Graspop 2014, puntsgewijs:
+ Gezellig kamp en veel bekenden aanwezig
+ Geweldige sfeer (van bovenstaande verhalen niets meegekregen!)
+ Goed weer, viel me alles mee (gezien de verwachtingen!)
+ White Russians en Bloody Mary’s bij de tent
+ Belgian Beer Bar
+ Lekker gegeten (spareribs, veggi bami, burgers, Mexicaans en zelfs oesters!)
+ Het café vond ik een fijne toevoeging, relaxt om daar de dag af te sluiten
+ Nederland - Mexico kijken op het veld (en natuurlijk de feestvreugde na de overwinning)
+ De nieuwe opzet met 2 mainstages beviel me prima, we konden vanaf onze vaste plek bij het invalidenpodium alles goed volgen
+ Gevarieerde en uitgebreide line up, voor iedereen die van enige vorm van stevige gitaarmuziek houdt wat wils
+ Het geluid was bij vrijwel alle bands ontzettend goed, dat is wel eens anders geweest op Graspop!
- De grafgang van parkeerterrein naar de ingang!
- De met veel bombarie aangekondigde surprise act (als vervanging van Megadeth)
En dan de bands:
Zeer memorabel: Candlemass (wereldband!), eerste helft Behemoth (bijzonder om zo’n extreme band op het hoofdpodium te zien maar ze verdienen het dubbel en dwars, geluid was gelukkig ook stukken beter dan op Fortarock), tweede helft Opeth (Akerfeldt lijkt gelukkig terug te zijn gekomen op zijn besluit om geen extreem materiaal meer te spelen, enkele favoriete nummers langs horen komen!), Nile (geluid en nummerkeuze waren geweldig!), Gojira (altijd perfect), Satyricon (indrukwekkend hoe zij het publiek elke keer weer meekrijgen, wat een energie!), Carcass (mijn absolute hoogtepunt! Helemaal uit mijn plaat gegaan, gestoord vet), Pungent Stench (energiek gebrachte, vrolijke grafherrie), Death (objectief gezien iets tegenvallend, veel later materiaal wordt door deze line up langzamer gespeeld dan op cd. Subjectief heb ik er gigantisch van genoten! Er werden veel oude nummers van de eerste drie cd’s gespeeld – in ieder geval meer dan ze deden toen Chuck nog leefde – en het publiek ging er helemaal in op, inclusief spontane wall of death op
Pull The Plug!), Black Sabbath (als grondleggers de perfecte afsluiters van een metalfestival en de oudjes waren net als een paar maanden terug in de Ziggo Dome behoorlijk in vorm!)
Gewoon goed: Napalm Death, Annihilator, Sepultura, Slayer, Necrophobic (maar een tweede gitarist zou ze goed doen), Enslaved, Alter Bridge (guilty pleasure), Limp Bizkit (stukje jeugdsentiment!), Anthrax, Hatebreed (pit ging wel erg hard, na twee mensen afgevoerd te zien worden hield ik het voor gezien), Soundgarden (fijne achtergrondmuziek bij het in het gras liggen met een drankje en de ondergaande zon)
Tegenvallend: Watain (sfeervol, maar niet al hun materiaal boeit me evenzeer), Cynic (kwam niet zo uit de verf, geluid was slecht, maar leuk om Malone eens te zien bassen!), Meshuggah (trek het live beter dan op cd maar kan me nog steeds niet echt boeien)
Kortom, een geweldig weekend gehad! Nu lekker bijkomen.