Hades (US)
- Jeroen
- That bastard from Metalfan.nl
- Contacteer:
Hades (US)
Hades, daar kennen we er meer van. Klopt, maar er is maar eentje die er met kop en schouders bovenuit steekt (hoewel de Noorse band op zich ook niet verkeerd klinkt, maar dat terzijde) en dat is toch de Amerikaanse Hades met superzanger Alan Tecchio achter het gilstokje. Ik krijg altijd een beetje het idee dat Hades een ietwat vergeten metalband is. Goed, Tecchio zong ook de top tech-metalplaat Control And Resistance van Watchtower in, maar Hades doet daar niet zoveel voor onder.
Hades begon zelfs al aan het einde van de jaren '70 en bracht vanaf die tijd een aantal demo's en twee vrij lastig te verteren power/speed metalalbums uit onder de namen Resisting Success en If At First You Don't Succeed.. Deze albums doen behoorlijk denken aan technische speedbands als Toxik en Realm, mede vanwege de hoge zang van Tecchio, technisch gefreak en complexe songstructuren. Op de melodieuze momenten doen ze ook wel eens denken aan het vroege Fates Warning werk, hoewel Hades toch wat speediër is. Sterke platen die overigens o.a. door Mausoleum een jaar of wat terug keurig als dubbelcd zijn uitgebracht.
Uiteindelijk viel de band uit elkaar en werd er door een paar bandleden een doorstart gemaakt met Non-Fiction. Deze band doet in niets denken aan Hades, afgezien van het markante stemgeluid van Tecchio. Non-Fiction bracht echter stroperige rock met een metalen randje die vooral aan Black Sabbath en zelfs grunge doet denken. Leuke songs, maar niet zo houdbaar als Hades of Watchtower. De band behaalde wel wat bescheiden succesjes, maar stierf uiteindelijk na drie cd's een stille dood. Daarna kwam voor Tecchio het grote bandhoppen, terwijl Hades in 1995 een reünie kende. De band bracht het erg ontoegankelijke Exist To Resist uit, een vrij groovy en moeilijk geconstrueerde mengelmoes van het oude geluid en moderne klanken die op dat moment furore maakten. Hoewel het de sfeer van de eerste twee albums mist, is het absoluut geen slechte plaat. Je moet er alleen zogezegd voor in de stemming zijn.
Tecchio zong ondertussen ook in de band Power, waarmee hij de plaat Justice Of Fire maakte, stiekem de plaat die Hades had moeten maken. Deze geweldige US power metalplaat is wat mij betreft een ondergewaardeerde kraker waarop snelle metal, neoklassieke solo's en pakkende (zang)melodieën een gave indruk achterlaten. Meer dan die schijf in 1996 kwam er echter niet van helaas.
Wel volgde een nieuwe Hadesplaat in de vorm van $avior$elf. Geen slechte plaat, maar stilistisch gezien ver verwijderd van het sterke en intelligente oude werk. Hoewel ook hier een aantal sterke technische metaltracks opstaan, is het geheel aan de inconsistente kant. In dat opzicht is The Downside uit 2000 een stuk beter en vooral thrashiër. Consistenter ook met een aantal erg goede moderne songs die weer wat eigenschappen vertonen van het kunstige componeerwerk waarmee de band in de jaren '80 overtuigde. Een jaar later verscheen DamNation en dat is wat mij betreft de beste schijf van de latere Hades. Geen moeilijkdoenerij meer, maar gewoon 12 compacte songs vol flitsend gitaarwerk, vette thrashriffs, topzang en pure heavy metalpassages. Ondanks de goede songs en sterke productie heeft dit album volgens mij nooit veel succes behaald, maar mocht je dit album eens tegenkomen, dan is het een ontzettend dikke aanrader waar de vonken vanaf vliegen.
Wat vinden jullie hier van deze ondergewaardeerde metalband uit de States? Niet altijd even consistent, maar wel altijd vol vernieuwingsdrang en toch van origine de hoofdband van Alan Tecchio, die zijn stem eveneens leende aan bands als Seven Witches en Autumn Hour. Hades bestaat overigens weer sinds 2010, mét Tecchio achter de microfoon.
