De Reïncarnatie van oude genres

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Strijdkreet

De Reïncarnatie van oude genres

Bericht door Strijdkreet » za jan 03, 2009 11:40 pm

In de jaren 80 ontstond er een vloedgolf aan nieuwe metalbands, en ieder wilde zijn eigen kleur hebben. Hierdoor kwam er ook een explosie van nieuwe genres en zichdaaropvolgende Subsubsubsubgenres.

Nu is de death, black en andere extreme vormen van metal wel levend gebleven door de jaren 90 en sinds 2000, maar andere vormen, Us - Speed - Thrash - Heavy - Nwobhm etc, raakte in de vergetelheid. Ik heb nu het gevoel dat sinds 2000 er steeds meer "reunie" albums komen en ook de jonge honden die de glorie van de jaren 80 willen herleven.

Bands zoals Airbourne, Enforcer, Battleroar, Wotan, Exmortus en talloze andere jonge bands die vanaf 2004 tot heden hun debuut uitbrachten en het geluid uit de jaren 80 niet veel veranderden. Ik accepteer deze bands als een soldaat zijn geweer liefhebt.

Wat hebben jullie gemerkt van deze dingen en wat vinden jullie ervan ?
"I wanted to see a war run so badly."
"Well you've come to the right place, then. There hasn't been a war run this badly since Olaf the hairy, King of all the vikings, ordered 80,000 battle helmets with the horns on the inside."

Kimzel

Bericht door Kimzel » za jan 03, 2009 11:43 pm

ik merk wel dat ik steeds meer mensen terug zie van vroeger, binnen 2 weken weer 5 mensen gezien die ik tien jaar geleden voor het laats sprak

Tox

Bericht door Tox » zo jan 04, 2009 12:10 am

Ligt die tekstkleur aan mijn browser of wil je gewoon interessant doen?
NOT MY FUCKING TEMPO

Kimzel

Bericht door Kimzel » zo jan 04, 2009 12:15 am

nee, ik wil graag opvallen

Tox

Bericht door Tox » zo jan 04, 2009 12:18 am

Ah, vooruit dan.
NOT MY FUCKING TEMPO

War_Bomb

Bericht door War_Bomb » zo jan 04, 2009 12:23 am

Verschrikkelijk, echt.

Crises

Bericht door Crises » zo jan 04, 2009 2:47 am

Lekker OT weer.

Je ziet inderdaad een opleving van de wat oudere bands de afgelopen twee jaar.

Oude bands als Death Angel die het spoor weer vinden, een reunie tour van Carcass... Heaven And Hell.
Ik denk dat ik allergisch ben voor leer... ik heb altijd zo'n koppijn als ik wakker word met m'n schoenen nog aan

IROn

Bericht door IROn » zo jan 04, 2009 2:03 pm

Opleving is schitterend, aangezien dit mijn favoriete genres zijn... dus ik vind het geweldig om oude bands eens aan het werk te zien (met wisselend resultaat, waarbij moet worden meegenomen dat ik geen 80's vergelijkingsmateriaal heb en dus minder kritisch ben dan iemand die dat wel heeft) en nieuwe bands die de stijl gaan spelen.

Top dus.
And if you're not down with that, we've got two words for ya...

Gilbert
Lult over cdtjes

Bericht door Gilbert » zo jan 04, 2009 2:53 pm

Ik zat toevallig een dag of wat geleden te overdenken of metal op de langere termijn overlevingskansen heeft. Begin jaren negentig heeft metal wel zo'n beetje de grenzen bereikt wat betreft de snelheid, teksten, vocalen enzovoorts. Sindsdien zag je qua nieuwe scenes vooral mengvormen, zoals progressive metal, nu metal, folk metal, industrial metal en gothic metal. Aan de mogelijkheden om metal met andere soorten muziek te vermengen zal op zeker moment echter een einde komen, net als aan de optie om verschillende stijlen van harde muziek met elkaar te vermengen (zoals bij melodic death metal en metalcore). Dus als metal op lange termijn toch een levende scene wil houden, zullen er regelmatig bands moeten zijn die op grote schaal doorbreken terwijl ze eigenlijk weinig nieuws te bieden hebben.

