Volgend jaar dus weer twee dagen Into The Grave. Eerste naam: Testament.
Is het weer in Leeuwarden? Dat is nog afwachten.
Echt heh? Vertel.Took schreef: Is het weer in Leeuwarden? Dat is nog afwachten.
Vrijdag en zaterdag strooit metalfestival Into The Grave weer de nodige decibellen over Leeuwarden. Het is echter de vraag of het op het Oldehoofsterkerkhof blijft.
Een paar dagen geleden nam Paul van Berlo vennoot Tjerk Maas mee op een tochtje door de provincie. Op Facebook postte hij een foto van het vliegveld van Drachten. Dan weet de goede verstaander al genoeg.
Steen des aanstoots op het Oldehoofsterkerkhof is bijvoorbeeld de nieuwbouw van Obe. Daar heeft Van Berlo zich in het verleden kwaad over gemaakt, maar hij schikt zich in zijn lot, al betekent dat dat de capaciteit van het plein flink is afgenomen. ,,Het ding staat er nou toch.” Aan de mensen van Obe en Tresoar ligt het niet, ,,dat gaat heel soepel, die zijn heel meedenkend en coöperatief. De moeizame communicatie zit hem in dat gele gebouw daar”, en hij wijst naar het gemeentehuis.
Traplift gesloopt
De tribune van Obe is dit weekend ook in gebruik, maar invaliden kunnen er niet terecht: vandalen sloopten de traplift. Wellicht wordt het gebouw in de toekomst zelfs gebruikt als productiekantoor. Dan moet het festival wel op deze plek blijven, en dat spreekt niet vanzelf.
Tweede podium en camping
Van Berlo: ,,We willen graag een tweede podium, en de camping bij het festivalterrein. Wat mij betreft doen we dat in de Prinsentuin, maar daar zal de gemeente wel moeilijk over doen. Het is blijkbaar lastig om dat hier te realiseren. Dus dan zoeken we een plek waar dat wel kan. Dit is een supertoffe locatie, maar we hebben gewoon moeite om het festival hier kwijt te kunnen.”
In Leeuwarden wordt het lastig: zie de gang van zaken rond ‘De Bult’, het terrein bij het Rengerspark waar Van Berlo en Maas twee jaar geleden festival City Rock neerzetten, ook met het oog op dit Culturele Hoofdstadjaar. ,,Sindsdien is er niks gebeurd, de gemeente zit om de haverklap in de rechtszaal omdat men de zaken niet op orde heeft.”
Drachten?
Drachten dus? ,,Zou kunnen. Maar misschien gaan we daar wel wat anders doen. Concertje...” Wijzend naar zijn T-shirt: ,,De airstrip daar is 976 meter lang, zoiets. Dat is net 100 meter te kort voor die Boeing van Iron Maiden.” Overigens is Van Berlo serieus bezig geweest om die band wegens ‘2018’ naar Leeuwarden te halen, net als Rammstein. Daarvoor was het vliegveld van Leeuwarden in beeld, maar dat werd hem ook niet.
Intussen is deze achtste editie van Into The Grave als vanouds op het Oldehoofsterkerkhof, met een vertrouwd soort programmering, zonder uitschieters naar ‘niches’ als black metal en hardcore. ,,Met een tweede podium zou dat wel kunnen.” Maas merkt op dat men zich dit jaar minder heeft laten leiden door de persoonlijke voorkeuren. Van Berlo: ,,Er was ook heel weinig old school trash beschikbaar.”
Meer publiek
Leeuwarder met Brabantse wortels Van Berlo en Eindhovenaar Maas runnen in de woonplaats van die laatste boekingskantoor en festivalorganisatiebureau Loud Noise. Daar doen ze ook verschillende festivals. Van Berlo: ,,Daar zit meer publiek. Het is dat Into The Grave hier begonnen is, maar met deze line-up hadden we in Eindhoven twee keer zo veel bezoekers gehaald.” Men verwacht morgen 5000 man, vanavond iets minder.
De Franse band Gojira, vanavond, is de grootste naam, ,,de top van de hedendaagse metal, de Metallica van de toekomst.” Pikant genoeg zou die band in 2010 al naar Into The Grave komen, ware het niet dat burgemeester Ferd Crone die editie verbood uit angst voor ongeregeldheden. ,,Nu fietsen de agenten hier hooguit een paar keer langs, omdat ze de muziek zo leuk vinden.”
Volgens mij zegt het artikel helemaal niet dat Rammstein of Iron Maiden in beeld zou zijn als hoofdact van Into The Grave, maar zou het om een los concert van zo'n grote band zijn gegaan. Dus er is helemaal geen reden om in paniekmodus te schieten.MetalJan schreef:Als men het al over Rammstein heeft... Van mij hoeft het allemaal niet groter. Krijgen we straks een soort van 2e Fortarock.
