Belphegor

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Gebruikersavatar
Heidewolf
Berichten: 12754
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 12:05 am
Locatie: Utrecht

Re: Belphegor

Bericht door Heidewolf » vr jan 07, 2011 6:20 pm

Wat is dat toch met die afwijkende spelling? Eerst Behemoth met hun 'ov' ipv 'of(f)' en nu belphegor met 'magick' ipv 'magic' en 'sathan' ipv 'satan'.
Heerlijk Helder Taalloeder

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Belphegor

Bericht door XnegativeX » vr jan 07, 2011 8:42 pm

Voor zover ik weet is "magic" goochelen en "magick" staat voor rituele magie. Dat onderscheid komt uit de koker van de welbekende Aleister Crowley. Net als de spelling trouwens. Datzelfde geldt trouwens voor het woord "ov". "Sathan" is volgens mij gewoon interessant-doenerij.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1477
Lid geworden op: do okt 01, 2009 10:21 am

Re: Belphegor

Bericht door Rubicon » za jan 08, 2011 12:10 am

Magick is de vermeende kunst en wetenschap waardoor verandering wordt veroorzaakt door de wil en met niet-fysieke middelen.
Magick wordt in verband gebracht met alle soorten paranormale en occulte fenomenen, waaronder (maar niet beperkt tot): ESP, astrale projectie, paranormale genezing, de kabbala en chakra's. Magick maakt gebruik van diverse symbolen, zoals het pentagram, en van een brede waaier aan symbolische rituelen om krachten te verkrijgen waarmee de wetten van de fysica, scheikunde, enz. kunnen worden overtreden. Magick mag niet worden verward met magie, wat de kunst is van goochelen en vingervlugheid.

De godsdiensten die gebaseerd zijn op het Oude en het Nieuwe Testament hebben magick lange tijd geassocieerd met valse profeten. Ze baseerden zich daartoe op het geloof dat Satan regelmatig zijn krachten toont en ze deelt met mensen. Volgens deze visie is het gebruik van krachten die de natuurwetten tegengaan goed als het door God gebeurt (witte magick). Dergelijke vertoningen van goddelijke krachten worden mirakels genoemd. Indien hetzelfde gebeurt door de hand van duivelse krachten, dan is het slecht (zwarte magick).

Het is bijzonder aantrekkelijk om te denken dat men zaken zoals het weer of z'n gezondheid kan beheersen door een wilshandeling. Hetzelfde geldt voor het idee dat men z'n vijanden kan vernietigen zonder een vinger te hoeven oplichten: denk het en uw wil zal gebeuren. Verhalen over mensen met speciale krachten klinken heel interessant, maar voor wie het voornemen heeft over een magiër te worden, toch deze waarschuwing van een expert terzake:

...een magick ritueel (of welke magick of occultisme ook) is bijzonder gevaarlijk voor wie geestelijk niet stabiel is. Als je op een of andere manier 'te ver zou gaan', 'te zwaar eten' zou eten. . . en uw godsdienstige achtergrond of oud geloofsysteem als steun zou gebruiken. Maar denk er ook aan dat vreemde ervaringen niet noodzakelijk slechte ervaringen zijn. [Phil Hansford, Ceremonial Magick]

OV is ook een Oud Engels woord,
Sathan is de broer van Satan
:lol:

Sathan is ook oude spelling, in ieder geval is in oude Nederlandse vertellingen het woord Sathan al langs gekomen, dus het zal ongetwijfeld ook in andere talen voorkomen.

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1477
Lid geworden op: do okt 01, 2009 10:21 am

Re: Belphegor

Bericht door Rubicon » za jan 08, 2011 8:23 pm

Blood Magick Necromance is trouwens een erg fijn album geworden. Vandaag voor het eerst gehoord, positieve indruk.

Gebruikersavatar
EricMaiden
Berichten: 2121
Lid geworden op: ma sep 21, 2009 12:43 pm
Locatie: Zwolle

Re: Belphegor

Bericht door EricMaiden » zo jan 09, 2011 2:45 pm

Ik ben nu bezig met mijn eerste luisterbeurt en moet zeggen dat die op het eerste gehoor een betere indruk op mij achterlaat dat de laatste 2 platen..
Meteen vanaf het begin knallen ze er volop in. Heerlijk!

