8/11 Paradise Lost - Lacuna Coil - Katatonia @ Bibelot
8/11 Paradise Lost - Lacuna Coil - Katatonia @ Bibelot
8 November 2013
Paradise Lost (UK)
Lacuna Coil (I)
Katatonia (SW)
Poppodium Bibelot
Dordrecht
www.bibelot.net
Paradise Lost (UK)
Een band die eigenlijk geen introductie meer behoeft. Al een dikke twintig jaar is Paradise Lost van onschatbare waarde voor de death-, doom en gothicmetal. De dertien albums die het Britse vijftal sinds 1988 maakte, zijn daar het bewijs van. Platen als ‘Shades of God, ‘Icon’, ‘Draconian Times’ en ‘One Second’ zijn stuk voor stuk uitgegroeid tot klassiekers in hun genre. Paradise Lost staat garant voor een sublieme lifeshow en maakte in de jaren 90 van de vorige eeuw deel uit van de grote 3 in hun genre tezamen met bands als Anathema en My Dying Bride.
Lacuna Coil (I)
In 2002 brak de band Lacuna Coil met het derde album ‘comalies’ definitief door bij het grote publiek. Twee keer eerder mocht Bibelot de band dan ook al verwelkomen op de oude locatie. In 2002 en 2011 wist de zes koppige band veel indruk te maken met hun gepassioneerde symfonische metal. Vergelijkingen werden gemaakt met acts als Epica, Within Temptation, After Forever en Evanescence, met name dankzij zangeres Cristina Scabbia: de absolute oogappel en het stralend middelpunt van Lacuna Coil.
Katatonia (SW)
De Zweedse doommetalband, ontstaan in Stockholm in 1991, heeft al sinds de start een essentiële plaats verworven binnen de metalscene. Katatonia begon als een deathmetalband, maar al vanaf het debuutalbum 'Dance of December Souls' bracht de band melancholische metal die refereert aan onder meer Opeth, Tool en Anathema.
Afgelopen december gaf katatonia een van de laatste shows in de Bonifatiuskerk. Het uitverkochte concert was een waardige afsluiter uit het hardere genre in het tijdperk van Bibelot in de Kerk. Verwacht vandaag een uitbundige show in de Main Stage.
Let op! De voorverkoop voor deze show begint op maandag 15 juli om 10.00 uur.
Paradise Lost (UK)
Lacuna Coil (I)
Katatonia (SW)
Poppodium Bibelot
Dordrecht
www.bibelot.net
Paradise Lost (UK)
Een band die eigenlijk geen introductie meer behoeft. Al een dikke twintig jaar is Paradise Lost van onschatbare waarde voor de death-, doom en gothicmetal. De dertien albums die het Britse vijftal sinds 1988 maakte, zijn daar het bewijs van. Platen als ‘Shades of God, ‘Icon’, ‘Draconian Times’ en ‘One Second’ zijn stuk voor stuk uitgegroeid tot klassiekers in hun genre. Paradise Lost staat garant voor een sublieme lifeshow en maakte in de jaren 90 van de vorige eeuw deel uit van de grote 3 in hun genre tezamen met bands als Anathema en My Dying Bride.
Lacuna Coil (I)
In 2002 brak de band Lacuna Coil met het derde album ‘comalies’ definitief door bij het grote publiek. Twee keer eerder mocht Bibelot de band dan ook al verwelkomen op de oude locatie. In 2002 en 2011 wist de zes koppige band veel indruk te maken met hun gepassioneerde symfonische metal. Vergelijkingen werden gemaakt met acts als Epica, Within Temptation, After Forever en Evanescence, met name dankzij zangeres Cristina Scabbia: de absolute oogappel en het stralend middelpunt van Lacuna Coil.
Katatonia (SW)
De Zweedse doommetalband, ontstaan in Stockholm in 1991, heeft al sinds de start een essentiële plaats verworven binnen de metalscene. Katatonia begon als een deathmetalband, maar al vanaf het debuutalbum 'Dance of December Souls' bracht de band melancholische metal die refereert aan onder meer Opeth, Tool en Anathema.
Afgelopen december gaf katatonia een van de laatste shows in de Bonifatiuskerk. Het uitverkochte concert was een waardige afsluiter uit het hardere genre in het tijdperk van Bibelot in de Kerk. Verwacht vandaag een uitbundige show in de Main Stage.
Let op! De voorverkoop voor deze show begint op maandag 15 juli om 10.00 uur.
Re: 8/11 Paradise Lost - Lacuna Coil - Katatonia @ Bibelot
wow
dit zou ongeveer een 3-dubbele co-headline tour kunnen zijn, op deze manier.
