Metallica II (Hij is er!)

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Gesloten

Death Magnetic...

valt me echt mee, een hele leuke cd, maar hij kan niet tippen aan de klassiekers
60
63%
heerst, past zo in het rijtje klassiekers
14
15%
is opnieuw een regelrecht drama geworden, bah
15
16%
is onbekend, want ik ken Metallica helemaal niet
0
Geen stemmen
geen mening
6
6%
 
Totaal aantal stemmen: 95

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22691
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door innuendo » ma nov 10, 2008 4:54 pm

Ik vind the black album juist een te gekke plaat. Enter sandman, Sad but true en The unforgiven zijn ijzersterke nummers. Ik vind 'm zelfs beter dan Ride the lightning.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
wall
Berichten: 150
Lid geworden op: vr jun 29, 2007 9:30 pm
Locatie: Bergen (NH)

Bericht door wall » ma nov 10, 2008 6:19 pm

Ik vind "The Black Album" ook prima,ik vind bijv. ook "My Friends of Misery" een erg goed nummer.
Maar beter dan "Ride the Lighting" vind ik hem dan weer niet.

Gebruikersavatar
Pobelov
Berichten: 603
Lid geworden op: do jul 10, 2008 1:35 pm
Locatie: Oostkamp, BE

Bericht door Pobelov » ma nov 10, 2008 6:28 pm

wall schreef:Ik vind "The Black Album" ook prima,ik vind bijv. ook "My Friends of Misery" een erg goed nummer.
Maar beter dan "Ride the Lighting" vind ik hem dan weer niet.
Hier ga ik dus helemaal me akkoord :o .
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Gebruikersavatar
Woutjinho
Berichten: 2153
Lid geworden op: do jul 31, 2008 5:45 pm
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door Woutjinho » ma nov 10, 2008 6:38 pm

innuendo schreef:Je doet me denken aan 1 van die sneue cu2 pubers die de meest idiote black/death metal in hun 'bandslijst' hadden staan met metallica ertussen (met erachter Alleen t/m MoP, rest is kut)

true hoor, heel true...


Edit: Daar had je me trouwens in de luren gelegd, want het ging me helemaal niet om je smaak, maar puur om het feit de haat jegens Load en Reload ontzettend kinderachtig is. Gelukkig worden die platen tegenwoordig weer op de muziek beoordeeld.
dus alsnog omdat ik niet dezelfde muzieksmaak heb als jij ben ik een cu2 puber (wat dat ook mag zijn)
ik noem het geen haat tegen die albums, het is mijn muzieksmaak niet en daarom zal ik die platen nooit opzetten.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25637
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Lennert » ma nov 10, 2008 7:35 pm

Door te roepen dat je de albums hebt weggegooid lijkt het anders behoorlijk op haat tegen de plaat zelf, ook al is het een grapje, het komt wat gemaakt stoer over zoals veel 'cu2 pubers' dat ook doen. Die redenering begrijp je toch wel?
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Bleek No. 1
Berichten: 14691
Lid geworden op: di dec 18, 2007 10:50 pm
Locatie: Eindhoven.

Bericht door Bleek No. 1 » ma nov 10, 2008 7:42 pm

Lennert schreef:Door te roepen dat je de albums hebt weggegooid lijkt het anders behoorlijk op haat tegen de plaat zelf, ook al is het een grapje, het komt wat gemaakt stoer over zoals veel 'cu2 pubers' dat ook doen. Die redenering begrijp je toch wel?
Uhu, als het je bijv. niet bevalt, verkoop het dan. Maak je een ander misschien heel blij mee.
Hakkaa päälle pohjan poika!

Gebruikersavatar
IROn
Berichten: 4518
Lid geworden op: di mei 18, 2004 2:37 pm
Locatie: Arnhem

Bericht door IROn » ma nov 10, 2008 8:57 pm

Jeroen schreef:Kill Em All - 8,5
Rider The Lightning - 9,0
Master of Puppets - 9,0
And Justic For All - 7,0
Black Album - 6,0
Load - 6,1
Reload - 5,0
St. Anger - 3,0
Death Magnetic - 8,2
Nuttig ja, die 0,2 bij Death Magnetic erbij tellen. Daar hebben we wat aan zonder extra info, hoe beoordeel je dat? Lelijke cover = 0,3 aftrek ofzo?
And if you're not down with that, we've got two words for ya...

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Bericht door Orklord » ma nov 10, 2008 11:09 pm

innuendo schreef:Ik vind the black album juist een te gekke plaat. Enter sandman, Sad but true en The unforgiven zijn ijzersterke nummers. Ik vind 'm zelfs beter dan Ride the lightning.
Vind je? Voor mij blijft Ride the Lightning toch wel de beste plaat. Crepping death blijft natuurlijk ijzersterk, maar ook het prachtige Fade to Black en For Whom the Bell Tolls doen het nog zeer goed.
the Black album vond ik in het begin echt geweldig, maar na een maand luisteren zakte het album helemaal in voor mij. Het werd saai en op het moment vind ik het wel aardig, maar niet meer dan dat.

Die nieuwe moet ik nog maar eens beluisteren.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25360
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » ma nov 10, 2008 11:21 pm

IROn schreef:[..]


Nuttig ja, die 0,2 bij Death Magnetic erbij tellen. Daar hebben we wat aan zonder extra info, hoe beoordeel je dat? Lelijke cover = 0,3 aftrek ofzo?
haha, ja ik weet het. Maar in mijn recensie gaf ik ook een 8,2 :p
Dus die score heb ik maar gewoon aangehouden.

