Grootdeels wel.Lennert schreef:Valt Helstar ook al onder epic metal?
Epic Metal III
Re: Epic Metal III
Allemaal even normaal doen tegen djent
Vet in Almelo spelen ze Burning Star integraal als toegift! Nu ff hopen dat ze in de Baroeg dat ook doen!
- Hellhammer
Zag het idd. Aanlokkelijk, want Almelo is wel íets dichter bij huis dan Roffa. Maar goed, vrijwillig naar Almelo gaan gaat ook weer wat ver.jeffrey schreef:Vet in Almelo spelen ze Burning Star integraal als toegift! Nu ff hopen dat ze in de Baroeg dat ook doen!
- Eru Iluvatar
Jullie hadden er gewoon in 2012 bij moeten in Hoogeveen, veel dichter Groningen en ook nog met Vicious Rumors erachteraan.
Helstar viel me toen overigens wat tegen. Lang niet zo strak en dynamisch als Vicious Rumors. Beetje statisch en slordig. Veel gerag en weinig gesoleer. Daarnaast werden er beschamend weinig klassiekers gespeeld, terwijl de band het daar juist van moet hebben.
Helstar viel me toen overigens wat tegen. Lang niet zo strak en dynamisch als Vicious Rumors. Beetje statisch en slordig. Veel gerag en weinig gesoleer. Daarnaast werden er beschamend weinig klassiekers gespeeld, terwijl de band het daar juist van moet hebben.
- Lennert
- Lult over cdtjes
- Contacteer:
De Manilla Road roadie! En ik die gast nog vertellen dat ik hem wel eens gezien heb met Airged L'Amh, waarop hij me vertelde dat hij in een andere band zat en ik wist zeker dat dit niet zo wasjeffrey schreef:Op KIT was het ook genieten.
Dit daarentegen niet:
https://www.youtube.com/watch?v=0-gaR7HNDs4#t=22

Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.
Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."
:' )
- Hellhammer
Jeeeuuuzus wat is dat nieuwe Battleroar nummer saai. Het is duidelijk te merken dat ze in de loop der jaren de meeste bandleden verloren hebben. Het is moeilijk te geloven dat dit dezelfde band is die krakers als The Wrathforge, Oceans of Pain en Vampire Killer schreef. Ik was ook nooit al een fan van Sacred Steel, maar kon me niet herinneren dat die zanger zo kut was.
Ik ben wel groot fan van Sacred Steel, maar deze combinatie pakt niet goed uit iig. Er zitten genoeg goede ideeen in dit nummer, maar het geheel is behoorlijk weinig zeggend.
Airged L'Ahm is best leuk. The One Eyed God is best goed. The Silver Arm en Ode to Salvation zijn weinig boeiends. Die doen me na zoveel jaar bijna niets meer.
Airged L'Ahm is best leuk. The One Eyed God is best goed. The Silver Arm en Ode to Salvation zijn weinig boeiends. Die doen me na zoveel jaar bijna niets meer.
Ik raad iedereen aan om Dark Nightmare te beluisteren!
Ook Kavala Mysticism van Morningstar voor het ruige basic Epic Metal gerag.
Ook Kavala Mysticism van Morningstar voor het ruige basic Epic Metal gerag.
En The Gates of Slumber is niet meer wegens overlijden van de bassist.
- innuendo
- Lult over cdtjes
Tragisch. Hij laat een vrouw en drie kinderen achter en ze vermoeden dat het om zelfmoord gaat.
Ik heb eerlijk gezegd ook niet echt het idee dat we muzikaal iets gaan missen. Hun laatste plaat was erg saai en qua tours hoefden we toch niet veel meer te verwachten. Het neemt overigens niet weg dat het kutnieuws is.
Ik heb eerlijk gezegd ook niet echt het idee dat we muzikaal iets gaan missen. Hun laatste plaat was erg saai en qua tours hoefden we toch niet veel meer te verwachten. Het neemt overigens niet weg dat het kutnieuws is.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.
