Cityrock Leeuwarden 2/3 september 2016

Hier kan je alles kwijt over concerten en festivals.
Plaats reactie
MetalDelight

Cityrock Leeuwarden 2/3 september 2016

Bericht door MetalDelight » vr mar 11, 2016 12:26 am

Naast Into The Grave (augustus) wordt er deze zomer nog een 2-daags rock festival georganiseerd in Leeuwarden.
Cityrock (voorheen op de vrijdag voor Into The Grave) zal plaatsvinden op 2 en 3 september in het Rengerspark te Leeuwarden. Volgens de organisatie zal het vrijdagprogramma gevuld worden met alternative rock en de zaterdag met classic rock. De eerste band die bekend is gemaakt voor de zaterdag is de "progressieve metalband Queensrÿche". Weinig classic rock aan lijkt me maar het zal de pret niet drukken. Een mooi begin.

Took
Contacteer:

Re: Cityrock Leeuwarden 2/3 september 2016

Bericht door Took » vr mar 11, 2016 8:59 am

MetalDelight schreef:Naast Into The Grave (augustus) wordt er deze zomer nog een 2-daags rock festival georganiseerd in Leeuwarden.
Cityrock (voorheen op de vrijdag voor Into The Grave) zal plaatsvinden op 2 en 3 september in het Rengerspark te Leeuwarden. Volgens de organisatie zal het vrijdagprogramma gevuld worden met alternative rock en de zaterdag met classic rock. De eerste band die bekend is gemaakt voor de zaterdag is de "progressieve metalband Queensrÿche". Weinig classic rock aan lijkt me maar het zal de pret niet drukken. Een mooi begin.
Saxon en Uriah Heep heb ik in de wandelgangen opgevangen voor de zaterdag. het wordt meer een classic hardrock-dagje op die manier.
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gilbert
Lult over cdtjes

Bericht door Gilbert » vr mar 11, 2016 1:09 pm

Zo ontzettend hard is Queensrÿche niet en "modern" kun je hun muziek zeker niet noemen. Dus de term "classic rock" is mijns inziens niet zo heel erg misplaatst voor die band. Tenslotte kent het grote publiek Queensrÿche vooral van de Pink Floyd-achtige ballade Silent Lucidity. Dat nummer is vast regelmatig op Arrow Classic Rock en soortgelijke zenders te horen en een paar andere oude songs wellicht ook.

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » vr mar 11, 2016 3:06 pm

Als Saxon, Heep en Queensryche op een dag staan, moet het raar lopen wil ik er niet bij zijn.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

dako

Bericht door dako » vr mar 11, 2016 3:11 pm

Tof, dit gaan we onthouden.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

MetalDelight

Bericht door MetalDelight » vr mar 11, 2016 5:24 pm

Gilbert schreef:Zo ontzettend hard is Queensrÿche niet en "modern" kun je hun muziek zeker niet noemen. Dus de term "classic rock" is mijns inziens niet zo heel erg misplaatst voor die band. Tenslotte kent het grote publiek Queensrÿche vooral van de Pink Floyd-achtige ballade Silent Lucidity. Dat nummer is vast regelmatig op Arrow Classic Rock en soortgelijke zenders te horen en een paar andere oude songs wellicht ook.
Tsja, met zo'n redenatie kun je heel veel bands het predicaat classic rock meegeven.
Nu ben ik een QR fan van het allereerste uur maar ik hoor met de beste wil geen Pink Floyd in Silent Lucidity.
Daarnaast denk ik dat het "grote publiek" QR niet kent maar de liefhebbers die dat wel doen zullen dan toch veelal aan OM denken.

Maar goed, ben ontzettend blij dat ze in mijn "achtertuin" komen spelen en met de mogelijkheid van Saxon erbij gaat dit bij droog weer wel een mooi festival worden.

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » vr mar 11, 2016 5:39 pm

dako schreef:Tof, dit gaan we onthouden.

Het is Leeuwarden he! Durf je die lange, hachelijke en gevaarlijke reis buiten de Randstad wel te ondernemen?
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gilbert
Lult over cdtjes

Bericht door Gilbert » za mar 12, 2016 12:58 pm

MetalDelight schreef:Nu ben ik een QR fan van het allereerste uur maar ik hoor met de beste wil geen Pink Floyd in Silent Lucidity.
Daarnaast denk ik dat het "grote publiek" QR niet kent maar de liefhebbers die dat wel doen zullen dan toch veelal aan OM denken.
Nee joh, je hebt gelijk, ik zie nu dat Silent Lucidity slechts op nummer 281 staat in de Top 2000 van Radio 2. Helemaal niemand kent die hitsingle en de bijbehorende band(naam) dus, behalve een paar verstokte old-school Queensrÿche-fans...

