Klassieke Muziek
- vengeancefan
- Lult over cdtjes
- Berichten: 1701
- Lid geworden op: vr dec 15, 2006 10:07 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
- Krimhild
- Altijd welkom
- Berichten: 18584
- Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
- Locatie: Laag en vaag
Mijn dank is groot.Amibor schreef:Sublieme aanraders (niet altijd de correcte benaming, maar toch):
Prokofiev - Dance Of The Knights
Mussorgsky - Night on the Bald (of Bare) Mountain
Rachmaninov - Prelude in C Minor
Shostakovich - Waltz #2 from Jazz Suite
Saint Saens - Danse Macabre
Barber - Adagio For Strings
Strauss - Also sprach Zarathustra
Stravinsky - Le Sacre Du Printemps
Faure - Pavane
Bach - Air
Debussy - Clair de Lune
Beethoven - Moonlight Sonata
Nou, is dat nummer van Shostakovich niet een meehos-nummer bij uitstek? Ik zie Rieu al staan eigenlijk. Maar wel een gaaf nummer.Amibor schreef:Aan een ding heb ik iig een hekel, die ontzettend blije meehos-walzen. Je ziet die gebruinde tronie van Rieu al voor je, bah.
Ik ben hier gewoon.
- paradigm shift
- Berichten: 4461
- Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
- Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia
Dan wel de schilderijententoonstelling in de originele versie voor piano, de door Ravel georkestreerde versie is minder vind ik.Plaag schreef:Van Mussorgsky is de Schilderijententoonstelling ook heel bekend, en ik krijg daar een hardnekkig kippenvel van. Verder, Amibor, raad ik je aan om naar de symfonieën van Anton Bruckner te luisteren en naar die van Jean Sibelius.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”
G. K. Chesterton
G. K. Chesterton
Hmm, daar heb je me, misschien. Maar ja, dat nummer zit in Eyes Wide Shut van Stanley Kubrick, dan heeft t voor mij geen Andre Rieu sfeertjeKrimhild schreef:[..]
Nou, is dat nummer van Shostakovich niet een meehos-nummer bij uitstek? Ik zie Rieu al staan eigenlijk. Maar wel een gaaf nummer.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn
Er zit een groot verschil tussen de Rieu uitvoeringen en de uitvoeringen van de "serieuzere" orkesten. Veel Strauss stukken worden tot meehosstukjes vermalen door André Rieu, terwijl ze in de uitvoeringen in bijvoorbeeld het nieuwjaarsconcert wel heel prachtig kunnen klinken.
Don't condemn the judgement of another because it differs from your own
You may both be wrong...
http://www.wingsofdeath.net
You may both be wrong...
http://www.wingsofdeath.net
- Krimhild
- Altijd welkom
- Berichten: 18584
- Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
- Locatie: Laag en vaag
Ik geef Ed gelijk;
Rieu;
http://nl.youtube.com/watch?v=LX1fiE0U1 ... re=related
OST versie;
http://nl.youtube.com/watch?v=zSaYnQD7EpY
Alleen al dat gelal op de achtergrond
Rieu;
http://nl.youtube.com/watch?v=LX1fiE0U1 ... re=related
OST versie;
http://nl.youtube.com/watch?v=zSaYnQD7EpY
Alleen al dat gelal op de achtergrond
Ik ben hier gewoon.
- paradigm shift
- Berichten: 4461
- Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
- Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia
Zeker! http://www.youtube.com/watch?v=7w17MamPY7AAsena_shewolf schreef:Richard Wagner !
De prelude van Parsifal. Als dat geen kippevel opwekt weet ik het ook niet meer. Amibor, jij moet dit ook maar eens checken gezien je voorkeur voor (laat)romantische muziek.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”
G. K. Chesterton
G. K. Chesterton
- paradigm shift
- Berichten: 4461
- Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
- Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia
Ik luister nu in het kader van mijn studie (muziekwetenschap) veel vroege monofone en polyfone muziek uit de middeleeuwen en renaissance. Schitterende muziek. Onderstaande link is een uitvoering van Spem in Alium van Thomas Tallis, polyfoon stuk voor 40 (!) stemmen.
Laatst gewijzigd door paradigm shift op wo sep 24, 2008 6:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”
G. K. Chesterton
G. K. Chesterton
Welke link?paradigm shift schreef:Ik luister nu in het jader van mijn studie (muziekwetenschap) veel vroege monofone en polyfone muziek uit de middeleeuwen en renaissance. Schitterende muziek. Onderstaande link is een uitvoering van Spem in Alium van Thomas Tallis, polyfoon stuk voor 40 (!) stemmen.