- Hellhammer
Ze waren sowieso al niet meer sinds afgelopen herfst dacht ik, maar desalniettemin tragisch. Ik moet wel zeggen dat The Gates of Slumber typisch zo'n band is die ik vroeger fantastisch vond (vooral toen de tweede plaat uitkwam!), maar eigenlijk al jaren redelijk saai vind. Heb laatst Conqueror weer eens geluisterd, en kan niet zeggen dat het goed "geaged" is...
- Lennert
- Lult over cdtjes
- Contacteer:
Ik ben er nooit ingekomen. Toen ik vorig jaar ineens een Manilla Road resurgence kreeg heb ik er wat van geluisterd, maar ik vind het toch vooral saai.
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.
Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."
- Hellhammer
Nieuw Solstice interview, altijd mooi: http://www.metalireland.com/2014/04/07/ ... interview/
Las vanmiddag ook dat ze deze zomer nog de studio in willen gaan om een nieuwe EP op te nemen. Geloof er zelf echter niet zo in, Rich riep volgens mij medio 2011 al dat ze snel de studio in zouden gaan om de illustere LP Englander op te nemen. Nooit gebeurd dus.
Las vanmiddag ook dat ze deze zomer nog de studio in willen gaan om een nieuwe EP op te nemen. Geloof er zelf echter niet zo in, Rich riep volgens mij medio 2011 al dat ze snel de studio in zouden gaan om de illustere LP Englander op te nemen. Nooit gebeurd dus.
- innuendo
- Lult over cdtjes
TGoS is sowieso een band waar je de tijd voor moet nemen. Ik geloof dat ik Hymns Of Blood And Thunder een keer of 20 heb beluisterd, voordat ik toen de review schreef. Ik ga 'm wel snel weer luisteren.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.
- Hellhammer
Twintig keer? Daar zou ik absoluut niet het geduld voor hebben...
Overigens, Headbangers Open Air heeft dit jaar ook weer een mooie line up:
http://www.headbangers-open-air.de/en/i ... seite=home
Zit genoeg mooie epic metal bij dacht ik zo. Warlord verdomme!
Overigens, Headbangers Open Air heeft dit jaar ook weer een mooie line up:
http://www.headbangers-open-air.de/en/i ... seite=home
Zit genoeg mooie epic metal bij dacht ik zo. Warlord verdomme!
Ik zie alleen Warlord staan of kijk ik nou zo scheef?
TGoS heeft toch wel twee Epic Doom Metal pareltjes op hun naam staan met Conquerer en Hymns of Blood and Thunder.
TGoS heeft toch wel twee Epic Doom Metal pareltjes op hun naam staan met Conquerer en Hymns of Blood and Thunder.
- Jeroen
- That bastard from Metalfan.nl
- Contacteer:
Heeft iemand die Stryctnyne demo anthology (Stormspell) nog opgepikt? Ik verwacht em deze week. Goed te doen, afgaande op samples.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"
Tegen overmatig gebruik van breakdowns!
Nee hoor er nu voor het eerst van. Ga het even opzoeken maar.
- Hellhammer
Van die samples word ik niet heel vrolijk. Die Terminus demo die Stormspell heeft uitgebracht is dan wel weer meaui spul: http://stormspell.bandcamp.com/album/je ... hlur-vol-3
- Jeroen
- Contacteer:
Stryctnyne is een tikje traditioneler dan de meeste epic metal van nu, maar goed, het zijn demo's uit de jaren tachtig/begin negentig meen ik. Vind het sfeertje wel lekker, al zijn de teksten en songtitels niet erg fantasievol. Muzikaal klinkt het echter zeker oke.
Terminus klinkt lekker, Stryctnyne allerminst. Klinkt allemaal vrij matig en ongeinspireert..
- Jeroen
- Contacteer:
Dan zal dat vrijdag in Almelo ook wel het geval zijn. Ben benieuwd.
Klopt, daar was het al eerder bekend! Gaat een goed feestje worden.
