Devin Townsend

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Devin Townsend

Bericht door Orklord » ma mei 09, 2011 4:16 pm

Canadian musician/producer Devin Townsend (STRAPPING YOUNG LAD, STEVE VAI, LAMB OF GOD, DARKEST HOUR, GWAR) will release "Deconstruction" and "Ghost" — the third and fourth in a series of albums to be made available under DEVIN TOWNSEND PROJECT moniker — on June 21 (one day earlier internationally) via InsideOut Music.

"Deconstruction" and "Ghost" will complete his tetralogy album concept — a great journey through Devin's different states of musical moods — which he started in 2009 with the albums "Addicted" (2009) and "Ki" (2009).

Townsend tapped Jens Bogren (OPETH, KATATONIA, PARADISE LOST, BLOODBATH) to mix "Deconstruction". The sessions took place in late February at Fascination Street studio in Örebro, Sweden. The CD features guest appearances by a number of well-known metal musicians as well as two drummers — Ryan Van Poederooyen (TERROR SYNDROME, THE DEVIN TOWNSEND BAND) for the "crushing stuff," and Dirk Verbeuren (SOILWORK, SCARVE, ABORTED) for the "inhuman stuff."

"Deconstruction" track listing:

01. Praise The Lowered (feat. Paul Kuhr of NOVEMBERS DOOM) (6:02)
02. Stand (Feat. Mikael Åkerfeldt) (9:36)
03. Juular (feat. Ihsahn) (3:46)
04. Planet Of The Apes (feat. Tommy Rogers) (10:59)
05. Sumeria (feat. Joe Duplantier, Paul Masvidal) (6:37)
06. The Mighty Masturbator (feat. Greg Puciato) (16:28)
07. Pandemic (feat. Floor Jansen) (3:29)
08. Deconstruction (feat. Oderus Urungus, Fredrik Thordenal) (9:27)
09. Poltergeist (4:25)

"Deconstruction" guest musicians:

* Mikael Åkerfeldt (OPETH, BLOODBATH)
* Ihsahn (EMPEROR)
* Tommy Rogers (BETWEEN THE BURIED AND ME)
* Joe Duplantier (GOJIRA)
* Greg Puciato (THE DILLINGER ESCAPE PLAN)
* Floor Jansen (AFTER FOREVER, REVAMP)
* Oderus Urungus (GWAR)
* Paul Masvidal (CYNIC)
* Fredrik Thordendal (MESHUGGAH)

"Ghost" track listing:

01. Fly (4:15)
02. Heart Baby (5:55)
03. Feather (11:30)
04. Kawaii (2:52)
05. Ghost (6:24)
06. Blackberry (4:53)
07. Monsoon (4:37)
08. Dark Matters (1:57)
09. Texada (9:30)
10. Seams (4:04)
11. Infinite Ocean (8:01)
12. As You Were (8:47)
Ik ben benieuwd. Het zijn nogal wat gastmuzikanten op Deconstruction. Ik kijk er iig naar uit!

Gebruikersavatar
Cjmormon
Berichten: 1018
Lid geworden op: do okt 14, 2010 8:27 pm

Re: Devin Townsend

Bericht door Cjmormon » ma mei 09, 2011 4:26 pm

Ziet er vet uit! komen ze allebij op dezelfde datum uit?

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Devin Townsend

Bericht door Orklord » ma mei 09, 2011 4:28 pm

volgens mij wel ja, op 20 juni.

Noensie
Berichten: 137
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 10:28 pm

Re: Devin Townsend

Bericht door Noensie » ma mei 09, 2011 11:02 pm

Lamb of god, Gwar, Darkest Hour?

Produced hij voor deze bands of heb ik iets gemist?

Gebruikersavatar
yowannuzz
Berichten: 14623
Lid geworden op: di mar 16, 2004 8:20 pm
Locatie: Roermond

Re: Devin Townsend

Bericht door yowannuzz » ma mei 09, 2011 11:05 pm

Hij heeft voor alle 3 de bands idd een album geproduceerd.

Deconstruction is overigens een belachelijk goed album.
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

Noensie
Berichten: 137
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 10:28 pm

Re: Devin Townsend

Bericht door Noensie » ma mei 09, 2011 11:11 pm

Cool, Soilwork ook dacht ik?

Sowieso benieuwd naar beide schijven.
Die duets zullen wel zeer goed worden, al heeft deze man die helemaal niet nodig, wat een stem heeft die toch!

