Opeth
- Shreds of Sanity
Re: Opeth
Ik heb de 2 disc versie van In Cauda Venenum recent tweedehands aangeschaft en het verbaasde me eigenlijk dat die plaat alweer uit 2019 is. Voor mijn gevoel is hij veel recenter uitgekomen. Zo veel tijd zat er eerder nog niet tussen een nieuwe Opeth plaat. Mikael Åkerfeldt heeft wel de muziek voor de tv serie Clark geschreven en hier een plaat van uitgebracht die volgens mij positief werd ontvangen, maar ik heb hem niet gehoord. Iemand hier die ernaar heeft geluisterd/de serie heeft bekeken?
In Cauda Venenum is een lekker plaatje, maar ook weer niet een die je meteen weer terug aan wil zetten. Het zegt wat dat betreft ook wel wat dat je Opeth niet ziet opduiken in lijstjes met meest geanticipeerde nieuwe platen. Volgens mij zullen de meeste mensen een nieuwe release wel uitchecken als ze hem tegenkomen, maar de tijd dat we vol verwachting uitkeken naar een nieuwe Opeth plaat is wel voorbij.
In Cauda Venenum is een lekker plaatje, maar ook weer niet een die je meteen weer terug aan wil zetten. Het zegt wat dat betreft ook wel wat dat je Opeth niet ziet opduiken in lijstjes met meest geanticipeerde nieuwe platen. Volgens mij zullen de meeste mensen een nieuwe release wel uitchecken als ze hem tegenkomen, maar de tijd dat we vol verwachting uitkeken naar een nieuwe Opeth plaat is wel voorbij.
- Jeroen
- That bastard from Metalfan.nl
- Contacteer:
God, wat ben ik blij dat die grunt terug is. En het vuur. Ik ben normaal gesproken helemaal voor progressieve bands die hun eigen plan trekken, maar die pure seventies progjas zat Opeth toch nooit helemaal als gegoten. Ik miste altijd wat. Ze hebben beslist gaaf spul gemaakt in de afgelopen jaren, dat wel, al grijp ik toch altijd terug naar de albums tot en met Watershed. De laatste plaat vind ik nog steeds een gezapige aangelegenheid.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"
Tegen overmatig gebruik van breakdowns!
- paradigm shift
Dit klinkt veelbelovend! (Al heb ik de grunt nooit gemist, Damnation is mijn favoriete Opeth-plaat, samen met Ghost Reveries). Maar het klinkt in ieder geval een stuk feller en urgenter dan de afgelopen paar platen.
οu φροντiς
Als ik cynisch zou zijn zou ik bijna denken dat t een marketing truc is, grunt eruit, speculeren, grunt er weer in, iedereen weer even een Opeth boost
🚫 voor een verbod op scootmobielen, bladmuziek en overwerk
- Jeroen
- That bastard from Metalfan.nl
- Contacteer:
En wat zou het? Opeth zou de eerste niet zijn. My Dying Bride, Amorphis en Paradise Lost (om maar wat grotere namen te noemen) hebben ook een min of meer gruntloze periode gehad. Of wat te denken van de jaren negentig, waarin elke band opeens iets anders wilde doen.
Opeth is de deathmetalnummers volgens mij altijd wel blijven spelen tijdens shows.
Opeth is de deathmetalnummers volgens mij altijd wel blijven spelen tijdens shows.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"
- innuendo
- Lult over cdtjes
Ik heb niet perse de grunt gemist, maar wel de sfeer van het oude werk. Opeth was heel sterk in de neerslachtige, sombere melodieën, waarvan ik inmiddels een beetje bang was dat die vooral van de hand van Peter Lindgren was. Dat hoor ik nu eindelijk weer terug. Met de grunts ben ik ook wel blij hoor. Dit is het eerste album van Opeth in jaren waar ik nu toch wel naar uit kijk, op basis van dit nummer en de hoes.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.
Ik had me er bij neergelegd, en was langzamerhand toch ook fan geworden van de laatste vier platen, met name de laatste, waar je toch ook veel duisternis in kan ontwaren. Maar dit, dit had ik niet verwacht, en tovert inderdaad een morbide grijns op mijn gelaat. En wat een prachtig toeval dat ik ze woensdag ga zien in de 013! Nu dubbel zin.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn
nietszeggend te zijn
- Shreds of Sanity
Ik word hier heel blij van. Watershed vibes.
- Shreds of Sanity
Ik ben ook heel benieuwd hoe Waltteri Väyrynens spel op de drums gaat zijn. Zijn stijl in Paradise Lost voelt mij een stuk organischer aan dan hoe Martin Axenrot speelt. Wie weet heeft een nieuwe drummer de creativiteit ook wat aangewakkerd.
