Van der Graaf Generator

Voor alle andere bands
Plaats reactie
Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4461
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Van der Graaf Generator

Bericht door paradigm shift » di okt 28, 2008 2:20 pm

Dit was dus echt zo'n band waarvan ik de naam wel kende, en waarvan ik ook wel een vermoeden had hoe het zou klinken, maar waarvan ik er nog nooit aan toe gekomen was ernaar te luisteren. Nu liep ik pas door de platenzaak en pikte op goed geluk 'the least we can do is wave to eachother' uit de bak om te luisteren, en dat was een zeer goede gok!

De sound is enerzijds typische 70's prog, maar wijkt er ook opvallend van af. De sfeer is wat donkerder dan in de meeste progplaten, een beetje zoals bij King Crimson (wiens Robert Fripp ook nog wat meespeelt op een paar nummers) ook het geval is. Daarnaast hebben hammondorgel en saxofoon een zeer prominente rol, wat de muziek een fusion/jazz achtige sfeer meegeeft.

Liefhebbers van de donkerdere, hoekigere progrock als King Crimson of the Mars Volta moeten dit zeker een kans geven. Ik ga zeker de andere platen van deze band checken.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22680
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door innuendo » di okt 28, 2008 2:39 pm

Ik heb het wel eens in de platenzaak zien liggen. In ieder geval hebben ze gaaf artwork.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Destructor
Berichten: 1890
Lid geworden op: zo mei 15, 2005 3:00 pm
Locatie: Bleiswijk

Bericht door Destructor » di okt 28, 2008 7:41 pm

Zeer goede band inderdaad. Heb zelf Pawn Hearts en Godbluff in de kast staan.

Gebruikersavatar
ketter
Berichten: 10429
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 2:56 pm

Bericht door ketter » di okt 28, 2008 7:44 pm

Ik zag het op last.fm staan bij 'similar artists' van camel, dus die band gaat zeker uitgecheckt worden.

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4461
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Bericht door paradigm shift » wo okt 29, 2008 4:37 pm

Hmm, de link naar Camel zie ik niet echt... VdGG is wel een stukje experimenteler dan Camel.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
Antonio Montana
Berichten: 3219
Lid geworden op: ma feb 26, 2007 8:49 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Antonio Montana » wo okt 29, 2008 5:21 pm

Tsja, Last.fm. Voordat je het weet ben je van Porcupine Tree bij Dimmu Borgir. Deze band heeft mij overigens nog niet veel kunnen doen, in tegenstelling tot Camel.
[url]http://www.gitarist.nl[/url]
[url]http://www.slagwerkwereld.nl[/url]
[url]http://www.interface.nl[/url]

Sater
Berichten: 1010
Lid geworden op: wo okt 15, 2003 6:43 pm

Bericht door Sater » wo okt 29, 2008 11:05 pm

Heb hier Still Life (riep iemand Opeth?) en nog een andere in de kast staan, nooit geluisterd eigenlijk
Dictius Te Necare

Plaats reactie