Wat een CU2 puber is dat trouwens :roll:
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22304
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Bericht door KoenM » di nov 11, 2008 2:07 am

Kill 'em all: 90
Ride the lightning: 95
Master of puppets: 88
...And justice for all: 97
Metallica: 80
Load: 82
Re-Load: 75
St. Anger: 40
Death Magnetic: 80

Zoiets. Maar het is verdomde moeilijk.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Woutjinho
Berichten: 2153
Lid geworden op: do jul 31, 2008 5:45 pm
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door Woutjinho » di nov 11, 2008 7:50 am

Lennert schreef:Door te roepen dat je de albums hebt weggegooid lijkt het anders behoorlijk op haat tegen de plaat zelf, ook al is het een grapje, het komt wat gemaakt stoer over zoals veel 'cu2 pubers' dat ook doen. Die redenering begrijp je toch wel?
dan vatten jullie dat dus iets anders op. als ik oud papier weggooi, wil niet zeggen dat ik het haat. ik heb het dan niet nodig
maar nu is alles opgehelderd volgens mij

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22691
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door innuendo » di nov 11, 2008 12:05 pm

Niet echt, maar laat ook maar.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
cataclysm child
Berichten: 7664
Lid geworden op: do dec 08, 2005 2:16 pm
Locatie: leuven

Bericht door cataclysm child » wo nov 12, 2008 2:21 am

innuendo schreef:Ik vind the black album juist een te gekke plaat. Enter sandman, Sad but true en The unforgiven zijn ijzersterke nummers. Ik vind 'm zelfs beter dan Ride the lightning.
Ride the Lightning blijft m'n persoonlijke favoriet, maar ik vind The Black Album gewoon een zeer gave sound hebben, zonder echt het niveau van hun vorige platen te evenaren.

Nummers die het hier wel goed doen zijn Sad But True, Don't Tread On Me, Through The Never, The God That Failed en vooral de afsluiter The Struggle Within 8)
Faustian Spirit of the Earth

Gebruikersavatar
Pobelov
Berichten: 603
Lid geworden op: do jul 10, 2008 1:35 pm
Locatie: Oostkamp, BE

Bericht door Pobelov » ma dec 08, 2008 8:22 pm

De nieuwe muziekvideo van All Nightmare Long:

http://www.metallica.com/index.asp?1=1&item=601688
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6805
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Bericht door Johan » ma dec 08, 2008 10:28 pm

Lekker cheesy met die zombies. :lol:

Gebruikersavatar
sal
Berichten: 3535
Lid geworden op: di feb 19, 2008 1:18 pm
Locatie: Goes, da's in Zeeland.
Contacteer:

Bericht door sal » ma dec 08, 2008 10:54 pm

Johan schreef:cheesy
Dat woord zocht ik.
Bedankt.
[quote="Amibor"]Ze zal ongetwijfeld tegen alle verwachtingen in een ontzettend strakke lap entrecote hebben waar hij zijn beaderde bifiworst terloops loeihard naar binnen kan prakken.[/quote]


[size=67]Buma in me zak.[/size]

Gebruikersavatar
king_pin
Berichten: 736
Lid geworden op: vr okt 07, 2005 4:38 pm
Contacteer:

Bericht door king_pin » di dec 09, 2008 1:59 am

hele vage videoclip...
Is deze mini-film op een andere film gebaseerd?
[url]http://rutgergrotius.blogspot.com[/url]

Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 8441
Lid geworden op: di jul 01, 2003 3:28 pm
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Joris » di dec 09, 2008 5:56 pm

cheesy, ja.
maar wel gaaf !!

Gebruikersavatar
Bleek No. 1
Berichten: 14691
Lid geworden op: di dec 18, 2007 10:50 pm
Locatie: Eindhoven.

Bericht door Bleek No. 1 » di dec 09, 2008 7:14 pm

Video All Nightmare Long:

-Te langdradig.
-Beter maken ze er een lowbudget-film van.
Hakkaa päälle pohjan poika!

Iron Maiden
Berichten: 3089
Lid geworden op: do jul 13, 2006 9:46 pm
Locatie: Rijssen

Bericht door Iron Maiden » di dec 09, 2008 7:31 pm

Vind het maar een vage clip.

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6805
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Bericht door Johan » di dec 09, 2008 9:23 pm

Black No.1 schreef:Video All Nightmare Long:

-Te langdradig.
-Beter maken ze er een lowbudget-film van.
Dus je had liever dat ze de helft van het nummer eruit geknipt hadden?

Gebruikersavatar
Bleek No. 1
Berichten: 14691
Lid geworden op: di dec 18, 2007 10:50 pm
Locatie: Eindhoven.

Bericht door Bleek No. 1 » di dec 09, 2008 9:36 pm

Johan schreef:
Black No.1 schreef:Video All Nightmare Long:

-Te langdradig.
-Beter maken ze er een lowbudget-film van.
Dus je had liever dat ze de helft van het nummer eruit geknipt hadden?
Nee. Daar ben ik fel tegen.
Maar zelfs na 't nummer gaat 't nog een minuutje door.
En ja, 'langdradig' was dan niet het goede woord, maar ook zowel de teksten door de clip zijn knap irritant, vind ik.
Hakkaa päälle pohjan poika!