Gebruikersavatar
Dufniall
Berichten: 1219
Lid geworden op: za apr 17, 2010 11:59 am
Locatie: Wackeningen
Contacteer:

Re: Devin Townsend

Bericht door Dufniall » di mei 10, 2011 10:23 am

En eind van het jaar komt er volgens mij een verzamelbox uit met alle 4 de albums, hebben hebben hebben. :)

MetalJan
Berichten: 5524
Lid geworden op: wo okt 27, 2004 2:53 pm
Locatie: Alblasserdam

Re: Devin Townsend

Bericht door MetalJan » di mei 10, 2011 2:11 pm

En ook nog een nieuwe Ziltoid, geloof ik!

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Re: Devin Townsend

Bericht door Took » di mei 10, 2011 3:18 pm

Ziltoid komt geloof ik niet dit jaar hoor. Ik heb hem er nog wel over gesproken onlangs, en hij is in iedergeval nog niet klaar met Ziltoid.
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Devin Townsend

Bericht door Orklord » di mei 10, 2011 3:38 pm

Ziltoid hoeft mij van mij niet zo nodig :P maar ben erg benieuwd naar de twee opkomende albums.

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Re: Devin Townsend

Bericht door Took » di mei 10, 2011 4:07 pm

ik denk dat de meeste mensen vooral Deconstruction geweldig gaan vinden. Ghost is echt heeeel mellow.
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
Soulcollector
Berichten: 19688
Lid geworden op: vr jan 17, 2003 11:09 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Devin Townsend

Bericht door Soulcollector » di mei 10, 2011 10:31 pm

Ik heb laatst Ki ontdekt. Addicted daarna nog es geprobeerd, maar dat klinkt teveel als z'n standaardwerk om veel te boeien. Naar Ghost ben ik dan ook benieuwd, aangezien de rustige stukken van Ki fantastisch zijn. Deconstruction uiteraard ook ff checken.
[url=http://www.syncardion.nl/]www.syncardion.nl[/url]

Gebruikersavatar
Dufniall
Berichten: 1219
Lid geworden op: za apr 17, 2010 11:59 am
Locatie: Wackeningen
Contacteer:

Re: Devin Townsend

Bericht door Dufniall » wo mei 11, 2011 8:07 am

Ik zag zojuist de beginpost van dit topic, die moet misschien eens ge-edit worden. ;)
Nakur schreef:De Canadees met het ziekelijke kapsel is meer dan de man achter achter Strappig Young Lad.

Gebruikersavatar
Amibor
Berichten: 11742
Lid geworden op: za okt 25, 2003 6:07 pm

Re: Devin Townsend

Bericht door Amibor » zo mei 15, 2011 6:18 pm

Woah, Deconstruction is een behoorlijke mindfuck. Jezus. Extreem is wel het woord. Geen black, geen death, maar Devin. Hard, scherp, bombastisch, en vooral belachelijk bruut in de mix. Dit is tot nu toe wel het meeste extreme van zijn solo-dingen. Strapping Young Lad had er natuurlijk al een handje van, maar deze composities blijven langer hangen gok ik. En ook van die bizarre overgangen. Ik sta perplex. De gastzangers staan er overigens vaak erg doorgemixt op, je herkent ze soms nauwelijks. Onder het mom: als het maar een geluidsmuur oplevert. Gaaf dit, erg gaaf. Overigens zit het ludieke er hier ook wel in, maar niet zo opzichtig als bij Ziltoid. Die plaat was mij dan weer net iets te cartoonesk.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Gebruikersavatar
yowannuzz
Berichten: 14623
Lid geworden op: di mar 16, 2004 8:20 pm
Locatie: Roermond

Re: Devin Townsend

Bericht door yowannuzz » zo mei 15, 2011 8:10 pm

Hij verwijst wel direct naar Ziltoid, in The mighty Masturbator, op 15:02 minuten.
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 1921
Lid geworden op: za okt 20, 2007 8:18 pm
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Devin Townsend

Bericht door Bastiaan » zo mei 15, 2011 11:47 pm

Took schreef:ik denk dat de meeste mensen vooral Deconstruction geweldig gaan vinden. Ghost is echt heeeel mellow.
Mellow ja. Of gewoon ronduit kut. Staat alvast genoteerd als grootste teleurstelling van het jaar.
'Mijn leven is net een sprookje. Altijd als ik thuis kom zit die heks op de bank.'

