Johan schreef:Het is een geweldige concertervaring met een nietszeggend filmomhulsel als extra. Ik geloof dat de dvd ook nog flink wat bonusmateriaal heeft.
Helemaal mee eens, gewoon als een concert bekijken en niet als een speelfilm

Johan schreef:Het is een geweldige concertervaring met een nietszeggend filmomhulsel als extra. Ik geloof dat de dvd ook nog flink wat bonusmateriaal heeft.
van: https://metallica.com/band/historyMetallica, one of the biggest selling acts in American history, were born on October 28, 1981 when drummer Lars Ulrich and guitar player/singer James Hetfield got together via Ulrich’s LA Recycler newspaper ad. Soon, the two had recruited Hetfield’s friend and housemate Ron McGovney to play bass, Dave Mustaine to play lead guitar, and taken the name Metallica after a suggestion from Bay Area metal scene friend Ron Quintana. Their ascent was to be relatively quick, driven by sheer work-rate, effort and a rare musical chemistry. After hitting the opener’s circuit in LA (where they supported the likes of Saxon) they recorded their first ever demo No Life ‘Til Leather. The tape-trading circuit went crazy for it, and after repeatedly well-received shows in the Bay Area, Metallica found themselves relocating there after convincing bassist Cliff Burton to leave his band Trauma and replace McGovney.
East Coast metal merchant Jon Zazula pitched the band on an album deal with his indie label Megaforce Records and 1983 found them traveling to New York in a stolen U-Haul to record their first album. Shortly after arriving in New York in April 1983, Mustaine was replaced by Exodus shredder Kirk Hammett and the boys hit the studio for the first time. The resulting debut album, Kill ‘Em All, exploded onto the scene later that year brandishing punk-encrusted, crunchy metal riffery, the likes of “The Four Horsemen,” “Whiplash” and “Seek and Destroy” that were hailed as instant classics. The stellar reception in the metal community allowed them to quickly make their second album Ride The Lightning with producer Flemming Rassmussen in Copenhagen at Sweet Silence Studios during the summer of 1984. With their writing chemistry maturing at an alarming rate of knots, classic compositions such as “For Whom The Bell Tolls” and “Fade To Black” sat proudly with the aggression of “Fight Fire With Fire” and “Creeping Death.” Q Prime Management and Elektra Records both moved quickly to take the band on by the Fall of ’84, and with the road getting busier and more international, the bands’ stature rapidly grew.
In late 1985, the Rassmussen/Sweet Silence combination provided the underpinning for Master Of Puppets, the band’s third album, which was mixed in LA with Michael Wagener and released in March 1986. “Battery,” the title track and epic instrumental “Orion” were among the astounding compositions, and having secured a support slot with Ozzy Osbourne, Master of Puppets hit the top 30 album charts and expanded their fan base beyond comprehension. It was some ascent. Metallica appeared unstoppable. But a heinous challenge was to be thrown at them when on September 27, 1986, they suffered a tragedy beyond words. On tour in Sweden, during an overnight drive the bands' tour bus skidded out of control and flipped, killing Cliff Burton. His influence on the musical growth of the band had been enormous, combining the DIY philosophies of jamming and experimenting with an acute knowledge of musical theory. Faced with having to find a new path after 40+ auditions they tapped Jason Newsted from Flotsam & Jetsam to take over bass duties. The quartet immediately jumped into a tour and then quickly recorded an EP of cover tunes titled The $5.98 E.P. - Garage Days Re-Revisited (the band literally did the dirty work in Ulrich's garage, which they helped refit into a small studio space by hand themselves!).
The band recorded their fourth full-length album, ...And Justice For All, first with Rassmussen again taking the helm (this time at One On One Studios in LA) after some initial work with Mike Clink (of Appetite for Destruction fame) didn’t work out. Released in August 1988, the album reached #6 on the US charts, while the band was busy blowing headliners Van Halen off the stage during the Monsters Of Rock tour before embarking upon their first headline worldwide arena tour. Metallica also made their very first music video for "One,” a dark, monochromatic, violent, emotional piece which underscored Metallica’s thorough uniqueness.
Then came stratospheric, explosive, cacophonous worldwide success.