Wat dat betreft is het een goed teken dat eind jaren negentig Blind Guardian en Iced Earth succesvol werden en een reeks Scandinavische power metal bands als Hammerfall en Sonata Arctica op redelijk grote schaal doorbrak. Het bewijst dat het mogelijk is voor een metalband om met een iets ander geluid of gewoon goede songs een groot publiek te bereiken, zelfs als je muziek weinig verschilt van wat de grondleggers van het genre jaren eerder al op de plaat zetten. Daarom hoop ik dat er bijvoorbeeld tussen die nieuwe schare old-school thrash metal bandjes ook wat acts zullen zitten die het schoppen tot het niveau waarop ze pak 'em beet 013 of Paradiso kunnen uitverkopen. Je hebt steeds nieuwe bands nodig die een groot aantal jongeren aanspreekt, anders heb je over tien tot twintig jaar geen Graspop en Wacken meer, als de grote bands uit de jaren zeventig en tachtig er definitief mee zijn gestopt.

Let wel, ik ben zelf erg kritisch als het gaat om nieuwe bands die in een oude stijl spelen. Meestal missen ze volgens mij dat extra enthousiasme wat een gezelschap muzikanten heeft dat voelt dat ze met iets baanbrekends bezig zijn. Het is geen toeval dat vaak binnen een kleine regio in korte termijn meerdere bands in een nieuwe stroming doorbreken. Zij delen dan dat gemeenschappelijke gevoel dat ze iets bijzonders te pakken hebben, wat ze inspireert tot opmerkelijke songs en albums. Die energie ontbreekt bijvoorbeeld bij de huidige old-school thrash metal bandjes. Maar ik probeer wel open te staan voor elke nieuwe cd die ik beluister, en hoop steeds opnieuw weggeblazen te worden. Hoe meer leuke (en succesvolle) metalbands, des te beter, en het is logisch dat naarmate de tijd vordert het steeds zeldzamer wordt dat bands met een echt nieuw metalgeluid op de proppen komen. :)

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » zo jan 04, 2009 3:01 pm

Aan succesvolle en jonge bands die in oude stijlen spelen ontbreekt het nog een beetje. Al moet ik zeggen dat er langzaamaan meer bands komen die zich uit de massa los weten te weken. Of de oude genres net zo populair gaan worden weet ik niet. Eerlijk gezegd verwacht ik er weinig van. Maar ach, het leeft in ieder geval.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Strijdkreet

Bericht door Strijdkreet » zo jan 04, 2009 8:55 pm

Ik merk wel hier dat als een nieuwere thrash band (gama bomb) een concert geeft, dat er aardig wat publiek voor is. En dat er aardig wat mensen zijn die de band erg goed vinden. Ook vind ik de sfeer bij zulk soort concerten veel gezelliger, want bij black metal concerten kan je niet echt een feestje bouwen.

Polonaises, gave circle pits en een hoop gestagedive.

Van mij mogen al deze bands vaker gaan optreden, en dan met name in nederland.

Top !
"Well you've come to the right place, then. There hasn't been a war run this badly since Olaf the hairy, King of all the vikings, ordered 80,000 battle helmets with the horns on the inside."

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » ma jan 05, 2009 11:29 am

In Nederland wel, maar hier in Zweden is het janken met de pet op. Gama bomb en Bonded by blood trok waarschijnlijk 40-50 man.

IROn

Bericht door IROn » ma jan 05, 2009 12:05 pm

Hm, in Nederland het dubbele, nog steeds geen megagetallen, maar toch niet onverdienstelijk is mij verteld. De zaal was dik tevreden over de opkomst.
Zij delen dan dat gemeenschappelijke gevoel dat ze iets bijzonders te pakken hebben, wat ze inspireert tot opmerkelijke songs en albums. Die energie ontbreekt bijvoorbeeld bij de huidige old-school thrash metal bandjes.
Hier kan ik me niet helemaal in vinden... ik ervaar juist dat deze bands juist spelen waar ze van houden, waar ze voor staan, en dit met het jeugdige enthousiasme doen waarmee het zo attractief wordt voor mij. Het feit dat thrash weer mag, dat er weer animo voor is, lijkt oppeppend te werken, met energieke liveshows tot resultaat.