Gebruikersavatar
cataclysm child
Berichten: 7664
Lid geworden op: do dec 08, 2005 2:16 pm
Locatie: leuven

Re: Belphegor

Bericht door cataclysm child » zo jan 09, 2011 6:07 pm

Ik hoorde net dat hij in het algemeen wat rustiger is?
Laatst gewijzigd door cataclysm child op zo jan 09, 2011 6:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Faustian Spirit of the Earth

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1477
Lid geworden op: do okt 01, 2009 10:21 am

Re: Belphegor

Bericht door Rubicon » zo jan 09, 2011 6:15 pm

cataclysm child schreef:Ik hoorde net dat hij in het algemeen war rustiger is?
minder chaotisch is mijn gevoel

Gebruikersavatar
EricMaiden
Berichten: 2121
Lid geworden op: ma sep 21, 2009 12:43 pm
Locatie: Zwolle

Re: Belphegor

Bericht door EricMaiden » zo jan 09, 2011 7:42 pm

cataclysm child schreef:Ik hoorde net dat hij in het algemeen wat rustiger is?
Ik kan het in ieder geval niet rustig noemen :wink:
Net wat ik zei, het eerste nummer knalt er meteen hard in!

Gebruikersavatar
cataclysm child
Berichten: 7664
Lid geworden op: do dec 08, 2005 2:16 pm
Locatie: leuven

Re: Belphegor

Bericht door cataclysm child » za jan 15, 2011 4:57 pm

Wat een matige plaat... pffff, laatste 3 nummers zijn leuk, de rest is gewoon matig tot zwak. Jammer, alweer.

Walpurgis Rites had nog enkele memorabele momenten en er stond imo geen enkel echt zwak nummer op, maar dit is gewoon niet goed in z'n geheel.
Faustian Spirit of the Earth

Gebruikersavatar
EricMaiden
Berichten: 2121
Lid geworden op: ma sep 21, 2009 12:43 pm
Locatie: Zwolle

Re: Belphegor

Bericht door EricMaiden » za jan 15, 2011 5:38 pm

cataclysm child schreef:Wat een matige plaat... pffff, laatste 3 nummers zijn leuk, de rest is gewoon matig tot zwak. Jammer, alweer.

Walpurgis Rites had nog enkele memorabele momenten en er stond imo geen enkel echt zwak nummer op, maar dit is gewoon niet goed in z'n geheel.
Ben ik het niet mee eens.. Ieder zijn mening uiteraard :wink: maar voor mij is het echt weer een stap vooruit na Walpurgis Rites..

Gebruikersavatar
Seventh King of Edom
Berichten: 793
Lid geworden op: do mar 25, 2010 7:49 am
Locatie: Edom

Re: Belphegor

Bericht door Seventh King of Edom » za jan 15, 2011 8:07 pm

cataclysm child schreef:Wat een matige plaat... pffff, laatste 3 nummers zijn leuk, de rest is gewoon matig tot zwak. Jammer, alweer.

Walpurgis Rites had nog enkele memorabele momenten en er stond imo geen enkel echt zwak nummer op, maar dit is gewoon niet goed in z'n geheel.
Matig? Het is beter dan de voorganger man! En die was al niet slecht! [headbang]

Gebruikersavatar
Vlekkie
Berichten: 624
Lid geworden op: di nov 11, 2008 8:50 pm
Locatie: Bij Boxmeer

Re: Belphegor

Bericht door Vlekkie » zo jan 16, 2011 12:50 pm

Ik ben ook heel erg positief op het nieuwe album. Het is, na mijn mening, het beste album na Pestapokalypse VI.
Zoals gezegd vind ik 't album ook minder chaotisch, ik vind het album ook veel volwasssener klinken.
2/6: Fortarock festival
30/6: Houten Deathfest
28/09: Secrets of the Moon
06/10: Overkill
26/10: Aurora Infernalis
14/12: Eindhoven Metal Meeting

Gebruikersavatar
cataclysm child
Berichten: 7664
Lid geworden op: do dec 08, 2005 2:16 pm
Locatie: leuven

Re: Belphegor

Bericht door cataclysm child » zo jan 16, 2011 2:27 pm

Goh, ik mis gewoon dat tikkeltje extra wat Belphegor zo geniaal maakte in de periode van Necrodaemon Terrorsathan tot en met Pestapokalypse. Dit is kwalitatief misschien wel ok, maar het kan me niet blijven boeien.
Faustian Spirit of the Earth

Eddy the Eagle
Berichten: 180
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 11:30 am

Re: Belphegor

Bericht door Eddy the Eagle » do feb 24, 2011 11:13 am

Rubicon schreef:Blood Magick Necromance is trouwens een erg fijn album geworden. Vandaag voor het eerst gehoord, positieve indruk.
Ik heb vandaag ook voor het eerst ff snel geluisterd en ik vind het een vette schijf: typisch Belphegor, met wat minder snelheid dan de laatste plaatjes.
Aanradertje!