MetalDelight

Bericht door MetalDelight » za mar 12, 2016 3:03 pm

Wat versta jij onder "het grote publiek"?
Daarnaast ben ik benieuwd op welke wijze jij Pink Floyd hoort in SL.

Crises

Bericht door Crises » za mar 12, 2016 5:28 pm

innuendo schreef:
dako schreef:Tof, dit gaan we onthouden.

Het is Leeuwarden he! Durf je die lange, hachelijke en gevaarlijke reis buiten de Randstad wel te ondernemen?
:D
Ik denk dat ik allergisch ben voor leer... ik heb altijd zo'n koppijn als ik wakker word met m'n schoenen nog aan

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » zo mar 13, 2016 8:37 pm

MetalDelight schreef:Wat versta jij onder "het grote publiek"?
Daarnaast ben ik benieuwd op welke wijze jij Pink Floyd hoort in SL.
Ik geloof dat het een letterlijke quote uit de OOR pop-encyclopedie of de Aardschok metal-encyclopedie is. Ik hoor het er ook niet in.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Mollusk
Lult over cdtjes

Bericht door Mollusk » ma mar 14, 2016 8:40 am

Die "IIIIIIIIIIIIIII...." uithalen van Tate in het refrein hebben wel iets weg van Wish You Were Here, maar buiten dat heb ik die OOR-quote ook nooit helemaal begrepen
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

MetalDelight

Bericht door MetalDelight » do mar 31, 2016 11:02 am

Naast Queensrÿche, toevoegingen voor de zaterdag:
- Uriah Heep
- Kadaver
- VdB's Moonkings
- Dewolff
- De Hûnekop
- Helhorse
- Black-Bone

Over Queensrÿche ben ik zeer enthousiast, de rest loop ik niet warm voor.
Begrijp überhaupt niet wat een band als de Hûnekop daar moet.
Zal wel de regionale publiekstrekker zijn maar met classic rock of rock heeft het geen snars te maken.
Mooi pauzemoment of een reden om veel later te komen.

Siego

Bericht door Siego » do mar 31, 2016 1:16 pm

MetalDelight schreef:Naast Queensrÿche, toevoegingen voor de zaterdag:
- Uriah Heep
- Kadaver
- VdB's Moonkings
- Dewolff
- De Hûnekop
- Helhorse
- Black-Bone

Over Queensrÿche ben ik zeer enthousiast, de rest loop ik niet warm voor.
Begrijp überhaupt niet wat een band als de Hûnekop daar moet.
Zal wel de regionale publiekstrekker zijn maar met classic rock of rock heeft het geen snars te maken.
Mooi pauzemoment of een reden om veel later te komen.
Is inderdaad een (vrij) grote regionale publiekstrekker.
Maar snap goed dat de gemiddelde bezoeker buiten Friesland daar niet op zit te wachten.

Op vrijdag The Hives, zag ik. Dat is nog wel leuk!

MetalDelight

Bericht door MetalDelight » do mar 31, 2016 1:29 pm

Was eigenlijk ook een beetje cynisch bedoeld m.b.t. de Hûnekop. Ik kom zelf uit de regio en ken de band wel.
Als je als organisatie pretendeert een classic rock festival te willen neerzetten dan kom je bij mij niet geloofwaardig over als je zo'n band hier laat opdraven. Laat ze lekker hun ding doen op de Veenhoop.

Ik heb veel liever een band waar ik muzikaal/vocaal van kan genieten.

Siego

Bericht door Siego » do mar 31, 2016 1:57 pm

Ah, Damwâld. Zie het nu pas :)
Maar ben het wel met je eens, ook al ben ik wel een fan van De Hûnekop.

MetalDelight

Bericht door MetalDelight » zo sep 04, 2016 12:50 pm

Het was gisteren wederom een leuk feestje in Leeuwarden. Na Into The Grave, een paar weken geleden, was het nu de beurt aan Cityrock.
Cityrock vond dit jaar (voor het eerst) plaats in het Rengerspark, op een steenworp van het Oldehoofsterkerkhof waar Into The Grave tot dusver altijd heeft plaatsgevonden.

Blijkbaar een opmaat voor de komende jaren want ook Into The Grave schijnt te zullen verplaatsen naar het Rengerspark.
Op zich is het Rengerspark een mooie locatie maar voor Into The Grave gaat mijn voorkeur toch uit naar het zo karakteristieke (ex) kerkhof, unieke locatie.

De vrijdag overgeslagen, we kwamen zaterdag binnen tijdens de laatste tonen van Dewolff.
Next up was Kadaver, die ons met haar muziek en uitstraling (deels) terugvoerde naar de seventies.
Weliswaar ben ik onbekend met hun werk maar de drie heren lieten een prima indruk achter.