ThePlague

Bericht door ThePlague » ma jan 05, 2009 4:49 pm

Toxic Holocaust is wel zo'n band in het Speed/Thrash genre die behoorlijk 80's invloeden heeft. Zomaar maar een band om uit te gaan checken, want voor de liefhebber van Old-School Thrash zal deze band zeker wat te bieden hebben.
Unpure - Unholy - Untight

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » ma jan 05, 2009 4:51 pm

Hehe, gave band idd. Maar ook heel duidelijk Celtic Frost invloeden.
Facebook band

All life is temporary - what lasts is consciousness

Last.fm profiel

Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Contacteer:

Bericht door Jeroen » ma jan 05, 2009 4:52 pm

IROn schreef:Hm, in Nederland het dubbele, nog steeds geen megagetallen, maar toch niet onverdienstelijk is mij verteld. De zaal was dik tevreden over de opkomst.
Zij delen dan dat gemeenschappelijke gevoel dat ze iets bijzonders te pakken hebben, wat ze inspireert tot opmerkelijke songs en albums. Die energie ontbreekt bijvoorbeeld bij de huidige old-school thrash metal bandjes.
Hier kan ik me niet helemaal in vinden... ik ervaar juist dat deze bands juist spelen waar ze van houden, waar ze voor staan, en dit met het jeugdige enthousiasme doen waarmee het zo attractief wordt voor mij. Het feit dat thrash weer mag, dat er weer animo voor is, lijkt oppeppend te werken, met energieke liveshows tot resultaat.
de energie is zeker aanwezig, maar de nummers bestaan vooral uit geryclede riffjes en solo's. Ik hoor graag een beetje originaliteit, ookal luistert het meestal wel lekker weg. Evile vind ik behoorlijk tof en Hyades luistert ook lekker weg, maar bands als Hatchet en Bonded By Blood vind ik eigenlijk vrij saai. Een eerste luisterbeurt klinkt het overweldigend, maar zodra je hoort waar ze de mosterd vandaan hebben, is het al gelijk minder leuk. Alsof men geen moeite gestoken heeft in het schrijven van goede nummers.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

IROn

Bericht door IROn » ma jan 05, 2009 9:01 pm

Dat er geode en minder goede bands zijn zal ik niet ontkennen, maar er zijn toch behoorlijk wat bands die ondanks de traditionele aanpak pakkende nummers weten te schrijven, ik noem een Violator, Gama Bomb en natuurlijk de Waste.

En toch blijf ik erbij dat recyclen niet rampzalig is, op een gegeven moment moeten we wel. Als de oude bands stoppen kunnen we moeilijk alleen maar coverbands overhouden omdat alle riffs al gespeeld zijn.

Orklord
Contacteer:

Bericht door Orklord » ma jan 05, 2009 11:21 pm

Ik vind het niet zo erg dat oude genre's weer opnieuw opstaan. Bands als Evile en Gama Bomb doen het gewoon goed.
Natuurlijk zullen er ook veel tussen zitten die het niet goed doen, maar je had ze vroeger ook al, die het niet konden.

Ik denk trouwens dat Municipal Waste het wel het beste doet op het moment, maar die trekken denk ook wel een wat breder publiek dan alleen de thrash fans.

jeffrey

Bericht door jeffrey » di jan 06, 2009 12:05 am

Daarom. Iedere lichting heeft weer een aantal leuke bands, en natuurlijk een aantal zaadbands.

Verder ben ik er wel blij mee. Okay het is niet allemaal zo orgineel meer, maar als deze genres niet op zouden komen zou ik mooi geen metalconcertjes meer kunnen bezoeken hahaha.
Allemaal even normaal doen tegen djent

BJ

Bericht door BJ » di jan 06, 2009 3:26 pm

ThePlague schreef:Toxic Holocaust is wel zo'n band in het Speed/Thrash genre die behoorlijk 80's invloeden heeft. Zomaar maar een band om uit te gaan checken, want voor de liefhebber van Old-School Thrash zal deze band zeker wat te bieden hebben.
Had je Trench Hell nou ook al gecheckt? Ik weet zeker dat je dat helemaal te gek vindt. Gelukkig komen er inderdaad steeds meer van zulke bands, 80's metal is mijn favoriet, dus mij hoor je zeker niet klagen dat er steeds meer bands en re-releases van oude platen komen.
Tony Iommi died of cocaine overdose 19 times during the year 1973, but Death really wanted to get to hear the new album.