- Hellhammer
Ik hoor graag verslag van beide optredens. Kan er zelf helaas niet bij zijn.
- Hellhammer
Weet niet of dit al gezegd was, maar here goes. Blijkbaar is de kerel van Arryan Path de nieuwe zangert van Warlord geworden. Prima strot heeft die vent, past erg goed bij Warlord. Beter dan die dude die met ze zong toen ze in Europa waren vorig jaar.
Klinkt prima, die eerste plaat van Arryan Path was ook erg goed.
Helstar was ongekend gaaf. Denk dat de show nog beter was dan op KIT! En Burning Star (bijna?) integraal gespeeld! Hadden wat opwarming nodig maar het begin van de set bestond uit nieuwe nummers. Denk al met al zo'n set van 2 uur?
Helstar was ongekend gaaf. Denk dat de show nog beter was dan op KIT! En Burning Star (bijna?) integraal gespeeld! Hadden wat opwarming nodig maar het begin van de set bestond uit nieuwe nummers. Denk al met al zo'n set van 2 uur?
- Hellhammer
Werd er nog wat van Nosferatu gespeeld?
Volgens mij alleen Baptized in Blood maar de speciaalbiertjes vooraf hadden goed gesmaakt. Ken dat album ook niet zo heel goed.
Btw Procession op Dutch Doom Days!
Btw Procession op Dutch Doom Days!
- Lennert
- Lult over cdtjes
- Contacteer:
Ben heel benieuwd naar Procession. Na de vorige DDD heeft Kees deze band me ergens in de vroege uurtjes van de maandagmorgen nog laten horen en ik was er zeer enthousiast over. Het album voor die tijd nog wel even oppikken.
Voor het weekend:
Mensen die punky thrashy US Epic/Us Power Metal kunnen waarderen kunnen hun hart op met English Dogs - Forward into Battle en Where Legend Began. Punkmuziekanten die hun sound omgooide naar weergaloos goede Metal. De vocalist kan wel een struikelpuntje zijn :p.
English Dogs - Ordeal by Fire
https://www.youtube.com/watch?v=BON2DNlZc30
Mensen die punky thrashy US Epic/Us Power Metal kunnen waarderen kunnen hun hart op met English Dogs - Forward into Battle en Where Legend Began. Punkmuziekanten die hun sound omgooide naar weergaloos goede Metal. De vocalist kan wel een struikelpuntje zijn :p.
English Dogs - Ordeal by Fire
https://www.youtube.com/watch?v=BON2DNlZc30
- Jeroen
- Contacteer:
Best oké, maar zo kun je alles wel epic noemen, vind ik.
- Eru Iluvatar
Als we toch dogmatisch gaan doen vind ik dat besprekingen over Helstar eigenlijk in het US Metal-topic thuishoren; English Dogs ook, of in het Heavy metal-topic 

Vind ik niet, zeker niet omdat de vroege bands van het genre geen vast Epic Metal geluid hebben gevonden, latere bands ook niet btw. Ik ken geen bands die muzikaal zo afgezet zijn dat ze enkel Epic Metal spelen, enkel bands die op elkaar lijken. In dat geval kan dit topic eigenlijk natuurlijk gewoon opgedoekt worden, maar dat doen we niet.
edit: Maar verdomme dat doet niets af aan het feit dat English Dogs geluisterd moet worden! :p
edit: Maar verdomme dat doet niets af aan het feit dat English Dogs geluisterd moet worden! :p
- Jeroen
- Contacteer:
Ben het met je eens dat er wel degelijk epic metal bestaat, maar dan kunnen we de Sabaton-discussie ook wel weer opstarten. English Dog vind ik een degelijke speed/thrashband met punk-intensiteit. Niet bovengemiddeld overigens.
Die EP van Isen Torr, dat vind ik Epic Metal in de meest pure zin. Slepender en heroïscher dan doom en heavy metal, met dito zanglijnen. Eigenlijk ligt het tussen heavy en doom in, nu ik even in hokjes ga denken. Bands als Wotan en in zekere zin (tikje moderner) While Heaven Wept zijn ook exemplarisch voor epische metal.
