KoenM schreef:Wat had je dan gedacht met Slayer, Machine Head en Lamb of God op dezelfde affiche?
Voor mijn gevoel wordt Anthrax sinds alle bezettingswisselingen na het tweede vertrek van Belladonna lager ingeschaald op festivalaffiches dan tijdens de (eerste) reünietour met Belladonna in 2005. Volgens mij hebben de recente strubbelingen in de band de 'marktwaarde' van Anthrax verslechterd. Daar zien we nu het bewijs van.
In 2005 headlinde Anthrax Dynamo Open Air in Hellendoorn. In 2008 speelde Lamb Of God in De Lantaarn in Hellendoorn (herbergt maximaal 550 personen); een evident verschil. Gezien voor mijn gevoel sinds een paar jaar de zogenaamde 'New Wave of American Metal (Core) aan populariteit heeft ingeboet (ook zichtbaar in de nieuwe focus van labels als Metal Blade, Relapse en NuclearBlast op traditionele heavy metal, sludge/stoner en retro-hardrock) en daaruit afleidende Lamb Of God niet veel populairder zal zijn geworden, heeft Anthrax het waarschijnlijk aan zichzelf te danken dat ze lager op 'de bill' eindigen en minder speeltijd krijgen.
Een soortgelijke ontwikkeling zie je nu met Accept: die hebben nu ook een tweede reünie zonder originele zanger Udo Dirkschneider en wat zie je: zonder de naam van Dirkschneider eindigen ze ook lager op de affiches. Dat gold meer dan tien jaar geleden ook voor Priest zonder Halford en Maiden zonder Dickinson. De recente snelle zangerwisselingen hebben mogelijkerwijs voor Anthrax voor hetzelfde effect gezorgd.
Machine Head is altijd een blinde vlek voor mij geweest. Waar moet ik ze plaatsen binnen de metalhistoriografie? Bij de opkomst van groovemetal in het straatje van Pantera gedurende de jaren '90?