Bericht
door nuberus » zo nov 06, 2011 11:34 am
In willekeurige volgorde:
Dissection - Storm of the Lights Bane, eind 1995, het sneeuwde buiten, baande me een weg door de sneeuw naar 't Oor in H'sum. Met het kleinood naar huis, het werd al donker buiten, klein lichtje aan, Westmalle ingeschonken, cd in de speler, het was stil in huize Nuub, ondanks de koude, snijdende en melodieuze tonen van Dissection. Godver, kippenvel toen, kippenvel nu. Een ijkpunt. Wat mij betreft eenzaam in zijn klasse. 14 april 1996, Dissection live in de Tagrijn, voorprogramma Gorgoroth en Satyricon. Eerste en de beste black metal concert ooit.
Satyricon - Nemesis Divina, tijdens voorprogramma Dissection dit album bijna integraal gehoord. Live perfectie, rennen naar de bakken voor de cd. Dit is samen met bovenstaand album zo'n muzikaal moment die je versteend doet raken van de rauwe, perfecte, koude schoonheid van "kwaad" in volle glorie. Overigens niet meer goedgekomen met Satyricon na dit absolute meesterwerk, of kun je die halfbakken klanken van erna werkelijk vergelijken met dit prachtig gecomponeerde stuk klassiek black metal? Nee he.
Darkthrone - Total Death, Misantropisch, leeg, dood. Voor mij Darkthrone's beste werk, vanwege het benadrukken van het volstrekt tegenovergestelde van het leven na de dood concept in religieuze kringen.
Abigor - Opus IV, bevreemdend, een bizarre trip langs sterren en zwarte gaten en al wat zich daarachter kwaadaardig ophoudt. Ingenieuze muzikale kunst.
Lunar Aurora - A Haudiga Fluag, Duits, mooi, mooi, mooi, LA op de depressieve tour, ik verdwaal in deze muziek. De trage dramatische tonen op een achtergrond van razernij, och och, een parel.
Secrets of the Moon- The Ambience of a Dead Star, hoe black metal majesteus mooi kan zijn, hoe black metal je hart kan raken, paradoxaal diamantje.
Down - Nola, het viel me onlangs weer op hoe dit meesterwerkje een inspiratie moet zijn geweest voor bands als Baroness en Mastodon. Een song als Bury Me in Smoke....met die riff, mooi man!
Pantera - Far Beyond Driven, bakken energie, agressie, bakken dope ook, stronger than all, als een plaat je dat gevoel kan geven, moet ie wel goed zijn.
The Smiths - The Queen is Dead, tsja, jeugdliefde en de hang naar melodramatische muziek die je raakt.
Joy Division - Substance, jeugdliefde en idem als boven. Depressies verwoord in muziek. Mooi.
En de man zal heersen.