The Devil's Blood

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Eru Iluvatar

Re: The Devil's Blood

Bericht door Eru Iluvatar » do mei 02, 2013 9:04 am

Zoals ik ook al in het Occult rock-topic melde, is het nieuwe album, Tabula Rasa, uitgelekt. Als je goed zoekt dus te beluisteren.

De productie is niet je van het. Vooral de drums zijn problematisch, maar uiteindelijk kun je wel goed een idee krijgen wat de band met dit album wilde doen.
Tabula Rasa bouwt verder op de uitgesponnen stijl van recente lange nummers als 'The Madness Of Serpents' en 'Feverdance'. Daar worden nog meer progressieve en psychedelische invloeden aan toegevoegd. Soms wordt het behoorlijk theatraal, zoals Queen en Hammers Of Misfortune. De 22 minuten durende opener 'I Was Promised A Hunt' heeft Queen-achtige openingszang van Farida, maar later zelfs Andrew Lloyd Webber/Time Rice-achtige Jesus Christ Superstar-zang van Selim!

Avontuurlijk album. Artistieker dan voorheen. Jammer dat het nooit fatsoenlijk is afgewerkt, want dit zou anders een zeer ambitieus meesterwerk zijn geworden. Maar goed, misschien kan het nu stralen als een rauwe diamant.

Krimhild
Altijd welkom

Bericht door Krimhild » do mei 02, 2013 9:08 am

Interessant! Laat de zoektocht beginne ^^ Ik heb meteen al het gevoel dat ik op jacht ben :P
Mediteren kun je leren!

Eru Iluvatar

Bericht door Eru Iluvatar » do mei 02, 2013 9:12 am

:) Ook wel een goede manier om de dag mee te beginnen, met zo'n jacht.

Krimhild
Altijd welkom

Bericht door Krimhild » do mei 02, 2013 10:04 am

Nou, die is vroegtijdig gestrand (m'n wederhelft duikelt hem wel ergens op.) Gelukkig had ik als begeleidende muziek ondertussen al wel The Thousandfold Epicentre opgezet. Voor het eerst in tijden dat die plaat weer eens voorbij komt, en wat een intens genot! Geconcentreerde glorieuze epischheid! 8)

Ik realiseer me nu pas dat dit de band is die ik echt gemist heb op Roadburn. Het was leuk, maar onvolledig. Na afloop bleef ik zitten met het gevoel 'hier had ik meer van verwacht'. Nu pas besef ik me dat ik natuurlijk The Devil's Blood had verwacht! Die hadden het hele festival voor mij in één klap een gouden rand gegeven.
Het zij zo.

Verder zat ik me net te bedenken dat zo'n forum best leuk is, een samenkomen van mensen met dezelfde interesse, maar datgene wat muziek teweeg brengt blijft onmogelijk te beschrijven. Niet te delen. Misschien is het de kennis van dat gegeven wat ons verbindt ^^
Mediteren kun je leren!

Eru Iluvatar

Bericht door Eru Iluvatar » do mei 02, 2013 10:20 am

Hij is nog steeds te vinden hoor!

Ik miste The Devil's Blood ook op Roadburn. Als headliner vond ik Electric Wizard toch te weinig sjeu hebben. Zo'n akoestische TDB show, met een reguliere set op de Afterburner, dat had het festival inderdaad helemaal afgemaakt!

Nu ik Tabula Rasa luister, realiseer ik me weer eens dat TDB echt oprecht, met een serieuze instelling, deze muziek maakt. En niet op zo'n knipoogwijze als Ghost bijvoorbeeld. Het leuke aan dit nieuwe album is dat het geen concrete muziek is, maar meer organisch gevormd. Misschien vind ik juist wel de compleet instrumentale nummers, 'Dance of the Elements' en 'Tabula Rasa' het beste, waarin de gitaarweverij lekker op gang komt!

