Jammer en wellicht onterecht omdat Risk een aantal prima albums op de wereld losliet.
Risk werd opgericht in 1986 en is eigenlijk een vervolg op de band Faithful Breath die in 1974 haar eerste album al uitbracht.
Spil in de band zijn Heinz Mikus (Vocals), Thilo Herrmann (Guitar/ ook in Grave Digger), Jürgen Düsterloh (Drums R.I.P.) en Peter Dell (Bass) die al samen speelden in Faithful Breath.
Andere Risk bandleden waren o.a. Romme Keymer (Guitar/ ook in Angel Dust).
Discography:
1988- The Daily Horror News
1989- Ratman (EP)
1989- Hell’s Animals
1990- Dirty Surfaces
1992- The Reborn
1993- Turpitude
Om de een of andere reden heb ik me in de jaren 80 nooit in deze band verdiept. Dat veranderde toen ik voor het eerst The Reborn (1992) hoorde, wat een (tikkeltje) progressief thrash geluid liet horen.
Op de zang na deed het me wel wat aan de Forbidden (de albums na Twisted Into Form) denken. Met name het spetterende en smaakvolle gitaarwerk viel me in positieve zin op.
Toen kocht ik de "The Daily Horror News" wat gewoonweg een steengoed thrash album is, nu nog steeds. Hetzelfde geldt voor de albums daarna, Hell's Animals en Dirty Surfaces.
Weliswaar heeft zanger Heinz een Duits accent, vervelend wordt het voor mij nergens. Sterker nog, het went en de vocalen sluiten prima aan bij de muziek.
Het album Turpitude moet ik nog aan een onderzoek onderwerpen. De eerste drie (volledige) albums hebben overigens zeer koel (comic-achtig) artwork.
Voor mensen die bands als Testament en Forbidden tot hun favorieten rekenen en houden van muzikaal vakmanschap (stuiterende riffs, een instrumentaaltje en spetterende solo's -> schitterend!) kunnen met een gerust hart Risk aan hun collectie toevoegen.
Kans is groot dat je jezelf, net zoals ik, afvraagt waarom je deze band destijds hebt gemist.