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5793
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Devin Townsend

Bericht door Mollusk » ma jul 04, 2011 10:46 pm

Excuses voor dit, maar ik ben in een lijstjes stemming:

Favoriete DT albums (Ghost & Deconstruction even achterwege latend omdat ik deze nog niet genoeg geluisterd heb):
1. Ocean Machine
2. Terria
3. Accelerated Evolution
4. Ziltoid the Omniscient
5. Synchestra

Vreemd genoeg kan ik weinig met Infinity, het is geen slecht album en er staan enkele erg mooie nummer op, maar ik vind hem veel minder constant dan zijn andere albums.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Devin Townsend

Bericht door Orklord » za dec 24, 2011 11:56 am

Ik vind Deconstruction toch wat tegenvallen. Eigenlijk gaat Devin verder waarmee hij op Ziltoid is begonnen en daar ben ik niet de grootste fan van. Ik zie hem liever werk als Ocean Machine en Terria maken.
Het album is niet slecht, maar het blijft bij mij eigenlijk nergens echt hangen. Ik vind Ghost trouwens een beter album, dat brengt een geweldige sfeer mee.

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5793
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Devin Townsend

Bericht door Mollusk » ma dec 26, 2011 12:00 am

Orklord schreef:Ik vind Deconstruction toch wat tegenvallen. Eigenlijk gaat Devin verder waarmee hij op Ziltoid is begonnen en daar ben ik niet de grootste fan van. Ik zie hem liever werk als Ocean Machine en Terria maken.
Het album is niet slecht, maar het blijft bij mij eigenlijk nergens echt hangen. Ik vind Ghost trouwens een beter album, dat brengt een geweldige sfeer mee.
Helemaal met je eens, zoals ik al in het "top 10 albums van 2011"-topic al postte: het is voor mij de grootste teleurstelling van 2011. Het is té over-the-top, zelf voor Devin standaarden en het blijft niet hangen en het heeft niet echte uitschieters zoals op Terria en Ocean Machine.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Devin Townsend

Bericht door Orklord » za jun 23, 2012 11:56 am

Hey guys, been so long here I know…since management changed it’s been flat out work in a way I never expected. I think it’s good as in a way I do feel I need to play catch up for poor prior decsions.

The things that make it good are really good, but I admit it changes the ‘color’ of it all… to take it to the next level all of a sudden theres endorsements and lawyers and corporate stuff that ultimately brings me closer to my goals of doing Z2 in a big way, but it also affects my writing…

I found as a reaction to the complications of decon and the sheer bulk of work thats been going on (seriously, it’s insane) my writing ended up going in 3 ways recently:

1) A very commercial sounding (for the most part) but beautiful and melencholic album full of easy to digest dev songs…Epicloud. I don’t know why it came out, but it did, so I’m going to get it out of my system

2) Casualties of Cool: a duo with myself and Che (ki)… it sounds like haunted Johnny cash songs. late night music, completely isolated sounding and different than anything I’ve done. Che sings most of the leads, and it’s probably the truest reflection of who I am in life at this point. Trying to release it in tandem with Epicloud.

3) Z2 epic epic epic, complicated, musical, sci-fi, immense expense, the goal of it all I suppose.

Lost focus on Ghost 2, but mainly because I wanted to release it and everyone got their shit in a knot about it…so I’m trying to find a way to get it out for free, but thats a bit dicey with folks too.

I do understand why things need to be monetized, it’s expensive and everyones on salary and each month is a struggle, so box sets, dvds , vips etc are pretty important to the big picture. I still feel embarrased about it all though and fully advocate not being obliged to buy it if you’re unsure… the bigger things get, you’d be suprised at how much control you need to give up just to stay musically creative…

Once the dust settles a bit (a year?) I hope to be able to ‘give back’ a bit with free stuff and everything…

The Peavey situation was intense and a real eye opener in terms of how things REALLY work in the business side of endorsements, and I can’t say I really enjoyed it, but we got the guitar out and everyone is nice to each other so all good…I really like that V.

However, I decided to use other guitars for other stuff as well, a Sadowsky tele set, a Framus hollwbody group of guitars, and the v’s. No one is entirely happy with that decision, but I find it difficult to not be straight up with folks about what I want to play and do and have typically pissed people off as a result… the bottom line though is I like what I like and it is important to the music to be accurate with tones and vibe. The guitars I actually play, I really like…regardless of brand.

