Het Magnum-topic (de Britse band, niet het roomboterijsje)

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Het Magnum-topic (de Britse band, niet het roomboterijsje)

Bericht door Metal79 » ma okt 28, 2013 6:59 pm

Op 24 maart 2014 (ja, voor je het weet is het alweer zo ver) verschijnt het negentiende Magnum-album Escape from the shadow garden. In mei start een omvangrijke Europese dubbele headlinertour met de pomprockers van Saga.
Lijkt me een uitstekende gelegenheid om het Britse melodic-instituut onder leiding van gitarist Tony Clarkin en zanger Bob Catley hier eens met een topic te eren.
Rodney Matthews, vaak verantwoordelijk voor de Magnum-albumhoezen, heeft zichzelf deze keer maar even overtroffen:

Afbeelding

Enkele verwijzingen naar eerder plaatwerk zitten er ook in.
Maar het komt natuurlijk op de muziek aan. En die is, met uitzondering van een al te diepe AOR-dip in de jaren negentig, doorgaans van constante kwaliteit. Schoolvoorbeeld van ouderwetsche songschrijverskunst.

Iedere keer wanneer ik een Magnum-album draai, verbaast het me weer hoe lang de mooieliedjeslijst is die Clarkin op z'n naam heeft. Die man is een van de meest ondergewaardeerde componisten in de zware sector. Vooral zijn vermogen om met bedrieglijk eenvoudige gitaarriffs, dito keyboard-/pianoriedeltjes en meeslepende zanglijnen steevast iets te creëren dat niet meer uit je kop gaat, vind ik bewonderenswaardig.
Zet vervolgens Catley met zijn uit duizenden herkenbare wereldstrot achter de microfoon en je hebt weer een collectie moois (al is het op de Magnum-albums zeker niet allemaal goud wat er blinkt).
Niet zelden hebben de beste nummers iets typisch Brits en nostalgisch. Nog vaker bezitten ze iets melancholieks, zowel wat de muziek betreft als in de teksten. Catleys stem, waarin het gevoel werkelijk aan de oppervlakte ligt, transporteert die stemmingen perfect. Toch is er altijd een positief gevoel dat beklijft.
Aan nummers als 'Les morts dansant' (On a storyteller's night), 'Eyes wide open' (Princess Alice and the broken arrow) en 'All the dreamers' (On the 13th day) kan ik in ieder geval geen weerstand bieden. Fijn laagdrempelig en meefluitbaar ook, Magnum.

Natuurlijk is On a storyteller's night uit 1985 alweer (eveneens met geweldige Matthews-hoes, vinyl verplicht) dé Magnum-klassieker, maar er valt in de bandcatalogus nog zo veel ander moois te ontdekken.
Zijn er hier liefhebbers van Magnum (de band dus, niet het ijsje)? Zo ja, wie heeft welke Magnum-albums in de kast staan en wat zijn de favorieten?

Hier nog de link naar een concert van de Storyteller's night-tour.

Laatst gewijzigd door Metal79 op ma okt 28, 2013 7:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Het Magnum-topic (de Britse band, niet het roomboterijsj

Bericht door Orklord » ma okt 28, 2013 7:05 pm

Ik moet hier nodig is meer van hebben. Ik vind Bob Catley echt een geweldige zanger. Ook zijn bijdrages aan Avantasia kan ik zeer goed waarderen.
Visitation en Chase the Dragon heb ik hier staan, de rest moet er nog van komen.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25603
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het Magnum-topic (de Britse band, niet het roomboterijsj

Bericht door Lennert » di okt 29, 2013 9:53 am

Fan meldt zich! Ik heb Chase The Dragon, On A Storyteller's Night, Vigilante, Wings Of Heaven en de live-cd The Spirit en vind er heel erg veel moois iedere luisterbeurt weer op terug (hoewel Vigilante me dan weer heel erg soft bij vlagen over komt). Mijn absoluut favoriete nummer is het epische en kille How Far Jerusalem, welke ik zodra de wintermaanden hun entree doen echt met alle plezier weer op zet om alvast in de sfeer te komen. Andere favorieten zijn Black Swan, Soldier On The Line, Pray For The Day, The Spirit, One Magic Hour, Don't Wake The Lion en On A Storyteller's Night. Catley heeft altijd een net-niet stem als het op bereik aankomt, maar zijn onweerstaanbare charme en prachtige zanglijnen zorgen er altijd voor dat hij ieder nummer zoveel kleur geeft dat het niet uitmaakt.

Met het latere werk ben ik niet echt bekend moet ik toegeven.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: Het Magnum-topic (de Britse band, niet het roomboterijsj

Bericht door Metal79 » di okt 29, 2013 10:52 am

Lennert schreef:Fan meldt zich! Ik heb Chase The Dragon, On A Storyteller's Night, Vigilante, Wings Of Heaven en de live-cd The Spirit en vind er heel erg veel moois iedere luisterbeurt weer op terug (hoewel Vigilante me dan weer heel erg soft bij vlagen over komt). Mijn absoluut favoriete nummer is het epische en kille How Far Jerusalem, welke ik zodra de wintermaanden hun entree doen echt met alle plezier weer op zet om alvast in de sfeer te komen. Andere favorieten zijn Black Swan, Soldier On The Line, Pray For The Day, The Spirit, One Magic Hour, Don't Wake The Lion en On A Storyteller's Night. Catley heeft altijd een net-niet stem als het op bereik aankomt, maar zijn onweerstaanbare charme en prachtige zanglijnen zorgen er altijd voor dat hij ieder nummer zoveel kleur geeft dat het niet uitmaakt.

