Naar aanleiding van een lijst jonge bands die het blad Revolver maakte en besprak in hun December 2014 uitgave (http://www.revolvermag.com/news/the-fut ... metal.html) wil ik iedereen oproepen om bands te noemen die volgens henzelf de future of metal kunnen bepalen. Want, laten we eerlijk zijn, de lijst van Revolver is redelijk ruk. Wij kunnen het beter.
Hier wat spelregels:
Het hoofdgenre van de muziek die genoemde band speelt is metal.
Het debuutalbum van de genoemde band is in 2010 of later verschenen (dus uiterlijk 5 jaar oud), of moet nog verschijnen (in het geval alleen een EP o.i.d. is verschenen).
De genoemde band moet iets toevoegen aan het genre waarbinnen ze speelt, of een innovatieve combinatie van verschillende genres bieden.
Geen lijstjes. De keuze voor de genoemde band moet onderbouwd worden met woord en geluid, d.w.z., verklaar je nader waarom deze band letterlijk toekomstmuziek speelt én voorzie ons van een link naar een nummer (audio of video) dat je verklaring ondersteunt.
Ik zal beginnen met een band die hun debuut in 2012 uitbracht en mooie combinatie aan stijlen op een hoop gooit en het laat werken: Obsidian Kingdom, met hun album Mantiis. Geschoeid op een black metal-leest, maar doorspekt met jazzy invloeden. Mantiis moet eigenlijk als een geheel beluisterd worden; gelukkig kan dat hier: http://obsidiankingdom.bandcamp.com. Het album gaat van hot naar her, ja, maar het is een duidelijk geheel. Het doet me erg aan Leprous denken, maar pakt de zaken toch weer een stuk anders aan. Het is progressief, naargeestig, maar biedt ook een juiste hoeveelheid afwisseling door te voorzien in momenten van rust en opluchting. Dit, in combinatie met het overduidelijke vakmanschap waarmee de bandleden hun instrumenten beheersen, laat mij een zonnige toekomst zien voor de metal als het aan Obsidian Kingdom ligt.
GHOST
Met Opus Eponymous als debuutalbum. Een beetje 'the usual suspect', maar deze Zweedse band mag niet over het hoofd worden gezien. Retro? Veel van de invloeden wel. Maar in de jaren zeventig was er geen enkele band die als een combinatie van Blue Oyster Cult en ABBA klonk. Met nog een snufje Mercyful Fate/King Diamond er bij helemaal anachronistisch en onmogelijk om uit een andere tijdperk dan deze post-moderne te komen.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QsoAwRYd ... Pu&index=5[/youtube]
KVELERTAK
De andere 'usual suspect'. Volgens metaljihadisten niet 'metal' genoeg om op Metal-Archives.com te staan. Daar mag deze Noorse bands al trots op zijn. Blackmetal heeft in Scandinavië natuurlijk al punkachtige wortels, maar die liggen meer in het hardcorespectrum dan in de garagepunkrockhoek. En daar hoort Kvelertak juist thuis, als een combi van Scandinavische 'tongue in cheek'-rock van Turbonegro, Gluecifer, The Hives en de The Hellacopters aan de ene zijde, en aan de andere zijnde het zwarte blackmetalgespuis. Waarom is niemand hier eerder op gekomen? Knap staaltje postmoderne geestverruiming op regionaal niveau.
HAIL SPIRIT NOIR
Fantastische Griekse band die de jaren zeventig frisheid biedt die Opeth ontbeert, en deze Zweedse mastodont ook nog eens overtreft qua progressiviteit dankzij flinke avantgardistische tendensen. Niet raar, want veel leden komen uit het eveneens Griekse avantgardistische blackmetalcollectief Transcendence Bizzarre?
OCCULTATION
De Metallica van de occult-rock. Meer metal dan The Devil's Blood. Zwartgalliger, sfeervoller, adembenemend spannend. Geen seventies worship, maar eigentijds, met bijvoorbeeld ook een hoop death rock invloeden uit de vroege jaren tachtig.
SUBROSA
Iets meer in de doom/sludge-hoek dan de bovenstaande band, maar dit is wel de hoek waar veel ontwikkelingen in metalland in deze tijd vandaan komen. Ook in deze band nemen vrouwen een prominente rol in, zonder in stereotyperolpatronen te vervallen.
PALLBEARER
Fris en eigentijds, maar ook gehoor voor de oude genre-grootmeesters: dat is deze Amerikaanse doommetalband. Epische bombast in een bijna singer-songwriter verantwoord gevoelligheidsjasje.
Laatst gewijzigd door Eru Iluvatar op do nov 27, 2014 6:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Innuendo, Dat lijkt me te hoog gegrepen, bovendien wordt het dan een populariteitskwestie en dan heeft Revolver het misschien juist weer wel bij het rechte eind. Hoewel, bij nader inzien, gelukkig niet. Nee, jonge bands die wat gaan betekenen binnen hun genre, die het genre verder duwen.
Damn, ik val nog liever dood dan driekwart van die bands te moeten luisteren.
Zelf zou ik volgende bands willen aanduiden.
Conan
Deze band brengt spijkerharde doom die live je ingewanden doet trillen. Dit bewezen ze onlangs nog op Dutch Doom Days in de Baroeg. Live is het bijzonder indrukwekkend, dit bewezen ze ook al een aantal keer op Roadburn. Of de band nog veel progressie kan booken in hun minimale aanpak weet ik niet maar dat wat ze brengen superstrak is, daar lijkt mij niet over te discussiëren.
Dordeduh
Ik weet dat dit een beetje valsspelen is, gezien het feit dat het een afsplitsing van Negura Bunget is maar muzikaal is dit naar mijn gevoel toch een brug verder. Live durf ik het een ervaring an sich te noemen, hebben me op Hellfest helemaal weggeblazen. Dar De Duh was enkele jaren geleden voor mij ook jaarlijstmateriaal en ik hoop dat een even interessant en vooruitstrevend album zich binnenkort zal aandienen.
Kadavar
OK, ze voegen geen hol toe aan het genre waarbinnen ze spelen, muzikaal zijn ze zo Black Sabbath als je maar kan inbeelden, maar dat deze band een mooie toekomst tegemoet gaat, valt volgens mij absoluut niet te ontkennen. In een paar jaar gingen ze van kleine podia naar de status van headliner van middelmatige festivals en ook op grote festivals krijgen ze intussen al mooie posities op zijpodia. In het najaar maakten ze een bijzoner mooie Europese tour; bizar zelfs dat dit niet tussen de lijst van Revolver staat. Hun derde plaat zal veel duidelijk maken over waar hun toekomst ligt.
Oathbreaker
Misschien wat een chauvinistische toevoeging, maar Eros/Anteros is een album waarop hardcore, sludge en black metal op een uitstekende manier worden gecombineerd. Ook live is dit een goeie, interessante band. Opnieuw; het derde album zal meer duidelijk maken over welke richting ze zullen uitgaan.