Again, things are changing in a big way, and I find myself more insular than ever… performing is getting easy, and big shows are becoming the easiest, however the grass roots element of it is rapidly becoming something I have to sneak in… my mind tells me that for the sake of the future vision, to not do it is a mistake…however awkward the transition may be for me, long time listeners and family… maybe thats why the casualties of cool record is important to me… no one in the ‘grand scheme, big business’ side of my world seems to think it’s important. But it’s important to me because its very very personal.

Epicloud is a real stormer though, it sounds like a beautiful army… summer music, very little metaphor… I needed that in a big way…

talk more soon

d
Ghost 2 komt dus voorlopig niet uit, maar hij werkt wel aan 3 nieuwe albums (oa de opvolger van Ziltoid) ik ben benieuwd.

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Re: Devin Townsend

Bericht door Took » za jun 23, 2012 12:06 pm

ja, hij zat onlangs met Anneke weer in de studio. de vorige keer pakte dat erg goed uit, vond ik, dus ik ben erg benieuwd naar dit nieuwe spul.
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
Festivalbus
Berichten: 65
Lid geworden op: di apr 21, 2009 7:37 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Devin Townsend

Bericht door Festivalbus » za jun 23, 2012 12:34 pm

Voor de Die-Hard Dev fan...

Ik heb 2 extra kaarten voor de GROOTSTE Devin show ooit, 27 oktober in London, UK.
THE RETINAL CIRCUS!!!!
Hotel/vervoer etc. moet je wel zelf regelen ;-)
PM als je interesse hebt... (kan even duren voor de reply)
Lees hieronder maares wat de meester er zelf over zegt...

Devin has announced “the biggest show he’s ever done.”

“So here’s the next big gig: Next October 27th, at the amazing Roundhouse in London, We’re putting on the most definitive ‘Devin’ show to date. A culmination of my ENTIRE career with a star lineup and full supporting cast.”

I just came in my boxers. Oh great — now it’s dripping down my thigh. Anyone have a tissue? Or a Jizzle?

“The show is being called ‘The Retinal Circus’, (named after an old Vancouver club in the ’60s, famous for psychedelic rock shows) and will be more than just a musical performance… there will be an art exhibition, actors, Ziltoid, stilt walkers, fire breathers… you name it.”
Oh man. There goes another load. I just used my dog’s tail to wipe it up.

“My goal has always been to make SHOWS, and this is the first opportunity I have been given to do a high-end production that puts it all together! It’s the closest Saturday to Halloween, and the goal is to make something amazing that we can all enjoy… details to come… psychedelic!

“My career has been full of amazing musicians, and there will be plenty of them present at this show, and I’ll be playing music that has never been attempted due to the size of the songs and the need for certain things. It will be recorded for a DVD, of course, and it’s going to be a pretty intense experience… We have a year to make it perfect, so I just wanted to give you some hints! The VIP package will be available with special goodies among other exclusive things.

“Anyways, I’m back to work here… I hope to see you there. I’m beyond excited to have this opportunity; we’re not taking it lightly!”
busreizen naar Wacken en Summer Breeze!

Gebruikersavatar
Anskar
Berichten: 305
Lid geworden op: di jan 02, 2007 4:54 pm
Locatie: Temse

Re: Devin Townsend

Bericht door Anskar » ma jun 25, 2012 4:49 pm

Geniale vent!
Ik tel al af naar zijn concert met Fear Factory in trix in het najaar!

Gebruikersavatar
yowannuzz
Berichten: 14623
Lid geworden op: di mar 16, 2004 8:20 pm
Locatie: Roermond

Re: Devin Townsend

Bericht door yowannuzz » ma jun 25, 2012 5:24 pm

Oei, dat ga ik zeker in de gaten houden, ja !!
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

Gebruikersavatar
Dufniall
Berichten: 1219
Lid geworden op: za apr 17, 2010 11:59 am
Locatie: Wackeningen
Contacteer:

Re: Devin Townsend

Bericht door Dufniall » wo sep 19, 2012 4:39 pm

Zojuist Epicloud geluisterd, ik had niet eens door dat hij alweer uit was, die gast blijft platen maken zeg. Maar hij bevalt weer goed! Anneke van Giersbergen is weer volop aanwezig, en deze keer, in tegenstelling tot op Deconstruction, veel makkelijk in het gehoor liggende nummers.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25324
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Devin Townsend