- Tuska
- Eén hoofdletter is genoeg
- Contacteer:
Heel rare combinatie, maar prima. Mag wel hopen dat Katatonia na LC speelt.
Olen viikinki, tulin raiskaamaan teidän tyttären!
~!!iK hAuW Va ma DuSHi Elli3!!~ Lavv me schatje
Dit ga ik wel even in de gaten houden. LC boeit me niet zo veel. Katatonia en PD zeker wel.
De website van Bibelot zelf spreekt inderdaad van een driedubbele headliner. Maar diezelfde avond staat met Amon Amarth, Carcass en Hell (nota bene voor een iets lagere ticketprijs) een mijns inziens nog veel gaver trio in de 013 te Tilburg, dus de keuze is snel gemaakt.Took schreef:wow
In het bijzonder heb ik persoonlijk een hekel aan het stemgeluid (of de manier van zingen) van Jonas Renkse, dus van het programma in Bibelot zou ik zelf Katatonia sowieso links laten liggen en alleen de andere twee bands gadeslaan. Maar aangezien je niet op twee plaatsen tegelijk kunt zijn, zal ik Paradise Lost en Lacuna Coil dan maar een andere keer gaan bekijken. Desondanks hoop ik natuurlijk wel dat Bibelot vaker met dit soort affiches op de proppen gaat komen.

Keuze is snel gemaakt inderdaad. Paradise Lost en Katatonia. Omdat Amon Amarth al jaren matig is en Carcass mij op Neurotic nog nooit heeft weten te boeien.
Lagere ticketprijs zal te maken hebben met de capaciteit van de zalen.
Lagere ticketprijs zal te maken hebben met de capaciteit van de zalen.
Op zondag 10 november ook in Tivoli Oudegracht

datum:10 nov 2013
entree: € 30.00
zaal open: 17:00u
aanvang: 17:30u

Kijk, dat lost het probleem voor mij dan meteen helemaal op. En aan deze poster te zien speelt Katatonia als eerste, dus hoef ik me ook niet te haasten... (al maakt dat op een zondag niet echt uit natuurlijk).lampje schreef:Op zondag 10 november ook in Tivoli Oudegracht
- Tuska
- Contacteer:
Hee, speelt Katatonia in Dordt niet Viva Emptiness integraal?
Dan ga ik denk ik toch voor Utrecht. Dat album is zooo vet. Viel me wel op dat ze vorige keer in Dordt er al vrij veel nummers van speelden, was toen al gelukkig.
Dan ga ik denk ik toch voor Utrecht. Dat album is zooo vet. Viel me wel op dat ze vorige keer in Dordt er al vrij veel nummers van speelden, was toen al gelukkig.
er staat op de poster dat ze dat album integraal doen, dus ook in Dordt lijkt me.Tuska schreef:Hee, speelt Katatonia in Dordt niet Viva Emptiness integraal?
- KoenM
- Contacteer:
Misschien dat we wel weer eens naar Utrecht rijden. Paradise Lost is daar vorige keer uitermate goed bevallen! Ken wel wat volk dat Katatonia ook tof vindt, dus dat komt goed uit. Lacuna Coil is bier drinken. Bizar dat die band nog altijd zo groot is met zo een valse kraai als zanger.
- Tuska
- Contacteer:
Ohja. Dacht even dat die poster een affiche voor Utrecht alleen was. En het staat verder niet op de site van Bibelot vermeld. Maar goed, op Tivoli ook niet. Alleen maar over VIP-tickets voor PL, allemachtig.Took schreef:er staat op de poster dat ze dat album integraal doen, dus ook in Dordt lijkt me.Tuska schreef:Hee, speelt Katatonia in Dordt niet Viva Emptiness integraal?
Vind wel dat Katatonia een beetje achteraf gezet wordt dan. Maar goed, ze krijgen wel gewoon volledige headlinespeeltijd me dunkt dus vooruit!
Lacuna Coil lijkt me wel grappig om een keer te zien, al mag je dat niet toegeven natuurlijk. Maar vroeger was dat eigenlijk het enige dat-soort-bandje dat me enigszins kon bekoren. Paar sterke nummers.
ik vraag me alleen af of 2 shows niet teveel is?
Lacuna Coil speelt zelf 1 zo'n zaal amper vol, Paradise Lost volgens mij ook. Maar twee shows... ?
Lacuna Coil speelt zelf 1 zo'n zaal amper vol, Paradise Lost volgens mij ook. Maar twee shows... ?
