Pearl Jam
- Heer Petomaan
- toffe_ellende
onzin, dat de meeste mensen een beeld van Pearl Jam hebben dat totaal verwrongen is door dat gezeik met de grunge en het gezeik rondom Nirvana dat is nog wel te bergrijpen. Er zijn ook mensen die totaal geen verstand van muziek hebben en vooral die mensen zullen denken Pearl Jam? Dat bandje van Alive en die cd Ten en daarna was het niks meer. Dat is te begrijpen. Maar die mensen mogen van mij doodvallen als ze daarna een of andere mening hebben over de band terwijl ze zich niet meer verdiept hebben wat er na Ten nog allemaal op de wereld afgevuurd is.
Kijk Bruce Springsteen is een rockgigant met veel hits, veel misere en nog altijd een groot publiek waarvoor gevochten is. Iemand die van in de goot opgeklommen is naar een heldenstatus. En wat verschilt Pearl jam en Eddie Vedder qua deze mentaliteit.
Je hoeft de verdomde muziek van Pearl Jam niet goed te vinden maar een beetje respect voor de band is wel op zijn plaats.
Kijk Bruce Springsteen is een rockgigant met veel hits, veel misere en nog altijd een groot publiek waarvoor gevochten is. Iemand die van in de goot opgeklommen is naar een heldenstatus. En wat verschilt Pearl jam en Eddie Vedder qua deze mentaliteit.
Je hoeft de verdomde muziek van Pearl Jam niet goed te vinden maar een beetje respect voor de band is wel op zijn plaats.
[img]http://www.hanenwurger.org/wp-content/themes/default/images/hanenwurger.jpg[/img][url=http://www.hanenwurger.org]HANENWURGER![/url]
- toffe_ellende
- Heer Petomaan
[quote="toffe_ellende"]
(/quote]
Pearl Jam is meegelift op de successen van Nirvana.
Dat is het verschil.
Bruce heeft alles in zn eentje gedaan, met geinspireerde concerten en platen... en niet dat melodramatische gejank wat Eddie Vedder constant doet.
(/quote]
Pearl Jam is meegelift op de successen van Nirvana.
Dat is het verschil.
Bruce heeft alles in zn eentje gedaan, met geinspireerde concerten en platen... en niet dat melodramatische gejank wat Eddie Vedder constant doet.
Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins
- toffe_ellende
Argarath:
meegelift? Je weet er echt helemaal niks van he?
Even een verhaaltje puur als informatieoverdracht.
Pearl Jam kwam voort uit Green River en later Mother Love Bone. Die laatste band maakte muziek die ergens tussen Pearl Jam en glamrock in zat. Maar helaas stierf de zanger aan een overdosis drugs. Toen gingen de overgebleven leden naar Pearl Jam en nog wat onbekendere bandjes. Chris Cornell werkte met Pearl Jam leden aan Temple of the Dog (die cd kwam een paar maanden voor Nevermind uit) en die cd deed het erg goed en was de basis voor het succes van Pearl Jam die aan het einde van dat jaar (1991) hun cd vlak na die van Nirvana uitbracht.
Nirvana brak door met Smell Like teen spirit en Nirvana iets later met Alive. De rockpers zocht in die tijd verhalen om de twee bestverkopende rockbands (metallica en guns n roses even niet meegerekend) te laten concureren. Zo zijn er verhalen de wereld in geholpen dat Kurt Cobain gezegd zou hebben dat Pearl Jam gehypte rocksterren waren. Wat best zo geweest zou kunnen zijn maar Cobain was vaak labiel. Kurt Cobain heeft Pearl Jam nooit ontmoet dus hoe zou hij dat geweten kunnen hebben?
Pearl Jam is altijd bestempeld als een band die vanuit het niets verscheen en die gelanceerd werden door platenmaatschappijen. Pure flauwekul. Het enige waarin Pearl Jam qua mentaliteit verschilde is dat Pearl Jam hun muziek waardig vonden om aan het grote publiek te laten horen. Dat was namelijk iets waar Nirvana het moeilijk mee had.