Ja, muziek lastig te beschrijven. Het blijft gewoonweg subjectief, net als alle kunstkritiek. Ik heb vrienden die geloven dat je bij het beoordelen van film en muziek objectieve
randcriteria kunt hanteren, maar dat is een illusie. En gelukkig maar.

Sorcha
Lult over cdtjes

Bericht door Sorcha » do mei 02, 2013 11:04 am

Krimhild schreef:
Ik realiseer me nu pas dat dit de band is die ik echt gemist heb op Roadburn. Het was leuk, maar onvolledig. Na afloop bleef ik zitten met het gevoel 'hier had ik meer van verwacht'. Nu pas besef ik me dat ik natuurlijk The Devil's Blood had verwacht! Die hadden het hele festival voor mij in één klap een gouden rand gegeven.
Het zij zo.
Herkenbaar, +1 hier!

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » do mei 02, 2013 11:20 am

Niet dat ik perse The Devils Blood gemist heb, maar wel een paar grote namen. TDB op Roadburn was natuurlijk briljant geweest. Ik vind alleen headliners als Primordial en Godflesh een zwaktebod.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Krimhild
Altijd welkom

Bericht door Krimhild » do mei 02, 2013 12:16 pm

Was het je eerste Roadburn Sorcha?
Eru Iluvatar schreef:Hij is nog steeds te vinden hoor!

Ik miste The Devil's Blood ook op Roadburn. Als headliner vond ik Electric Wizard toch te weinig sjeu hebben. Zo'n akoestische TDB show, met een reguliere set op de Afterburner, dat had het festival inderdaad helemaal afgemaakt!

Nu ik Tabula Rasa luister, realiseer ik me weer eens dat TDB echt oprecht, met een serieuze instelling, deze muziek maakt. En niet op zo'n knipoogwijze als Ghost bijvoorbeeld. Het leuke aan dit nieuwe album is dat het geen concrete muziek is, maar meer organisch gevormd. Misschien vind ik juist wel de compleet instrumentale nummers, 'Dance of the Elements' en 'Tabula Rasa' het beste, waarin de gitaarweverij lekker op gang komt!

Ja, muziek lastig te beschrijven. Het blijft gewoonweg subjectief, net als alle kunstkritiek. Ik heb vrienden die geloven dat je bij het beoordelen van film en muziek objectieve randcriteria kunt hanteren, maar dat is een illusie. En gelukkig maar.
Sjeu :) Jij hebt altijd van die woorden, mooi is dat.

Schopenhauer is het met je eens:
"The inexpressible depth of music, so easy to understand and yet so inexplicable, is due to the fact that it reproduces all the emotions of our innermost being…"
innuendo schreef:Niet dat ik perse The Devils Blood gemist heb, maar wel een paar grote namen. TDB op Roadburn was natuurlijk briljant geweest. Ik vind alleen headliners als Primordial en Godflesh een zwaktebod.
+8 (ook vanwege het woord 'zwaktebod')
Mediteren kun je leren!

Eru Iluvatar

Bericht door Eru Iluvatar » do mei 02, 2013 12:53 pm

Primordial was nog wel redelijk gewaagd. Godflesh echter niet, ondanks hun niet-stoner/doom karakter. Ze stonden al eens eerder met albumshow op Roadburn. Electric Wizard's Jus Osborn was één van de mensen die Walter en de zijnen aanzette tot het organiseren van Roadburn. Het feit dat hij curator van de afgelopen editie is geworden, ruikt een beetje naar een vriendendienst en een veilige zet, gezien de populariteit van Electric Wizard in het stonercircuit.

Maar Roadburn is niet een soort van 'Keep It True' voor stoner/doombands. Het is ook een pioniersfestival, maar zeer grensverleggende en wat ongemakkelijke artiesten als Voivod, Neurosis en Tom G. Fisher als curators. Ik hoop daarom volgend jaar op een meer gewaagde keuze als curator. Fenriz, Phil Anselmo of voor mijn part Selim Lemouchi: vooral die laatste zal een leuke, originele en gevarieerde line-up kunnen samenstellen.