Ja, ik vind het ook best raar. Zo ver liggen Dordrecht en Utrecht nou ook weer niet van elkaar af. Enerzijds trekken alle drie bands natuurlijk behoorlijk wat publiek (voor zalen van deze grootte). Anderzijds staat daar een hogere ticketprijs en vermoedelijk kortere speeltijden tegenover dan wanneer een van die bands een eigen show in Bibelot of Oudegracht speelt. En ze zullen beide zalen toch behoorlijk vol moeten krijgen om de gages van alle drie bands tesamen te kunnen bekostigen, lijkt me. Maar goed, zo'n boeker heeft daar vast een betere kijk op dan wij.Took schreef:ik vraag me alleen af of 2 shows niet teveel is?
A.s. zondag aanwezig in Utereg, veul zin in!lampje schreef:Op zondag 10 november ook in Tivoli Oudegracht
datum:10 nov 2013
entree: € 30.00
zaal open: 17:00u
aanvang: 17:30u
Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind. Always. Robin Williams
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.
Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs
Last.fm
- Tuska
- Contacteer:
Op zich een zeer vermakelijke avond, wel met enkele teleurstellingen. Trein had een goed kwartier vertraging, waardoor we de eerste drie nummers van Katatonia gemist hebben :@ (en ze speelden Viva Emptiness niet op volgorde, anders had ik direct geweten welke nummers ik gemist had). Het schoot ook allemaal niet op met het stuk lopen door de regen, de garderobe, de trappen en de ticketscanners. Al was het in de oude Bibelot had je in ieder geval al direct in de zaal gestaan en had je de nummers kunnen horen. Ik vond het ook heel sip dat Katatonia (waar ik voor kwam) eerst speelde en daarna Lacuna Coil. Verder alsnog een heerlijk optreden weer van Katatonia, dat mag duidelijk zijn. Ik vond het geluid goed te pruimen en de zaal verder prima. Andere teleurstelling was de set van Paradise Lost. Althans, het was leuk natuurlijk, maar ik had allerlei verwachtingen zo voor een 25-jarig jubileum. Toen ze van het podium af gingen vroeg ik nog 'hmm zou dit een pauze zijn na de helft van de set, of 1/3e?'. Maar blijkbaar was het al de fucking encore. Echt een paar nummers gemist (As I Die zit er normaal altijd bij bijvoorbeeld). Ik snap dat het met 25 jaar aan muziek lastig is om een selectie te maken, en het was aan de andere kant geinig dat ze wat nummers speelden die ze anders vrijwel nooit doen, maar mijn ultieme selectie zou er vrij anders uitzien in ieder geval. Dat Holmes een beetje vergane glorie is live wisten we al, maar vond het weer een lekker optreden. Nog een beetje drama met vrienden kon er ook nog wel bij. Enerzijds heb ik door deze teleurstellingen in combinatie met de ticketprijs zegmaar het gevoel dat ik niet alles uit de avond gehaald heb, maar overall was het heus weer een puike ervaring met twee favoriete bands!
Jammer van alle teleurstellingen. Ik kan het wel begrijpen als ik je verhaal zo lees. Heb al een setlist van Katatonia gezien en had ook wel iets meer van deze heren verwacht qua setlist. Morgen ga ik kijken in Utrecht en ik ben benieuwd. Wel fijn dat het lekker op tijd afgelopen is, want maandag weer vroeg op.
- Tuska
- Contacteer:
Je had meer verwacht van de setlist van Katatonia?
Maar die doen Viva Emptiness integraal (prachtalbum).
Maar die doen Viva Emptiness integraal (prachtalbum).
Zeker, maar ik mis toch wat 'klassiekers'. De vorige keer dat ik ze zag deden ze Last Fair Deal Gone Live en was er dus ook weinig ruimte voor iets anders dan dat album. Ben in ieder geval blij dat ze nu Viva Emptiness spelen, want dat vind ik wel het gaafste album van ze. Dus als ze dan toch een volledige show aan één album willen wijden...
Katatonia begon helaas te vroeg voor mij om het helemaal te kunnen zien, dus hebben we alleen maar de laatste paar nummers meegekregen.
Een uurtje Paradise Lost was uiteraard veel te kort (ook ik had graag wat nummers erbij gehad in de setlist), maar ik vond het wel een erg goed optreden.
Ik zou het ideaal hebben gevonden als ze Lacuna coil er tussenuit hadden gehouden, Katatonia ietsjes later laten beginnen en bij PD speeltijd erbij. Maar verder was het prima avondje en heb ik me erg vermaakt.
Een uurtje Paradise Lost was uiteraard veel te kort (ook ik had graag wat nummers erbij gehad in de setlist), maar ik vond het wel een erg goed optreden.