Don't condemn the judgement of another because it differs from your own
You may both be wrong...
http://www.wingsofdeath.net
You may both be wrong...
http://www.wingsofdeath.net
- paradigm shift
- Berichten: 4461
- Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
- Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia
Ik heb het nu een paar keer geluisterd en ik vind het werkelijk adembenemend mooi.paradigm shift schreef:Ik luister nu in het kader van mijn studie (muziekwetenschap) veel vroege monofone en polyfone muziek uit de middeleeuwen en renaissance. Schitterende muziek. Onderstaande link is een uitvoering van Spem in Alium van Thomas Tallis, polyfoon stuk voor 40 (!) stemmen.
Heb je nog meer aanraders uit de vroege jaren?
Don't condemn the judgement of another because it differs from your own
You may both be wrong...
http://www.wingsofdeath.net
You may both be wrong...
http://www.wingsofdeath.net
Voor de liefhebbers van koormuziek:
Rameau - La nuit
http://nl.youtube.com/watch?v=dQg-3wkzJ ... re=related
Uitgevoerd in de film 'Les Choristes'.
Solo zanger is Jean-Baptiste Maunier, wat een stem!
Hier zingt hij samen met Clemence Saint-Preux (dochter van) het Concerto pour une voix van Saint-Preux.
http://nl.youtube.com/watch?v=D7TaNpnjq ... re=related
En het origineel, gezongen door Danielle Licari:
http://nl.youtube.com/watch?v=hTK9r6htCPE
Genieten!!!
Rameau - La nuit
http://nl.youtube.com/watch?v=dQg-3wkzJ ... re=related
Uitgevoerd in de film 'Les Choristes'.
Solo zanger is Jean-Baptiste Maunier, wat een stem!
Hier zingt hij samen met Clemence Saint-Preux (dochter van) het Concerto pour une voix van Saint-Preux.
http://nl.youtube.com/watch?v=D7TaNpnjq ... re=related
En het origineel, gezongen door Danielle Licari:
http://nl.youtube.com/watch?v=hTK9r6htCPE
Genieten!!!
[url=http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/965809.html][img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/09/28/1222598068-110.png[/img][/url]
www.myspace.com/AsphyxiateOnline
www.myspace.com/AsphyxiateOnline
- paradigm shift
- Berichten: 4461
- Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
- Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia
Josquin des Prez is een van de grootste componisten van de vroege renaissance, en van de latere renaissance is Palestrina de bekendste naam.Edwynn schreef:[..]
Ik heb het nu een paar keer geluisterd en ik vind het werkelijk adembenemend mooi.
Heb je nog meer aanraders uit de vroege jaren?
Voor wat vroeger Franco-vlaamse componisten zou je Ockeghem of Du Fay eens kunnen proberen. Vooral Ockeghem is fantastisch, zijn muziek klinkt als een grote stroom van klank zonder enige adempauze:
http://nl.youtube.com/watch?v=gBk7AbEYp ... re=related
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”
G. K. Chesterton
G. K. Chesterton
Ik heb met kerst zo'n doos met 40 klassieke cd's gekregen. Heerlijk tijdens tentamens. Vooral Prokofiev, Grieg's PeerGynt en Saint-Saëns....
Overigens had het Noord Nederlands Orkest een tijdje geleden concert kaartjes voor 5 euro voor studenten ( en CJP??), k weet niet of dat nog steeds zo is, maar als het zo is, is het zeker de moeite waard.
Zo heb ik PeerGynt en Saint-Saëns door het NNO gezien, in combinatie met vertellingen van Rene Groothof.
Overigens had het Noord Nederlands Orkest een tijdje geleden concert kaartjes voor 5 euro voor studenten ( en CJP??), k weet niet of dat nog steeds zo is, maar als het zo is, is het zeker de moeite waard.
Zo heb ik PeerGynt en Saint-Saëns door het NNO gezien, in combinatie met vertellingen van Rene Groothof.
Ik vind het wel jammer dat Wagner een en al opera is. Ik heb daar dus helemaal niets mee. Symfonieen vind ik geweldig, en daar kan ik ook helemaal in verdwalen, maar zodra er een tenor begint te brullen haak ik af.paradigm shift schreef:[..]