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6805
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Bericht door Johan » di dec 09, 2008 9:44 pm

Ik vind 'm wel geslaagd eerlijk gezegd. Amusant verhaaltje. Weer eens iets anders dan gewoon wat begeleidende beelden in een clipje. Dit is best onderhoudend. Alleen jammer dat de band niet ook nog even voorbij komt. Spelen in een bar waar zombies binnenvallen, om maar het concept van You could be mine te gebruiken. 8)

Gebruikersavatar
Bleek No. 1
Berichten: 14691
Lid geworden op: di dec 18, 2007 10:50 pm
Locatie: Eindhoven.

Bericht door Bleek No. 1 » wo dec 10, 2008 11:33 pm

Ik ben Death Magnetic weer 'ns aan het luisteren en erger me toch dood aan die zoutzak genaamd Lars Ulrich.
Leer drummen, lul!

Sommige stukjes zijn best lekker, niet meer, niet minder.
Het is te sim-pel, te makkelijk.
Ich will power, ja!

(misschien daarom ook de reden voor de harde mastering, om Lars harder te laten klinken dan dat ie eigenlijk is :lol: )
Hakkaa päälle pohjan poika!

Gebruikersavatar
yowannuzz
Berichten: 14623
Lid geworden op: di mar 16, 2004 8:20 pm
Locatie: Roermond

Bericht door yowannuzz » wo dec 10, 2008 11:42 pm

Sorry hoor, maar mag ik even ?
Black No.1 schreef:..Heb net even de reacties bekeken van echte 'metal-pussies' over dat het album niet 'pakkend' genoeg is en dat het nooit zal klinken als Master Of Puppets, Kill 'Em All etc. en dat Ulrich drumt als een amateur en shitty shitty shitty shit..

Het is gewoon zielig om zulke reacties te bekijken van mensen waarvan nog niemand heeft gehoord. (Als een ander het niet kan, doe het zelf dan beter of houd je snavel dicht ;))

En dat het nooit goed genoeg is voor de pussies is verklaarbaar;

-Zij hebben zelf meestal geen bevredigend leven dus zeiken jullie alles af wat los en vast zit.

-Zij houden van routine. Dus als Metallica een album zou creeëren nét als Master of Puppets e.d. zou iedereen tevreden zijn. Totdat een debiel zeikt dat 'tallica geen inspiratie heeft om iets nieuws te proberen en dat de rest, als een kudde schapen, die debiel volgt met zijn 'mening'.

-Zij houden van commercie. Dat album moet natuurlijk, volgens hen, de elementen van de beginnende albums met zich meedragen zodat je mee kan 'blerren' anders ben je nergens.

Zo zijn nog een aantal voorbeelden te noemen (wat ik uiteraard niet doe want dat is zonde van mijn tijd) dat Death Magnetic nooit, maar dan ook nooit, goed genoeg zal zijn voor degene die blijven hangen in de jaren '80.

Begrijp me niet verkeerd, wat daar in de jaren '80 was, was ook echt goed! Maar ga een beetje met je tijd mee en kijk naar 2008.

Metallica + Death Magnetic; 2008 = een fucking goed album!


Amen.
Het is te simpel, te makkelijk, ik weet het.
Maar ik kon me echt even niet inhouden.
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

Gebruikersavatar
Bleek No. 1
Berichten: 14691
Lid geworden op: di dec 18, 2007 10:50 pm
Locatie: Eindhoven.

Bericht door Bleek No. 1 » wo dec 10, 2008 11:46 pm

yowannuzz schreef:Sorry hoor, maar mag ik even ?
Black No.1 schreef:..Heb net even de reacties bekeken van echte 'metal-pussies' over dat het album niet 'pakkend' genoeg is en dat het nooit zal klinken als Master Of Puppets, Kill 'Em All etc. en dat Ulrich drumt als een amateur en shitty shitty shitty shit..

Het is gewoon zielig om zulke reacties te bekijken van mensen waarvan nog niemand heeft gehoord. (Als een ander het niet kan, doe het zelf dan beter of houd je snavel dicht ;))

En dat het nooit goed genoeg is voor de pussies is verklaarbaar;

-Zij hebben zelf meestal geen bevredigend leven dus zeiken jullie alles af wat los en vast zit.

-Zij houden van routine. Dus als Metallica een album zou creeëren nét als Master of Puppets e.d. zou iedereen tevreden zijn. Totdat een debiel zeikt dat 'tallica geen inspiratie heeft om iets nieuws te proberen en dat de rest, als een kudde schapen, die debiel volgt met zijn 'mening'.

-Zij houden van commercie. Dat album moet natuurlijk, volgens hen, de elementen van de beginnende albums met zich meedragen zodat je mee kan 'blerren' anders ben je nergens.

Zo zijn nog een aantal voorbeelden te noemen (wat ik uiteraard niet doe want dat is zonde van mijn tijd) dat Death Magnetic nooit, maar dan ook nooit, goed genoeg zal zijn voor degene die blijven hangen in de jaren '80.

Begrijp me niet verkeerd, wat daar in de jaren '80 was, was ook echt goed! Maar ga een beetje met je tijd mee en kijk naar 2008.

Metallica + Death Magnetic; 2008 = een fucking goed album!


Amen.
Het is te simpel, te makkelijk, ik weet het.
Maar ik kon me echt even niet inhouden.
Dat klopt.

Ik heb het nu toch ook over Lars' z'n drumkunsten..?
Die zijn te simpel. Death Magnetic moet het ook gewoon hebben van de gitaren en zang. Die zijn príma in orde.
Hakkaa päälle pohjan poika!

