Fijnste plaatjes 2016

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yowannuzz
Berichten: 14623
Lid geworden op: di mar 16, 2004 8:20 pm
Locatie: Roermond

Fijnste plaatjes 2016

Bericht door yowannuzz » za apr 02, 2016 11:11 pm

Dus.

Voor een jaarlijst is het nog veel te vroeg, maar we kunnen hier natuurlijk wel lukraak roepen wat ons buitensporig bevalt qua langspelers.
Vooral nu we het eerste kwartaal alweer achter de rug hebben, lijkt het mij acceptabel dat ik hier een voorzichtige tussentijdse balans opmaak.

Daarom, hier mijn top 5 van het jaar so far.
Ik hoop en ga er van uit dat meerdere mensen hetzelfde gaan doen qua lijstje droppen.

En vooral; als je vind dat ik gruwelijk poep in mijn oren heb gehad en dat ik een belachelijke lijst neerplemp, geef dan commentaar.
Slechts dan, ja slechts dan hebben we een fijn en bestaanswaardig tipoc.

Ja, want dit:

1. Oceans of Slumber - Winter
2. Megadeth - Dystopia
3. Duality - Elektron
4. Headspace - All that you fear is gone
5. Textures - Phenotype
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

Gebruikersavatar
Tox
Berichten: 6178
Lid geworden op: vr sep 22, 2006 2:21 pm
Locatie: Stein

Re: Fijnste plaatjes 2016

Bericht door Tox » zo apr 03, 2016 1:01 am

Hoogtepuntjes hier (geen volgorde):

Hyperion - Seraphical Euphony
Chthe'ilist - Le Dernier Crépuscule
Howls of Ebb - Cursus Impasse: The Pendlomic Vow
Gadget - The Great Destroyer
Cobalt - Slow Forever

Maar ik heb nog een hoop (beter) te beluisteren.
NOT MY FUCKING TEMPO

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25627
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Fijnste plaatjes 2016

Bericht door Lennert » zo apr 03, 2016 3:02 pm

Heb so far het volgende gehoord:

Avantasia - Ghostlights
Borknagar - Winter Thrice
Brainstorm - Scary Creatures
Dodenkrocht - Flesh Tones
Dream Theater - The Astonishing
Megadeth - Dystopia
Primal Fear - Rulebreaker
Redemption - The Art Of Loss
Rhapsody Of Fire - Into The Legends
Serenity - Codex Atlanticus

So far vind ik 2016 redelijk beginnen. Veel leuks, maar nog geen grensverleggend album als wat Atlantean Kodex (2013) of A Forest Of Stars (2015) me afgelopen jaren hebben laten horen. Leukste wat ik tot nu toe heb gehoord is, erg tegenstrijdig qua stijl, Dodenkrocht (hoera voor Amnesjan!) en Rhapsody Of Fire.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Re: Fijnste plaatjes 2016

Bericht door Gilbert » zo apr 03, 2016 3:05 pm


Gebruikersavatar
Heyoka
Krijst von Telg
Berichten: 9566
Lid geworden op: do mar 18, 2010 7:22 pm

Re: Fijnste plaatjes 2016

Bericht door Heyoka » zo apr 03, 2016 5:57 pm

Abbath heeft een zeer aangename plaat uitgebracht dit jaar!
⸸⸸⸸ Fuck you all! ⸸⸸⸸
Afbeelding
⸸⸸⸸ Sterven is het meervoud van sterf! ⸸⸸⸸
⸸⸸⸸ True metalhead ⸸⸸⸸

Iron Maiden
Berichten: 3089
Lid geworden op: do jul 13, 2006 9:46 pm
Locatie: Rijssen

Re: Fijnste plaatjes 2016

Bericht door Iron Maiden » ma apr 04, 2016 6:44 pm

Almanac - Tsar
Rhapsody of Fire - Into the Legend
Lords of Black - II
Mob Rules - Tales From Beyond
Metal Church - XI

Dit zijn wel de albums die ik goed vind. Heb wel meer gehoord, maar nog niet iets wat mij overtuigd heeft. Almanac en Lords of Black zijn voor mij wel de verassingen van het jaar, tot nu toe.