Zeker! http://www.youtube.com/watch?v=7w17MamPY7A
De prelude van Parsifal. Als dat geen kippevel opwekt weet ik het ook niet meer. Amibor, jij moet dit ook maar eens checken gezien je voorkeur voor (laat)romantische muziek.
Gelukkig zijn er een aantal orchestrale verzamelaars van Wagner, die ga ik morgen eens even aanschaffen. Maar ik blijf het een crime vinden dat er over een hoop composities gebulder en gegalm heen zit. Je houdt nu eenmaal van opera of je vindt het verschrikkelijk, een tussenweg is er volgens mij niet.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn
- paradigm shift
- Berichten: 4461
- Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
- Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia
Dan zijn Wagners preludes en ouvertures inderdaad aan te raden, die zijn volledig instrumentaal.
De zang bij opera is inderdaad een beetje een love it or hate it verhaal denk ik. Vroeger moest ik er ook niet zo veel van hebben, maar ik ben er naar leren luisteren.
Wat vind je van klassieke koormuziek? Dat kon ik op dee een of andere manier veel sneller waarderen, machtige koostukken zoals het dies irae van Verdi:
http://www.youtube.com/watch?v=wBBzsMqDnPE
De zang bij opera is inderdaad een beetje een love it or hate it verhaal denk ik. Vroeger moest ik er ook niet zo veel van hebben, maar ik ben er naar leren luisteren.
Wat vind je van klassieke koormuziek? Dat kon ik op dee een of andere manier veel sneller waarderen, machtige koostukken zoals het dies irae van Verdi:
http://www.youtube.com/watch?v=wBBzsMqDnPE
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”
G. K. Chesterton
G. K. Chesterton
- BlackKimmy
- Berichten: 80
- Lid geworden op: vr okt 03, 2008 8:15 pm
- Locatie: Eindhoven
Pff, HEEEEEEEEEEEEL maar dan ook HEEL af en toe!!
Ik heb daar een soort van trouwma's aan!
In groep 8 van de basisschool moesten we het eerste uur meteen een boek lezen met klassieke muziek op de achtergrond. Was erg slaapverwekkend als je net en half uur je bed uit bent.
Ligt er dus echt aan welke momenten. KAN mooi zijn.
Ik heb daar een soort van trouwma's aan!
In groep 8 van de basisschool moesten we het eerste uur meteen een boek lezen met klassieke muziek op de achtergrond. Was erg slaapverwekkend als je net en half uur je bed uit bent.
Ligt er dus echt aan welke momenten. KAN mooi zijn.
Music is my Life \m/
Ik ben helemaal ondersteboven van de nieuwe plaat van Jóhann Jóhannsson. Hij maakt een combinatie van modernde elektronica en klassiek, maar gezien de aard van zijn laatste plaat is een review alleen toepasselijk in dit topic. Dus bij deze
Wat we moeten horen
Afleidend aan de titels en het commentaar van de componist horen we het door de natuur terug genomen utopia van autofabrikant Henry Ford in een uithoek van Brazillië, een raketgeleerde die zichzelf opblaast in zijn garage, een Victoriaanse dichter over de stervende Pan (mythisch god van de natuur) en een Duitse fysicus die die de sleutel had gevonden voor de relativiteitstheorie maar verder niet wordt opgemerkt door de rest van de wereld.
Wat we horen
We horen pastorale symfoniëen met moderne elektronica, klarinetten, grootste koorzangen, een requiem gemaakt van orgelklanken, beatgedreven strijkorkesten en gitaarglitches. We horen een zéér uitgebalanceerde samenhang tussen al de bovengenoemde elementen. We horen kleuren en emoties.
Wat we voelen
We voelen veel dramatiek en (pastorale) schoonheid. De emoties zijn uitgewaaierd over het brede scala van menselijke gevoelens. Van melancholie, van pracht en vreugde, van donker én licht. Bovendien komen deze emoties vaak tegelijkertijd naar boven, zonder dat ze elkaar neutraliseren.