In 1991, Metallica released their self-titled album – better known by fans as The Black Album. New producer Bob Rock focused the band on a fuller sound with simpler arrangements, and it went straight to number one all over the world…and didn’t really leave for a couple of years, selling in excess of 16 million copies worldwide, spawning several legitimate singles, and earning various industry accolades, including a Grammy, MTV and American Music Awards. “Enter Sandman” remains one of their signature anthems, whilst their first full foray into something more balladic, “Nothing Else Matters,” empathized with the heartstrings of millions. The tour that accompanied it was equally gargantuan, close to 300 shows in three years, and pushing the band to limits they didn’t know they could reach. It also featured the famous joint-headline stadium tour with Guns N’ Roses and yielded the first-ever official live album Live Shit: Binge & Purge, a road-case-shaped box-set containing all manner of intimate tour ephemera from riders to faxes.
Zulke kreten zijn altijd discutabel. Zonder de aanwezigheid van de hitballades Nothing Else Matters en The Unforgiven waren er van dat album vele miljoenen exemplaren minder verkocht. En zeker Nothing Else Matters heeft he-le-maal niks met metal (of hardrock) te maken.kirk hammett schreef:Het is nog steeds het best verkochte metalalbum aller tijden.
Om de doodsimpele reden dat veel mensen deze plaat waarschijnlijk op hun mp3 speler draaien. Met zoveel compressie gaan er weinig details verloren (die zijn toch al weg). En op de radio moeten de drums ook zo hard mogelijk knallen, anders vervliegt de (oppervlakkige) aandacht. Want op de radio is de compressie immers nog sterker. Voor de ether kan ik me dat voorstellen, maar voor digitale radio niet. Maar t moet allemaal zo hard mogelijk. Alle popplaten van nu kennen dat euvel en ook veel metal. Laatste Adele? Die percussie kraakt bijna, zo hard. Maar ja, in de discotheek gaat het om de beat hehRascul schreef:Overigens ontgaat het me volledig hoe een extreem kapitaalkrachtige band als Metallica zo'n vlakke, kapotgecomprimeerde kutproductie kan afleveren. En dan niet één keer, maar vier platen achter elkaar.
Ik ben niet echt een geluidsexpert maar op de een of andere manier vind ik het bij Megadeth niet zo storend als bij Metallica. Dystopia blijft met behoorlijk volume helder klinken terwijl bv. Death Magnetic erg gaat kraken.Jeroen schreef:En ja, Dystopia is wel erg gaaf ja. Ook al is de mastering van die schijf ook knetterhard.
Dit jaar heeft met Paradox, Vektor, Megadeth en Artillery vier knallers van thrashplaten teweeg gebracht, en alsnog zal aan het einde van het jaar Metallica wel het hoogste eindigen in de jaarlijstenLoja schreef:Dit is niet best helaas!![]()
Ligt qua geluid een beetje in het verlengde van Death Magnetic maar muzikaal zeker slechter. Maar ja, de hele wereld zit hier bijkbaar op te wachten want toen ik vanmorgen de radio aanzette ( 3fm ) hoorde ik 'm ook al voorbijkomen en ze vonden het geweldig!![]()
Ik zet Dystopia van Megadeth nog maar eens op.
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.
Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."
:' )
Dat laatste is onzin. In dat geval was de band haar populariteit allang verloren.Splijtzwam schreef:Een keer geluisterd en mijn eerste indruk was wél positief. Ik heb weleens de indruk dat Metallica bij velen niks goed meer kan doen.
Splijtzwam schreef: Ik heb weleens de indruk dat Metallica bij velen niks goed meer kan doen.
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.
Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."
:' )
Ik wist wel dat jij de nieuwe single van Metallica op waarde zou schatten. Ik had al bij Took gepleit om jou aan te wijzen als Metalfan-reviewer voor de aankomende Metallica-cd.innuendo schreef:Zie het maar als gezond tegengas naar alle fanboys die inmiddels spetterende orgasmes hebben beleefd op deze single. Ik vind het ronduit middelmatig verder. Luisterbaar, maar kwalitatief op hetzelfde niveau als de gemiddelde jonge thrash act. De teksten zijn gewoon crap (eigenlijk altijd al geweest), maar Hetfield is in elk geval geen tafel meer.