Oeps, sorry: eigenlijk moet dit in het Roadburn-topic staan...

Eru Iluvatar

Bericht door Eru Iluvatar » do mei 02, 2013 1:02 pm

Weet iemand trouwens of het klopt dat The Devil's Blood's eerste optreden op Roadburn 2008 was?

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » do mei 02, 2013 1:05 pm

stimmt

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » do mei 02, 2013 1:45 pm

Eru Iluvatar schreef:Ja, muziek lastig te beschrijven. Het blijft gewoonweg subjectief, net als alle kunstkritiek. Ik heb vrienden die geloven dat je bij het beoordelen van film en muziek objectieve randcriteria kunt hanteren, maar dat is een illusie. En gelukkig maar.
Ah ja, die ken ik, goeie argumenten kwamen er in ieder geval niet uit :mrgreen:
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Dufniall
Contacteer:

Bericht door Dufniall » do mei 02, 2013 4:42 pm

Eru Iluvatar schreef:Maar Roadburn is niet een soort van 'Keep It True' voor stoner/doombands. Het is ook een pioniersfestival, maar zeer grensverleggende en wat ongemakkelijke artiesten als Voivod, Neurosis en Tom G. Fisher als curators. Ik hoop daarom volgend jaar op een meer gewaagde keuze als curator. Fenriz, Phil Anselmo of voor mijn part Selim Lemouchi: vooral die laatste zal een leuke, originele en gevarieerde line-up kunnen samenstellen.
Danko Jones heeft al eens aangegeven te willen cureren, dat zou pas een gewaagde keuze zijn. Alhoewel hij wel een erg interessante voorbeeld line-up gaf (http://www.huffingtonpost.ca/danko-jone ... 37932.html).

Terug naar The Devil's Blood, ik ben toch wel erg benieuwd naar Tabula Rasa, zeker aangezien The Time Of No Time Evermore en The Thousandfold Epicentre geniale platen waren (Graveyard Shuffle en Come Reap ook overigens, maar anders dan de full lengths). Maar toch blijft het een zuur idee dat je weet dat het meer en beter had kunnen zijn. Ook interessant om te zien hoeveel aandacht Ván Records besteedt aan die release, en ik zag de dubbel-LP al voor 50 euro in de shop staan, aardig aan de prijs voor een eigenlijk incompleet album...

Sorcha
Lult over cdtjes

Bericht door Sorcha » vr mei 03, 2013 12:24 pm

Krimhild schreef:Was het je eerste Roadburn Sorcha?
Jep, en hopelijk niet de laatste :-)

Ik was overigens wel erg blij met Primordial als headliner en ook met Electric Wizard, al viel laatstgenoemde toch behoorlijk hard tegen.

Tabula Rasa staat nu op trouwens en het artwork ziet er ook al veelbelovend uit. Wel een cd die in huis gehaald gaat worden!

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » vr mei 03, 2013 12:37 pm

Dufniall schreef:
Eru Iluvatar schreef:Maar Roadburn is niet een soort van 'Keep It True' voor stoner/doombands. Het is ook een pioniersfestival, maar zeer grensverleggende en wat ongemakkelijke artiesten als Voivod, Neurosis en Tom G. Fisher als curators. Ik hoop daarom volgend jaar op een meer gewaagde keuze als curator. Fenriz, Phil Anselmo of voor mijn part Selim Lemouchi: vooral die laatste zal een leuke, originele en gevarieerde line-up kunnen samenstellen.
Danko Jones heeft al eens aangegeven te willen cureren, dat zou pas een gewaagde keuze zijn. Alhoewel hij wel een erg interessante voorbeeld line-up gaf (http://www.huffingtonpost.ca/danko-jone ... 37932.html).

