Wie heeft de nieuwe split met Graveland al gehoord? Ik luister 'em nu en tsja, de nummers van Nokturnal Mortum zijn eigenlijk wel weer uitzonderlijk gaaf en dan vooral В Кайданах Часу. Dit is wat mij betreft met afstand de beste (melodieuze) blackmetalband van het moment. The Voice Of Steel is waarschijnlijk voorgoed mijn favoriete album in dit genre. Wat opvalt is dat het nieuwe werk iets agressiever is dan The Voice Of Steel. Maar dat is geen straf, aangezien die harde passages nog steeds afgewisseld worden met werkelijk magistrale melodieën en mooie gitaarlijnen. Kortom, ik heb er alle vertrouwen in dat deze band in de toekomst op een onpeilbaar hoog niveau blijft. Wat je ook van deze band mag vinden en wat voor een onzin ze ook hebben uitgekraamd, dit is ijzersterk werk.
Dat slotstuk alleen al. Super episch.
De nummers van Graveland stellen overigens weinig voor. Het gitaarwerk is slordig en de zang klinkt erg krachteloos. Voordeel is wel dat er tegenwoordig een wat strakkere trommelaar meespeelt. Graveland klinkt trouwens wel erg folky in de nummers, door de toevoeging van vioolklanken.