Recentelijk weer een erg gave band gevonden. Het Noorse Spirits Of The Dead zit ergens tussen de hardrock van de jaren '70 (denk aan o.a. Queen, Pink Floyd) en moderne rock (Muse) en is niet vies van enige psychedelische effecten. Ze gebruiken wel erg veel doodgespeelde stukken, maar opvallend genoeg weten ze daar zodanig leuke dingen mee te doen, dat het lijkt alsof zij het allemaal zelf bedacht hebben. Tot nu toe zijn er twee albums uit en aan het einde van dit jaar of begin volgend jaar moet het derde telg ter wereld komen. Ik draai al een tijdje weinig andere muziek. Gaat heen en hoort deeze muziek:
Ik heb hun debuut maar even geleend en heb hem nu opstaan. Ben nog niet heel erg onder de indruk. Het begin deed me een beetje aan The Strokes denken en nu een beetje aan Alice in Chains. Ik draai hem van de week nog wel een keertje, kijken hoe ie dan valt.
Helaas niet heel veel liefde voor Spirits Of The Dead... Dat weerhoudt me er niet van om te melden dat ze wel bezig zijn met een nieuwe plaat. Aangezien ze binnenkort weer in NL te zien zijn, ga ik er maar van uit dat Rumours Of A Presence dan uit zal zijn. Ook op feestboek helaas weinig reacties, terwijl het nieuwe nummer Song Of Many Reefs erg goed is
Hier wel hoor! Leuke band, ook leuk dat zo'n enigzins klassiek-klinkende band eens niet uit Zweden komt, maar uit Noorwegen. En zoals het een goede Noorse band betaamt, is Spirits of the Dead een stuk origineler dan hun Zweedse soortgenoten.
Ze laten zich enigzins vergelijken met Year of the Goat uit Zweden (let ook op de soortgelijke naam!); beide bands klinken 70's-achtig, met een naar Muse-refererende zanger, maar Spirits of the Dead gaat wat betreft de Muse-vergelijking nog verder; met meer modernistische invloeden.
Ik meende even dat ze zouden stoppen. Klaarblijkelijk gelukkig niet. Overigens, ik moet nog steeds de twee langspeler checken, de eerste s/t is in ieder geval een must voor liefhebbers van retro-Zweden-rock en occult rock!
En samen met het Duitse KADAVAR in mei in Nijmegen!
Hij komt er dan eindelijk! De derde plaat van de Noorse psychedelische rockband Spirits Of The Dead verschijnt op 25 juli.
‘RUMOURS OF A PRESENCE’ TRACKLISTING
01. Wheels Of The World
02. Song Of Many Reefs
03. Golden Sun
04. Dance Of The Dead
05. Rumours Of New Presence
06. Red Death
07. Seaweed
08. Oceanus