Pearl Jam kwam voort uit Green River en later Mother Love Bone. Die laatste band maakte muziek die ergens tussen Pearl Jam en glamrock in zat. Maar helaas stierf de zanger aan een overdosis drugs. Toen gingen de overgebleven leden naar Pearl Jam en nog wat onbekendere bandjes. Chris Cornell werkte met Pearl Jam leden aan Temple of the Dog (die cd kwam een paar maanden voor Nevermind uit) en die cd deed het erg goed en was de basis voor het succes van Pearl Jam die aan het einde van dat jaar (1991) hun cd vlak na die van Nirvana uitbracht.
Nirvana brak door met Smell Like teen spirit en Nirvana iets later met Alive. De rockpers zocht in die tijd verhalen om de twee bestverkopende rockbands (metallica en guns n roses even niet meegerekend) te laten concureren. Zo zijn er verhalen de wereld in geholpen dat Kurt Cobain gezegd zou hebben dat Pearl Jam gehypte rocksterren waren. Wat best zo geweest zou kunnen zijn maar Cobain was vaak labiel. Kurt Cobain heeft Pearl Jam nooit ontmoet dus hoe zou hij dat geweten kunnen hebben?
Pearl Jam is altijd bestempeld als een band die vanuit het niets verscheen en die gelanceerd werden door platenmaatschappijen. Pure flauwekul. Het enige waarin Pearl Jam qua mentaliteit verschilde is dat Pearl Jam hun muziek waardig vonden om aan het grote publiek te laten horen. Dat was namelijk iets waar Nirvana het moeilijk mee had.
[img]http://www.hanenwurger.org/wp-content/themes/default/images/hanenwurger.jpg[/img][url=http://www.hanenwurger.org]HANENWURGER![/url]
- Heer Petomaan
- toffe_ellende
- Heer Petomaan
- toffe_ellende
- Heer Petomaan
Knul.. even ter info... ik doe n HBO studie waar muziekgeschiedenis een vak is waarop ik afstudeer...toffe_ellende schreef:Argarath:
En ga jij mij maar eens vertellen dat Pearl Jam zo groot was geworden als Nirvana niet was doorgebroken met Nevermind...
- toffe_ellende
Klopt mijn verhaal niet dan? En op welke punten?Argarath schreef:[..]
Knul.. even ter info... ik doe n HBO studie waar muziekgeschiedenis een vak is waarop ik afstudeer...
En ga jij mij maar eens vertellen dat Pearl Jam zo groot was geworden als Nirvana niet was doorgebroken met Nevermind...
Dat Nirvana hun Nevermind net een paar maanden voor Ten uitbracht heeft er gezorgd dat Nirvana eerder doorbrak maar als het nu eens Ten was die eerder uitgebracht dan zou het precies andersom zijn geweest.
Het heeft dus geen ene fuck te maken met de kwaliteit van de muziek die mijn inziens gelijk is. Meeliften vind ik ook niet het juiste woord. Nirvana was de goede band op het goede tijdstip. Want wat Alice in Chains een jaar ervoor niet lukte met Facelift (400.000 verkochte exemplaren in dat jaar allleen al) lukt Nirvana toevallig net wel. De muziek is ongeveer hetzelfde. Allebei charismatische zanger en de hele shit. Waar het aangelegen heeft weet ik niet.
(een terzijde: er gaan geruchten (Jello Baifra) dat Grunge gelanceerd werd voor politieke doeleinden. Als antwoord op de zwarte gangsterrap die de blanke jongeren zouden beinvloeden.)
Maar vertel eens, welke bronnen gebruiken jullie op (rockacademie)school? Vind ik altijd interessant.
FUCKING BULLOCKS!!! Dat is gewoon niet waar. In de grunge was Nirvana een band die bijna iedereen wist te raken. Pearl Jam heeft dat altijd maar bij een veel beperktere groep mensen gedaan.toffe_ellende schreef:[..]
Klopt mijn verhaal niet dan? En op welke punten?
Dat Nirvana hun Nevermind net een paar maanden voor Ten uitbracht heeft er gezorgd dat Nirvana eerder doorbrak maar als het nu eens Ten was die eerder uitgebracht dan zou het precies andersom zijn geweest.
Nirvana was idd gewoon de goede band op t goede tijdstip... denk je dat die paar maanden nou echt dat verschil hebben uitgemaakt?
