Drowning the Light

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Nielsch
Contacteer:

Drowning the Light

Bericht door Nielsch » ma jul 20, 2009 5:39 pm

In het Black Metal topic is deze band volgens mij nog nooit naar voren gekomen, maar er kan prima een apart topic aan besteed worden.

Drowning the Light is een australische (eenmans) band die is opgericht in 2003. Inmiddels heeft de band al rond de 35 (!) release uitgebracht, waarvan ongeveer de helft demo's. Drowning the Light is een soort van Mütiilation/Moonblood van deze tijd, qua cult. De cult waarde van de band is min of meer te danken aan de beperking van de releases. De meeste demo's maar tot 33 stuks en veel LP's ook maar tot 300.

De muziek is, hoe kan het ook anders, lo-fi Black Metal. De productie is vaak ontzettend slecht. Dit hoeft natuurlijk niet de muziek op een negatieve wijze te beïnvloeden. Ik moet zeggen dat ik deze band erg interessant vind. Dit komt misschien ook door het grote gros collector's items, maar de band word (gelukkig) naarmate de releases vorderen steeds beter. Wat mij betreft is de band pas goed op weg sinds 'The Serpents Reign'. Dat was gewoon een goede release, vol erg melancholische en sferische Black Metal. Weliswaar is zou je het alsnog maar een middelmatige release kunnen noemen, maar dit soort BM vind ik persoonlijk heel erg gaaf. Wat de band hiervoor heeft uitgebracht heeft me nooit echt heel erg kunnen bekoren. 'Through the Noose is Existence' was wel aardig en vooral het titelnummer was een van de meeste depressieve nummers die ik in een lange tijd heb gehoort. Weliswaar is de zang er storend. 'To the End of Time' vond ik een van de meest slechte stukken muziek die ik in een lange tijd heb gehoort. Ik heb een redelijk getraind Black metal oor en sommige van de meest gruwelijke producties kan ik aanhoren, maar dit vond ik toch echt troep.

Maar goed, zijn er hier nog meer mensen die deze band, of een deel er van, kunnen waarderen?
Thrash: www.myspace.com/comitatusband

D.

Bericht door D. » ma jul 20, 2009 5:47 pm

Kijk eens aan, dit heb ik een minuut geleden in een ander topic gepost:
D. schreef:[..]

Omdat de band elke week een of ander halfbakken gedrocht uitpoept (nee, dit bedoel ik niet als compliment) is het een interessante band omdat er veel te verzamelen valt? Van veel hypebands kan ik me nog wel voorstellen waarom ze zo populair zijn, bij DTL totaal niet. Dit is gewoon complete bagger van begin tot eind, alleen maar gewild op ebay omdat er belachelijk veel uitgebracht wordt in relatief kleine oplagen. En misschien door die split met Mütiilation en Satanic Warmaster, die eigenlijk ook niet veel (of in ieder geval tegenwoordig in het geval van Mütiilation) waard zijn.

Wat dat betreft misschien inderdaad een goed idee om een DTL topic te openen, wie weet word ik er wijzer van.

Hier ontvangen, om maar even on-topic te blijven:
Mania - Ultra-Negative CD.
Niet echt een groot fan dus, maar ik vraag me wel af wat nou de aantrekkingskracht van DTL is (als dat niet de gelimiteerde uitgaven zijn).

Nielsch
Contacteer:

Bericht door Nielsch » ma jul 20, 2009 6:15 pm

D. schreef:Niet echt een groot fan dus, maar ik vraag me wel af wat nou de aantrekkingskracht van DTL is (als dat niet de gelimiteerde uitgaven zijn).
Nouja, zoals ik al zei, vanaf 'The Serpents Reign' word het pas aardig. Maar de vorig jaar op Slava Satan uitgebrachte EP, 'The Vampyric Winter', was ook zo'n gedrocht. DTL heeft wel min of meer een eigen stijl (sound eigenlijk) en vooral het melancholische en sferische aspect is het beste van de band. Je moet er wel van houden maar inderdaad, het overgrote deel van de disco is niet echt om blij van te worden. Volgens mij verkiest de band ook kwantiteit boven kwaliteit bij tijden. Van veel releases zijn gewoon 7 verschillende formaten en dat is gewoon belachelijk. Niemand zit te wachten op een Die-hard tape, tape, digi-CD, A4-CD, jewelcase CD, picture LP, normale LP in 4 verschillende kleuren en een die-hard LP. Ik doel nu met name op het griekse label Zyklon-b. De kwaliteit van de releases van dat label zijn vaak wel goed, maar dit soort dingen en dan ook nog de belachelijke prijzen zijn gaar.

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » di jul 21, 2009 5:30 pm

Volgens mij kun je beter met Lafawijn gaan daten op msn :P
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Nielsch
Contacteer:

Bericht door Nielsch » di jul 21, 2009 5:33 pm

innuendo schreef:Volgens mij kun je beter met Lafawijn gaan daten op msn :P
Ha-ha

Baldurs Tod

Bericht door Baldurs Tod » di jul 21, 2009 8:40 pm

Wat ik er van ken vind ik erg matig. Soort Xasthur kloon, bijna even saai. Niet echt mijn ding.
[i]"Die atoombom was misschien toch niet zo'n goed idee. De vijand is woedend!"[/i]

Bleek No. 1

Bericht door Bleek No. 1 » di jul 21, 2009 8:43 pm

Ik dacht even aan een doom-metalband, aan de naam te zien.. Helaas..
Hakkaa päälle pohjan poika!