Bericht door Jeroen » wo sep 19, 2012 5:33 pm

Ik krijg toch een beetje het gevoel van 'overdaad schaadt'. Heel stiekem durf ik zelf wel te stellen dat deze instrumentalist en alleskunner een beetje overgewaardeerd wordt. Hij heeft me met al die wazige soloplaten niet meer zo kunnen overtuigen, zoals hij dat wel deed bij Strapping Young Lad.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5793
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Devin Townsend

Bericht door Mollusk » do sep 27, 2012 11:17 pm

Ik vond Deconstruction echt té over-the-top. Zelf voor Devin Townsend-standaarden. Met Ghost en Ki heb ik niet zo veel.
Maar Epicloud heb ik nu een paar keer gehoord en ik vind het een lekkere plaat. Hard en toch poppy.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
yowannuzz
Berichten: 14623
Lid geworden op: di mar 16, 2004 8:20 pm
Locatie: Roermond

Re: Devin Townsend

Bericht door yowannuzz » do sep 27, 2012 11:20 pm

Ik moest wennen aan Epicloud, maar heb hem inmiddels in mijn hart gesloten.
Magistrale plaat. Jaarlijstmateriaal.
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5793
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Devin Townsend

Bericht door Mollusk » do sep 27, 2012 11:22 pm

Dat sowieso.
Ik moet wel even wennen aan die remake van Kingdom.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
yowannuzz
Berichten: 14623
Lid geworden op: di mar 16, 2004 8:20 pm
Locatie: Roermond

Re: Devin Townsend

Bericht door yowannuzz » do sep 27, 2012 11:24 pm

Snap ik, maar ik vind het een fijne versie.
Ki is overigens ook briljant, en ook ik heb weinig met Ghost.
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

Gebruikersavatar
Dufniall
Berichten: 1219
Lid geworden op: za apr 17, 2010 11:59 am
Locatie: Wackeningen
Contacteer:

Re: Devin Townsend

Bericht door Dufniall » vr sep 28, 2012 9:53 am

Ik denk dat Epicloud nog het meeste wegheeft van Addicted, alhoewel ik Epicloud veel pakkender vind dan Addicted. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik Addicted niet alle aandacht heb gegeven die hij verdient, aangezien ik toen die uit kwam nog volop Ki aan het luisteren was, welke ik ook de sterkste vind in het vierluik. Deconstruction was ook erg gaaf, inderdaad erg complex en overgeproduceerd maar daardoor ook weer compleet anders dan de overige platen. Ghost kan ik inderdaad ook niet zoveel mee, maar ook dat was weer heel iets anders. Dus een alleskunner is het zeker, en ik durf niet te stellen dat Devin overgewaardeerd is. Wat dat betreft past hij voor mij zo in het straatje van mensen als Steven Wilson of Mikael Akerfeldt. Doe het maar na om 4 totaal verschillende platen te releasen.
Het zou me trouwens niet verbazen als hij binnenkort eens doorbreekt bij het wat meer populaire publiek, sommige nummers van Epicloud lenen zich er goed voor en er kwam waarempel een plaatje van hem langs afgelopen maandag in Arrow's High Voltage.

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5793
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Devin Townsend

Bericht door Mollusk » do okt 25, 2012 8:28 pm

Anneke van Giersbergen is trouwens wel heel erg aanwezig op de nieuwe Devy-plaat. Nog meer dan op Addicted. Geen slecht punt, viel me gewoon op.
Qua teksten staat het ook recht tegenover oude SYL-teksten. Grappig.

Ik moet Epiclouder nog luisteren, hoor er goede verhalen over.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Re: Devin Townsend