Gebruikersavatar
yowannuzz
Berichten: 14623
Lid geworden op: di mar 16, 2004 8:20 pm
Locatie: Roermond

Bericht door yowannuzz » wo dec 10, 2008 11:51 pm

En dat iemand die AC/DC op 1 heeft staan in zijn jaarlijst klaagt over "te makkelijk drumwerk". Dat vind ik ook wel geinig.
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

Gebruikersavatar
Bleek No. 1
Berichten: 14691
Lid geworden op: di dec 18, 2007 10:50 pm
Locatie: Eindhoven.

Bericht door Bleek No. 1 » do dec 11, 2008 12:09 am

Voor dat genre moet Lars beter kunnen.
AC/DC heeft dat helemaal niet nodig. Rock 'n' roll, bitch.
Hakkaa päälle pohjan poika!

Gebruikersavatar
yowannuzz
Berichten: 14623
Lid geworden op: di mar 16, 2004 8:20 pm
Locatie: Roermond

Bericht door yowannuzz » do dec 11, 2008 12:12 am

Makkelijk drumwerk is makkelijk drumwerk.
Maakt niets uit wat voor genre-benaming je er aan ophangt.
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

Gebruikersavatar
Bleek No. 1
Berichten: 14691
Lid geworden op: di dec 18, 2007 10:50 pm
Locatie: Eindhoven.

Bericht door Bleek No. 1 » do dec 11, 2008 12:13 am

Ik heb liever makkelijk drumwerk met blues, rock 'n' roll e.d. dan met metal.
Hakkaa päälle pohjan poika!

Gebruikersavatar
Rascul
Berichten: 15112
Lid geworden op: wo dec 11, 2002 1:16 pm
Locatie: Utereg

Bericht door Rascul » do dec 11, 2008 2:58 am

yowannuzz schreef:En dat iemand die AC/DC op 1 heeft staan in zijn jaarlijst klaagt over "te makkelijk drumwerk". Dat vind ik ook wel geinig.
Toch vind ik er als drummer wel een verschil tussen zitten. AC/DC drijft op Phil Rudd's groove. Dat hoor je bv heel goed toen Chris (Dinges? Kale kop?) het een tijdje over nam. Rudd speelt minimaal, maar wel vet, strak en met een timing die niet eens zo makkelijk na te doen is.

Metallica vind ik een iets ander verhaal. Op Death Magnetic stoor ik me er niet aan, maar Lars Ulrich maakt regelmatig enge (nee, geen verkeerd gespelde 'enige') fouten in timing. Luister eens naar S&M, daar word je niet vrolijk van. Helemaal niet omdat een hoop jongere metaldrummertjes Ulrich consequent de beste metaldrummer van weetikveel wat voor poll vinden. Ik denk dat elke drummert die het wel kan spelen daar wat moedeloos van wordt. Bovendien klinkt het allemaal wat houterig, zonder daarbij charmant te worden. Ik denk dat die laatste factor Black het meeste stoort op Death Magnetic, want met de droge mix van Rubin is het ook niet weg te poetsen onder een Leopardtank-drumsound (lees: the black album).

Voor mij is dat allemaal geen groot probleem op DM overigens, want ik ben inmiddels wel bereid om er doorheen te luisteren. Het is nou eenmaal Metallica, en Lars Ulrich hoort bij Metallica als Van Gend bij Loos. Kankeren over hoe zijn drumwerk het album verneukt is dus zinloos.

Wat betreft DM verder, ik begin steeds meer de sterke én de zwakke punten van het album in te zien. Ik vind het een behoorlijk geinspireerde plaat, met een paar erg vette beuknummers. Zet hem zeker voor mijn plezier op. Nadeel: het is allemaal net niet zo catchy als op de echte knallers. Ik heb nog weinig meebrulmomenten gevonden, weinig riffs die direct in je kop blijven plakken, zoals dat zo'n beetje t/m The Black Album wel sterk het geval is. Ik had eerlijk gezegd ook precies zoiets verwacht. Een MoP neem je maar 1 keer op, en het is niet echt eerlijk om de puritein uit te hangen en alles daarmee te vergelijken.
Makkers staakt uw wild geraas

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22691
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door innuendo » do dec 11, 2008 2:59 pm

Johan schreef:[..]


Dus je had liever dat ze de helft van het nummer eruit geknipt hadden?

Hadden ze dat voor de plaat maar gedaan.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
yowannuzz
Berichten: 14623
Lid geworden op: di mar 16, 2004 8:20 pm
Locatie: Roermond

Bericht door yowannuzz » do dec 11, 2008 6:47 pm

Nog even over die vergelijking tussen het drumwerk in AC/DC en Metallica en dan wil ik er over op houden...

Het ging over het gegeven dat het drumwerk makkelijk zou zijn. Als dat een probleem is en je bent wel helemaal leip van AC/DC dan frons ik mijn wenkbrauwen.
Als je echter moeite hebt met het feit dat een drummer fouten maakt, dan is dat een ander verhaal. Want die drummer van AC/DC doet dat niet en dhr. Ulrich, de drummer van met afstand de grootste en populairste metalband ter wereld, doet dat dus wel.
En daar zou hij zich de ogen uit de kop voor moeten schamen.
Dat ben ik voor de volle 100 % met je eens.
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Bericht door Gilbert » do dec 11, 2008 8:14 pm