Best geinig lijstje inderdaad. De meeste namen ken ik niet en ik betwijfel of bands als Hirax passen én haalbaar zijn. Als bijvoorbeeld Hirax ertussen zou staan, zou ik wel ongelooflijk uit mijn plaat gaan. Ook wel een mooie afwisseling tussen al het trage, ingetogen spul. :)

Took
Contacteer:

Bericht door Took » vr mei 03, 2013 12:57 pm

zeg, dit is niet het Roadburn topic :P
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Krimhild
Altijd welkom

Bericht door Krimhild » vr mei 03, 2013 11:57 pm

Net als genres zijn verschillende topics volledig overbodig: alles loopt toch wel door elkaar. Daarom stel ik: Schaf alle topics af, behalve 1! Één voor allen, alleen voor één!

Het enige nadeel is dat je dan de poll telkens moet aanpassen. Maar ik heb al een oplossing bedacht: zorg dat er pér bericht een poll kan worden ingesteld ^^

Meteen een mooie leus voor op de flyers!
Metalfan.nl/forum: één gróte thread, one big threat
of
Metalfan.nl/forum: één gróte thread, géén rode draad
Mediteren kun je leren!

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » di mei 21, 2013 11:07 am

Hoeveel mensen hebben hier de nieuwe TDB al gehoord? Ik heb inmiddels de LP binnen (met een magistraal mooi artwork. Foto volgt snel) en heb al van wat MP3'tjes kunnen genieten. Nog niet alles kan me pakken, maar er staan toch wel wat psychedelische pareltjes op. Daarnaast is het eigenlijk ook een heel interessante plaat, juist omdat deze simpelweg niet af is. Ik betrap mezelf er op dat ik erg aan het fantaseren ben hoe de plaat zou moeten zijn en zo heb ik zelden tot nooit naar een album geluisterd.

Krimhild
Altijd welkom

Bericht door Krimhild » wo mei 22, 2013 9:35 am

Het is een soort van overgangsplaat naar die nieuwe meuk toe. Het klinkt een beetje 'tussenin', zo op het eerste gehoor.
Mediteren kun je leren!

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » wo mei 22, 2013 9:39 am

Ik moet de nieuwe EP van Selim Lemouchi nog luisteren, maar die indruk heb ik ook. Selim zei er niet veel over toen ik er naar vroeg, vlak voor Roadburn. Zijn er mensen hier die de hele EP al gehoord hebben?

ketter

Bericht door ketter » wo mei 22, 2013 9:51 am

Laatst gewijzigd door ketter op di mar 04, 2014 1:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » wo mei 22, 2013 10:07 am

Hehe, terwijl die EP wel gewoon uitgebracht is. Er zal wel niet veel vraag naar zijn en/of de distributie is (nog) niet op gang gekomen.

Eru Iluvatar

Bericht door Eru Iluvatar » do mei 23, 2013 9:54 pm

In de nieuwe Aardschok staat trouwens een interview met Selim. Iemand toevallig al gelezen? Het gaat voor een deel over het opheffen van TDB. Wat nou echt de reden was werd mij in één oogopslag niet duidelijk. Heeft iemand het gelezen?

Bastiaan
Contacteer:

Bericht door Bastiaan » vr mei 24, 2013 8:01 am

Een impulsieve beslissing na irritatie tussen broer en zus tijdens de opnamen van de nog niet verschenen akoestische EP. 'Alles was op. Het was afgerond.' Lees het maar eens, het is de moeite waard.
'Mijn leven is net een sprookje. Altijd als ik thuis kom zit die heks op de bank.'

Eru Iluvatar

Bericht door Eru Iluvatar » vr mei 24, 2013 11:03 am

Zal ik eens doen. Jullie hebben de recensie van de nieuwe TDB-plaat nog niet in het blad staan, of wel?

Bastiaan
Contacteer:

Bericht door Bastiaan » vr mei 24, 2013 7:49 pm

Staat ook in de nieuwe. Ik heb er een beetje van gehoord. Het klonk precies zoals het is: als iets dat nog niet af is. Of het goed is kan ik niet zeggen, daar heb ik er te weinig van gehoord.
'Mijn leven is net een sprookje. Altijd als ik thuis kom zit die heks op de bank.'

