Vanwege veel te vroeg beginnen en het verkeer in Brussel The Ocean volledig gemist en van Cynic alleen het laatste nr. gezien, Integral Birth, wat absoluut naar meer klonk.
Dan een goed plaatsje op het balkon gezocht voor Opeth. Nog nóóit zo'n goed geluid gehad bij een indoor concert. Ik had geen oordoppen nodig, geen piep in mijn oren nu en werkelijk álles was goed te horen. Zo enorm zuiver! Petje af, hier zouden veel zalen een voorbeeld aan kunnen nemen. Mikael was goedgezind, verexcuseerde zich voor het hebben van de waterpokken tijdens Graspop en voorzag de menigte van zijn kenmerkende flauwe grappen.
Setlist:
Heir Apparent: goede opener.
The Grand Conjuration: wat een rossend nr is dat live toch, duivelse sfeer.
Godhead's Lament: ik heb me kunnen weerhouden van setlists te bekijken vooraf en dit was een zéér aangename verrassing.
The Lotus Eater: geweldig! Tijdens de blastbeat/clean vocals in het begin een stroboscoop die volle bak ging, dus dat gaf een extra overdonderend effect.
Hope Leaves: goede keuze betreffende een Damnation nummer.
Deliverance: het masterpiece van Opeth wat mij betreft. Zoals Mikael ook zelf al bescheiden aangaf.
Demon of the fall: einde reguliere set.
The Drapery Falls: het wordt een beetje eentonig eigenlijk. Maar toch, het begin van die laatste solo blijft het meest emotionele moment uit hun hele discografie.
Ik vond de set eerlijk gezegd wat kort. Een band als Opeth met dat repertoire zou eigenlijk standaard 2 uur moeten spelen. Als zelfs Kreator 2 uur speelt op dat rostempo moet Opeth dat ook makkelijk kunnen. Porcupine Tree b.v. speelde in de AB vorig jaar meer dan 2 uur.
Verder is die AB verschrikkelijk om te bereiken met de auto. Het was de tweede keer dat ik er was en het is nu de tweede keer dat ze een paar dagen van te voren het hele schema een uur vervroegen, waardoor ik dus The Ocean en bijna heel Cynic gemist heb... Opeth maakte gelukkig veel goed.
Edit: toch kan ik niet ontkennen dat ik Lopez en Lindgren mis. Vooral Lopez dan eigenlijk. Dat Axenroth de beste drummer is waar Akerfeldt mee gespeeld heeft vind ik persoonlijk bullshit.