Met het latere werk ben ik niet echt bekend moet ik toegeven.
Catley qua bereik een net-niet stem? Dat heb ik eigenlijk nooit zo ervaren. Want inderdaad: volop charme, kleur en de prachtige zanglijnen die Clarkin al bijna 40 (!) jaar voor hem schrijft. Hij is echt zo'n rockzanger van de oude stempel.
'How far Jerusalem' is hier ook een absolute favoriet. Sinds ik dat nummer, nu zo veel jaren geleden, voor het eerst hoorde, is de muziek van Magnum zelden weggeweest. Wat betreft die 'wintersfeer' die het oproept: precies! Klassieker als openingsnummer van een klassieker.
Mooi ook vind ik de kleur die het toetsenspel van oudgediende Mark Stanway aan het Magnum-geluid geeft. Het lijkt allemaal zo simpel, maar het is een van de belangrijke ingrediënten in de magie van Magnum.

Als je nog niet bekend bent met het latere werk, probeer dan beslist The visitation (2011) en On the 13th day (2012). Daar staan echt geweldige nummers op. Van beide albums zijn er ook speciale edities met bonusschijfjes. Daarvan is die van The visitation het meest de moeite waard vanwege de DVD met o.a. vier nummers opgenomen tijdens het Britse High Voltage-festival 2010.
In vergelijking met de oudere albums liggen de nummers op de latere qua tempo en klank iets meer in elkaars verlengde. Dat wil zeggen, de afwisseling, dynamiek is wat minder. Het is over het geheel vaak iets gedragener. Past goed bij Catleys stem-met-de-rafel-erin, maar het duurt in vergelijking met het oudere werk misschien iets langer om dat op te pikken.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22669
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Het Magnum-topic (de Britse band, niet het roomboterijsj

Bericht door innuendo » di okt 29, 2013 12:45 pm

Doet me er aan denken dat ik vorig jaar nog Into the Valley of the Moonking gekocht heb. Nog niet naar geluisterd namelijk. Afgaande op wat Lennert me ooit liet zien: sympathieke band.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25603
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het Magnum-topic (de Britse band, niet het roomboterijsj

Bericht door Lennert » za jun 25, 2016 8:49 pm

Non-stop Magnum hier de afgelopen maand. Buiten het erg goede nieuwe Sacred Blood "Divine" Lies album (review volgt, ik zie dat nog niemand hem hier heeft gedaan), heb ik ook Magnum II, The Eleventh Hour, Princess Alice And The Broken Arrow, Into The Valley Of The Moon King en Escape From The Shadow Garden onlangs gekocht. Rock Art komt volgende week aan, waardoor ik dan samen met Chase The Dragon, Vigilante, Wings Of Heaven, On A Storyteller's Night en The Spirit (live album) al een flinke collectie van deze fantastische band heb. De muziek klinkt wel degelijk gedateerd, maar maakt me tegelijkertijd iedere keer vrolijk of ontroert me bijzonder.

Magnum II ben ik nu voor het eerst aan het luisteren en ik vraag me af waarom dit album zulke lage ratings krijgt, ik vind het een lekkere hommage aan Queen/Jethro Tull met een eigen bijdrage in de vorm van Catley's zang. Echter valt het me stiekem toch op dat ik de band de laatste jaren misschien nog wel beter vind dan in de hoogtij dagen, want songs als Live Till You Die, When We Were Young en het prachtige Don't Cry Baby van de laatste cd, doen voor mij nergens onder voor het materiaal uit de (AOR) hoogtij dagen. Wat een topband!

Edit: wel pijnlijk dat een aantal albums niet te vinden zijn. Kingdom Of Madness, Goodnight L.A. en Sleepwalking wil ik ook graag, maar die lijken niet eens meer te bestellen te zijn :(
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25603
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het Magnum-topic (de Britse band, niet het roomboterijsj

Bericht door Lennert » za jul 02, 2016 9:06 pm

Nou, dat valt alsnog mee, want buiten Sleepwalking (bedankt voor het tippen van Kingdom Of Madness en Goodnight L.A. Jeroen!) heb ik nu alles.

Op het moment luister ik The Eleventh Hour eigenlijk nog het meeste. Vind het album persoonlijk zelfs beter dan Chase The Dragon.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Metalen Ed
Berichten: 53
Lid geworden op: ma jul 20, 2009 9:35 pm
Locatie: Zaandijk

Re: Het Magnum-topic (de Britse band, niet het roomboterijsj

Bericht door Metalen Ed » ma jul 11, 2016 12:11 am

Magnum-The Last Dance-Dubbel Live CD-Prachtige Live CD van deze band.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25603
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het Magnum-topic (de Britse band, niet het roomboterijsj

Bericht door Lennert » ma jul 11, 2016 4:12 pm

Mijn review van de laatste:

http://www.metalfan.nl/reviews.php?id=9462
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25603
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het Magnum-topic (de Britse band, niet het roomboterijsj

Bericht door Lennert » do sep 01, 2016 10:06 pm

http://www.metalfan.nl/other.php?id=93

Mijn bijdrage aan de Stenen Roots columnreeks met het debuutalbum Kingdom Of Madness
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Plaats reactie