Krimhild
Altijd welkom

Bericht door Krimhild » vr jun 14, 2013 11:51 am

Ik zit even stevig te balen dat ze niet meer gaan optreden. Echt héél stevig. Godverdomme.
Mediteren kun je leren!

Cranial

Bericht door Cranial » za jun 15, 2013 1:29 am

Krimhild schreef:Ik zit even stevig te balen dat ze niet meer gaan optreden. Echt héél stevig. Godverdomme.
wat ben ik blij dat ik ze toch nog 4 keer heb mogen zien :lol:
duurde ff ,maar dat kwartje was wel op tijd gevallen hahaha
Tullepetoanum Metallius

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » za jun 15, 2013 11:54 am

En voorlopig zal het blijkbaar wel gewoon The Devil's Blood zijn dat optreedt, alleen zonder Farida en geen TDB-nummers.

Took
Contacteer:

Bericht door Took » za jun 15, 2013 12:00 pm

ik zag Farida nog wel lopen dinsdag. die kwam natuurlijk wel even kijken hoe haar broer het nu deed.
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Krimhild
Altijd welkom

Bericht door Krimhild » zo jun 16, 2013 9:04 am

Cranial schreef:
Krimhild schreef:Ik zit even stevig te balen dat ze niet meer gaan optreden. Echt héél stevig. Godverdomme.
wat ben ik blij dat ik ze toch nog 4 keer heb mogen zien :lol:
duurde ff ,maar dat kwartje was wel op tijd gevallen hahaha
Ik heb ze ook 3x gezien, maar de eerste keer kende ik ze nog maar amper en op een festival als de zwarte cross gaat alle sfeer verloren. Alleen in Goes was het Goud. Wat zeg ik, onbeschrijfelijk: dat optreden staat in mijn top 3 beste optreden ooit.

Na het zien van de filmpjes van Selim en z'n vijanden in Utrecht moet ik zeggen dat ik die vernieuwing nog niet echt als een verbetering kan beschouwen. De nummers voelen aan als één lange zweverige solo. Dat is gaaf als zo'n solo wordt omlijst, wordt geaard door bazige rifjes - zoals TDB dat deed - maar alléén maar dat gezweef.. nee, dat is geloof ik niet aan mij besteed.
Mediteren kun je leren!

Cranial

Bericht door Cranial » zo jun 16, 2013 5:48 pm

ik heb ze de eerste keer gezien met watain en de laatste NL gig van Celtic frost :P

ben er nog niet uit wat ik van selim's nieuwe werk moet vinden, maar tijd zal het leren.. daar heb ik em nog niet lang genoeg voor gedraaid
Tullepetoanum Metallius

Eru Iluvatar

Bericht door Eru Iluvatar » zo jun 16, 2013 10:48 pm

Voordat ik Selim Lemouchi & His Enemies live zag, had ik alleen de single 'Thistle' gehoord. Het optreden vond ik erg meeslepend. Muziek die live veel beter tot zijn recht komt - vanwege het jam-achtige, maar ook hypnotiserende effect - dan op album (ik heb de EP vlak voor het optreden aangeschaft). Op plaat blijft dat psychedelische effect nogal achterwege en heeft niet zo veel pakkend en verslavende elementen.

Die ontwikkeling zag je bij The Devil's Blood ook wel een beetje. De eerste EP en album zijn gevuld met pakkende riffs en herkenbare melodieën (Heavens Cry Out For Devil's Blood, White Faces-cover, Christ Or Cocaine, I'll Be Your Ghost, etc.). Het einde van het tweede album en het laatste album hebben dat al veel minder. De derde plaat is duidelijk de overgang naar het Selim-solowerk. Heel erg in de lijn van late jaren zestig bands uit Californië zoals It's A Beautiful Day en zelfs latere krautrock uit Duitsland, met Hawkwind-achtige spacerock-elementen. Je moet er maar zin in hebben. An sich kan ik altijd wel wat met dit soort geluiden. Ik waardeer het ook erg dat bands hun geluid uitbreiden en durven te veranderen, maar mijn favoriete TDB-plaat blijft waarschijnlijk 'Come, Reap'.