MetalJan
Berichten: 5524
Lid geworden op: wo okt 27, 2004 2:53 pm
Locatie: Alblasserdam

Re: Fijnste plaatjes 2016

Bericht door MetalJan » ma apr 04, 2016 6:58 pm

Tot nu toe:

Abbath - s/t
Black Tusk - Pillars Of Ash
Borknagar - Winter Thrice
Conan - Revengeance
Rotting Christ - Rituals

Persistence
Berichten: 10330
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: Fijnste plaatjes 2016

Bericht door Persistence » ma apr 04, 2016 7:13 pm

MetalJan schreef:

Rotting Christ - Rituals
+1

Behalve de mislukte cover van The four horsemen dan, want die kan niet tippen aan het origineel van Aphrodite's Child.

Gebruikersavatar
Draconian
Lult over cdtjes
Berichten: 11068
Lid geworden op: di mar 02, 2004 9:12 pm
Locatie: De Geitenberg

Re: Fijnste plaatjes 2016

Bericht door Draconian » ma apr 04, 2016 8:07 pm

Lennert schreef: Leukste wat ik tot nu toe heb gehoord is, erg tegenstrijdig qua stijl, Dodenkrocht (hoera voor Amnesjan!) en Rhapsody Of Fire.
Gezamenlijke tour zou wel wat zijn! :mrgreen:
We're particles in motion, we can't accept we've no control
Racing helpless through the aether, staring outward from the world

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Fijnste plaatjes 2016

Bericht door Wessel » ma apr 04, 2016 10:25 pm

Tot nu toe gehoord en als leuk genoeg bevonden om herhaaldelijk te beluisteren:

Abbbath - Abbath (veel beter dan het op de automatische piloot gespeelde laatste Immortal-album All Shall Fall, Demonaz en Horgh gaan er een hele kluif aan hebben dit te overtreffen)
Borknagar - Winter Thrice (een band die zichzelf steeds verder perfectioneert)
Deströyer 666 - Wildfire (misschien al mijn favoriet na Phoenix Rising...)
Hyperion - Seraphical Euphony (het niveau van de grote voorbeelden Emperor en Dissection wordt niet gehaald, maar dat verwacht ik ook niet en hoeft ook helemaal niet; erg lekker luistermateriaal!)
Megadeth - Dystopia (ik ben helemaal geen fan, maar dit is gewoon een prima plaat)
Rotting Christ - Rituals (al lijken hun laatste paar albums wel erg veel op elkaar)

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 23091
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Fijnste plaatjes 2016

Bericht door dako » di apr 05, 2016 10:59 am

Megadeth, Axl Rudi Pell en Primal Fear kan ik goed waarderen, die van Megadeth overigens pas na een keer of drie luisteren, daarvoor vond ik er werkelijk geen fuck aan.
Tegenvallertje van het jaar is voorlopig de nieuwe van Rhapsody Of Fire, doet me niks.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25627
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Fijnste plaatjes 2016

Bericht door Lennert » di apr 05, 2016 6:21 pm

Draconian schreef:
Lennert schreef: Leukste wat ik tot nu toe heb gehoord is, erg tegenstrijdig qua stijl, Dodenkrocht (hoera voor Amnesjan!) en Rhapsody Of Fire.
Gezamenlijke tour zou wel wat zijn! :mrgreen:
Ik ben voor, evenals ik voor ben dat de zangers halverwege van band wisselen XD
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
MetalDelight
Berichten: 801
Lid geworden op: ma sep 08, 2014 7:09 pm
Locatie: Burgum FRL

Re: Fijnste plaatjes 2016

Bericht door MetalDelight » di apr 05, 2016 6:41 pm

- Myrath
- Textures
- Megadeth

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Fijnste plaatjes 2016

Bericht door Hieronimus » wo apr 06, 2016 10:45 am

Jezus mina, wordt het weer zo'n klote lijstjes-topic zonder beschrijvingen? Zet er in ieder geval even bij wat voor genre het is, wie het kan bevallen (fans van band X) of gewoon waarom het zo beklijft. Wessel is de enige die nog een beetje de moeite neemt, props daarvoor.