Ik zou het ideaal hebben gevonden als ze Lacuna coil er tussenuit hadden gehouden, Katatonia ietsjes later laten beginnen en bij PD speeltijd erbij. Maar verder was het prima avondje en heb ik me erg vermaakt.
Nog iemand in Utrecht geweest?
Helaas! Het was wel het plan, maar toen was mijn fiets weg (gejat), kon ik 25 minuten op een bus wachten om vervolgens zelfs de stoptrein te missen. Na een uur was ik uiteindelijk nog maar op Nijmegen Centraal en ik zou via Den Bosch moeten omreizen wegens werkzaamheden. Al met al zou ik Katatonia niet meer kunnen zien, dus ik ben maar afgehaakt. Jammer, maar voor de andere twee bands was het mij de reis en het geld niet waard.
Een avond Paradise Lost zonder As I Die is gewoon een keiharde teleurstelling... Ik ben blij dat ik niet kon.Tuska schreef:Op zich een zeer vermakelijke avond, wel met enkele teleurstellingen. Trein had een goed kwartier vertraging, waardoor we de eerste drie nummers van Katatonia gemist hebben :@ (en ze speelden Viva Emptiness niet op volgorde, anders had ik direct geweten welke nummers ik gemist had). Het schoot ook allemaal niet op met het stuk lopen door de regen, de garderobe, de trappen en de ticketscanners. Al was het in de oude Bibelot had je in ieder geval al direct in de zaal gestaan en had je de nummers kunnen horen. Ik vond het ook heel sip dat Katatonia (waar ik voor kwam) eerst speelde en daarna Lacuna Coil. Verder alsnog een heerlijk optreden weer van Katatonia, dat mag duidelijk zijn. Ik vond het geluid goed te pruimen en de zaal verder prima. Andere teleurstelling was de set van Paradise Lost. Althans, het was leuk natuurlijk, maar ik had allerlei verwachtingen zo voor een 25-jarig jubileum. Toen ze van het podium af gingen vroeg ik nog 'hmm zou dit een pauze zijn na de helft van de set, of 1/3e?'. Maar blijkbaar was het al de fucking encore. Echt een paar nummers gemist (As I Die zit er normaal altijd bij bijvoorbeeld). Ik snap dat het met 25 jaar aan muziek lastig is om een selectie te maken, en het was aan de andere kant geinig dat ze wat nummers speelden die ze anders vrijwel nooit doen, maar mijn ultieme selectie zou er vrij anders uitzien in ieder geval. Dat Holmes een beetje vergane glorie is live wisten we al, maar vond het weer een lekker optreden. Nog een beetje drama met vrienden kon er ook nog wel bij. Enerzijds heb ik door deze teleurstellingen in combinatie met de ticketprijs zegmaar het gevoel dat ik niet alles uit de avond gehaald heb, maar overall was het heus weer een puike ervaring met twee favoriete bands!
Ik denk dat ik allergisch ben voor leer... ik heb altijd zo'n koppijn als ik wakker word met m'n schoenen nog aan
- KoenM
- Contacteer:
Als ik dit zo lees ben ik blij dat ik voor Dark Tranquillity in 013 gekozen heb, want jezus, wat was dat goed.
-
Vreemd dat er veel mensen zo over denken. Heb dit ergens anders ook al gepost, Paradise Lost speelt As I Die al 100 jaar live. Het is toch juist mooi dat ze nu voor bijvoorbeeld Rotting Misery hebben gekozen? Dat zou voor mij al genoeg reden zijn niet te treuren om het niet spelen van As I Die. Dat nummer keert volgende keer echt wel weer terug op de setlist.Crises schreef:Een avond Paradise Lost zonder As I Die is gewoon een keiharde teleurstelling... Ik ben blij dat ik niet kon.Tuska schreef:Op zich een zeer vermakelijke avond, wel met enkele teleurstellingen. Trein had een goed kwartier vertraging, waardoor we de eerste drie nummers van Katatonia gemist hebben :@ (en ze speelden Viva Emptiness niet op volgorde, anders had ik direct geweten welke nummers ik gemist had). Het schoot ook allemaal niet op met het stuk lopen door de regen, de garderobe, de trappen en de ticketscanners. Al was het in de oude Bibelot had je in ieder geval al direct in de zaal gestaan en had je de nummers kunnen horen. Ik vond het ook heel sip dat Katatonia (waar ik voor kwam) eerst speelde en daarna Lacuna Coil. Verder alsnog een heerlijk optreden weer van Katatonia, dat mag duidelijk zijn. Ik vond het geluid goed te pruimen en de zaal verder prima. Andere teleurstelling was de set van Paradise Lost. Althans, het was leuk natuurlijk, maar ik had allerlei verwachtingen zo voor een 25-jarig jubileum. Toen ze van het podium af gingen vroeg ik nog 'hmm zou dit een pauze zijn na de helft van de set, of 1/3e?'. Maar blijkbaar was het al de fucking encore. Echt een paar nummers gemist (As I Die zit er normaal altijd bij bijvoorbeeld). Ik snap dat het met 25 jaar aan muziek lastig is om een selectie te maken, en het was aan de andere kant geinig dat ze wat nummers speelden die ze anders vrijwel nooit doen, maar mijn ultieme selectie zou er vrij anders uitzien in ieder geval. Dat Holmes een beetje vergane glorie is live wisten we al, maar vond het weer een lekker optreden. Nog een beetje drama met vrienden kon er ook nog wel bij. Enerzijds heb ik door deze teleurstellingen in combinatie met de ticketprijs zegmaar het gevoel dat ik niet alles uit de avond gehaald heb, maar overall was het heus weer een puike ervaring met twee favoriete bands!