Gebruikersavatar
Cjmormon
Berichten: 1018
Lid geworden op: do okt 14, 2010 8:27 pm

Re: Belphegor

Bericht door Cjmormon » do feb 24, 2011 10:43 pm

Heb de plaat nu een paar keer gedraait en vind hem erg strak!

Gebruikersavatar
CALIBANaan
Berichten: 9709
Lid geworden op: vr jul 18, 2003 7:59 pm
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Belphegor

Bericht door CALIBANaan » do mar 10, 2011 3:30 pm

Ik blijft Lucifer Incestus toch beter vinden.
Maar de nieuwe is wel goed. Kan er wel naar luisteren.
Gelegenheids Satanist

Gebruikersavatar
cataclysm child
Berichten: 7664
Lid geworden op: do dec 08, 2005 2:16 pm
Locatie: leuven

Re: Belphegor

Bericht door cataclysm child » do mar 10, 2011 6:31 pm

Hij is ondertussen wat gegroeid hier, kan hem wel appreciëren :mrgreen:
Faustian Spirit of the Earth

Gebruikersavatar
Othrys
Berichten: 3432
Lid geworden op: wo okt 15, 2003 11:16 pm
Locatie: Gouda

Re: Belphegor

Bericht door Othrys » vr mar 11, 2011 4:55 pm

Niet gehinderd door enige kennis van voorgaande Belphegor albums, vind ik dit toch wel een prima CD. 't Is misschien een beetje een samengeraapt zooitje; beetje Behemoth, beetje Dark Funeral / Setherial, beetje Dimmu Borgir en misschien wat uitstapjes naar Septic Flesh maar het luistert allemaal lekker weg. Hij komt in elk geval regelmatig voorbij op mijn mp3 spelert.
The True North, Strong and Free

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Belphegor

Bericht door XnegativeX » za mar 12, 2011 3:55 pm

Othrys schreef:Niet gehinderd door enige kennis van voorgaande Belphegor albums...
Dat heb ik dus ook een beetje. Ik heb deze band nooit echt gevolgd. Op aanraden van de Graaf ben ik me er eigenlijk pas echt in gaan verdiepen. Bondage Goat Zombie was het eerste album wat ik van ze kocht en ik moet zeggen dat ik dit nieuwe album toch echt een paar stevige stappen beter vindt.

Ik geef ook onmiddellijk toe dat het geen vreselijk origineel album is. De heren hebben goed geluisterd naar onder andere Nile (riffs) en Keep of kalessin (epische sfeer). Maar Blood magick Necromance rost gewoon als een gek! Fucking hell wat gaat Belphegor tekeer op dit album! En laat dat nou net zijn waar ik enorm van geniet.

Intussen ben ik ook bekend met wat ouder werk van Belphegor (o.a. met Necrodaemon terrorsathan en Pestapokalypse VI) en het oudere werk is inderdaad een stuk rauwer. Meer botte bijl werk. Voor mij hebben beide kanten van Belphegor hun charme.

Hoe dan ook, ik vind dit het beste Belphegor album sinds Pestapokalypse VI. En voor mij is dit nu al een van de death metal hoogtepunten van dit jaar.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Gebruikersavatar
cataclysm child
Berichten: 7664
Lid geworden op: do dec 08, 2005 2:16 pm
Locatie: leuven

Re: Belphegor

Bericht door cataclysm child » za okt 22, 2011 12:38 am

Belphegor - On Hold Until May 2012

We have been informed that Belphegor have been forced to stop all activities until May 2012. Frontman/guitarist/founding member, Helmuth Lehner went through a serious and difficult operation 16 days ago after the South American tour, and as result of this Belphegor have indeed had to cancel all shows until May next year.
Faustian Spirit of the Earth

Gebruikersavatar
FinnTroll
Berichten: 255
Lid geworden op: do aug 25, 2011 11:58 am
Locatie: Dokkum, Fryslân!