Beter kan ik het vooralsnog niet omschrijven. Fordlandia is overcompleet. Wat het helemaal compleet maakt is de totale afwezigheid van bombast, ookal zijn er 50+ strijkers aan het spelen of een groot kinderkoor het requiem zingt voor de dode god Pan. Dat is het grootste compliment wat ik Jóhann Jóhannsson kan geven. In plaats van de ‘makkelijke’ weg (het vanuit stilte opbouwen naar een grootste climax) kiest hij er voor om juist de vele middelen in te zetten om een zéér verfijnde sfeer neer te zetten die tot ver op de achtergrond voor kippenvel kan zorgen. Neem nu het eerste nummer. De manier waarop hij éérst 10 een sfeer neerzet die kan weedrijven met de 6e symfonie van Beethoven en vervolgens een 5 (!) minuten durend Ritenuto inzet is geniaal. En zo kan ik tal van voorbeelden noemen waarop dit werkstuk uitblinkt maar ik kan beter iedereen aanraden om het zelf te ondergaan.
Wat we moeten horen
Afleidend aan de titels en het commentaar van de componist horen we het door de natuur terug genomen utopia van autofabrikant Henry Ford in een uithoek van Brazillië, een raketgeleerde die zichzelf opblaast in zijn garage, een Victoriaanse dichter over de stervende Pan (mythisch god van de natuur) en een Duitse fysicus die die de sleutel had gevonden voor de relativiteitstheorie maar verder niet wordt opgemerkt door de rest van de wereld.
Wat we horen
We horen pastorale symfoniëen met moderne elektronica, klarinetten, grootste koorzangen, een requiem gemaakt van orgelklanken, beatgedreven strijkorkesten en gitaarglitches. We horen een zéér uitgebalanceerde samenhang tussen al de bovengenoemde elementen. We horen kleuren en emoties.
Wat we voelen
We voelen veel dramatiek en (pastorale) schoonheid. De emoties zijn uitgewaaierd over het brede scala van menselijke gevoelens. Van melancholie, van pracht en vreugde, van donker én licht. Bovendien komen deze emoties vaak tegelijkertijd naar boven, zonder dat ze elkaar neutraliseren.
Beter kan ik het vooralsnog niet omschrijven. Fordlandia is overcompleet. Wat het helemaal compleet maakt is de totale afwezigheid van bombast, ookal zijn er 50+ strijkers aan het spelen of een groot kinderkoor het requiem zingt voor de dode god Pan. Dat is het grootste compliment wat ik Jóhann Jóhannsson kan geven. In plaats van de ‘makkelijke’ weg (het vanuit stilte opbouwen naar een grootste climax) kiest hij er voor om juist de vele middelen in te zetten om een zéér verfijnde sfeer neer te zetten die tot ver op de achtergrond voor kippenvel kan zorgen. Neem nu het eerste nummer. De manier waarop hij éérst 10 een sfeer neerzet die kan weedrijven met de 6e symfonie van Beethoven en vervolgens een 5 (!) minuten durend Ritenuto inzet is geniaal. En zo kan ik tal van voorbeelden noemen waarop dit werkstuk uitblinkt maar ik kan beter iedereen aanraden om het zelf te ondergaan.
[img]http://img.photobucket.com/albums/v365/nakur/avatar.jpg[/img]
Ik vind klassiek wel mooi, maar ik ben zo'n n00b wat klassiek betreft dat ik dus niet eens weet hoe het heet of van wie het is wat ik mooi vind.
Enige waar ik de naam van ken zijn de Mondscheinsonate van Beethoven en het Rondo van Purcell
Enige waar ik de naam van ken zijn de Mondscheinsonate van Beethoven en het Rondo van Purcell
Remember me as you pass by
As you are now so once was I -
As I am now so you will be
Prepare for death and follow me.
As you are now so once was I -
As I am now so you will be
Prepare for death and follow me.
- paradigm shift
- Berichten: 4461
- Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
- Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia
Ik heb de plaat ook geluisterd. Erg mooi inderdaad. Op het eerste gehoor vond ik het te veel neigen naar ambient, maar er zitten toch wel pakkende melodieen in. Favoriet zijn the rocket builder en de drie Melodia stukken.Nakur schreef:Ik ben helemaal ondersteboven van de nieuwe plaat van Jóhann Jóhannsson. Hij maakt een combinatie van modernde elektronica en klassiek, maar gezien de aard van zijn laatste plaat is een review alleen toepasselijk in dit topic. Dus bij deze
Wat we moeten horen
Afleidend aan de titels en het commentaar van de componist horen we het door de natuur terug genomen utopia van autofabrikant Henry Ford in een uithoek van Brazillië, een raketgeleerde die zichzelf opblaast in zijn garage, een Victoriaanse dichter over de stervende Pan (mythisch god van de natuur) en een Duitse fysicus die die de sleutel had gevonden voor de relativiteitstheorie maar verder niet wordt opgemerkt door de rest van de wereld.