yowannuzz schreef:dhr. Ulrich, de drummer van met afstand de grootste en populairste metalband ter wereld
Dat beweren Metallica-fans nu wel voortdurend, maar klopt dat wel? Metallica heeft volgens Wikipedia wereldwijd tussen de 100 en 200 miljoen albums verkocht, net als bijvoorbeeld Aerosmith, Black Sabbath, Bon Jovi, Deep Purple, Guns N' Roses, Iron Maiden en Status Quo. Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_be ... ic_artists. AC/DC en Led Zeppelin hebben zelfs meer dan 200 miljoen albums verkocht, dus (als de gegevens op Wikipedia kloppen) meer dan Metallica. Daarbij heeft Metallica de grote populariteit voor een belangrijk deel te danken aan The Black Album, Load en Re-Load. Dus als Metallica een "metalband" is, dan zijn AC/DC en Led Zeppelin dat mijns inziens ook. Zelfs als je het begrip "metalband" beperkt tot bands die in de Metal Archives zijn vertegenwoordigd, dan kun je aan de hand van de cijfers moeilijk beweren dat Metallica "met afstand" groter en populairder is dan Black Sabbath, Deep Purple en Iron Maiden. Ik vind zulke uitspraken dan ook getuigen van een nogal misplaatste arrogantie, maar blijkbaar willen sommige Metallica-fans zich graag onderdeel voelen van "de grootste club". Het doet me een beetje denken aan de kiezers die stemmen op de partij die volgens de prognoses de verkiezingen gaat winnen, omdat ze bij de "winnaars" willen horen.

Gebruikersavatar
Bleek No. 1
Berichten: 14691
Lid geworden op: di dec 18, 2007 10:50 pm
Locatie: Eindhoven.

Bericht door Bleek No. 1 » do dec 11, 2008 8:15 pm

Led Zeppelin vind ik ook zo'n miljoen maal beter dan Metallica.
Hakkaa päälle pohjan poika!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22691
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door innuendo » do dec 11, 2008 8:25 pm

Ik denk dat Metallica wel meer naamsbekendheid heeft dan alle bands uit Gilberts post.

Bovendien gaat het er ook wel een beetje om hoeveel albums een band heeft uitgebracht. Een band met slechts twee platen die (laten we zeggen) 10 miljoen stuks verkoopt, doet het IMO beter dan een band met 30 platen en dezelfde verkoopaantallen.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Bleek No. 1
Berichten: 14691
Lid geworden op: di dec 18, 2007 10:50 pm
Locatie: Eindhoven.

Bericht door Bleek No. 1 » do dec 11, 2008 8:27 pm

Ja, maar Metallica heeft meer albums dan Led Zeppelin. Dus Led owned Metallica gewoon?
(In mijn gedachten al wel.. 8) )
Hakkaa päälle pohjan poika!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22691
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door innuendo » do dec 11, 2008 8:28 pm

Maar AC/DC, Deep purple, Iron maiden etc. hebben wel (twee keer zoveel?) meer albums uitgebracht.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Pobelov
Berichten: 603
Lid geworden op: do jul 10, 2008 1:35 pm
Locatie: Oostkamp, BE

Bericht door Pobelov » do dec 11, 2008 8:29 pm

Black No.1 schreef:Ja, maar Metallica heeft meer albums dan Led Zeppelin. Dus Led owned Metallica gewoon?
(In mijn gedachten al wel.. 8) )
Ze hebben voor de duidelijkheid beiden 9 studioalbums uitgebracht ;-).
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Gebruikersavatar
Bleek No. 1
Berichten: 14691
Lid geworden op: di dec 18, 2007 10:50 pm
Locatie: Eindhoven.

Bericht door Bleek No. 1 » do dec 11, 2008 8:35 pm

Pobelov schreef:
Black No.1 schreef:Ja, maar Metallica heeft meer albums dan Led Zeppelin. Dus Led owned Metallica gewoon?
(In mijn gedachten al wel.. 8) )
Ze hebben voor de duidelijkheid beiden 9 studioalbums uitgebracht ;-).
Hm.. Dan zit ik verkeerd. Toch ownen ze Metallica :P
innuendo schreef:Maar AC/DC, Deep purple, Iron maiden etc. hebben wel (twee keer zoveel?) meer albums uitgebracht.
Dat klopt.
Wat een beetje extra commercie al niet met een band doet, he.
Hakkaa päälle pohjan poika!

Gebruikersavatar
Rascul
Berichten: 15112
Lid geworden op: wo dec 11, 2002 1:16 pm
Locatie: Utereg