Is geen onzin en die populariteit hebben ze ook verloren onder veel metalheads. Ze zijn nog wel populair bij mainstreampubliek. En dat is voor het conservatieve metalpubliek een rede om Metallica massaal te bashen.MetalDelight schreef:Dat laatste is onzin. In dat geval was de band haar populariteit allang verloren.Splijtzwam schreef:Een keer geluisterd en mijn eerste indruk was wél positief. Ik heb weleens de indruk dat Metallica bij velen niks goed meer kan doen.
Er staat "velen", wat impliceert dat erg geen specifieke doelgroep wordt bedoeld maar in het algemeen.Splijtzwam schreef:Is geen onzin en die populariteit hebben ze ook verloren onder veel metalheads. Ze zijn nog wel populair bij mainstreampubliek. En dat is voor het conservatieve metalpubliek een rede om Metallica massaal te bashen.MetalDelight schreef:Dat laatste is onzin. In dat geval was de band haar populariteit allang verloren.Splijtzwam schreef:Een keer geluisterd en mijn eerste indruk was wél positief. Ik heb weleens de indruk dat Metallica bij velen niks goed meer kan doen.
Heel erg oneens Ruud. ...And Justice For All en Master of Puppets zijn tekstueel sterk en relevant. Load en Re-Load zijn tekstueel ook echt niet slecht, wat je ook van de muziek mag vinden.innuendo schreef:Splijtzwam schreef: Ik heb weleens de indruk dat Metallica bij velen niks goed meer kan doen.
De teksten zijn gewoon crap (eigenlijk altijd al geweest),
Idd ja. Dit nummer duurt 3 minuten, het volledige album bijna 80 minuten. Wat dus wilt zeggen dat de overige 11 nummers een tijdspanne van ca. 75 minuten zullen beslaan. Dat was nu net het probleem van Death Magnetic imo. Stonden imo behoorlijk wat degelijke tot sterke nummers op, die jammer genoeg veel te lang gerekt werden.Jeroen schreef:Zo kort, ja. Jammer dat ze dan een dubbelaar uitbrengen die uitpuilt, in plaats van een compacte plaat met drie of vier lange songs. Dat werkt toch het best.
Kom nou. Het titelnummer van Justice, het titelnummer van Puppets, Disposable Heroes, Harvester of Sorrow, Sanitarium, Leper Messiah, Blackened, etc. Af en toe gevatte beeldspraak en behoorlijk wat maatschappijkritiek. Alvast een stuk intelligenter dan het gros van de thrashbands (Destruction, Slayer, Sodom, to name a few), als je het mij vraagt. Wat verwacht je dan, hoogstaande poëzie waar wijlen Paul Van Ostaijen steil van achterover slaat?innuendo schreef:Een paar jaar geleden heb ik de film Johnny Got His Gun gekeken en aan de hand daarvan One er nog eens aangeslingerd. Boekje erbij gepakt. Rijmelarij van het niveau basisschool. Niks bashends aan. Sterker nog, ik zou wat Metallica betreft niets liever willen dat ze op hun oude dag nog eens met een kraker van het niveau van het vroege werk zouden komen.
KoenM schreef:Kom nou. Het titelnummer van Justice, het titelnummer van Puppets, Disposable Heroes, Harvester of Sorrow, Sanitarium, Leper Messiah, Blackened, etc. Af en toe gevatte beeldspraak en behoorlijk wat maatschappijkritiek. Alvast een stuk intelligenter dan het gros van de thrashbands (Destruction, Slayer, Sodom, to name a few), als je het mij vraagt. Wat verwacht je dan, hoogstaande poëzie waar wijlen Paul Van Ostaijen steil van achterover slaat?innuendo schreef:Een paar jaar geleden heb ik de film Johnny Got His Gun gekeken en aan de hand daarvan One er nog eens aangeslingerd. Boekje erbij gepakt. Rijmelarij van het niveau basisschool. Niks bashends aan. Sterker nog, ik zou wat Metallica betreft niets liever willen dat ze op hun oude dag nog eens met een kraker van het niveau van het vroege werk zouden komen.
Je moet toch op zijn minst erkennen dat de twee door mij genoemde platen tekstueel enkele niveau's hoger staan dan wat we in het nieuwe nr gehoord hebben?
Raak =/= altijd hoogstaand.Jeroen schreef:Sodom heeft al jaren rake teksten hoor.