Na ze gisteren na een jaar of 10 weer eens live te hebben gezien kan ik dat beamen, hij speelt inderdaad een stuk organischer! En wat een optreden was het, belachelijk strak. Had niet verwacht dat ze mij nog zo zouden overdonderen, wat een geoliede machine. Echt heel, heel goed. O, voor wie interesse heeft, de set voor zover ik het mij herinner:
The Grand Conjuration
Demon Of The Fall
Eternal Rains Will Come
The Drapery Falls
In My Time Of Need
Face Of Melinda
Heir Apparant
Ghost Of Perdition
Sorceress
Deliverance
Vrij harde set ook, je kan merken dat ze weer zin hebben in een potje lawaai.
The Grand Conjuration
Demon Of The Fall
Eternal Rains Will Come
The Drapery Falls
In My Time Of Need
Face Of Melinda
Heir Apparant
Ghost Of Perdition
Sorceress
Deliverance
Vrij harde set ook, je kan merken dat ze weer zin hebben in een potje lawaai.
een haiku is een
nietszeggend te zijn
nietszeggend te zijn
Was er gisteren ook bij, eerste keer dat ik ze fatsoenlijk zag (enige andere keer was midden op de dag op Fortarock en toen hadden ze er volgens mij geen zin in). Erg vette show ja, net zo strak als op plaat maar met een nog iets harder randje. Erg blij met de setlist ook! Twee nummers van persoonlijke favoriet Ghost Reveries en een hoop klassiekers, genoeg grunts, topavond!
Nog een kleine klaag: dacht nog even een shirtje te scoren van voorprogramma Green Lung (want leuke print) maar 35 euro, voor een shirt van de voorprogramma band. Kom op zeg.
Nog een kleine klaag: dacht nog even een shirtje te scoren van voorprogramma Green Lung (want leuke print) maar 35 euro, voor een shirt van de voorprogramma band. Kom op zeg.
- Lennert
- Lult over cdtjes
- Contacteer:
Britse bands verdienen heel weinig geld op hun merch sinds Brexit.
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.
Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."
:' )
- innuendo
- Lult over cdtjes
Ik was trouwens een van die vijf mensen die op de Roadburn editie was waar hij curator was. Fijn om van Mikael wel de erkenning te krijgen die Tobias Forge niet gaf (toen hij refereerde aan hun optreden op Roadburn ‘11).
Dit bericht roept heel veel vragen bij mij op...
- innuendo
- Lult over cdtjes
Hehe, Roadburn heeft vaak een bekende muzikant als curator gehad die vervolgens een deel van de programmering voor zijn rekening neemt. Dat heeft een aantal keer gezorgd voor leuke verrassingen en op sommige bands zou ik nooit zijn gekomen.
Ah curator is niet alleen een juridische functie. Wissikveel zeg dan gewoon programmeur/coördinator
https://decorrespondent.nl/3941/waarom- ... af668d93b5
https://decorrespondent.nl/3941/waarom- ... af668d93b5
Cremeren kun je leren!
- innuendo
- Lult over cdtjes
Ok, jaren geleden stond Ghost in de 013. Ik stond in de zaal en toen de frontman begon over dat ze als onbekend bandje al in Tilburg hadden gespeeld (Roadburn 2011) en vroeg wie erbij was. Ik stak mijn hand op en schreeuwde, terwijl het verder stil bleef. Tobias Forge negeerde dat en zij: so no one, huh?
Afgelopen woensdag met Opeth, sprak Mikael erover dat ze al verschillende keren in de 013 hadden gestaan en dat hij vooral goede herinneringen had aan Roadburn, omdat hij voor een editie curator was. Hij haalde toen vooral veel oude progrockbands naar het festival (waaronder Magma, waar hij erg van onder de indruk was). Hij stelde dus ook de vraag of er mensen uit het publiek waren die er ook bij waren. Ik stak mijn hand op en schreeuwde weer en ik hoorde nog een paar andere mensen. Mikael: just five of you?
Afgelopen woensdag met Opeth, sprak Mikael erover dat ze al verschillende keren in de 013 hadden gestaan en dat hij vooral goede herinneringen had aan Roadburn, omdat hij voor een editie curator was. Hij haalde toen vooral veel oude progrockbands naar het festival (waaronder Magma, waar hij erg van onder de indruk was). Hij stelde dus ook de vraag of er mensen uit het publiek waren die er ook bij waren. Ik stak mijn hand op en schreeuwde weer en ik hoorde nog een paar andere mensen. Mikael: just five of you?
- KoenM
- Contacteer:
Iedereen wordt ouder en het was nog gewoon goed op Alcatraz, maar toch vond ik zijn cleane zang live wat onzeker / wiebelig. Misschien ook wat gestresst, omdat ze 25 minuten later begonnen dan gepland wegens technische ellende met videoschermen.