Wat we horen
We horen pastorale symfoniëen met moderne elektronica, klarinetten, grootste koorzangen, een requiem gemaakt van orgelklanken, beatgedreven strijkorkesten en gitaarglitches. We horen een zéér uitgebalanceerde samenhang tussen al de bovengenoemde elementen. We horen kleuren en emoties.
Wat we voelen
We voelen veel dramatiek en (pastorale) schoonheid. De emoties zijn uitgewaaierd over het brede scala van menselijke gevoelens. Van melancholie, van pracht en vreugde, van donker én licht. Bovendien komen deze emoties vaak tegelijkertijd naar boven, zonder dat ze elkaar neutraliseren.
Beter kan ik het vooralsnog niet omschrijven. Fordlandia is overcompleet. Wat het helemaal compleet maakt is de totale afwezigheid van bombast, ookal zijn er 50+ strijkers aan het spelen of een groot kinderkoor het requiem zingt voor de dode god Pan. Dat is het grootste compliment wat ik Jóhann Jóhannsson kan geven. In plaats van de ‘makkelijke’ weg (het vanuit stilte opbouwen naar een grootste climax) kiest hij er voor om juist de vele middelen in te zetten om een zéér verfijnde sfeer neer te zetten die tot ver op de achtergrond voor kippenvel kan zorgen. Neem nu het eerste nummer. De manier waarop hij éérst 10 een sfeer neerzet die kan weedrijven met de 6e symfonie van Beethoven en vervolgens een 5 (!) minuten durend Ritenuto inzet is geniaal. En zo kan ik tal van voorbeelden noemen waarop dit werkstuk uitblinkt maar ik kan beter iedereen aanraden om het zelf te ondergaan.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”
G. K. Chesterton
G. K. Chesterton
Wat ik zo gehoord heb klinkt best gaaf, me maar eens verder in verdiepen.Nakur schreef:Ik ben helemaal ondersteboven van de nieuwe plaat van Jóhann Jóhannsson. Hij maakt een combinatie van modernde elektronica en klassiek, maar gezien de aard van zijn laatste plaat is een review alleen toepasselijk in dit topic. Dus bij deze
Wat we moeten horen
Afleidend aan de titels en het commentaar van de componist horen we het door de natuur terug genomen utopia van autofabrikant Henry Ford in een uithoek van Brazillië, een raketgeleerde die zichzelf opblaast in zijn garage, een Victoriaanse dichter over de stervende Pan (mythisch god van de natuur) en een Duitse fysicus die die de sleutel had gevonden voor de relativiteitstheorie maar verder niet wordt opgemerkt door de rest van de wereld.
Wat we horen
We horen pastorale symfoniëen met moderne elektronica, klarinetten, grootste koorzangen, een requiem gemaakt van orgelklanken, beatgedreven strijkorkesten en gitaarglitches. We horen een zéér uitgebalanceerde samenhang tussen al de bovengenoemde elementen. We horen kleuren en emoties.
Wat we voelen
We voelen veel dramatiek en (pastorale) schoonheid. De emoties zijn uitgewaaierd over het brede scala van menselijke gevoelens. Van melancholie, van pracht en vreugde, van donker én licht. Bovendien komen deze emoties vaak tegelijkertijd naar boven, zonder dat ze elkaar neutraliseren.
Beter kan ik het vooralsnog niet omschrijven. Fordlandia is overcompleet. Wat het helemaal compleet maakt is de totale afwezigheid van bombast, ookal zijn er 50+ strijkers aan het spelen of een groot kinderkoor het requiem zingt voor de dode god Pan. Dat is het grootste compliment wat ik Jóhann Jóhannsson kan geven. In plaats van de ‘makkelijke’ weg (het vanuit stilte opbouwen naar een grootste climax) kiest hij er voor om juist de vele middelen in te zetten om een zéér verfijnde sfeer neer te zetten die tot ver op de achtergrond voor kippenvel kan zorgen. Neem nu het eerste nummer. De manier waarop hij éérst 10 een sfeer neerzet die kan weedrijven met de 6e symfonie van Beethoven en vervolgens een 5 (!) minuten durend Ritenuto inzet is geniaal. En zo kan ik tal van voorbeelden noemen waarop dit werkstuk uitblinkt maar ik kan beter iedereen aanraden om het zelf te ondergaan.