Vdb's Moonkings was gaaf. Tijdens het eerste nummer moesten de mannen onder leiding van Adje nog even op stoom komen maar daarna stampte de diesel lekker door.
Tijdens Judgement Day en Burning Heart werd er natuurlijk luidkeels meegezongen.
Naar verluidt was dit de laatste Moonkings show van 2016, een prima afsluiter.

Queensrÿche, hiervoor waren we specifiek gekomen.
Vooraf eerst een retro Rage For Order tourshirt gescoord en de keel gesmeerd.
De filmpjes van de show in Zoetermeer deden ons hoopvol stemmen, Todd La Torre was daar prima bij stem.
Nu ben ik een gigantische QR fanboy (vroegere werk) en daarom durf ik schaamteloos te stellen dat superlatieven voor dit optreden te kort schieten.
Geniaal, kippevel, ontroerend.
Met La Torre achter de mic heeft QR echt de juiste man te pakken. We krijgen magistrale uitvoeringen van o.a. Empire, Jet City Women en Silent Lucidity te horen.
Tijdens QOTR, Take Hold Of The Flame en het fenomenale Screaming In Digital raak ik bijna in vervoering, wat goed.
Queensrÿche lijkt iets van het verloren gegane terrein goed te gaan maken, blijkens een uitverkochte Boerderij en de grote fanschare in Leeuwarden.
Terecht, want in deze samenstelling kunnen we live (hopelijk) nog lang genieten van het oudere werk.
Gedurende het afsluitende Eyes Of A Stranger gaat het veld nogmaals uit haar dak en aansluitend krijgt de band nog een passend groot applaus, super optreden.

Helaas breekt na het optreden van Queensrÿche de hemel open en begint het te regenen.
Daardoor verlaten de eerste mensen vervroegd het terrein.
Jammer, want met Mother's Finest en Uriah Heep krijgen we nog twee prima shows voorgeschoteld.
MF bestaat louter uit supermuzikanten die al decennia lang meedraaien en dat hoor je live.
De ronkende funkrock is niet geheel mijn ding maar het staat als een huis.
Gedurende Uriah Heep gaan de hemelsluizen nog verder open en het koelt behoorlijk af waardoor het toch iets minder prettig kijken is.
Desalniettemin zet ook Heep een uitstekend optreden neer. De goede sound en mooie lichtshow helpen daarin mee.
Uiteraard wordt er afgesloten met Easy Livin' en kunnen we tevreden een droger heenkomen zoeken.

We hebben genoten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gungnir

Bericht door Gungnir » zo sep 04, 2016 11:45 pm

Ook bij Cityrock geweest, beide dagen. Rengerspark is een prima festivallocatie, al vraag ik me af of dat ook zo is wanneer er 5000 bezoekers of meer komen. Vrijdag waren er zo'n 1500 man hoorde ik, zaterdag iets van 3000. Wat mij betreft wordt Cityrock daar volgend jaar weer gehouden en blijt Into the Grave bij de Oldehove. De locatie van Into the Grave is een vertrouwd en belangrijk onderdeel van de identiteit van het fetsival, bij Cityrock is dat als nieuwer festival (sinds 2014) nog wat minder aanwezig.

Vrijdag voornamelijk gekomen voor John Coffey. Kappen er na deze maand mee, bizar als je bekijkt hoe hun populariteit is toegenomen sinds het biervangfilmpje en het album The Great News. Geweldig en enthousiast optreden, goed interactie met het publiek. Verder hoofdschuddend De Staat gezien. Absoluut niet mijn band, van mij mogen ze lekker weer oprotten naar 3FM. Maar er walen velen die het goed naar hun zin hadden en de show om de muziek heen was prima. The Hives is ook niet echt mijn ding maar ik heb me toch vermaakt door de energieke show.

Zaterdag begonnen met Helhorse, de hardste band van de dag. Smaakte naar meer, ze hadden meer publiek verdiend. Vervolgens een van de hoogtepunten, de lokale helden van de Hûnekop. Met de nadruk op lokale, want als je niet uit Friesland komt kan ik me goed voorstellen dat er niet zoveel aan is. Niet zoveel meegekregen van DeWolff, klonk van een afstandje een beetje saai. Kadavar kon me meer bekoren, al vond ik ze beter uit de verf komen in Leeuwarden toen ze op Into the Void speelden. Van den Berg's Moonkings zette na een twijfelend begin een goede show neer. Queensrÿche deed dat ook. Met Mother's Finest was ik niet zo bekend, maar was de verassing van de dag, Swingde de pan uit. Uriah Heep was een waardige afsluiter, goed geluid en goed optreden.
Erg jammer van de regen die vrijwel de hele avond heeft aangehouden, de gratis regenponcho's waren top maar dat had beter moeten worden aangegeven.

Plaats reactie