Top
Entropia - Ufonaut. Het klinkt sludgy, het klinkt als black metal, maar het heeft een psychedelische twist. Voldoende afwisseling, ook binnen de nummers. En wat een dik geluid! Voor fans van: The Ocean, Dødheimsgard, Mastodon? Ik weet het niet zeker, het gaat heel veel kanten op!

Ulver - ATGCLVLSSCAP. Elektronica, pop, rock, vage deuntjes, ambient. Ook bijzonder psychedelisch, eigenlijk. Spannender dan hun vorige plaat. Voor fans van: Ulver.

Wildernessking - Mystical Future. Hyponotiserende black metal, zoals we wel kennen van Wolves in the Throne Room, Alcest en wellicht ook van Deafheaven. Ja, het is inderdaad geen tergend spannende black metal, maar het is mystiek, het is dromerig.

Leuk
Borknagar - Winter Thrice. Leuke nummers, vooral het openingsnummer, vanwege de samenzang van Vintersorg, Lazare, Garm en Vortex: wat een dikke combi! Verder gebeurt er niet veel wat ik ook niet al op Empiricism al gehoord heb, wat op zich een goed punt is: melodische, lichte black/viking metal. Ik had wel wat meer verwacht van drummer Baard, vanwege zijn werk bij Leprous en talloze andere bands; op dit album is het redelijk rechttoe-rechtaan.

Abbath - s/t. Beter dan het laatste Immortal-album! Verdient wel wat meer aandacht, want het is allemaal een stuk pittiger, maar ik heb de nummers nog niet helemaal tot me door laten dringen.

Fleshgod Apocalypse - King. Het kan dus toch? Een FA-album mét een redelijke productie? De instrumenten in deze technische death metal zijn verstaanbaarder dan voorheen, wat zeker een verbetering is. Ik krijg inmiddels wel een heel erg sterke Dimmu Borgir-vibe van FA, wat ook niet erg is, maar het klinkt allemaal wel iets minder technisch dan voorheen.

Hyperion - Seraphical Euphony. Inderdaad, Dissection/Emperor-aanbidding: black/death met voldoende melodie en symfonische elementen. Degelijke nummers, maar het niveau van deze twee legendes? Zeker niet.

Todtgelichter - Rooms. Apart willen zijn is goed, maar het moet ook leuk blijven. Dit album gaat verder op de ingezette lijn: het was ergens ooit black metal, maar is nu heel wat avant-gardistischer. Niet op de Arcturus-manier, maar meer zoals Nocte Obducta en In the Woods...

Deströyer 666 - Wildfire. Dikke pret: van deze black/thrash word ik erg enthousiast! Ik had me nooit zo in deze band verdiept, maar ze kunnen zeker vette nummers schrijven. Die overgang van Artiglio del diavolo naar Hounds at Ya Back: knallen en gaan.

Fuath - I. Van de man achter Saor (geniale black/folk) nu een album wat overwegend black is. Dat gaat goed, want deze Schot weet wel hoe hij een slepende riffs moet schrijven, zoals ook Drudkh dat kan, maar het niveau van Saor wordt heus niet behaald.

Wormed - Krighsu. Vroeger, toen was er technische death metal. En Wormed. En sinds kort weer meer Wormed! Wat een bruut pak sci-fi horror krijgen we hier weer voorgeschoteld! De zanger bromt en gromt als een neutronenster, de muziek klinkt als botsende sterrenstelsels.