Ik hoop dat Selim tijdens de voorbereidingen van een volledig 'solo'-album wat meer songgeorienteerder (dus meer richten op herkenbaarheid) te werk zal gaan.

Krimhild
Altijd welkom

Bericht door Krimhild » ma jun 17, 2013 8:46 am

Eru Iluvatar schreef:maar mijn favoriete TDB-plaat blijft waarschijnlijk 'Come, Reap'.
+ 923848
Eru Iluvatar schreef:Hawkwind-achtige spacerock-elementen.
=;')
Eru Iluvatar schreef:Ik hoop dat Selim tijdens de voorbereidingen van een volledig 'solo'-album wat meer songgeorienteerder (dus meer richten op herkenbaarheid) te werk zal gaan.
Dat vind ik dan ook weer gay. Je maakt toch gewoon wat je maakt? 'Richten op herkenbaarheid' is voor sell-outs!
Al ben ik het wel met je eens dat iets meer omlijsting beter zou zijn, maarja, dat is ons probleem, niet het zijne.
Mediteren kun je leren!

Eru Iluvatar

Bericht door Eru Iluvatar » ma jun 17, 2013 9:48 am

Met die herkenbaarheid bedoel ik in ieder geval dat de nummers onderling goed van elkaar te onderscheiden moeten zijn. Herkenbaar in de zin van 'Hee, ik hoor dat stukje, dat riffje, dat solootje, dus het is nummer x ... y ... ' En ook memorabel zijn: het ene liedje moet niet inwisselbaar voor het andere zijn. An sich voldoet 'Thistle' ook wel aan die eisen, maar die andere twee nummers van de EP niet zozeer. 'Thistle' is leuk, maar de rest is nog geen 'Graveyard Shuffle' of 'Voodoo Dust' qua kwaliteit. Dat kan in de toekomst nog wel komen: tot nu toe vind ik op het bovenstaande nummer na de 'Mens Animvs Corpvs' EP iets te hap-snap.

Eru Iluvatar

Bericht door Eru Iluvatar » ma jun 17, 2013 9:52 am

Overigens wel erg leuk dat Herr Lemouchi mijn filmpjes op de facebook van zijn nieuwe band heeft geplaatst. Dat mag wel even genoemd worden!

Krimhild
Altijd welkom

Bericht door Krimhild » ma jun 17, 2013 10:03 am

Eru Iluvatar schreef:Met die herkenbaarheid bedoel ik in ieder geval dat de nummers onderling goed van elkaar te onderscheiden moeten zijn. Herkenbaar in de zin van 'Hee, ik hoor dat stukje, dat riffje, dat solootje, dus het is nummer x ... y ... ' En ook memorabel zijn: het ene liedje moet niet inwisselbaar voor het andere zijn. An sich voldoet 'Thistle' ook wel aan die eisen, maar die andere twee nummers van de EP niet zozeer. 'Thistle' is leuk, maar de rest is nog geen 'Graveyard Shuffle' of 'Voodoo Dust' qua kwaliteit. Dat kan in de toekomst nog wel komen: tot nu toe vind ik op het bovenstaande nummer na de 'Mens Animvs Corpvs' EP iets te hap-snap.
Hm, ok. Waarschijnlijk vindt hij het leuk om wazige hap-snap meuk te maken, al denk ik niet dat hij het zelf zo betitelt =;')
Eru Iluvatar schreef:Overigens wel erg leuk dat Herr Lemouchi mijn filmpjes op de facebook van zijn nieuwe band heeft geplaatst. Dat mag wel even genoemd worden!
Straks word je nog heus een roemruchte documentaire-maker! Ik vind je echt iemand om nog een keer op tv te komen met je verhalen.
Mediteren kun je leren!