Trotse vader sinds 25/02/10.
Far over the Misty Mountains cold,
To dungeons deep and caverns old,
The pines were roaring on the heights,
The winds were moaning in the night,
The fire was red, it flaming spread,
The trees like torches blazed with light
Far over the Misty Mountains cold,
To dungeons deep and caverns old,
The pines were roaring on the heights,
The winds were moaning in the night,
The fire was red, it flaming spread,
The trees like torches blazed with light
http://nl.youtube.com/watch?v=7Pp0XUU6R ... re=relatedparadigm shift schreef:en van de latere renaissance is Palestrina de bekendste naam.
zo mooi[/url]
🚫 voor een verbod op scootmobielen, bladmuziek en overwerk
-
- Commander Kansloos
- Berichten: 24904
- Lid geworden op: ma feb 18, 2002 7:05 pm
- Locatie: Europa
- Contacteer:
naast jazz, ben ik mij ook aan het verdiepen in de klassieke muziek
ben de laatste maanden vooral eerst naar de bekende werken aan het luisteren, zoals nu de vierjaargetijden
later is het tijd voor wat meer moeilijke klassiek, opera en hedendaagse instrumentale muziek
ben de laatste maanden vooral eerst naar de bekende werken aan het luisteren, zoals nu de vierjaargetijden
later is het tijd voor wat meer moeilijke klassiek, opera en hedendaagse instrumentale muziek
Cirkels sluiten. Vervellen. Genieten. That's Kriestof.
- paradigm shift
- Berichten: 4461
- Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
- Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia
Als je dan toch wilt beginnen, begin dan helemaal aan het begin. Voor de barok is ook heel veel moois te vinden, vooral Franco-Vlaamse polyfonie uit de 15e en 16e eeuw is echt schitterend! Een aantal beginpunten:
Enkele motetten van Guillaume Machaut:
http://nl.youtube.com/watch?v=SPgOThmy_ ... re=related
Deo gratias, door Ockeghem, gedirigeerd door Paul van Nevel, wellicht de beste dirigent in dit genre:
http://nl.youtube.com/watch?v=rzBhYMvnMKQ
Orlando di Lasso, lamentaties van Jeremiah, ook door van Nevel:
http://nl.youtube.com/watch?v=vbxWHYsJd6E
En check zeker ook de link van Appelflap, Palestrina is af en toe alsof je een glimps opvangt van de eeuwigheid.
Enkele motetten van Guillaume Machaut:
http://nl.youtube.com/watch?v=SPgOThmy_ ... re=related
Deo gratias, door Ockeghem, gedirigeerd door Paul van Nevel, wellicht de beste dirigent in dit genre:
http://nl.youtube.com/watch?v=rzBhYMvnMKQ
Orlando di Lasso, lamentaties van Jeremiah, ook door van Nevel:
http://nl.youtube.com/watch?v=vbxWHYsJd6E
En check zeker ook de link van Appelflap, Palestrina is af en toe alsof je een glimps opvangt van de eeuwigheid.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”
G. K. Chesterton
G. K. Chesterton
Vrijdag naar een klassiek concert in Kunstmin Dordrecht. Helaas staat het stedelijk orchestra niet erg hoog aangeschreven, maar hebben m'n maten en ik een mooie gelegenheid gevonden om onze pakken weer eens te dragen.
O.a. Rachmaninov's 2de pianoconcert en Mussorgsky's Night On The Bare Mountain zullen ons ten deel vallen. Ben zeer benieuwd, met name naar de nauwkeurigheid van het orchestra en de akoestiek van de tent.
O.a. Rachmaninov's 2de pianoconcert en Mussorgsky's Night On The Bare Mountain zullen ons ten deel vallen. Ben zeer benieuwd, met name naar de nauwkeurigheid van het orchestra en de akoestiek van de tent.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn
- Hieronimus
- Berichten: 31826
- Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
- Locatie: Hutje in het bos
Die Mussorgsky! Magisch! Heb je wat zut die daaraan gelijk is in termen van bombastiek?Amibor schreef:Vrijdag naar een klassiek concert in Kunstmin Dordrecht. Helaas staat het stedelijk orchestra niet erg hoog aangeschreven, maar hebben m'n maten en ik een mooie gelegenheid gevonden om onze pakken weer eens te dragen.