Gelijk maar een polltje erbij.
Discografie (met dank aan M.A.):
Deliver Us From Evil SINGLE 1982
Demo I DEMO 1983
Demo II DEMO 1984
Born To Metalize SPLIT 1984
Demo At Fox Studios DEMO 1985
The Cross / Widow's Mike SINGLE 1985
Resisting Success FULL LENGTH 1987
If At First You Don't Succeed FULL LENGTH 1988
Live On Location LIVE ALBUM 1991
Exist To Resist FULL LENGTH 1995
The Lost Fox Studio Sessions COMPILATION 1998
$avior$elf FULL LENGTH 1999
Nothing Succeeds Like Success COMPILATION 2000 (eerste twee albums op dubbelcd)
The Downside FULL LENGTH 2000
DamNation FULL LENGTH 2001
1981-1982 COMPILATION 2002
Bootlegged In Boston 1988 DVD 2009
Hades begon zelfs al aan het einde van de jaren '70 en bracht vanaf die tijd een aantal demo's en twee vrij lastig te verteren power/speed metalalbums uit onder de namen Resisting Success en If At First You Don't Succeed.. Deze albums doen behoorlijk denken aan technische speedbands als Toxik en Realm, mede vanwege de hoge zang van Tecchio, technisch gefreak en complexe songstructuren. Op de melodieuze momenten doen ze ook wel eens denken aan het vroege Fates Warning werk, hoewel Hades toch wat speediër is. Sterke platen die overigens o.a. door Mausoleum een jaar of wat terug keurig als dubbelcd zijn uitgebracht.
Uiteindelijk viel de band uit elkaar en werd er door een paar bandleden een doorstart gemaakt met Non-Fiction. Deze band doet in niets denken aan Hades, afgezien van het markante stemgeluid van Tecchio. Non-Fiction bracht echter stroperige rock met een metalen randje die vooral aan Black Sabbath en zelfs grunge doet denken. Leuke songs, maar niet zo houdbaar als Hades of Watchtower. De band behaalde wel wat bescheiden succesjes, maar stierf uiteindelijk na drie cd's een stille dood. Daarna kwam voor Tecchio het grote bandhoppen, terwijl Hades in 1995 een reünie kende. De band bracht het erg ontoegankelijke Exist To Resist uit, een vrij groovy en moeilijk geconstrueerde mengelmoes van het oude geluid en moderne klanken die op dat moment furore maakten. Hoewel het de sfeer van de eerste twee albums mist, is het absoluut geen slechte plaat. Je moet er alleen zogezegd voor in de stemming zijn.
Tecchio zong ondertussen ook in de band Power, waarmee hij de plaat Justice Of Fire maakte, stiekem de plaat die Hades had moeten maken. Deze geweldige US power metalplaat is wat mij betreft een ondergewaardeerde kraker waarop snelle metal, neoklassieke solo's en pakkende (zang)melodieën een gave indruk achterlaten. Meer dan die schijf in 1996 kwam er echter niet van helaas.
Wel volgde een nieuwe Hadesplaat in de vorm van $avior$elf. Geen slechte plaat, maar stilistisch gezien ver verwijderd van het sterke en intelligente oude werk. Hoewel ook hier een aantal sterke technische metaltracks opstaan, is het geheel aan de inconsistente kant. In dat opzicht is The Downside uit 2000 een stuk beter en vooral thrashiër. Consistenter ook met een aantal erg goede moderne songs die weer wat eigenschappen vertonen van het kunstige componeerwerk waarmee de band in de jaren '80 overtuigde. Een jaar later verscheen DamNation en dat is wat mij betreft de beste schijf van de latere Hades. Geen moeilijkdoenerij meer, maar gewoon 12 compacte songs vol flitsend gitaarwerk, vette thrashriffs, topzang en pure heavy metalpassages. Ondanks de goede songs en sterke productie heeft dit album volgens mij nooit veel succes behaald, maar mocht je dit album eens tegenkomen, dan is het een ontzettend dikke aanrader waar de vonken vanaf vliegen.