Dufniall
Contacteer:

Bericht door Dufniall » ma jun 17, 2013 10:11 am

Net in de trein weer eens The Time Of No Time Evermore geluisterd, en eigenlijk ook tot de conclusie gekomen dat ik juist die catchiness het sterke vindt aan The Devil's Blood. Nummers als Christ Or Cocaine, On The Wings Of Gloria, She, River Of Gold enzovoorts zijn gewoon heerlijk in structuur. En hoewel die soundscape in bijvoorbeeld Feverdance best okee is, merk ik toch dat ik op dat moment al de neiging heb om de plaat af te zetten, en Tabula Rasa en dat solowerk vind ik toch een stuk minder sterk. Geef mij maar de hapklare groovy nummers. ;)

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » ma jun 17, 2013 10:20 am

Ik val ook wel makkelijk voor de hapklare nummers en Come, Reap is stiekem ook wel mijn favoriete plaat van The Devil's Blood. Toch vind ik de finale van The Thousandfold Epicentre ronduit briljant. Binnenkort weer eens luisteren trouwens. De cd had ik al (kleine editie), maar op vinyl voelt het veel beter aan.

Eru Iluvatar

Bericht door Eru Iluvatar » ma jun 17, 2013 12:15 pm

Krimhild schreef: Straks word je nog heus een roemruchte documentaire-maker! Ik vind je echt iemand om nog een keer op tv te komen met je verhalen.
Haha, dat vind ik wel mooi om te lezen! Volgens Teun moet ik ook nog eens een soort van 'Kees Geschiedenis TV' gaan maken, alleen ben ik bang dat dat eerder hilarisch dan educatief zal zijn (dat hoeft natuurlijk niet perse een probleem te zijn :)

Op de twee onderstaande posts: ik ben niet zo'n grote fan van 'Feverdance'. Zo'n bombastisch nummer als 'The Madness Of Serpents' vind ik dan leuker. Dat 'Feverdance' lijkt overigens wel de blueprint te zijn geweest voor dat derde en laatste album. Van die plaat vind ik vooral de Iron Maiden - Phantom Of The Opera-achtige instrumentale nummers het beste. Lekker, al die in elkaar gesponnen gitarenlijnen. De andere nummers zijn juist meer uitgesponnen en psychedelische. Artistieker, maar niet meteen beter voor op de nuchtere maag.

Nee, mijn favoriete nummers zijn dan toch 'Graveyard Shuffle', 'Christ Or Cocaine', 'Heavens Cry Out', 'Come, Reap', 'Evermore', 'Fire Burning', 'Thousandfold Epicentre', etc. Een soort van tijdloze mix van Shocking Blue/Earth & Fire, Coven, Blue Oyster Cult, Priest, Maiden en Scorpions.

Heidewolf

Bericht door Heidewolf » ma jun 17, 2013 12:33 pm

Er zou eigenlijk een campagne moeten komen om Blue Oyster Cult na al die jaren nog eens goed te bedanken voor al hun invloed op Heavy Metal.
Heerlijk Helder Taalloeder

Eru Iluvatar

Bericht door Eru Iluvatar » ma jun 17, 2013 12:35 pm

Ja inderdaad. Het is toch wat het ondergesneeuwde Amerikaanse broertje van Purple en Zeppelin.

Heidewolf

Bericht door Heidewolf » ma jun 17, 2013 12:41 pm

Ach, stiekem is het maar goed dat ze niet zo extreem bekend zijn. Het is uiteindelijk de quirky-ness van de liedjes die de band zo bijzonder en tegelijkertijd ongeschikt maakt voor grote populariteit. Robert Fripp zei in een interview dat hij het fijn vind dat Crimson qua band-groote in het midden segment zit. Dan heeft hij enige comfort om zich te richten op muziek en er gewoon van kunnen leven. Zulke bands zijn niet zo groot dat commercie hun muziek of ego kan aantasten of zo klein dat zo moeite hebben om uberhaupt rond te komen en met enige regelmaat muziek uit te brengen. BYO zit ook in dat segment denk ik.