Baldurs Tod

Bericht door Baldurs Tod » di jul 21, 2009 8:56 pm

Ok.
[i]"Die atoombom was misschien toch niet zo'n goed idee. De vijand is woedend!"[/i]

War_Bomb

Bericht door War_Bomb » di jul 21, 2009 10:12 pm

DROWNING THE LIGHT - To the end of time CD 13.00EUR
DROWNING THE LIGHT - To the end of time CD A5 25.00EUR
DROWNING THE LIGHT - To the end of time LP PIC DISC 20.00EUR
DROWNING THE LIGHT - To the end of time CD DIE HARD EDITION 50.00EUR
DROWNING THE LIGHT - To the end of time LP BLUE VINYL 25.00EUR
DROWNING THE LIGHT - To the end of time LP GREY VINYL 25.00EUR
:lol:

Nielsch
Contacteer:

Bericht door Nielsch » di jul 21, 2009 11:02 pm

War_Bomb schreef:
DROWNING THE LIGHT - To the end of time CD 13.00EUR
DROWNING THE LIGHT - To the end of time CD A5 25.00EUR
DROWNING THE LIGHT - To the end of time LP PIC DISC 20.00EUR
DROWNING THE LIGHT - To the end of time CD DIE HARD EDITION 50.00EUR
DROWNING THE LIGHT - To the end of time LP BLUE VINYL 25.00EUR
DROWNING THE LIGHT - To the end of time LP GREY VINYL 25.00EUR
:lol:
Ja dat bedoelde ik dus bij Zyklon-B. Voor de Flames of Sacrifice demo, die ze onlangs op 10'' hebben uitgebracht, vroeg hij €30,- en voor de die-hard versie €65,-. Tja... Ik heb toen voor de die-hard versie van To the End of Time €55,- betaald. Maar als je nagaat dat die versie twee weken daarna op eGay al rond de €100,- opbracht is het niet eens zo'n heel erg verkeerde investering. Tevens is het ook allemaal wel interessant als ruilmateriaal.

puist

Bericht door puist » wo jul 22, 2009 9:40 am

Ik heb een aantal keren wat nummers op zijn MySpace beluisterd maar het is voor mij een compleet raadsel waarom deze band zo'n hype is.

De hele hype is volgens mij puur gebaseerd op de limitatie van de releases in plaats van de muziek. Deze is naar mijn mening niet echt van hoge kwaliteit. Over de productie heb ik het maar niet.
Heavy Metal! Just my way
Heavy Metal! Just my devil

Parabellum

Bericht door Parabellum » do jul 23, 2009 4:20 am

Om nog maar te zwijgen over het feit dat de kerel achter deze band eigenlijk een mongool is met een eetstoornis. Qua imago dwepen met Satanic warmaster en Mutiilation en dat overgoten met een dertien-in-een-dozijn stofzuiger black metal geluid. Over 5 jaar keert hij zich ongetwijfeld af van black metal om een harsh ambient project te starten.
En goed ja, je kan die die-hards van zyklon-B kopen. En weet je wie er nog het rijkst van al van wordt? Die kutgriek achter het label zelf ja. Even incasseren omdat, welke prijs hij ook vraagt voor z'n prullaria, er altijd wel genoeg mensen zijn die denken dat ze het later met winst kunnen doorverkopen.

Nou goed, met die twee gegevens kan je kort en krachtig beschrijven wat er mis is met black metal. Kutgroepen die te veel aandacht krijgen, en dat hele die-hard limited kult-gedoe voor ebay.

Orklord
Contacteer:

Bericht door Orklord » do jul 23, 2009 9:37 am

Wat ik mij dan afvraag. Hoe komen dit soort bands dan zulke "cult" bands op ebay en dergelijke?

Nielsch
Contacteer:

Bericht door Nielsch » do jul 23, 2009 12:55 pm

Parabellum schreef:Om nog maar te zwijgen over het feit dat de kerel achter deze band eigenlijk een mongool is met een eetstoornis. Qua imago dwepen met Satanic warmaster en Mutiilation en dat overgoten met een dertien-in-een-dozijn stofzuiger black metal geluid. Over 5 jaar keert hij zich ongetwijfeld af van black metal om een harsh ambient project te starten.
En goed ja, je kan die die-hards van zyklon-B kopen. En weet je wie er nog het rijkst van al van wordt? Die kutgriek achter het label zelf ja. Even incasseren omdat, welke prijs hij ook vraagt voor z'n prullaria, er altijd wel genoeg mensen zijn die denken dat ze het later met winst kunnen doorverkopen.

