Wacken Open Air was again a peaceful and joyous festival. The poice, fire departement or the paramedics never had to be called in for large operations.
The W:O:A team are looking forward to next year, when for the 20th time it will be:
The festival is the headliner and the bands will play their best of program
Faster – Harder – Louder >> see you in Wacken 2009 - rain or shine <<
Wacken Open Air 2009, 30.07. – 01.08 – the anniversary festival!
Your W:O:A team
www.wacken.com
Ja, uitverkocht in 24 uur, ziek eigenlijk. En ik dacht nog wel zo mooi op tijd te zijn door vandaag te bestellen. Afijn, te loat.
Maar, dit jaar was supergaaf. De bands die ik gezien heb:
Girlschool als eerste, een erg lekkere opener in het zonnetje met een biertje. Gave band, duidelijk maar eens vaker gaan luisteren.
Lauren Harris klonk zwaar kut, dus na een nummertje niet meer gezien gelukkig.
Bij Alestorm was het te druk om binnen te komen (al bleek links achterin achteraf weer genoeg ruimte), en buiten blijven staan had weinig zin aangezien het overstemd werd door de grotere podia, dus die geef ik in Arnhem wel een herkansing.
En aan het eind van de avond natuurlijk Iron Maiden. Wat een drukte, maar wat een show weer, het blijft gewoon schitterend. Jammer was wel dat ik ver achteraan stond, en ja, daar staan mensen stil te kijken/luisteren. En ik wil actie! Headbangen, meezingen, de show beleven! En in je eentje is dat toh stukken minder luk. Gelukkig kwamen er op den duur meer mensen in de buurt staan die hetzelfde probleem hadden, en zo werd er toch nog een feestje gebouwd. Hulde voor Maiden, meer!
De eerste band die ik vrijdag zag was Headhunter. Heerlijk optreden, gave muziek al is het even wennen om Schmier geen brute thrash te zien maken. Toch had de band er duidelijk lol in, en dat sloeg over op het publiek. Ik was dik tevreden dus, geen moment spijt gehad dat ik Ensiferum er niet door kon zien, en een mooie opwarmer voor wat komen zou.
Namelijk, Destructor! Toen ik aankwam kon ik nog rustig bier gaan halen en helemaal vooraan staan, geweldige plek dus. De band speelde erg sterk, flink staan headbangen, puur genieten. Na afloop nog een plectrum mogen ontvnangen, helemaal top dus! Een van de gaafste optredens van het festival.
Hierna nog twee nummertje Sabaton meegepakt die helaas tegelijk met Destructor speelde, klonk goed maar ik had ze op Graspop al gezien dus mijn prioriteit lag lager.
Hierna van afstand Sonata Arctica gezien. Ik blijf erbij dat ze op een festival stukken minder tot hun recht komen, dus ik heb ze beter gezien. Klonk leuk allemaal, beter geluid dan Graspop, maar toch niet echt geweldig. En teveel nieuwe nummers, als ik dan toch aan het zeiken ben.
En toen kwam de grote verassing voor mij: Corvus Corax. In had er nog nooit van gehoord en ik gokte op gemiddelde duitse folkmetal, maar so wrong! Wat een spektakel, wat een muziek, groots gewoon. Ik was er helemaal stil van. Alleen die operazangeres had voor mij niet gehoeven, maar voor de rest was ik helemaal ondersteboven van de gaafheid, en aan de publieksreactie te zien was ik niet de enige. Ook een van de hoogtepunten!
Avantasia daarna viel me dan weer wat tegen. Muziek is best leuk, maar het doet me niet heel veel verder. Vroegtijding mijn tent opgezocht dus.
De zaterdag bevatte ook best wat leuks voor mij. Eerste 3 Inches Of Blood, helaas alleen de laatste paar nummers maar dat was gaaf, dus ook die verdienen een herkansing. Gave zanger ook.
Holy Moses was minder gaaf dan op de AMM helaas. Geluid viel tegen, veel te hard, vanaf een afstand was het op zich wel weer leuk, maar niet heel schokkend. Volgende keer dus weer in een zaaltje met bier erbvij, dan komt het weer goed.
Exodus stelde me eigenlijk nog het meest teleur van het hele festival. Matige setlist, maar vooral de zanger. Het spijt me, maar ik kan er helemaal niks mee. Ik hou het wel lekker bij de cd's, want op deze manier hoef ik ze echt niet meer live te zien.
Daarna ilde ik wegens goed aanraden naar Obituary, wat ik ook deed. Helaas werd dit vrijwel compleet overstemd voor Hatebreed, dus echt lol kon ik er niet aan beleven. Jammer, want wat ik hoorde klonk echt vet. Dus ook voortijdig vertrokken naar de camping in de hoop op betere tijden.
Terug kwamen we voor Powerwolf, wat een gaafheid! Ik vreesde even voor een blekkieband met dezelfde naam vanwege de verf, maar dat was het gelukkig niet. Goed geluid, gave show, toffe nummers. En over vampiers, ik kon mijn geluk niet op. Te gaaf, te gaaf.
Warbringer deed waar ze voor kwamen: oorlog brengen. Knalde als geen ander, erg bruut en gaaf. Zeker terugkomen voor een langere show.
Daarna was het voor mij wachten op Nightwish. Stond helemaal achteraan wegens drukte, maar dat gaf niet. Muziekaal een sterk optreden, maar ook hier leit de nieuwe zangeres het helaas afweten. Ik had haar nog niet live gehoord, maar de Tarja-nummers klonken gewoon niet zoals ze hoorden, dat vond ik gewoon jammer. Het leukste was eigenlijk de misheard lyrics die we zongen, en de Moskau-keyboardsolo die in een nummer voor bij kwam.
En dat was voor mij qua bands. Kreator die avond wegens moe en moeten rijden de volgende dag maar niet meer gedaan, en Lordi dus ook niet. Maar ondanks wat tegenvallers toch een heerlijk festival gehad.
+ Sfeer!
+ Weer
+ Destructor, Iron Maiden en Girlschool
+ Bratwurst en steaks, Duitsers blijven de meesters van het vlees!
+ Party Stage, duidelijk het gaafste podium
+ Organisatie, geen file en dergelijke, allemaal goed.
+ Cocktailbar! Sloot perfect aan bij mijn hawaiibroek en bloemetjeskrans.
+ Gave dingen gekocht op de markt
- Kreator, COB, Lordi, Primordial, Mortal Sin, Metakilla en Mambo Kurt gemist
- Geen bier gedronken op zaterdag
- Mainstages zijn eigenlijk te groot, teveel mensen
En die negers bij de WC zijn gaaf verdorie!
And if you're not down with that, we've got two words for ya...