Het klopt dat Venom nou niet de meest virtuoze muzikanten waren maar gek genoeg stoort me dat niet omdat de nummers van de eerste 2 LP's gewoon erg goed waren !
Ze staan allemaal op zich, de slechte produktie maskeerde de geringe kwaliteiten van de bandleden en ze vielen vooral later door de mand toen de produktie etc wat beter werd.
Mercyful Fate is een ander verhaal, zijn hele goede muzikanten en hun eerste 3 albums zijn energiek, moddervet geproduceerd en qua composities heel afwisselend.
King Diamond solo vond ik meteen al geen moer aan, veel te tam en toen wat later Mercyful Fate weer bij elkaar kwam was het heilige vuur verdwenen.
O.K die latere albums zijn zeker niet slecht maar vergeleken met ""Melissa" en "Don't Break the Oath" zijn ze toch wel een klasse minder.
Ik weet niet of jullie Celtic Frost kennen maar vooral hun eerste 2 volwaardige albums zijn de moeite waard.
Hele zware sound, een doomerig sfeertje en voor het genre redelijk afwisselend.
De voorganger Hellhammer (pre Celtic Frost) was extremer, wat meer thrash en low budget productie.
Ben daar zelf niet zo kapot van maar was toen het meest extreme wat er te krijgen was (volgens de metal-bladen destijds).
Trouwens waren er begin jaren 80 best wel wat bandjes in het "black metal / satan" genre maar zijn bijna allemaal in de anominiteit verdwenen.
Zo had een vriend van mij een LP van de belgische band ACID die een zangeres hadden.
Erg satanisch ook qua hoes uitelijk en teksten.
Was best goed destijds maar zou het 25 jaar na dato nog eens moeten horen wat ik er nu van vind.
En natuurlijk was Slayer ook erg leuk in die tijd.
Dat ze destijds geen gitaarsolos konden spelen dat maakte niet uit, luister maar eens naar de soloos op "Hell Awaits" zo vals als wat...
Ook al is het wel/geen black metal, de eerste generatie vond ik wel leuk....
Waar ik bij de latere black metal op afknap is de al dan niet geforceerde lage zang (verschrikkelijk vind ik dat).
Gelukkig maar, je kan niet alle hardrockstromingen blijven volgen....heb mijn favorieten (Loudness, Michael Schenker en Rush) en veel Japanse bands (die kunnen niet laag zingen

).