Bericht door Took » wo aug 14, 2013 12:20 am

grote kick, maar The Retinal Circus komt eraan.
Vorig jaar, op 27 oktober 2012 om precies te zijn, gaf Devin Townsend met zijn Devin Townsend Project een speciaal optreden in The Roundhouse in London. Deze show, getiteld The Retinal Circus, was een opsomming van zijn carrière tot dusver, en was ook gelijk een van Townsend's meest ambitieuze shows. Hij werd bij deze show bijgestaan door drummer Ryan Van Poederooyen, bassist Mike Young en gitarist Dave Young, evenals zangeres Anneke Van Giersbergen. Wie deze show gemist heeft, heeft geluk, want vanaf 30 september is het optreden op dvd verkrijgbaar en inmiddels zijn er vele details van bekend.
The Retinal Circus zal verschijnen op dubbel-dvd, blu-ray en cd. Ook zal er een special edition zijn waarin de dvds, cds en blu-ray zullen zitten, evenals een Die-Hard Deluxe Fan Box. Deze box zal naast alle schijfjes ook nog diverse goodies bevatten, waaronder een plectrum en een gesigneerde litho. Je kunt het 25-nummer durende optreden normaal bekijken, of ook met commentaar van Townsend, zoals dat vaak ook bij films gedaan wordt. Ook bevat de video nog een half uur durende blik achter de schermen. Wil je alvast een preview, lees dan verder om Grace te bekijken en te beluisteren.



Afbeelding

Tracklist:
1. Intro
2. Effervescent!/True North
3. Lucky Animals
4. Planet of the Apes
5. Truth
6. War
7. Soul Driven
8. Planet Smasher
9. Baby Song
10. Vampolka
11. Vampira
12. Addicted
13. Colour Your World
14. The Greys
16. Hyperdrive
17. Ih-Ah
18. Where We Belong
19. Detox
20. Bend it Like Bender
21. Life
22. Kingdom
23. Juular
24. Love?
25. Colonial Boy
26. Grace
b 27. Little Pig

Special edition cover:
Afbeelding

http://www.metalfan.nl/article.php?sid=12444


enne, ja het is een hele toffe dvd. erg maffe shit daar op het podium.
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5793
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Devin Townsend

Bericht door Mollusk » do aug 15, 2013 10:06 pm

Dat is wel een hele gave setlist inderdaad.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Splijtzwam
Berichten: 300
Lid geworden op: di mei 28, 2013 8:53 pm
Locatie: Druten

Re: Devin Townsend

Bericht door Splijtzwam » vr aug 16, 2013 11:58 pm

Ik koop nog maar zelden een dvd, maar deze ga ik wel scoren.

Gebruikersavatar
Cathalised
Columnist
Berichten: 4857
Lid geworden op: di okt 05, 2004 5:45 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Devin Townsend

Bericht door Cathalised » za aug 24, 2013 11:56 pm

De reactie van het publiek toen Detox begon was enorm veelzeggend. Hij heb al talloze keren gezegd het niet te doen, maar je zou toch gaan dromen van een SYL tour...

Ik vind dattie het ook ergens wel verschuldigd is - 9 van de 10 piepels kent zijn solo-zooi immers door SYL.
Which one of these words don't you understand?

Thousands of miles, two wheels, thirteen reasons.

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5793
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Devin Townsend

Bericht door Mollusk » wo okt 01, 2014 2:49 pm

Nieuwe album, Z2, komt er aan

Afbeelding

"Z² will be released on October 27, 2014. It consists of two albums released together: a Devin Townsend Project album, Sky Blue, and a "Ziltoid" concept album, Dark Matters, a sequel to Townsend's 2007 solo album Ziltoid the Omniscient.
The main theme of the double album is, according to Townsend, "Ziltoid against the world"
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6796
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Devin Townsend

Bericht door Johan » wo okt 01, 2014 3:26 pm

Ik ben me al jaren voor aan het nemen om meer muziek van deze kerel te leren kennen. Ik loop me echter steeds stuk op het vele materiaal en projecten die ook muzikaal heel verschillend zijn.

Is er iemand hier die de albums/projecten een beetje kan ordenen en een instapalbum aan te raden per soort muziek?

Gebruikersavatar
yowannuzz
Berichten: 14623
Lid geworden op: di mar 16, 2004 8:20 pm
Locatie: Roermond

Re: Devin Townsend

Bericht door yowannuzz » wo okt 01, 2014 7:00 pm

Ja, dat kan ik wel.
Ik zal er eens voor gaan zitten één dezer dagen.
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

Progressive Jeff
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma jan 13, 2014 8:22 pm
Locatie: Emmen

Re: Devin Townsend

Bericht door Progressive Jeff » wo okt 01, 2014 9:59 pm

Gisteren een interview met Devin gehad. Komt binnenkort online samen met de review. Nieuwe materiaal bevalt me wel. Disc 1 is op een paar nummers na melancholisch, ligt lekker in het gehoor en bevat een aantal sterke nummers. Disc 2 staat vol met complexe muziek en is meer een soort soundtrack voor een Ziltoid-film met gesproken gedeelten tussendoor.