Bericht door Rascul » do dec 11, 2008 9:02 pm

Gilbert schreef:[..]
Dat beweren Metallica-fans nu wel voortdurend, maar klopt dat wel? Metallica heeft volgens Wikipedia wereldwijd tussen de 100 en 200 miljoen albums verkocht, net als bijvoorbeeld Aerosmith, Black Sabbath, Bon Jovi, Deep Purple, Guns N' Roses, Iron Maiden en Status Quo. Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_be ... ic_artists. AC/DC en Led Zeppelin hebben zelfs meer dan 200 miljoen albums verkocht, dus (als de gegevens op Wikipedia kloppen) meer dan Metallica. Daarbij heeft Metallica de grote populariteit voor een belangrijk deel te danken aan The Black Album, Load en Re-Load. Dus als Metallica een "metalband" is, dan zijn AC/DC en Led Zeppelin dat mijns inziens ook. Zelfs als je het begrip "metalband" beperkt tot bands die in de Metal Archives zijn vertegenwoordigd, dan kun je aan de hand van de cijfers moeilijk beweren dat Metallica "met afstand" groter en populairder is dan Black Sabbath, Deep Purple en Iron Maiden. Ik vind zulke uitspraken dan ook getuigen van een nogal misplaatste arrogantie, maar blijkbaar willen sommige Metallica-fans zich graag onderdeel voelen van "de grootste club". Het doet me een beetje denken aan de kiezers die stemmen op de partij die volgens de prognoses de verkiezingen gaat winnen, omdat ze bij de "winnaars" willen horen.
Bladiebla. Beetje mierenneuken vind ik. Metallica is duidelijk meer 'metal' (als zo'n distinctie bestaat) dan bovengenoemde bands (uitgezonderd Black Sabbath en Maiden dan). Dat ze platen hebben uitgebracht die geen thrash meer zijn doet niet terzake, zeker niet nu er weer behoorlijk wat doublebass en hoempa ritmes op Death Magnetic staan. En in de context hierboven vind ik het crap om zo precies te gaan zitten op die uitspraak. Metallica is op zijn minst 1 van de grootste metalbands, en dat volstaat gezien het argument waar het om ging. Niemand ging hier in discussie over wat de populairste metalband is.

En daarnaast, Blek, Led Zeppelin met Metallica vergelijken? Iets met appels en peren? Ik draai zelf liever een Zep-plaat dan een Metallica-plaat, en je kunt misschien zeggen dat Zep een grotere invloed heeft gehad op de rockscene en de muziekscene algemeen, maar er is niet zoiets als 'Zep is honderd miljoen maal beter'. Ik vind het eigenlijk een beetje kinderachtig klinken ('mijn papa is honderd miljoen miljard duizend keer beter dan jouw papa, ullem ullem').
Makkers staakt uw wild geraas

Gebruikersavatar
yowannuzz
Berichten: 14623
Lid geworden op: di mar 16, 2004 8:20 pm
Locatie: Roermond

Bericht door yowannuzz » do dec 11, 2008 9:59 pm

Ik ben zeker geen absolute Metallica-fan.
De eerste 5 platen hebben een onuitwisbare indruk op mijn destijds wat jongere geest achtergelaten, maar wat daarna kwam vind ik allemaal nogal wisselvallig. Het heeft zijn uitschieters naar boven maar ook zeker naar beneden. Wat ik zei kwam dus niet voor uit een soort van arrogantie.

Ik ben het echter wel eens met de mening dat Metallica het meest metal is uit eerdergenoemd rijtje. De rest, met uitzondering van Iron Maiden, zou ik toch meer onder de noemer "hard-rock" scharen. Maar albums als Master of Puppets, (re-)Load en vooral The Black Album hebben vele malen beter verkocht dan welk Maiden-album dan ook.
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

Gebruikersavatar
Bleek No. 1
Berichten: 14691
Lid geworden op: di dec 18, 2007 10:50 pm
Locatie: Eindhoven.

Bericht door Bleek No. 1 » do dec 11, 2008 10:02 pm

yowannuzz schreef:Maar albums als Master of Puppets, (re-)Load en vooral The Black Album hebben vele malen beter verkocht dan welk Maiden-album dan ook.
En dat allemaal dankzij One en natuurlijk Nothing Else Matters.
Hakkaa päälle pohjan poika!

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Bericht door Gilbert » vr dec 12, 2008 12:59 am

Rascul schreef:[..]Dat ze platen hebben uitgebracht die geen thrash meer zijn doet niet terzake
Het is in mijn ogen precies andersom. Het is in deze context namelijk juist irrelevant dat Metallica ooit thrash albums heeft gemaakt (en nu weer is teruggekeerd naar een meer 'metal' sound). De thrash metal songs worden namelijk nooit op de radio gedraaid. Het grote mainstream succes heeft Metallica afgedwongen met meer (hard) rock-gerichte songs. Neem Nothing Else Matters. Zonder dat nummer was Metallica heel wat minder populair geweest, en elke willekeurige song van AC/DC is 'meer metal' dan Nothing Else Matters. Het meest 'metal' nummer dat ooit de top 40 heeft gehaald is voor mijn gevoel nog steeds Paranoid van Black Sabbath uit 1970.

Toen Master Of Puppets uitkwam, verkocht Metallica niet meer albums dan Iron Maiden hoor. Die bands waren toen ongeveer even populair. Pas nadat The Black Album een hit werd, stegen ook de verkoopcijfers van de eerste vier platen gigantisch. Daarom kun je Metallica in mijn ogen juist het beste vergelijken met bands als AC/DC en Led Zeppelin. Het zijn artiesten met een aantal pakkende, toegankelijke songs die veel gewone rockliefhebbers aanspreken, maar die in de ogen van de top 40 luisteraar 'heavy metal' spelen. Met dien verstande dat veel mainstream rockfans wel voor het eerst kennismaken met thrash metal wanneer ze op zeker moment een oud Metallica album aanschaffen, na The Black Album te hebben grijsgedraaid. Op die manier heeft Metallica ongetwijfeld veel zieltjes gewonnen voor de underground metalscene.

Ik reageerde nu misschien wat overdreven op een bepaalde zinsnede, maar helaas zie je de opmerking dat Metallica "de grootste/populairste metalband ter wereld is" ook regelmatig in persberichten en dergelijke. Dat ergert mij een beetje, omdat ik vind dat andere bands met zulke opmerkingen worden neergehaald. Dan lijkt het namelijk net alsof Iron Maiden, Slayer, Exodus, Death, Immortal etcetera zich moeten schamen dat ze nooit een nummer als Nothing Else Matters hebben geschreven. Iron Maiden verkoopt gemiddeld inderdaad minder exemplaren van een cd dan Metallica, maar elk Iron Maiden nummer is pure heavy metal. Daar is toch ook wat voor te zeggen.