Op Facebook wordt als locatie van het evenement toch weer Oldehoofsterkerkhof aangegeven,.. Gelukkig!!Took schreef:juist. en bij de aankondiging staat ook niet dat het weer in Leeuwarden is. Meestal stond dat er wel bij.
Ok, gelukkig maar.Gilbert schreef:Volgens mij zegt het artikel helemaal niet dat Rammstein of Iron Maiden in beeld zou zijn als hoofdact van Into The Grave, maar zou het om een los concert van zo'n grote band zijn gegaan. Dus er is helemaal geen reden om in paniekmodus te schieten.MetalJan schreef:Als men het al over Rammstein heeft... Van mij hoeft het allemaal niet groter. Krijgen we straks een soort van 2e Fortarock.
Om onduidelijke redenen wil ik met je daten komende zaterdag.Heyoka schreef:Om onduidelijke redenen ga ik hier komend weekend heen. Iemand nog tips welke band ik echt moet gaan kijken?
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.
Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."
:' )
Lennert schreef:Om onduidelijke redenen wil ik met je daten komende zaterdag.Heyoka schreef:Om onduidelijke redenen ga ik hier komend weekend heen. Iemand nog tips welke band ik echt moet gaan kijken?
Ik heb die pure ellende nu al op zowel een eerdere Into The Grave als Dynamo Metalfest aanschouwt en zal ons kleine groepje overtuigen dat we rond die band echt weg moeten zijn.KoenM schreef:Als je pure ellende wil zien, mag je Powerwolf zeker niet overslaan.
Ik vond Queensryche op Wacken weer ijzersterk, dus dat is ook wel een aanrader.
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.
Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."
Zeg dit soort dingen nu alleen ironisch. Je bent toch ironisch? Wees alsjeblieft ironischdako schreef:Eigenlijk is de enige band die gouder is dan Powerwolf natuurlijk Sabaton.
Ik heb geen heel gaaf ventje zien rondlopendako schreef:Ja ok, maar heb je Krijst nog gesproken?
Ik was er en heb je helaas gemist.Lennert schreef:Ik heb geen heel gaaf ventje zien rondlopendako schreef:Ja ok, maar heb je Krijst nog gesproken?
Spijtig in dat geval. Heb je de camping nog overleefd en nog wat moois gezien/gehoord?Heyoka schreef:Ik was er en heb je helaas gemist.Lennert schreef:Ik heb geen heel gaaf ventje zien rondlopendako schreef:Ja ok, maar heb je Krijst nog gesproken?
Negatief?Lennert schreef:Mensen zouden je verslag als negatief kunnen zien, maar ik vind het vooral fijn om te lezen dat je wel minstens een vriend hebt en liever niet in zijn aanwezigheid masturbeert. Sympathiek!
Ik denk dat ik hulp moet gaan zoeken.dako schreef:Ik ben het eens met Krijst (wtf); Vintage Caravan is een prima band.
Overigens is het fenomeen 'festivalbier' een hoax en heb je gewoon pils van pakweg 5% in je keel gedonderd. Doe met die informatie wat je wilt.
Patch spijkerjassen zijn zo 2015, ken je de patch trenchcoat al ?Heyoka schreef:Maar ze, de metalmannen, hebben wel de gave om zelf spijkerjasjes te bewerken en lijken daar net zo trots op te zijn als een stuk verbrand vlees dat van de BBQ afkomt. Maar het is eigenlijk een heel lelijk stukje textiel en het is ook nog eens heel sneu om op die manier te communiceren met anderen over je muzieksmaak. Ik snap daar gewoon geen reet van. Het is lelijk, de patches zijn lelijk, die jasjes zijn lelijk en het zijn nutteloze teksten. Je kunt het haast niet stoer vinden, maar ze lopen ermee rond als een aap die een bananenschil over zijn kop heen hangt. De sneuste tekst is denk ik wel "Extreme music for extreme people". Vind je jezelf extreem? Is het boeiend? Is dat wat je uit wil dragen? Voel je je dan beter? Denk gewoon even na. Het is toch het aller sneuste stukje tekst ever? Maar goed, ik moet natuurlijk niet huilen. Als je je er goed bij voelt, moet je het vooral doen. Maar dat zorgt er wel voor dat ik de hele tijd me maar een beetje ongemakkelijk voel.
Het spectrum verwelkomt je met open armen.Heyoka schreef:
Maar goed, ik heb me verder prima vermaakt en tegelijkertijd heb ik me een observeerder gevoeld. Het zijn vast allemaal heel aardige mensen, maar ik begrijp een heleboel dingen niet.