Het is absurd, maar ik kon geen topic vinden van deze hardrock/proto-metal/heavy metal met symfo/prog-invloeden band van wie de impact op het ontwikkelen van heavy metal muziek absoluut niet vergeten mag worden (bands als Manilla Road en The Devil's Blood hebben er in ieder geval overduidelijk invloeden van inzitten). Buiten de klassieker Don't Fear The Reaper, heeft de band nog een flinke dosis bekende tracks in de vorm van Burning For You, Godzilla, Cities On Flame, Goin' Through The Motions, Astronomy en Veteran Of A Thousand Psychic Wars. In de hoogtijdagen was bassist Joe Bouchard een belangrijke drijvende kracht, maar het zijn vooral zanger/gitarist Eric Bloom en zanger/lead gitarist Donald 'Buck Dharma' Roeser die de voornaamste boegbeelden van de band zijn. Pure heavy metal is het niet te noemen, maar de vlijmscherpe solo's, bizarre/mysterieuze teksten en atmosfeer in de muziek zorgen er toch voor dat deze band wat mij betreft hier hoort te staan en niet onder non-metal. Helaas sinds 2001 niets meer uitgebracht, maar de laatste 3 albums kunnen wat mij betreft prima mee met andere favorieten als Cultösaurus Erectus en Fire Of Unknown Origin.
Blue Öyster Cult (1972)
Tyranny and Mutation (1973)
Secret Treaties (1974)
Agents of Fortune (1976)
Spectres (1977)
Mirrors (1979)
Cultösaurus Erectus (1980)
Fire of Unknown Origin (1981)
The Revölution by Night (1983)
Club Ninja (1985)
Imaginos (1988)
Heaven Forbid (1998)