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6796
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Devin Townsend

Bericht door Johan » do okt 02, 2014 3:30 pm

yowannuzz schreef:Ja, dat kan ik wel.
Ik zal er eens voor gaan zitten één dezer dagen.
Bedankt! Ik kijk er naar uit. :)

Gebruikersavatar
yowannuzz
Berichten: 14623
Lid geworden op: di mar 16, 2004 8:20 pm
Locatie: Roermond

Re: Devin Townsend

Bericht door yowannuzz » za okt 04, 2014 7:05 pm

Ik weet niet precies waar je voorkeuren liggen, Johan en wat je graag hoort.

's Mans discography is echter grofweg onder te verdelen in solowerk, Strapping Young Lad (SYL) en Devin Townsend Project (DTP)

Om bij Strapping Young Lad te beginnen:
Het werk dat onder die vlag verscheen is boos, opgefokt en heeft een gruwelijke hekel aan de mensheid.
Begonnen met "Heavy as a really heavy thing"(1995), een plaat die zijn naam meer dan eer aan doet, om hortend en stotend zijn zwanenzang te vinden met "The New Black"(2006).
In het oeuvre van deze band is zeker ontwikkeling waar te nemen; Waar HAARHT harde industrial is, laat TNB vele malen meer melodie horen en klinkt die laatste meer als Devins latere solowerk.
Als instapper zou ik de derde plaat , SYL uit 2003 aanraden, omdat dat de perfecte overgangsplaat is, het geluid ligt tussen het overstuurde van de eerste 2 en het gepolijstere van de laatste 2. Volgens velen is City uit 1997 echter dè SYL-plaat.
Speciale vermelding wil ik maken voor Physicist uit 2000, een plaat die is verschenen als Devin Townsend, maar qua personeelsbezetting gewoon SYL is. Het geluid ervan zit ook perfect tussen City en SYL.

Dan zijn solowerk, dat waaiert alle kanten uit: Van ongrijpbare noise tot virtuoze progressieve metal.
Voor het gemak reken ik overigens de 2 albums van Devin Townsend Band ook tot zijn solo-werk.
Zelf ben ik bovengemiddeld gecharmeerd van "Infinity" uit 1998, waarbij een perfecte balans bestaat tussen jazzy gekte en goede songs.
Ook "Synchestra"uit 2006 is om dezelfde redenen zeer genietbaar, erg divers en derhalve een goede instapplaat.
Als je het wat experimenteler en "zweveriger" wil kun je ook "Terria uit 2001 eens een kans geven.
Met platen als "Devlab"(2004) en "The Hummer" (2006) kan ik echt helemaal niets, noise/drone/ambient-spul.

Devin Townsend Project tenslotte.
Onder deze naam zijn 5 albums verschenen, zeer van elkaar verschillend en gezamenlijk eigenlijk de perfecte instap voor beginners.
Ki(2009) is rustige progrock; Van een onwaarschijnlijke schoonheid, maar een serieuze groeiplaat.
Addicted(2009) is blije, poppy, catchy metal met Anneke van Giersbergen, één van mijn grote favorieten.
Op Deconstruction(2011) laat Devin zijn gekte weer de vrije loop, loodzware plaat met vele cameo's. O.a. Ihsahn en Mikael Åkerfeldt zingen een deuntje mee.
Ghost(2011) is new age, panfluiten incluis. Ik kan er weinig mee, maar hij heeft zijn momenten.
Met DTP wilde Devin 4 platen maken, totaal verschillend. Maar toen dit gedaan was voelde de band te goed om te stoppen, en volgde er dus een 5de langspeler.
Epicloud(2012) bleek de perfecte afsluiter (?) van DTP: Een mooie combinatie van de stijlen van de 4 voorgangers.
Ideale plaat voor mensen die niet of amper bekend zijn met Devin.

En, afsluitend, kan ik melden dat ik me besef dat dit verhaal verre van compleet is.
Waar is b.v. Ziltoid, what about Casualties of Cool of Punky Brüster ?! Keuzes, keuzes, al heb ik desgevraagd heus wel een mening over deze werkjes.