Ik vind de Metallica ballads geweldig en het is knap dat ze een brug hebben kunnen slaan naar het mainstream rockpubliek, maar feit is dat Metallica dankzij hun rustige/rock-gerichte nummers zoveel meer cd's verkoopt dan bands als Maiden en Slayer. Dat is een verdienste van Metallica, maar daardoor is het naar mijn mening een 'rock/metal-band' geworden, net als bijvoorbeeld AC/DC, Guns N' Roses en Led Zeppelin, die ongeveer evenveel of zelfs meer cd's verkopen dan Metallica. Daarom begrijp ik niet zo goed waarom in persberichten en door fans van de band vaak zo triomfantelijk moet worden gezegd dat Metallica de grootste/populairste metalband zou zijn. Daarmee doet men naar mijn mening zowel bands als AC/DC en Led Zeppelin (die metal mede populair hebben gemaakt) alsmede bands als Iron Maiden en Slayer (die metal altijd trouw zijn gebleven) te kort.

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Bericht door Orklord » vr dec 12, 2008 9:59 am

Met alle respect voor Exodus, Death en Immortal, maar die zijn toch gewoon niet bekend bij de mainstream pers.

Daarbij verkoopt Metallica een stadion in een mum van tijd uit, terwijl het bij Maiden altijd wel even duurt. Slayer komt niet verder dan de Heineken Music Hall.
Niet dat daar iets mis mee is, maar ik kan wel begrijpen dat men Metallica dan de grootste en populairste metalband ter wereld noemt.

Gebruikersavatar
Edwynn
Berichten: 2341
Lid geworden op: vr jan 30, 2004 7:21 pm
Locatie: Harderwijk

Bericht door Edwynn » vr dec 12, 2008 10:11 am

Gilbert schreef:[..]
Het is in mijn ogen precies andersom. Het is in deze context namelijk juist irrelevant dat Metallica ooit thrash albums heeft gemaakt (en nu weer is teruggekeerd naar een meer 'metal' sound). De thrash metal songs worden namelijk nooit op de radio gedraaid. Het grote mainstream succes heeft Metallica afgedwongen met meer (hard) rock-gerichte songs. Neem Nothing Else Matters. Zonder dat nummer was Metallica heel wat minder populair geweest, en elke willekeurige song van AC/DC is 'meer metal' dan Nothing Else Matters. Het meest 'metal' nummer dat ooit de top 40 heeft gehaald is voor mijn gevoel nog steeds Paranoid van Black Sabbath uit 1970.
One is echt wel te kwalificeren als metal. Evenals Can I Play with Madness of The Evil That Men Do. En No More Tears ook. Deze nummers stonden allemaal oot in de top 40.
Gilbert schreef:[..]Toen Master Of Puppets uitkwam, verkocht Metallica niet meer albums dan Iron Maiden hoor. Die bands waren toen ongeveer even populair. Pas nadat The Black Album een hit werd, stegen ook de verkoopcijfers van de eerste vier platen gigantisch. Daarom kun je Metallica in mijn ogen juist het beste vergelijken met bands als AC/DC en Led Zeppelin. Het zijn artiesten met een aantal pakkende, toegankelijke songs die veel gewone rockliefhebbers aanspreken, maar die in de ogen van de top 40 luisteraar 'heavy metal' spelen. Met dien verstande dat veel mainstream rockfans wel voor het eerst kennismaken met thrash metal wanneer ze op zeker moment een oud Metallica album aanschaffen, na The Black Album te hebben grijsgedraaid. Op die manier heeft Metallica ongetwijfeld veel zieltjes gewonnen voor de underground metalscene.
In 1986 was Iron Maiden veel groter dan nu. Hun nummers verschenen ook in de top 40, ze speelden in grote hallen over de hele wereld, etcetera.

Metallica was toen vaandeldrager van de thrash. In die zin, dat zij bij het mainstream publiek bekendheid kregen als zijnde thrashband. Zonder alle promotieactiviteiten van bijvoorbeeld Ozzy Osbourne of Iron Maiden.
Dus ook hier gaat een vergelijking d.m.v. cijfertjes m.i. mank.
Ride The Lightning en Master Of Puppets hebben in de V.S. hoog in de albumlijsten gestaan.

Veel mainstream mensjes kennen Ozzy. Maar weten niet dat hij ooit Black Sabbath zanger was. Diezelfde mensen kennen wel Metallica en zetten One elk jaar hoog in de top 1000, 2000 of whatever. Dáár gaat het om.
Heb jij gezegd dat ik een lul was...?

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Bericht door Took » vr dec 12, 2008 10:35 am

Edwynn schreef:[..]


In 1986 was Iron Maiden veel groter dan nu. Hun nummers verschenen ook in de top 40, ze speelden in grote hallen over de hele wereld, etcetera.
Heb je de laatste paar jaren gemist? Tegenwoordig spelen ze voor veel meer mensen dan toen.
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
Edwynn
Berichten: 2341
Lid geworden op: vr jan 30, 2004 7:21 pm
Locatie: Harderwijk

Bericht door Edwynn » vr dec 12, 2008 11:02 am

Took schreef:[..]