Strijdkreet

Bericht door Strijdkreet » do jan 08, 2009 1:36 pm

jeffrey schreef:Daarom. Iedere lichting heeft weer een aantal leuke bands, en natuurlijk een aantal zaadbands.

Verder ben ik er wel blij mee. Okay het is niet allemaal zo orgineel meer, maar als deze genres niet op zouden komen zou ik mooi geen metalconcertjes meer kunnen bezoeken hahaha.
Ik vind dat er toch een aardig verschil zit tussen de nieuwere en de oude bands. Een band als Delirium tremens vind ik aardig verfrissend en vernieuwend. Tuurlijk, ze maken gebruik van oude stijlen en dat is niet zo origineel meer, maar toch vind ik dat een hoop bandjes een eigen stijl hebben weten te bemachtigen.

alicecooper

Bericht door alicecooper » do jan 08, 2009 3:30 pm

Persoonlijk vind ik bonded by blood het meest gaafst van de nieuwere bands.

BJ

Bericht door BJ » do jan 08, 2009 3:42 pm

alicecooper schreef:Persoonlijk vind ik bonded by blood het meest gaafst van de nieuwere bands.
Bonded By Blood vind ik een tikje overgewaardeerd eigenlijk, net als Merciless Death. Het is wel gaaf, maar ik vind niet dat ze echt beter dan de andere nieuwe bands klinken. Mijn favoriete nieuwe band is Trench Hell, al is dat een band die eigenlijk los staat van de "hype", en een verschrikkelijk gave Celtic Frost/Venom achtige bak herrie maakt.
Tony Iommi died of cocaine overdose 19 times during the year 1973, but Death really wanted to get to hear the new album.

Tox

Bericht door Tox » do jan 08, 2009 3:56 pm

Hexen, Exmortus, Toxic Holocaust en Warbringer, die 4 hebben bij mij de beste indruk achtergelaten van de nieuwe lichting. Bonded by Blood en Gama Bomb vind ik ook goed, maar de productie is misschien een beetje té voor hun 'oude' stijl. Maar wel lekker catchy verder. Oh ja, en Evile verkies ik ook nog nét boven BbB en GB. Dekapitator vind ik ook erg goed, Merciless Death doet het ook prima, en Hatchet klinkt als een 2e hands fiets uit de grachten van Amsterdam.
Laatst gewijzigd door Tox op do jan 08, 2009 4:16 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
NOT MY FUCKING TEMPO

BJ

Bericht door BJ » do jan 08, 2009 3:58 pm

Toxic Holocaust was al bezig voordat het echt populair werd toch? Ook een geweldige band.

Tox

Bericht door Tox » do jan 08, 2009 4:01 pm

BJ schreef:Toxic Holocaust was al bezig voordat het echt populair werd toch? Ook een geweldige band.
Ja klopt, Joel Grind bracht dit jaar z'n 3e langspeler uit. De eerste was volgens mij uit 2002/2003.
NOT MY FUCKING TEMPO

alicecooper

Bericht door alicecooper » do jan 08, 2009 4:07 pm

BJ schreef:[..]

Bonded By Blood vind ik een tikje overgewaardeerd eigenlijk, net als Merciless Death. Het is wel gaaf, maar ik vind niet dat ze echt beter dan de andere nieuwe bands klinken. Mijn favoriete nieuwe band is Trench Hell, al is dat een band die eigenlijk los staat van de "hype", en een verschrikkelijk gave Celtic Frost/Venom achtige bak herrie maakt.
Ik moet bekennen dat Trech Hell er zeker mag zijn.
Kende ze nog helemaal niet.

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » do jan 08, 2009 4:32 pm

BJ schreef:[..]

Bonded By Blood vind ik een tikje overgewaardeerd eigenlijk.

Die band is tot nu toe flink ondergewaardeerd. Ze krijgen nog maar nauwelijks erkenning in Europa.