Nee... NIRVANA was de goede BAND op t goede TIJDSTIP... dus niet PEARL JAM...
Maar dan nog... om Pearl Jam te gaan vergelijken met Bruce Springsteen is gewoon laster.
Pearl Jam verkocht wel meer platen dan Nirvana in die tijd dus bereikte ze toch een groter publiek. Het is dat de muziekpers Nirvana helemaal de hemel inprees en toen ze opeens de muziek een label begonnen te geven: grunge, de muziekpers ook zoiets had van: Pearl Jam? retrorock! Nogal wiedes dat toen Pearl Jam even later kwam Pearl Jam als een volger werd gezien. Je kunt toch zeker niet ontkennen dat de leden van Pearl Jam even lang bezig waren als Kurt Cobain en kornuiten. En ja het is zo dat Nirvana belangrijker is geweest voor de popmuziek. Het is ook nooit gezegd dat het niet zo is. En ik zei al dat Nirvana dat was, maar bewijs jij maar eens dat Pearl Jam het niet was geweest als zij die cd een paar maanden VOOR Nevermind hadden uitgebracht. Je kunt helemaal niet weten hoe het dan was afgelopen.
Ik heb overigens nog een paar bronnen van jou te goed. Dat is niet om te stangen om gewoon zoals ik al zei: interesse van mijn kant.
Overigens als opgeleid muzikant (toe maar) zul je wel geinteresseerd zijn in popmuziek en dan lijkt het me interessant voor jou om eens de geillustreerde biografie van Pearl Jam door Allan Jones te lezen. Het zal je een hoop begrip voor de band opleveren. Want je hebt een compleet verkeerd beeld wat er zich allemaal rond die scene zich afgespeeld heeft.
Ik heb overigens nog een paar bronnen van jou te goed. Dat is niet om te stangen om gewoon zoals ik al zei: interesse van mijn kant.
Overigens als opgeleid muzikant (toe maar) zul je wel geinteresseerd zijn in popmuziek en dan lijkt het me interessant voor jou om eens de geillustreerde biografie van Pearl Jam door Allan Jones te lezen. Het zal je een hoop begrip voor de band opleveren. Want je hebt een compleet verkeerd beeld wat er zich allemaal rond die scene zich afgespeeld heeft.
Ten eerste bepaal ik zelf wel wat ik interessant vind of niet. En dat zijn dus geen 2e rangs bandjes als Pearl Jam die enkel onderdeel waren van de grunge-hype.toffe_ellende schreef:Pearl Jam verkocht wel meer platen dan Nirvana in die tijd dus bereikte ze toch een groter publiek. Het is dat de muziekpers Nirvana helemaal de hemel inprees en toen ze opeens de muziek een label begonnen te geven: grunge, de muziekpers ook zoiets had van: Pearl Jam? retrorock! Nogal wiedes dat toen Pearl Jam even later kwam Pearl Jam als een volger werd gezien. Je kunt toch zeker niet ontkennen dat de leden van Pearl Jam even lang bezig waren als Kurt Cobain en kornuiten. En ja het is zo dat Nirvana belangrijker is geweest voor de popmuziek. Het is ook nooit gezegd dat het niet zo is. En ik zei al dat Nirvana dat was, maar bewijs jij maar eens dat Pearl Jam het niet was geweest als zij die cd een paar maanden VOOR Nevermind hadden uitgebracht. Je kunt helemaal niet weten hoe het dan was afgelopen.
Ten tweede als bronnen hebben al onze docenten conservatorium doorlopen, waarvan muziekhistorie een deel van het diploma behelst, ten 2e hebben wij docenten lopen die enkele, door critici bijzonder goed ontvangen, boeken over hebben geschreven (Gert Keunen - Popwaves bijvoorbeeld). Daarnaast natuurlijk genoeg boeken en ga zo maar door.
Ik bediscussieer je nu echter met argumenten die ik niet op school heb geleerd, de school was alleen even ter illustratie om je er even van bewust te maken dat ik geen 15 jarige puber ben die overal tegenaanschopt.
Er bestaat geen ALS Pearl jam eerder Ten had uitgebracht... dat is nou eenmaal niet gebeurt... Nirvana was daar op de goede plaats en tijd, net zoals de Beatles dat waren en bijvoorbeeld Iron Maiden.