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » ma jun 17, 2013 1:33 pm

Heidewolf schreef:Er zou eigenlijk een campagne moeten komen om Blue Oyster Cult na al die jaren nog eens goed te bedanken voor al hun invloed op Heavy Metal.
Blue Oyster Cult en Uriah Heep samen wat mij betreft.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » ma jun 17, 2013 1:39 pm

Inderdaad! Dat Uriah Heep is me toch een partij magistraal zeg!

Zit overigens al de hele dag Easy Livin' te neuriën. Je kan slechtere liedjes in je hoofd hebben zitten.

Heidewolf

Bericht door Heidewolf » ma jun 17, 2013 1:43 pm

Wel verdorie, hoe kon ik Uriah Heep nou vergeten. The Wizzard is in principe de halve blauwdruk voor Power Metal. Wellicht is dat wel wat overdreven, maar het is toch wel een nummer om naar te verwijzen bij de totstandkoming van Power Metal.

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » ma jun 17, 2013 1:56 pm

BLue Oyster Cult, Uriah Heep, Rainbow, UFO, Budgie... Allemaal bands die net onder de radar opereren, wanneer het aankomt op het beïnvloeden van heavy metal. Zo zijn er veel meer uiteraard. Het zijn allemaal bands die overigens wel erg goede platen uitgebracht hebben.

Heidewolf

Bericht door Heidewolf » ma jun 17, 2013 1:57 pm

Micheal Schenker heeft menig heavy metal-gitarist leren soleren.

Edit: Het begint toch wel redelijk offtopic te raken.

Krimhild
Altijd welkom

Bericht door Krimhild » ma jun 17, 2013 2:43 pm

Eru Iluvatar schreef:Haha, dat vind ik wel mooi om te lezen! Volgens Teun moet ik ook nog eens een soort van 'Kees Geschiedenis TV' gaan maken, alleen ben ik bang dat dat eerder hilarisch dan educatief zal zijn (dat hoeft natuurlijk niet perse een probleem te zijn :)
Er bestaat zo'n show op youtube waarin ze de gehele geschiedenis er in een rottempo doorheen jagen, heel grappig gedaan. Ik kan het zo gauw niet vinden, maar ik zal het vanavond nog wel even opzoeken. Je moet het echt zien.
Eru Iluvatar schreef:Artistieker, maar niet meteen beter voor op de nuchtere maag.
:lol: Jij bent ook op dreef deze week
Eru Iluvatar schreef:Nee, mijn favoriete nummers zijn dan toch 'Graveyard Shuffle', 'Christ Or Cocaine', 'Heavens Cry Out', 'Come, Reap', 'Evermore', 'Fire Burning', 'Thousandfold Epicentre', etc. Een soort van tijdloze mix van Shocking Blue/Earth & Fire, Coven, Blue Oyster Cult, Priest, Maiden en Scorpions.
Ik moet zeggen dat ik echt nog nooit aan ook maar één van die bands gedácht heb tijdens het luisteren naar TDB. Maar dat komt misschien ook omdat ik redelijk veel focus op zang, en die is toch niet zo heel makkelijk te vergelijken met voorgaande bands.
Heidewolf schreef:Micheal Schenker heeft menig heavy metal-gitarist leren soleren.

Edit: Het begint toch wel redelijk offtopic te raken.
Geen zorgen, iemand breidt het hele zootje vast en zeker zonder moeite - hupsakee - weer aan het hoofdonderwerp. Kees schijnt redelijk goed te zijn in dingen in,- en uit-elkaar spinnen.

En Micheal Schenker is toch heel saai?

@ Ruud: Nu zit ik ook met Easy Livin in m'n hoofd!~
Mediteren kun je leren!

Mollusk
Lult over cdtjes

Bericht door Mollusk » ma jun 17, 2013 3:00 pm

Heidewolf schreef:Er zou eigenlijk een campagne moeten komen om Blue Oyster Cult na al die jaren nog eens goed te bedanken voor al hun invloed op Heavy Metal.
Dit! Geniale band.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Plaats reactie