Warbringer is met hun debuut nog flink tegen gevallen vorig jaar. Ik had er vrij hoge verwachtingen van, maar de cd was maar matig. Nota bene het enige nummer wat ik echt gaaf vond, staat alleen op de limited edition (nightslasher)

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » vr jan 09, 2009 12:23 am

Warbringer, yaiks, dat was echt mattige blubber. Nee dat deed me echt niets, helaas, hoewel een promo nummertje op een sampler nog wel een goede indruk achterliet.

Bonded By Blood vind ik eigenlijk ook maar saai. Veel teveel riffs die we al veel vaker gehoord hebben en dezelfde zanger die ook alle andere doordeweekse retro/thrash bandjes van vocalen voorziet.

Wat vindt men hier van Rumpelstilskin Grinder? Ondanks de ridicule bandnaam vond ik het eigenlijk best aardig. Deed me meer denken aan een toegankelijkere mix van Atrophy en Defiance. Bestaat meen ik ook uit labelbobo's, welk label is me even ontschoten (al staat Relapse me bij)

Tox

Bericht door Tox » vr jan 09, 2009 12:39 am

Rumpelstiltskin Grinder is te gek, maar de nieuwe nummers vielen iets tegen tot nu toe, hoewel ik het hele album nog niet gehoord heb. En Relapse inderdaad, heb em hier staan :)
NOT MY FUCKING TEMPO

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » vr jan 09, 2009 12:41 am

Moet die eerste cd nog eens opsnorren, al wel eens gehoord, maar nog niet in bezit.

IROn

Bericht door IROn » vr jan 09, 2009 1:44 am

Echt waar, ik denk dat we over 20 jaar alle retro thrashbands net zo ophemelen als sommigen nu met 80's thrash doen.

the true Thorko

Bericht door the true Thorko » vr jan 09, 2009 1:48 am

IROn schreef:Echt waar, ik denk dat we over 20 jaar alle retro thrashbands net zo ophemelen als sommigen nu met 80's thrash doen.
Er zit uiteraard altijd koren tussen het kaf...
I'm not sick... I'm evil!

Metalfans parttime geweten... en fulltime bemoeial.

Tox

Bericht door Tox » vr jan 09, 2009 3:53 am

IROn schreef:Echt waar, ik denk dat we over 20 jaar alle retro thrashbands net zo ophemelen als sommigen nu met 80's thrash doen.
Ik denk dat dat heel erg mee gaat vallen. Ook dan zullen de klassiekers uit de jaren '80 nog gelden als het startpunt voor de bands die volgden. Er zullen best een paar albums opgehemeld worden, maar dan eerder om hun kwaliteit dan om de nostalgische waarde, want die eigenschap ligt en blijft liggen in de jaren '80.
NOT MY FUCKING TEMPO

IROn

Bericht door IROn » vr jan 09, 2009 9:18 am

Voor de mensen die die jaren niet hebben meegemaakt maar deze golf wel ligt dat anders lijkt me.

BJ

Bericht door BJ » vr jan 09, 2009 10:38 am

innuendo schreef:[..]

Die band is tot nu toe flink ondergewaardeerd. Ze krijgen nog maar nauwelijks erkenning in Europa.
Dat valt toch wel aardig mee? Op veel fora kom je het vaak tegen, en je ziet hun releases bij aardig wat mailorders/labels. Zodra het over nieuwe oude thrash gaat, komt Bonded By Blood altijd wel voorbij.

ysudem

Bericht door ysudem » za jan 10, 2009 6:36 pm

BJ schreef:Trench Hell
Nog bedankt voor de tip! Bevalt me erg goed. En de vergelijking met Frost e.d. inderdaad.

Tox

Bericht door Tox » za jan 10, 2009 7:04 pm

Ik vind d'r niet zo veel aan moet ik zeggen. Klinkt wel lekker trui (of gammel, wat je wil), maar is niet pakkend oid.
NOT MY FUCKING TEMPO

ysudem

Bericht door ysudem » za jan 10, 2009 7:38 pm

Southern Cross Ripper vind ik niet erg gammel klinken eigenlijk.

Plaats reactie