Stom/tegenvallend
Babymetal - Metal Resistance. Hehe.

Obsidian Kingdom - A Year with No Summer. Ik had, na het intrigerende Mantiis met z'n mengeling van black metal en prog rock, heel wat meer verwacht. In plaats daarvan krijg ik een plaat die iets weg heeft van Leprous, maar dan met suffe deuntjes? Kabbelende nummers, die niet vooruit te branden zijn? Ik kan een beetje begrijpen wat de insteek is, maar het doet me echt vrij weinig.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Kees
Berichten: 1028
Lid geworden op: ma apr 04, 2016 10:36 am

Re: Fijnste plaatjes 2016

Bericht door Kees » wo apr 06, 2016 12:51 pm

Bedankt voor de omschrijvingen Jeroen, dat Entropia en de nieuwe Ulver ga ik zeker even beluisteren. Fuath kende ik al: erg fijn album. Je zou als je dat leuk vindt ook eens de band Ered Wethrin moeten opzoeken :)

Gebruikersavatar
Rebellion666
Berichten: 1795
Lid geworden op: za mar 12, 2005 7:33 pm
Locatie: Dalfsen

Re: Fijnste plaatjes 2016

Bericht door Rebellion666 » wo apr 06, 2016 1:42 pm

Het jaar 2016 vind ik opvallend goed begonnen wat nieuwe muziek betreft. De schijfjes die tot nu toe regelmatig rondjes draaien in m'n cd-la (in willekeurige volgorde):

Amon Amarth - Jomsviking
Dream Theater - The Astonishing
Avantasia - Ghostlights
Lords of Black - II
Abbath - Abbath

Albums waar ik wel wat van verwacht had maar waar ik tot nu toe geen chocola van kan maken:

Megadeth - Dystopia
Rhapsody Of Fire - Into The Legend
Metal Church - XI
'In the land of the pigs, the butcher is king.'

Gebruikersavatar
kneuz
Berichten: 1588
Lid geworden op: ma jul 24, 2006 2:47 am
Locatie: Den Haag

Re: Fijnste plaatjes 2016

Bericht door kneuz » wo apr 06, 2016 1:44 pm

Ulver - ATGCLVLSSCAP
Underworld - Barbara Barbara, We Face A Shining Future
Massive Attack - Ritual Spirit EP

De enige die ik tot nu toe heb gekocht. Voor de rest heb ik niet zo veel naar in 2016 uitgebrachte albums geluisterd, en diegene die ik wel geprobeerd heb vond ik niet goed genoeg om me nu nog te herinneren ;)
M A X I M U M V O L U M E Y I E L D S M A X I M U M R E S U L T S

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Fijnste plaatjes 2016

Bericht door Hieronimus » wo apr 06, 2016 1:55 pm

Kees schreef:Bedankt voor de omschrijvingen Jeroen, dat Entropia en de nieuwe Ulver ga ik zeker even beluisteren. Fuath kende ik al: erg fijn album. Je zou als je dat leuk vindt ook eens de band Ered Wethrin moeten opzoeken :)
Dank en dank! Ik ga het bestuderen. :)
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
Siego
Berichten: 1602
Lid geworden op: di jun 08, 2004 11:47 pm
Locatie: Harkema

Re: Fijnste plaatjes 2016

Bericht door Siego » vr apr 08, 2016 4:05 pm

De platen waar ik tot nu toe warm voor loop zijn:

Cult Of Luna – Mariner
Ik wacht nog op de LP maar heb stiekem al een stream gevonden via https://vk.com/post_music. Zoals ik al verwachte een gouden combinatie, Cult of Luna en deze zangeres.

Sinistro – Semente
Heerlijke mengelmoes van sludge, doom, gothic en post-metal. Hier ook weer een zangeres aan het roer.

Entropia – Ufonaut
Beter als hierboven kan ik het niet beschrijven. Sludgy, black metal met een psychedelische twist.

Plaats reactie