O.a. Rachmaninov's 2de pianoconcert en Mussorgsky's Night On The Bare Mountain zullen ons ten deel vallen. Ben zeer benieuwd, met name naar de nauwkeurigheid van het orchestra en de akoestiek van de tent.
Front voor/der Matigheid
last.fm
last.fm
-
- Berichten: 529
- Lid geworden op: do jun 16, 2005 4:50 pm
Wat/waar is de Action?
@Hiero: Ik zal eens even bladeren, maar dat is toch zeker wel een van de meest bombastische dingen die er bestaat in de klassieke muziek. De ge-orchestreerde versie van Rachmaninov's Prelude in C-Minor, das ook een flinke. En Holst en Dvorak ken je al lijkt me.
O, de 1812 Overture van Tchaikovsky heeft ook wel wat bombast in zich, zit ook in V For Vendetta. En verder raad ik vooral Shostakovich aan, weet niet exact waar die absolute bombast opduikt, het zijn ook 'maar' 14 symfonieen.
Overigens moet je de 9de van Beethoven ook zeker niet onderschatten.
@Hiero: Ik zal eens even bladeren, maar dat is toch zeker wel een van de meest bombastische dingen die er bestaat in de klassieke muziek. De ge-orchestreerde versie van Rachmaninov's Prelude in C-Minor, das ook een flinke. En Holst en Dvorak ken je al lijkt me.
O, de 1812 Overture van Tchaikovsky heeft ook wel wat bombast in zich, zit ook in V For Vendetta. En verder raad ik vooral Shostakovich aan, weet niet exact waar die absolute bombast opduikt, het zijn ook 'maar' 14 symfonieen.
Overigens moet je de 9de van Beethoven ook zeker niet onderschatten.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: wo okt 01, 2008 7:29 pm
- Locatie: Haarlemmy
Ik luister regelmatig klassiek.
Paar van me favo componisten:
Haydn,Mozart,Vivaldi,Tchaikovsky,Wagner,Rachmaninov(Piano Concerto nr.1.24minuten lang genieten. .),Mahler,Beethoven,Bach,Händel,Liszt,Dvorák,Debussy,Chopin,Grieg,Mendelssohn.
Eens in de paar maanden ga ik naar het Concert-gebouw in Amsterdam.
Paar van me favo componisten:
Haydn,Mozart,Vivaldi,Tchaikovsky,Wagner,Rachmaninov(Piano Concerto nr.1.24minuten lang genieten. .),Mahler,Beethoven,Bach,Händel,Liszt,Dvorák,Debussy,Chopin,Grieg,Mendelssohn.
Eens in de paar maanden ga ik naar het Concert-gebouw in Amsterdam.
***
- Hieronimus
- Berichten: 31826
- Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
- Locatie: Hutje in het bos
Helaas, van Holst en Dvorak ken ik nagenoeg iets. Je suis un n00b!Amibor schreef:Wat/waar is de Action?
@Hiero: Ik zal eens even bladeren, maar dat is toch zeker wel een van de meest bombastische dingen die er bestaat in de klassieke muziek. De ge-orchestreerde versie van Rachmaninov's Prelude in C-Minor, das ook een flinke. En Holst en Dvorak ken je al lijkt me.
O, de 1812 Overture van Tchaikovsky heeft ook wel wat bombast in zich, zit ook in V For Vendetta. En verder raad ik vooral Shostakovich aan, weet niet exact waar die absolute bombast opduikt, het zijn ook 'maar' 14 symfonieen.
Overigens moet je de 9de van Beethoven ook zeker niet onderschatten.
Verder dan een klein beetje Vivaldi, Grieg, Beethoven en Ligeti (!!) kom ik niet, tijd om hier wat meer tijd in te steken. Oja, en Walt Disney's Fantasia natuurlijk, prachtfilm. Over films gesproken, The Ninth Gate, Star Wars, Bram Stoker's Dracula, dat is ook wonderschoon geluid.
Wat spannende, duister aandoende muziek, daar ben ik wel voor in, dus als je nog meer specifieke recommendaties hebt... Ik ga wel achter Holst en Dvorak aan.