Dominion of Darkness.
- Tuska
- Contacteer:
Maar ik zeg ook dit: "en het was aan de andere kant geinig dat ze wat nummers speelden die ze anders vrijwel nooit doen".
Het was meer dat ik echt niet aan zag komen dat de set al voorbij was, omdat ik bepaalde nummers nog verwacht had.
Een band hoeft absoluut niet altijd dezelfde set te spelen. Ik heb ze ook vaak genoeg gezien om wel bepaalde klassiekers meegemaakt te hebben. Maar nogmaals, ik had de verwachting dat er voor dit 25-jarig jubileum een uitgebreide en representatieve set gespeeld zou worden.
En wat een sipheid Sorcha
. Bizar.
Het was meer dat ik echt niet aan zag komen dat de set al voorbij was, omdat ik bepaalde nummers nog verwacht had.
Een band hoeft absoluut niet altijd dezelfde set te spelen. Ik heb ze ook vaak genoeg gezien om wel bepaalde klassiekers meegemaakt te hebben. Maar nogmaals, ik had de verwachting dat er voor dit 25-jarig jubileum een uitgebreide en representatieve set gespeeld zou worden.
En wat een sipheid Sorcha

Ze hebben As I Die gewoon niet gespeeld uit protest tegen al die laatkomers bij Katatonia en mensen die niet op kwamen dagen 

The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle
Yep! Katatonia was goed. Het was aangekondigd dat ze Viva Emptiness integraal zouden spelen, dus teleurstelling over de setlist kan er niet zijn. En als ze een uur speeltijd hebben en je bedenkt dat dat album ongeveer een uur duurt.. Ze speelden het album in omgekeerde volgorde trouwens. Leuk optreden, maar het geluid liet wel wat te wensen over, de bas 'gonste' nogal en drukte de rest weg, jammer. Naar het einde van het optreden werd het wel beter, maar echt top werd het nooit. Ook de zang vond ik vaak nogal wankel, zal ook wel te maken hebben gehad met het feit dat hij zichzelf niet goed kon horen. Desondanks prima vermaakt.arjans schreef:Nog iemand in Utrecht geweest?
Viva was altijd een van mijn minst favoriete albums van de band, wat vooral te maken had met het geluid, wat in de oorspronkelijke mix veel te kil klonk. Gelukkig bleek dat de band er ook altijd zo over dacht en hebben ze het album een grondige makeover (remix, remaster) gegeven. De nieuwe versie klinkt echt stukken beter waardoor ik het album nu ook een stuk beter kan waarderen.
Lacuna Coil was pauzemuziek, ik heb weinig met de band, ondanks het feit dat ik hun eerste 2 albums bezit en best goed vind.
Paradise Lost begon 10 minuten te laat. Openen met Mortals Watch the Day maakt dan wel weer een hoop goed natuurlijk. Ook andere oude krakers als Gothic, Remembrance en Rotting Misery gingen er in als koek. Verder erg genoten van Tragic Idol, Never For the Damned, True Belief, Enchantment... Van mij mogen de albums Host t/m self-titled worden overgeslagen, zonde van de tijd die nummers. Ze stonden gepland voor 20:30 tot 22:00 uur, als ze dan 10 minuten te laat beginnen en wel, inclusief toegiften, netjes om 22:00 uur al klaar zijn, blijft er toch wel een klein katertje over ja.. maar toch, prima avond gehad.
Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind. Always. Robin Williams
Last.fm
Last.fm