En ik geloof dat zoiets een reden heeft, namelijk dat de band sterker songmateriaal heeft gemaakt. Het heeft niet alleen met pers te maken. Als Nirvana namelijk na nevermind een hele slechte plaat hadden gemaakt en Pearl Jam wel een hele sterke, dan was die "koppositie" zo overgenomen.
Neem als voorbeeld de NWOBHM. Iron Maiden en Def Leppard waren de koplopers van het genre, en eigenlijk werd Def Leppard door pers beter ontvangen als Maiden. Wie staat er nu op de "koppositie"? En hoe komt dat denk je? Niet door de pers hoor.
En je kunt mij niet vertellen dat Pearl Jam meer platen heeft verkocht dan Nirvana. Daar wil ik dan wel eens cijfers van zien.
Ik begrijp je manier van reageren enigszins wel. Want nu kun je blijkbaar wel met serieuze argumenten komen. Het ergert me namelijk als men ongefundereerd maar met kreten loopt te gooien dit is kut en dat is kut. Je bent het nog niet helemaal verleerd want je noemt Pearl Jam nog steeds een tweerangsbandje. Elke zichzelf serieusnemende muziekliefhebber weet dat dit onzin is. De zanger van Pearl Jam is niet voor niks een van de meest gekopieerde rockzangers van de laatste 15 jaar. Daar zit de invloed (en de waarde van de band dus.) van de band op de rockmuziek in het algemeen ook in. Maar serieus, verdiep je in de band en er zal begrip ontstaan. Behalve als je een koppige metalhead bent die nooit (maar dan ook nooit!!!) van mening durft te veranderen. En ja, ik kan me voorstellen dat niemand meer iets van mij aanneemt. Ik ben immers nu een 'arrogante' knakker die als een 'jehova' te werk gaat.Argarath schreef:[..]
Ten eerste bepaal ik zelf wel wat ik interessant vind of niet. En dat zijn dus geen 2e rangs bandjes als Pearl Jam die enkel onderdeel waren van de grunge-hype.
Ten tweede als bronnen hebben al onze docenten conservatorium doorlopen, waarvan muziekhistorie een deel van het diploma behelst, ten 2e hebben wij docenten lopen die enkele, door critici bijzonder goed ontvangen, boeken over hebben geschreven (Gert Keunen - Popwaves bijvoorbeeld). Daarnaast natuurlijk genoeg boeken en ga zo maar door.
Ik bediscussieer je nu echter met argumenten die ik niet op school heb geleerd, de school was alleen even ter illustratie om je er even van bewust te maken dat ik geen 15 jarige puber ben die overal tegenaanschopt.
Er bestaat geen ALS Pearl jam eerder Ten had uitgebracht... dat is nou eenmaal niet gebeurt... Nirvana was daar op de goede plaats en tijd, net zoals de Beatles dat waren en bijvoorbeeld Iron Maiden.
En ik geloof dat zoiets een reden heeft, namelijk dat de band sterker songmateriaal heeft gemaakt. Het heeft niet alleen met pers te maken. Als Nirvana namelijk na nevermind een hele slechte plaat hadden gemaakt en Pearl Jam wel een hele sterke, dan was die "koppositie" zo overgenomen.
Neem als voorbeeld de NWOBHM. Iron Maiden en Def Leppard waren de koplopers van het genre, en eigenlijk werd Def Leppard door pers beter ontvangen als Maiden. Wie staat er nu op de "koppositie"? En hoe komt dat denk je? Niet door de pers hoor.
En je kunt mij niet vertellen dat Pearl Jam meer platen heeft verkocht dan Nirvana. Daar wil ik dan wel eens cijfers van zien.
De Amerikaanse cijfers van de best verkopende cd's allertijden vind je hier:
http://www.classicbands.com/bestsellers.html
Wereldwijd zullen de verhoudingen ongeveer hetzelfde zijn.