Heb je de laatste paar jaren gemist? Tegenwoordig spelen ze voor veel meer mensen dan toen.
Dat zal dan wel zo zijn. Ik heb de cijfers niet paraat. Maar waar het om gaat is dat vroeger Iron Maiden onder het mainstream publiek meer bekendheid genoot dan nu. Getuige de top 40 noteringen destijds. Daar baseer ik mij even op, omdat Metallica weliswaar iets kleiner was, maar een gelijkwaardige bekendheid genoot zonder promotiemiddelen.

Dit om de gemaakte vergelijking te bestrijden.
Heb jij gezegd dat ik een lul was...?

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Bericht door Gilbert » vr dec 12, 2008 11:39 am

Edwynn schreef:[..]One is echt wel te kwalificeren als metal. Evenals Can I Play with Madness of The Evil That Men Do. En No More Tears ook. Deze nummers stonden allemaal oot in de top 40.
Dat weet ik. Ik zei ook niet dat Paranoid het enige metalnummer is dat in de Top 40 heeft gestaan, maar de hardste. Zo hebben bijvoorbeeld ook The Gathering en Within Temptation met metalsongs in de Top 40 gestaan. Die Iron Maiden nummers zijn voor mijn gevoel echter niet zo snel en heavy als Paranoid. Overigens heeft One toen het nummer uitkwam in Nederland niet in de Top 40 gestaan. Misschien later, in de S&M uitvoering, maar dat weet ik niet zeker. Hoe vaak zal het geluid op de mainstream radio sowieso zijn weggedraaid op het moment dat het 'metal' gedeelte van One begint?

Verder heb je gelijk dat Iron Maiden in 1986 in Europa al een vrij grote band was en Metallica in de VS. Daarom zei ik ook dat ze destijds even groot waren, want wereldwijd zullen de verkoopcijfers in dezelfde orde van grootte hebben gelegen. Het waren in die tijd waarschijnlijk de twee grootste "underground" metalbands, die zonder radio-airplay vrij hoog in de albumlijsten kwamen, en Maiden zelfs met enkele singles in de Top 40. Die hitparadenoteringen waren echter het gevolg van een grote groep metalfans die de singles kochten als ze een week voor het nieuwe album werden uitgebracht. Toen had je nog geen internet, en veel fans konden niet wachten om een nieuw Maiden nummer te horen. Bovendien bevatten de singles exclusieve b-kantjes en mooie hoezen. Die nummers werden echter nauwelijks op de radio gedraaid. Ik denk dat er maar heel weinig "mainstream" rockfans waren die een single van Iron Maiden kochten.

De videoclip van One werd volgens mij wel af en toe op MTV vertoond buiten Headbanger's Ball om, maar pas met de videoclips en singles van The Black Album is Metallica echt doorgebroken naar een mainstream publiek. Als je in 1986 aan een willekeurige voorbijganger op straat vroeg wat Iron Maiden, Metallica of thrash metal was, dan had hij je met grote ogen en een onwetende blik aangestaard. Volgens mij was de bekendheid van Iron Maiden en Metallica onder het mainstream publiek toen echt minimaal. Tegenwoordig is Iron Maiden veel bekender en, zoals Took opmerkte, trekken ze ook veel meer publiek bij optredens. Je kon de radiopresentatoren in de jaren tachtig gewoon horen knarsetanden als ze Maiden tijdens de uitzending van de Top 40 moesten draaien, omdat de metalfans massaal de nieuwe single hadden gekocht.

Gebruikersavatar
Edwynn
Berichten: 2341
Lid geworden op: vr jan 30, 2004 7:21 pm
Locatie: Harderwijk

Bericht door Edwynn » vr dec 12, 2008 12:15 pm

Gilbert schreef:[..]
De videoclip van One werd volgens mij wel af en toe op MTV vertoond buiten Headbanger's Ball om, maar pas met de videoclips en singles van The Black Album is Metallica echt doorgebroken naar een mainstream publiek. Als je in 1986 aan een willekeurige voorbijganger op straat vroeg wat Iron Maiden, Metallica of thrash metal was, dan had hij je met grote ogen en een onwetende blik aangestaard. Volgens mij was de bekendheid van Iron Maiden en Metallica onder het mainstream publiek toen echt minimaal. Tegenwoordig is Iron Maiden veel bekender en, zoals Took opmerkte, trekken ze ook veel meer publiek bij optredens. Je kon de radiopresentatoren in de jaren tachtig gewoon horen knarsetanden als ze Maiden tijdens de uitzending van de Top 40 moesten draaien, omdat de metalfans massaal de nieuwe single hadden gekocht.
Voor mijn gevoel is dat toch anders. Dat van de knarsetandende discjockey's onderschrijf ik. Ook zijn (waren?) Maiden en Metallica geliefd bij een breed scala van metalliefhebbers. En hoewel Maiden niet zo heavy is, is het voor mijn gevoel toch metal.
Van Maiden en Metallica wisten vele mainstreamers echt wel wat voor bands dat waren.
Als je had gevraagd naar Judas Priest of Exodus, dan waren je onwetende blikken ten deel gevallen.
Dat heeft alles te maken met de hitlijstnoteringen. Die hadden Priest, Exodus en noem ze allemaal maar op niet. Metallica ook pas vanaf 1991 maar die genoten in tegenstelling tot de andere bands voor 1991 zeker een grote bekendheid. Geliefdheid is wat anders.

Oh ja, St Anger heeft ook in de top 40 gestaan. Weliswaar een kutnummer, maar toch harder en sneller dan Paranoid :)
Heb jij gezegd dat ik een lul was...?

Gesloten