Die EP van Isen Torr, dat vind ik Epic Metal in de meest pure zin. Slepender en heroïscher dan doom en heavy metal, met dito zanglijnen. Eigenlijk ligt het tussen heavy en doom in, nu ik even in hokjes ga denken. Bands als Wotan en in zekere zin (tikje moderner) While Heaven Wept zijn ook exemplarisch voor epische metal.
Nah, ben het niet mee eens. Isen Torr zou wellicht het genre deels gedefinieerd kunnen hebben, maar muzikaal gezien is het eigenlijk doomige, zwaar technische Heavy Metal. Wotan is gestript van de feeling ook een bak snelle a-typische Heavy Metal. Epic Metal staat natuurlijk bij de feeling en een vaak a-typische manier van traditionele Metal spelen. Het is gewoon meer een koosnaampje net als NWoBHM. Moeilijk divers en als driekwart van de bands in een ander land was opgericht was het Doom, Heavy Metal, Hard Rock of Power Metal geweest natuurlijk. Zelfde verhaal bij Epic Metal. Lastig als je goed nadenkt over de bands die onder de noemer vallen. Het genre is zo'n beetje begonnen met 3 zeer diverse bands uit drie genre's (Omen, Manilla Road, & Candlemass bijvoorbeeld). Waarvan eentje, op een aantal nummers na, de middelmaat nauwelijk ontsteeg (Manilla Road - Crystal Logic). Beetje moeilijk definieerbaar genre, maar als je Sabaton wil noemen in dit topic mag dat hahah. Die bitchfight hebben we al eens gehad, maar daar doe ik niet meer zo moeilijk over. Die tijd is geweest hahaha.
- Jeroen
- Contacteer:
Hm, dan begin ik inderdaad te twijfelen aan het nut van dit topic als je het zo stelt 

- Lennert
- Lult over cdtjes
- Contacteer:
Ik tel met Crystal Logic, Open The Gates, The Deluge en Mystification in ieder geval 4 epic metal klassiekers en een shitload aan albums die in ieder geval de naam 'goed' nog mogen dragen. In welk opzicht is deze band meer middelmaat dan een band als Omen die nooit meer dan een klassieker, twee of drie goede albums en een hoop poep heeft uitgebracht?jeffrey schreef:Waarvan eentje, op een aantal nummers na, de middelmaat nauwelijk ontsteeg (Manilla Road - Crystal Logic).
- Jeroen
- Contacteer:
Hoho, Omen heeft drie klassiekers, een heel goed album en twee matige cds uitgebracht. Ook precies in die volgorde.
Open the Gates, Spiral Castle, The Deluge en Mystification zijn brute albums. Allen behalve de laatste een 10/10. Maar Crystal Logic is nog net te zoekend (had het over dat album). Er zitten nummers bij die niet de impact hebben die ze wel zouden hebben als ze deze beter hadden uitgewerkt: Feeling Free again - totaal misplaatst; The Riddle Master - ja is wel leuk; Dreams of Eschaton - ook nog een niet helemaal klaar gevoel. Neemt niet weg dat ik de plaat enkel voor Necropolis, Crystal Logic, The Ram en Veils of Negative Existance doodleuk een 8,5 durf te geven.
Omen heeft drie 10/10 platen uitgebracht! Schaam je Lennert! hahaha ;p De rest is op Escape na niet de moeite natuurlijk. Manilla Road heeft dat probleem ook met Out of the Abyss, Courts of Chaos, The Circus Maximus, Voyager en Playground of the Damned. Atlantis Rising en Gates of Fire zijn leuke plaatjes, waarvan de laatste de betere is maar wel zich soms nog wil verliezen in de nummers. Mysterium heb ik nog niet gehoord.
