Maar dat iets onbekend is maakt het niet meteen oninteressant. Er worden bands aangekaart die erg goed zijn, klassiekers van een genre, dat iemand niet ken. De kans dat iemand het even zal chekken is best groot, zeker in deze moderne tijd met internet en alles. Ook goed dat iemand het niet zal chekken hoor.
Dat het een klein genre is spreek ik zeker niet tegen. Ik gok dat ik zo rond de 110 Epic Metalbands in mijn bezit heb. En, zonder arrogant te wezen, vermoed ik dat dat ook wel het grootste deel van het genre is, want ik heb ook een lading subtoppers, en middenmoten in mijn bezit.
Maar om even terug te komen op het onderscheid. Dat is natuurlijk al een moeilijker punt. Het is een manier van riffen en opbouw van de nummers. Je kan wel heel leuk zeggen, snellen riffs met ondersteunende drums, maar daar valt dan ook weer half metalland onder. Het is moeilijk om een precieze omschrijving te maken. Probeer dat maar eens door het verschil tussen Heavy en Power Metal te omschrijven. Gaat dat lukken? Deels waarschijnlijk.
True Metal is trouwens een aanduiding voor de 80ies kliek van Heavy, Epic, Speed, Thrash, Power en Doom