Re: Belphegor

Bericht door FinnTroll » za okt 22, 2011 12:57 pm

Slecht nieuws...
Hopelijk komt hij er snel bovenop!

Gebruikersavatar
cataclysm child
Berichten: 7664
Lid geworden op: do dec 08, 2005 2:16 pm
Locatie: leuven

Re: Belphegor

Bericht door cataclysm child » do feb 23, 2012 11:52 pm

Belphegor - Working On New Album

Guitarist/vocalist Helmuth Lehner of extreme metallers Belphegor has revealed that the group is working on material.

The new as yet untitled album, tentatively slated for a late 2012 release, will be the follow up to January 2011's Blood Magick Necromance. From this coming Saturday until next Wednesday, Belphegor will start the first rehearsal session for album X, in Abtenau, Austria. The drum duties will again be handled by Marthyn, who did an outstanding job on Blood Magick Necromance.

Helmuth commented: "Amazing to have the opportunity to be creative again and compose a new album. I begun the compositions in November 2011, after I had to spend five weeks in the hospital and 6 weeks in rehabilitation center, because of my health issues. I survived this hard trial, which still seems unreal. I am not fully recovered, but feel way better now, I can say. Unfortunately we had to cancel all tours until June 2012, when we will get back on the road, and will start with some European open air rituals."

Serpenth added: "At this time, we don't feel the pressure of a hard touring schedule and all the rigors surrounding that, so we can concentrate and create these arrangements in a completely focused way and can even put more energy, blood and guts inside. Working intensely on ten tracks. We are totally concentrated, you know ,the musick reigns above all. Magick. It's time for a new chapter."
Faustian Spirit of the Earth

blackstar666
Berichten: 353
Lid geworden op: ma sep 26, 2005 9:40 pm
Locatie: Enschede

Re: Belphegor

Bericht door blackstar666 » vr feb 24, 2012 1:07 am

Volgde de band vanaf Blutsabbath tot Lucifer Incestus, daarna vond ik het allemaal wat minder interessant maar die laatste mag er toch zijn. Wat een heerlijk plaatje, vooral in de auto komt ie bij mij vaak langs en je gaat altijd ongemerkt sneller rijden daardoor :)

Gebruikersavatar
cataclysm child
Berichten: 7664
Lid geworden op: do dec 08, 2005 2:16 pm
Locatie: leuven

Re: Belphegor

Bericht door cataclysm child » vr feb 24, 2012 1:05 pm

Pestapokalypse man... heersplaat!
Faustian Spirit of the Earth

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25350
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Belphegor

Bericht door Jeroen » vr feb 24, 2012 1:44 pm

Necrodaemon Terrorsathan, alleen al vanwege de lekker bekkende titel, de razernij in de muziek en het gitzwarte sfeertje. Plus natuurlijk het duistere artwork. De platen erna zijn in productioneel en muzikaal opzicht natuurlijk strakker en vetter, maar die oude schijf heeft vooral uit nostalgische overwegingen de meeste waarde voor mij.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
cataclysm child
Berichten: 7664
Lid geworden op: do dec 08, 2005 2:16 pm
Locatie: leuven

Re: Belphegor

Bericht door cataclysm child » vr feb 24, 2012 11:28 pm

Hehe ja, die staat bij mij met stip op 2 :wink:
Faustian Spirit of the Earth

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Belphegor

Bericht door Wessel » vr okt 10, 2014 12:17 pm

Wat zijn hier de meningen over de nieuwe, Conjuring The Dead? Ik ben er vooralsnog niet kapot van. Muzikaal best aardig (met regelmatig wel érg fantasieloze riffs, zoals in het derde nummer In Death), maar wat een irritante productie met vooral een ontzettend lelijk drumgeluid! Daarbij is Helmuth's grunt onherkenbaar veranderd in vergelijking met vorig werk. Nu vond ik deze band toch maar sporadisch de moeite waard, maar dit is wel erg matig.

Gebruikersavatar
cataclysm child
Berichten: 7664
Lid geworden op: do dec 08, 2005 2:16 pm
Locatie: leuven

Re: Belphegor

Bericht door cataclysm child » vr okt 10, 2014 3:05 pm

Wat je zegt. Maar 2-3 degelijke nummers, en Erik Rutan heeft de productie inderdaad helemaal om zeep geholpen.
Faustian Spirit of the Earth

Plaats reactie