Omen heeft drie 10/10 platen uitgebracht! Schaam je Lennert! hahaha ;p De rest is op Escape na niet de moeite natuurlijk. Manilla Road heeft dat probleem ook met Out of the Abyss, Courts of Chaos, The Circus Maximus, Voyager en Playground of the Damned. Atlantis Rising en Gates of Fire zijn leuke plaatjes, waarvan de laatste de betere is maar wel zich soms nog wil verliezen in de nummers. Mysterium heb ik nog niet gehoord.
- Lennert
- Lult over cdtjes
- Contacteer:
Je definitie van 10/10 platen verschilt met mijn definitie van klassiekers. De MR albums worden bijzonder vaak genoemd als het aankomt op klassiekers, ik hoor van Omen buiten het debuut, buiten een paar maniakale fans (
) nooit geroepen worden dat deze band nog twee 'klassiekers' heeft neergezet.
Punt was dat Manilla Road veel meer betekenisvol is geweest voor epic metal (en metal in het algemeen) dan Omen, een band die na het legendarische debuut nooit tot dezelfde grote hoogtes gekomen is. Ik vind Warning Of Danger ook een leuke plaat, maar zou hem nooit op dezelfde voet durven zetten als het debuutalbum of het gros van de MR albums

Punt was dat Manilla Road veel meer betekenisvol is geweest voor epic metal (en metal in het algemeen) dan Omen, een band die na het legendarische debuut nooit tot dezelfde grote hoogtes gekomen is. Ik vind Warning Of Danger ook een leuke plaat, maar zou hem nooit op dezelfde voet durven zetten als het debuutalbum of het gros van de MR albums

The Curse is hun beste. En ze blazen alles weg van Manilla Road, zelfs Open the Gates. 
Maar klopt, Manilla Road heeft een grotere cult-following dan Omen. Komt grotendeels omdat ondanks de genre-uitstapjes ze wel trouw geweest zijn aan hun sound. Dit heeft ook veel andere bands beïnvloed, zeker uit de Europese contreien. Omen daarentegen heeft nooit twee keer dezelfde plaat uitgebracht (hoewel meer albums in de stijl van The Curse en Battle Cry geen overbodige luxe zouden zijn!) en zijn na The Curse (Nightmares EP was het ook niet helemaal) het spoor finaal bijster geraakt. The Shark is ook veel sympathieker en bescheidener dan die pancake van een Kenny Powell met zijn 1498 line-up wisselingen en misplaatste arrogantie.

Maar klopt, Manilla Road heeft een grotere cult-following dan Omen. Komt grotendeels omdat ondanks de genre-uitstapjes ze wel trouw geweest zijn aan hun sound. Dit heeft ook veel andere bands beïnvloed, zeker uit de Europese contreien. Omen daarentegen heeft nooit twee keer dezelfde plaat uitgebracht (hoewel meer albums in de stijl van The Curse en Battle Cry geen overbodige luxe zouden zijn!) en zijn na The Curse (Nightmares EP was het ook niet helemaal) het spoor finaal bijster geraakt. The Shark is ook veel sympathieker en bescheidener dan die pancake van een Kenny Powell met zijn 1498 line-up wisselingen en misplaatste arrogantie.
- Jeroen
- Contacteer:
Ik ben eigenlijk niet zo kapot van Manilla Road. Circus Maximus en Atlantis Rising vind ik goed te doen, maar verder vind ik het eigenlijk nogal saai. Vloek ik nu in de kerk? 
Verder wat Jeffrey zei, vooral wat betreft Powell.

Verder wat Jeffrey zei, vooral wat betreft Powell.
Deels, maar als je als de wiedeweerga Open the Gates gaat waarderen is het je vergeven.
- Lennert
- Lult over cdtjes
- Contacteer:
The Deluge en Mystification zijn beterjeffrey schreef:Deels, maar als je als de wiedeweerga Open the Gates gaat waarderen is het je vergeven.

Ik luister nu naar het titelnummer van de nieuwe Battleroar. Niet zo slecht als Poisoned Well, maar het is het ook niet helemaal. Beetje een samenvoegsel van een afgekeurde nummers van Sacred Steel en Battleroar..