Wat vinden jullie hier van deze ondergewaardeerde metalband uit de States? Niet altijd even consistent, maar wel altijd vol vernieuwingsdrang en toch van origine de hoofdband van Alan Tecchio, die zijn stem eveneens leende aan bands als Seven Witches en Autumn Hour. Hades bestaat overigens weer sinds 2010, mét Tecchio achter de microfoon.
Gelijk maar een polltje erbij.
Discografie (met dank aan M.A.):
Deliver Us From Evil SINGLE 1982
Demo I DEMO 1983
Demo II DEMO 1984
Born To Metalize SPLIT 1984
Demo At Fox Studios DEMO 1985
The Cross / Widow's Mike SINGLE 1985
Resisting Success FULL LENGTH 1987
If At First You Don't Succeed FULL LENGTH 1988
Live On Location LIVE ALBUM 1991
Exist To Resist FULL LENGTH 1995
The Lost Fox Studio Sessions COMPILATION 1998
$avior$elf FULL LENGTH 1999
Nothing Succeeds Like Success COMPILATION 2000 (eerste twee albums op dubbelcd)
The Downside FULL LENGTH 2000
DamNation FULL LENGTH 2001
1981-1982 COMPILATION 2002
Bootlegged In Boston 1988 DVD 2009
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"
Tegen overmatig gebruik van breakdowns!
Re: Hades (US)
Ze komen in State Off Art metalstore. Onder voorbehoud trouwens.
F*CK!
Was al helemaal enthousiast, Hades (US) in Nederland! Blijkt het om die takkeherrie uit Noorwegen te gaan...
vanaf de site: "Meet n Greet & Concert van Hades uit Noorwegen, in de State Off Art Metalstore.
Onder voorbehoud, datum en tijden worden nog bekend gemaakt."
Was al helemaal enthousiast, Hades (US) in Nederland! Blijkt het om die takkeherrie uit Noorwegen te gaan...

vanaf de site: "Meet n Greet & Concert van Hades uit Noorwegen, in de State Off Art Metalstore.
Onder voorbehoud, datum en tijden worden nog bekend gemaakt."
I drink therefore I am
- Jeroen
- Contacteer:
@Gijscoman, hm, lezen dude.
- innuendo
- Lult over cdtjes
Lol, ik was al in mijn agenda aan het kijken of de datum uitkwam 

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.
Sorry voor mijn fout.
- Jeroen
- Contacteer:
Je bent vergeven, knul.
Overigens lijkt me die fout een goede reden om eens kennis te maken met deze grillige metal.
Overigens lijkt me die fout een goede reden om eens kennis te maken met deze grillige metal.
Ik ken deze band niet! Ik ga denk ik dadelijk(illegaal) een cdtje pakken. Dan denk ik dat de gene die je als beste van de nieuwe omschreef het beste album is om mee te beginnen? Als ik daarna nog een album van ze tegen kom koop ik em zeker. Ik las trouwens dat er paar weken terug 2 platen zijn uitgekomen van hun of zijn dat maar re-releases?
- Jeroen
- Contacteer:
Naar mijn weten is dat niet de Amerikaanse Hades. En ja, dubbele bandnamen zijn lastig, maar de Noorse heet voluit Hades Almighty, dus laten we dat verschil even onthouden.
Begin maar met Damnation, die is het meest toegankelijk. De eerste twee zijn vrij lastige tech-power/thrashplaten.
Begin maar met Damnation, die is het meest toegankelijk. De eerste twee zijn vrij lastige tech-power/thrashplaten.
De Noorse Hades ben ik bekend mee maar dit was nieuw voor me. Dan ga ik zometeen Damnation aan zetten
Nu aan het luisteren naar Alan Tecchio's andere band van begin jarig 90: Non-Fiction, het album In the Know. Klinkt zeker niet onaardig, heavy metal met flinke grunge sound erbij.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle
- Jeroen
- Contacteer:
Klopt, als je overigens The Downside nog wilt hebben, die ligt nog wel bij Johan. In een van de dozen om het hoekje links van de counter. 

In het nisje? Links naast de gaskachel? Damn dat wordt zoekwerk dan! Maar bedankt ik ga wel even kijken
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle
- Jeroen
- Contacteer:
Jup daar, naar mijn weten in zo'n smalle doos.