Front voor/der Matigheid
last.fm
last.fm
- paradigm shift
- Berichten: 4461
- Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
- Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia
Ook een aanrader als je op zoek bent naar bombast en drama: het tweede vioolconcert van Penderecki. Pederecki is zijn carrière begonnen in de microtonale muziek in de stijl van de klankwolken van Ligeti, maar is ergens in de jaren zeventig radicaal geswitcht naar een vorm van neoromantische muziek in de stijl van Bruckner, Wagner en vooral Shostakovitch. Zijn tweede vioolconcert is hier een goed voorbeeld van:
http://nl.youtube.com/watch?v=8u2QviNbj7o
http://nl.youtube.com/watch?v=8u2QviNbj7o
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”
G. K. Chesterton
G. K. Chesterton
The Planets van Holst is een heerlijk verslavend stuk.
Penderecki moet ik nog altijd eens uitchecken.
Qua bombast doet de 10e van Mahler het hier ook goed. Sowieso heb ik een lichte voorkeur voor stukken die in mineur gecomponeerd zijn.
De cello concerten van Elgar vind ik wat dat betreft ook heerlijk treurig.
Penderecki moet ik nog altijd eens uitchecken.
Qua bombast doet de 10e van Mahler het hier ook goed. Sowieso heb ik een lichte voorkeur voor stukken die in mineur gecomponeerd zijn.
De cello concerten van Elgar vind ik wat dat betreft ook heerlijk treurig.
Don't condemn the judgement of another because it differs from your own
You may both be wrong...
http://www.wingsofdeath.net
You may both be wrong...
http://www.wingsofdeath.net
- Scream filled Silence
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: di mar 02, 2004 7:39 pm
Simeon ten Holt, Neerlands trots.
Hier een filmpje ter introductie van de beste man en zijn muziek:
http://www.youtube.com/watch?v=GfcgBU9DoxQ
Ik vind het schitterend en heb al zijn werk dan ook thuis liggen.
Hier een filmpje ter introductie van de beste man en zijn muziek:
http://www.youtube.com/watch?v=GfcgBU9DoxQ
Ik vind het schitterend en heb al zijn werk dan ook thuis liggen.
[url]www.hopsandbarley.nl[/url]
- paradigm shift
- Berichten: 4461
- Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
- Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia
Voor de liefhebbers: komende zondag, 28 december om 14.00 uur in het concertgebouw te A'dam speelt het Utrechts studenten concert de helios-ouverture van Nielsen, de 7e symfonie van Sibelius en de 7e symfonie van Shostakovich. Stuk voor stuk gave stukken, kaartje kost 13 euro. Ik ga hoogsrtwaarschijnlijk een kijkje nemen.
Oh, en pas aangeschaft:
40 voices van het Huelgas ensemble, 12 stukken Franco-Vlaamse polyfonie van het hoogste niveau. Werkelijk monumentale stukken, kathedralen van geluid.
Oh, en pas aangeschaft:
40 voices van het Huelgas ensemble, 12 stukken Franco-Vlaamse polyfonie van het hoogste niveau. Werkelijk monumentale stukken, kathedralen van geluid.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”
G. K. Chesterton
G. K. Chesterton
- paradigm shift
- Berichten: 4461
- Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
- Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia
Met Bruckner zit je al snel goed, die doet in symfonieën wat Wagner in opera doet. Holst is een aanrader, en verder raad ik je aan de link die ik een paar posts eerder plaatste naar Penderecki's vioolconcert te checken.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”
G. K. Chesterton
G. K. Chesterton
Verdomme, wat gaaf. Vandaag een 40-cd (!!) box ontvangen, genaamd Spectacular Classics. 40 cd's, met uiteraard veel bekende dingen, maar wel een gave en originele samenstelling, en ook niet van de minste orchestra's. En al dat voor maar 15 euro, <3 marktplaats.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn
- Krimhild
- Altijd welkom
- Berichten: 18584
- Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
- Locatie: Laag en vaag
Plaag schreef:BlackKimmy schreef:trouwma's
Amibor schreef:Au.
En, ook al heb je het voor de cd's niet meer nodig, wellicht wel voor je schoonmoeder;
Action Dordrecht | Warenhuis
Grote Markt 2-7
3311 BG Dordrecht
Action Dordrecht Grote Markt openingstijden en koopavond
Maandag t/m vrijdag van 9:00 tot 18:00 uur
Zaterdag van 9:00 tot 17:00 uur
Donderdag tot 21:00 uur (Koopavond)
edit; daar woon je toch?
Ik ben hier gewoon.