- toffe_ellende
yeah, maar dit topic was nooit een Bruce vs Pearl Jam topic. Ik zei alleen dat die laatste plaat van Bruce als Pearl Jam klinkt. Met een beetje fantasie lijkt me dat niet eens zo'n slechte vergelijking (maar ik heb betere gemaakt!).Maar ja, sommige mensen moeten dan weer hun immer kwellende mening over die ene band die ze haten verkondigen. Dat is iets waar ik niet tegen kan. En men moet daar maar mee leven.
Terecht overigens dat Zeppelin er zo vaak in staat! Alleen die kuttige soundtrack van de bodyguard!!
Terecht overigens dat Zeppelin er zo vaak in staat! Alleen die kuttige soundtrack van de bodyguard!!
- toffe_ellende
Voor het eerst ben ik het met je eenstoffe_ellende schreef:En ja, ik kan me voorstellen dat niemand meer iets van mij aanneemt. Ik ben immers nu een 'arrogante' knakker die als een 'jehova' te werk gaat.

Maarreh, laat ik ook es iets serieus zeggen. Weet je wat jouw probleem is? Je bent het nog echt ook. Je zal heus met goeie geldige argumenten komen, maar je brengt je verhalen op zo'n walgelijke manier dat ik er in ieder geval al meteen van moet kotsen. Ik heb het al eerder gezegd, misschien moet je wat minder uit de hoogte doen?
Tenzij je erop uit bent zo veel mogelijk vijanden te maken hier, dan ben je in ieder geval op de goeie weg. En misschien is dat wel zo, want een erge hoge pet lijk je niet op te hebben van koppige metalheads die nooit, maar dan ook nooit van mening durft te veranderen.
Dat niemand je dus serieus neemt heb je nogal aan jezelf te danken lijkt me.
"There is no way things are supposed to be"
- toffe_ellende
Weet je wat mijn 'geheim' is?BlackStar schreef:[..]
Voor het eerst ben ik het met je eens
Maarreh, laat ik ook es iets serieus zeggen. Weet je wat jouw probleem is? Je bent het nog echt ook. Je zal heus met goeie geldige argumenten komen, maar je brengt je verhalen op zo'n walgelijke manier dat ik er in ieder geval al meteen van moet kotsen. Ik heb het al eerder gezegd, misschien moet je wat minder uit de hoogte doen?
Tenzij je erop uit bent zo veel mogelijk vijanden te maken hier, dan ben je in ieder geval op de goeie weg. En misschien is dat wel zo, want een erge hoge pet lijk je niet op te hebben van koppige metalheads die nooit, maar dan ook nooit van mening durft te veranderen.
Dat niemand je dus serieus neemt heb je nogal aan jezelf te danken lijkt me.
(het is overigens niet aan te raden, je wordt zo met de dood bedreigd)
Wat valt op?
Ik gebruik geen iconen.onzin, dat de meeste mensen een beeld van Pearl Jam hebben dat totaal verwrongen is door dat gezeik met de grunge en het gezeik rondom Nirvana dat is nog wel te bergrijpen.Er zijn ook mensen die totaal geen verstand van muziek hebben en vooral die mensen zullen denken Pearl Jam? Dat bandje van Alive en die cd Ten en daarna was het niks meer. Dat is te begrijpen.
Maar die mensen mogen van mij doodvallen als ze daarna een of andere mening hebben over de band terwijl ze zich niet meer verdiept hebben wat er na Ten nog allemaal op de wereld afgevuurd is.
![]()
Kijk Bruce Springsteen is een rockgigant met veel hits, veel misere en nog altijd een groot publiek waarvoor gevochten is.Iemand die van in de goot opgeklommen is naar een heldenstatus. En wat verschilt Pearl jam en Eddie Vedder qua deze mentaliteit.
![]()
Je hoeft de verdomde muziek van Pearl Jam niet goed te vinden maar een beetje respect voor de band is wel op zijn plaats.![]()
Jongen, je doet maar.. Ik zeg slechts wat ik vind, of je daar iets mee kan of doet moet je zelf weten. Het was een serieuze opmerking en bovendien niet lullig bedoeld.toffe_ellende schreef:Ik gebruik geen iconen.
Dat je geen iconen gebruikt, gefelici-fucking-teerd!
Je hebt hierbij de officiele metalfan "ik gebruik geen iconen" award gewonnen.

"There is no way things are supposed to be"
- toffe_ellende