Nou goed, met die twee gegevens kan je kort en krachtig beschrijven wat er mis is met black metal. Kutgroepen die te veel aandacht krijgen, en dat hele die-hard limited kult-gedoe voor ebay.
Ik ben het absoluut met je eens dat dat die-hard limited gedoe etc. weinig te maken heeft met black metal, maar zo is het nou eenmaal. Hulde voor een band als Deathspell Omega die hun laatste releases gewoon non-limited heeft gemaakt en nooit een die-hard versie van ook maar iets heeft uitgebracht. Misschien dat een band als Satanic Warmaster ook met zo'n imago rond loopt, maar ik vind dat toch wel een heel ander geval omdat SW wél goede releases uitbrengt. En hierbij doel ik het meest op, de naar mijn mening een instant-classic, 'Carelian Satanist Madness'.

@Orklord. Op zich dat helemaal niet zo moeilijk. Je moet maar net met de juiste bands en de juiste labels contact hebben. Als je een split release met Mütiilation en Satanic Warmaster uitbrengt in 100 exemplaren, dan maakt het niet eens uit hoe kut de muziek is.

Lafawijn
Contacteer:

Bericht door Lafawijn » vr jul 24, 2009 12:38 pm

De muziek van DTL is van het soort wat je haat of waar je van houdt.
Het is smerige slecht geproduceerde Black Metal maar wel met een hele gave sfeer. En dat is toch waar het in de Black Metal om gaat en goede sfeer neer zetten op je album.
Ik vind het niet erg als bands hun albums en demo's en alles limiteren maar je moet altijd proberen je releases zo te limiteren dat het minstens een jaar gewoon te koop ik. En van DTL zijn de releases soms al binnen een paar dagen uitverkocht, wat dus echt belachelijk is.
als je als band op een gegeven moment zodanig groot bent dat dat soort praktijken ontstaan moet je de limitatie gewoon opschroeven naar 1000 of misschien zelfs 2000.
Maar nog dit jaar brengt DTL een album uit onder Obscure Abhorrence gelimiteerd tot 1000 stuks, dus misschien snappen ze het nu zelf ook eindelijk.
http://www.Lafawijn-records.tk

blackstar666

Bericht door blackstar666 » vr jul 24, 2009 12:43 pm

dus als die makker van satanic warmaster slim is dan laat ie willekeurig welke kutband een paar duizend euro aan hem betalen om een split te mogen opnemen. allebei een nummertje, 66 stuks en incasseren maar

Nielsch
Contacteer:

Bericht door Nielsch » vr jul 24, 2009 1:16 pm

blackstar666 schreef:dus als die makker van satanic warmaster slim is dan laat ie willekeurig welke kutband een paar duizend euro aan hem betalen om een split te mogen opnemen. allebei een nummertje, 66 stuks en incasseren maar
Een beetje heel flauw, maar het is wel mogelijk. Het is net zoals Lafawijn zegt, je houd er van of je houd er niet van. Het is vooral de sfeer die de band, met name op later werk, neer zet wat het hem doet. Verder zullen mensen die echt in de band geïnteresseerd zijn er altijd wel als de kippen bij zijn voor nieuwe releases. Zo'n groot probleem is het allemaal niet. Het is gewoon een kwestie van de zaak netjes bijhouden.

War_Bomb

Bericht door War_Bomb » vr jul 24, 2009 1:49 pm

Lafawijn schreef:als je als band op een gegeven moment zodanig groot bent dat dat soort praktijken ontstaan moet je de limitatie gewoon opschroeven naar 1000 of misschien zelfs 2000.
Maar je doet er ook de cultstatus teniet mee. Daar gaat het toch om ?

Lafawijn
Contacteer:

Bericht door Lafawijn » vr jul 24, 2009 4:52 pm

Mwa dat weet ik niet, je stemt gewoon je limitatie af op de hoeveelheid fans die je hebt.
http://www.Lafawijn-records.tk

D.

Bericht door D. » vr jul 24, 2009 5:42 pm

Parabellum schreef: Nou goed, met die twee gegevens kan je kort en krachtig beschrijven wat er mis is met black metal. Kutgroepen die te veel aandacht krijgen, en dat hele die-hard limited kult-gedoe voor ebay.
Perfect verwoord.

Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Contacteer:

Bericht door Jeroen » za jul 25, 2009 1:09 pm

Ze hebben wel mooi artwork af en toe, maar de 'muziek' vind ik volkomen klote. Een talentloos figuur, slechte instrumentbeheersing, matige nummers en een kutproductie. Tijd om het kaf van koren te scheiden. Puberende blekkies krijgen wellicht een stijve van al die ltd. edities van dit soort rommel, tegelijkertijd is het gewoon belachelijk en heel erg zonde van de tijd.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Cranial

Bericht door Cranial » za jul 25, 2009 1:34 pm

ik kan me zelfs nog herinneren dat ik deze band na 2 minuten heb uitgezet omdat ik het zo'n ongelofelijke bagger vond...tja...het is maar waar je van houdt nietwaar?

en wat de superlimited releases betreft.....hoe oud ben je nou,je vind een band toch niet gaaf omdat ie elke 2 weken wat nieuws uitbrengt op 33 cassettes?
Tullepetoanum Metallius

Plaats reactie