Oh, lag de vertraging daaraan? Ik dacht dat ze aan het wachten waren totdat de herrie van buiten van Architects stopte
Verder niet echt iets gemerkt van slechte zang, maar goed, het was erg laat en dag 3 van het festival!

Verder niet echt iets gemerkt van slechte zang, maar goed, het was erg laat en dag 3 van het festival!
Ik heb Opeth maar een keer live gezien en hoef niet zonodig elke keer mee (gewoon niet echt mijn band), maar ik vond Mikael een geweldige frontman. Weinig die zo grandioos met het publiek kunnen spelen en vrijwel continu positief blijven.innuendo schreef: ↑vr aug 09, 2024 5:30 pm Ok, jaren geleden stond Ghost in de 013. Ik stond in de zaal en toen de frontman begon over dat ze als onbekend bandje al in Tilburg hadden gespeeld (Roadburn 2011) en vroeg wie erbij was. Ik stak mijn hand op en schreeuwde, terwijl het verder stil bleef. Tobias Forge negeerde dat en zij: so no one, huh?
KFFR, old-school metal!
Is toch nooit curerende geweest op Roadburn, Forge?
Was het misschien zo, dat ware ik ook bij dat recente optreden van Opeth geweest, ik als nummer zes ook mijn hand had opgestoken als zijnde aanwezig geweest bij Opeth op Roadburn, in het publiek?
- innuendo
- Lult over cdtjes
Forge is nooit curator geweest idd, maar dat beweerde ik ook niet.
@Highking: Hij is gast met behoorlijk droge humor. Dat maakt Mikael ook zeker tot een geliefd frontman. Toen hij begon over hun nieuwe plaat, werd er door het publiek geschreeuwd dat ze er wat van moest spelen. "We don't do it" was zijn reactie. Toen het publiek doorschreeuwde, werd het "fuck you" op die typische droge manier. Dat is dan lachen. Ook toen hij claimde dat de beste hamburgers gewoon die van thuis zijn. Iemand schreeuwde toen "BROODJE FRIKANDEL", waarop Mikael reageerde: "What? is this an insult?".
@Highking: Hij is gast met behoorlijk droge humor. Dat maakt Mikael ook zeker tot een geliefd frontman. Toen hij begon over hun nieuwe plaat, werd er door het publiek geschreeuwd dat ze er wat van moest spelen. "We don't do it" was zijn reactie. Toen het publiek doorschreeuwde, werd het "fuck you" op die typische droge manier. Dat is dan lachen. Ook toen hij claimde dat de beste hamburgers gewoon die van thuis zijn. Iemand schreeuwde toen "BROODJE FRIKANDEL", waarop Mikael reageerde: "What? is this an insult?".
Eindelijk is dan het hele album beschikbaar.
Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind. Always. Robin Williams
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.
Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs
Last.fm
Ik rij uit het werk denk ik even langs de Plato om de CD/Blu-ray te halen.
Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind. Always. Robin Williams
Last.fm
Last.fm
Op het eerste gehoor klinkt het erg goed. Vooral de productie valt me op, prachtig geluid, alle instrumenten klinken geweldig!
Last.fm
Last.fm
- Lennert
- Lult over cdtjes
- Contacteer:
Ja, album staat nu ook op, en dit nummer komt net voorbij. Zelfs met de terugkeer van de grunts, vind ik het nog steeds echt een luisterplaat, maar het is wel een hele goeie. Of ik hem beter vind dan In Caude Venenum vind ik nog moeilijk, want ik vind dat namelijk (kennelijk als een van de weinigen) ook een ijzersterk album. De nieuwe is wel weer erg dreigend en melancholisch.
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.
Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."
- Lennert
- Lult over cdtjes
- Contacteer:
Mogelijk een hot take, maar ik luister nu stiekem liever naar de nieuwe Opeth dan naar de nieuwe Blood Incantation (ik vergelijk die maar even omdat die vergelijking al vaker is gegooid, beide bands zijn immers prog/death). Kan liggen aan het feit dat het zondagochtend is en ik Opeth associeer met zondagochtenden, maar toch. Topalbum weer.
- innuendo
- Lult over cdtjes
Ik vind de nieuwe een prettig album, maar ergens ben ik nog wel wat teleurgesteld. Ik mis dat kenmerkende duistere melancholische geluid van de piekjaren.
- KoenM
- Contacteer:
Zondag naar Brussel dus. Stiekem al ff gespiekt op setlist.fm. Aantal leuke deep cuts! Nieuwe plaat vind ik een aantal maanden na release ook nog steeds interessant - zit vol met verrassende wendingen en toch leuke verwijzingen. Ik denk dat 4 momenteel favoriet is, met de Jethro Tull fluit en de gekke breaks met folky tokkels.