Ik wil echter nog melden dat Devin geen slechte plaat heeft gemaakt, en al bijna 20 jaar constant kwaliteit levert van het hoogste niveau.
Ik hoop dat dit stukje mensen een beetje op weg kan helpen in het verkennen van het werk van een gestoord doch bovengemiddeld geniaal artiest.
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6796
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Devin Townsend

Bericht door Johan » do okt 09, 2014 3:04 pm

Thanks! Da's nog eens een overzicht! Hier kom ik zeker mee op weg :).

Zelf hou ik wel van de progressieve metalachtige projecten, progrock, maar SYL kon me live ook zeker bekoren toen ik ze in 2006 op een festival zag. Ik ga me hier vast nog wel mee vermaken.

Gebruikersavatar
yowannuzz
Berichten: 14623
Lid geworden op: di mar 16, 2004 8:20 pm
Locatie: Roermond

Re: Devin Townsend

Bericht door yowannuzz » vr okt 10, 2014 1:56 am

Graag gedaan, als ik mensen kan bekeren tot het Devinisme zal ik het niet nalaten.

-insert foute-knipoog-smiley-
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

Gebruikersavatar
yowannuzz
Berichten: 14623
Lid geworden op: di mar 16, 2004 8:20 pm
Locatie: Roermond

Re: Devin Townsend

Bericht door yowannuzz » do nov 06, 2014 2:26 am

Aardige lap tekst, maar een goed en volledig overzicht van alles wat Devin over de mensheid heeft uitgestort:

http://exclaim.ca/Features/Timeline/dev ... n_among_us
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

Gebruikersavatar
Rascul
Berichten: 15112
Lid geworden op: wo dec 11, 2002 1:16 pm
Locatie: Utereg

Re: Devin Townsend

Bericht door Rascul » do nov 06, 2014 12:25 pm

Ik zou het niet beter kunnen verwoorden dan Yowanuzz. Als je echt helemaal van 0 begint is de liveplaat The Retinal Circus misschien wel de beste opener, omdat die zijn hele carrière tot nu omvat, inclusief SYL, en vrijwel alle platen die Yowa aanraadt langskomen. Er wordt bovendien ook nog eens vrij briljant gemusiceerd. Zie hier:

https://www.youtube.com/watch?v=nBJ9U5m81PI#t=3427
Makkers staakt uw wild geraas

Gebruikersavatar
yowannuzz
Berichten: 14623
Lid geworden op: di mar 16, 2004 8:20 pm
Locatie: Roermond

Re: Devin Townsend

Bericht door yowannuzz » do nov 06, 2014 1:24 pm

The Retinal Circus is idd geweldig en een goede starter.
Ik beperkte me in mijn overzichtje echter tot de cd's en vergat TRC derhalve te vernoemen. (Shame on me...)
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

Gebruikersavatar
Splijtzwam
Berichten: 300
Lid geworden op: di mei 28, 2013 8:53 pm
Locatie: Druten

Re: Devin Townsend

Bericht door Splijtzwam » za nov 08, 2014 10:30 pm

Ook namens mij bedankt. Ik ken alleen addicted (geweldig album) en epicloud (vind ik tegenvallen). Maar ga met het bovenstaande mijn voordeel doen.

Gebruikersavatar
yowannuzz
Berichten: 14623
Lid geworden op: di mar 16, 2004 8:20 pm
Locatie: Roermond

Re: Devin Townsend

Bericht door yowannuzz » za nov 08, 2014 10:56 pm

Wat vinden we hier van Z2?!
Ik ben er nog niet helemaal aan uit...

Disc 2 is hilarisch en muzikaal ook sterk, maar weet me nog niet volledig te overtuigen.
Disc 1 heeft zijn draai nog helemaal niet gevonden in mijn hoofd.
Al hoor ik in al mijn objectiviteit dat beide schijven zeker van hoog niveau zijn.
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

Stoeptegel
Berichten: 529
Lid geworden op: do jun 16, 2005 4:50 pm

Re: Devin Townsend

Bericht door Stoeptegel » zo nov 09, 2014 2:09 pm

Ik vind Z2 over de gehele linie niet heel pakkend. Er staan op sky blue en met name dark matters wel een paar sterke nummers. En ik heb me tijdens War princess helemaal slap gelachen om haar gesprek met 1 van haar Poozers.
Ik moet het absoluut nog een paar maal goed beluisteren om het op waarde te kunnen schatten.

En volgend jaar in Londen gaat sowieso top worden. Nu al zin in!
Geen.

Plaats reactie