Het Abigor waarderingstopic

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt

Favoriete plaatwerk?

Verwüstung - Invoke the Dark Age
3
16%
Orkblut - The Retailation
0
Geen stemmen
Nachthymnen (From The Twilight Kingdom)
6
32%
Opus IV
2
11%
Apokalypse
0
Geen stemmen
Supreme Immortal Art
2
11%
Channeling The Quintessence Of Satan
3
16%
Satanized (A Journey Through Cosmic Infinity)
1
5%
Fractal Possession
2
11%

Totaal aantal stemmen: 19

XnegativeX
Contacteer:

Re: Het Abigor waarderingstopic

Bericht door XnegativeX » do dec 24, 2020 3:51 pm

Heeft iemand de nieuwe Abigor, Totschläger (A Saintslayer's Songbook), al gehoord? Is ie een beetje de moeite waard?
Persoonlijk vond ik Höllenzwang wat moeilijk verteerbaar. En Leytmotif Lucifer was ook al niet erg sterk.
Is het dan nog de moeite waard om me aan die nieuwe te wagen?
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Contacteer:

Bericht door Jeroen » do dec 24, 2020 5:38 pm

Kerel is terug en trapt gelijk een topic over een geniale band omhoog. Goed zo.

Nee nog niet gehoord. Maar wel reden om de beurs te trekken. Ik vond de vorige twee eigenlijk best wel tof. Superchaotisch en rauw, maar tegelijkertijd behoorlijk inventief en, zij het met mate geconsumeerd, na een tijdje best te volgen, hehe.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » di dec 29, 2020 1:33 pm

Graag gedaan :D

Wat ik tot nu toe heb gehoord van die nieuwe Abigor klinkt toch wel erg lekker.
Dit kan me zeker beter bekoren dan hun vorige. Deze nieuwe heeft hier en daar weer trekjes van hun oudere spul (Nachthymnen en Opus IV)
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » di dec 29, 2020 1:41 pm

Mooi. Verplichte aanschaf dus. Blijft één van mijn favoriete blackmetalbands.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » zo jun 13, 2021 2:29 pm

Voor de liefhebbers: alle oudjes komen dit jaar opnieuw uit. Als losse uitgaven en uiteindelijk in een boxje. Alleraardigst nieuws, want ik moet Apokalypse nog altijd hebben.

De laatste cd heb ik overigens ook al enige tijd in huis. Album moet nog wat indalen, maar dat kan bij Abigor soms wel een jaar of langer duren :P. Dat het wel goed zit, hoor ik wel.

Heidewolf

Bericht door Heidewolf » ma jun 14, 2021 9:36 am

Bij deze kunt u mijn waardering noteren. Ik kende de band nog niet, maar ik heb nu wel weer een hele discografie om door te spitten.
Heerlijk Helder Taalloeder

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » ma jun 14, 2021 5:55 pm

Goed zo. Enorm gevarieerde discografie overigens. Niet gelijk afhaken als je één plaat kut vindt. Een album als Fractal Possession is bijvoorbeeld totáál wat anders dan Verwüstung en Supreme Immortal Art is dan weer niet te vergelijken met Satanized of Leytmotif Luzifer.

Abigor kan wat mij betreft in het rijtje grote BM-vernieuwers, naast namen als Emperor en Limbonic Art. De muziek is tamelijk lastig te doorgronden soms, maar eigenlijk loont het altijd. Denk dat Abigor wel de extreemste band is uit het rijtje, al zijn ze zeker op oude albums als Nachthymnen en Supreme Immortal Art ook erg melodieus en keyboardgericht. Maar de synths zijn altijd functioneel en de muziek blijft continu progressief. Alleen op de mini-cd Apokalypse niet, waarop ze een vrij rauwe stijl omarmden. Vind dat ook de minste en dat is dus de enige die ik niet heb. Dat gaat straks wel veranderen, als de heruitgave er is, om het zooitje maar compleet te hebben. Wie weet herontdek ik die cd wel.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » za sep 25, 2021 2:54 pm

Heidewolf schreef: ma jun 14, 2021 9:36 am Bij deze kunt u mijn waardering noteren. Ik kende de band nog niet, maar ik heb nu wel weer een hele discografie om door te spitten.
En wat vind je ervan tot nu toe? :P

Ik hoop trouwens dat er na de nieuwe cd-heruitgaven ook nog nieuw vinyl verschijnt van het oude Abigor-werk, met de nieuwe remasters. Ben eerder geneigd die platen aan te schaffen dan albums die ik al lang op de (originele) cd's heb.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » do mei 19, 2022 7:58 pm

Jeroen schreef: zo jun 13, 2021 2:29 pm
De laatste cd heb ik overigens ook al enige tijd in huis. Album moet nog wat indalen, maar dat kan bij Abigor soms wel een jaar of langer duren :P. Dat het wel goed zit, hoor ik wel.
De laatste Abigor-cd is echt heel erg sterk. Ik had al verwacht dat het wat tijd zou kosten en dat klopte. Heb het album de laatste tijd tijdens flink wat hardlooprondjes gedraaid en ik leer de plaat steeds beter kennen. Valt me op dat er toch wel wat (voor Abigor-begrippen) catchy stukken op staan. Zo is het refrein van Sieg Oder Tod (lekkere titel jongens!) bijna meezingbaar.

Verder een prachtige combinatie van Abigor oude en latere stijl. Technisch, duister, inventief, spannend en onvoorspelbaar. Een van de weinige groepen in het genre die echt vooruitstrevend bezig is.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » wo sep 04, 2024 10:57 am

Peter K. ist tod. Zelfmoord als ik het zo zie op de FB-pagina. Ontzettend jammer. Een van de meest creatieve en begaafde blackmetalmuzikanten ooit.

bakvet

Bericht door bakvet » wo sep 04, 2024 12:11 pm

Zal deze band eens opzetten. Hij is eerder langsgekomen en toen kwam ik erachter dat Silenius in deze band zit. Zelfmoord is niet leuk, maar het getuigt wel van a dark spirit. Saaie mensen maken meestal niet de boeiendste muziek.
Laatst gewijzigd door bakvet op wo sep 04, 2024 11:22 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Heyoka
Krijst von Telg

Bericht door Heyoka » wo sep 04, 2024 1:01 pm

Saaie mensen daarentegen zijn meestal geen nazi's.
⸸⸸⸸ Fuck you all! ⸸⸸⸸
Afbeelding
⸸⸸⸸ Sterven is het meervoud van sterf! ⸸⸸⸸
⸸⸸⸸ True metalhead ⸸⸸⸸

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » wo sep 04, 2024 2:57 pm

Wat een onzin. Abigor is echt geen naziband. Laat je toch niet alles wijsmaken.

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » wo sep 04, 2024 3:24 pm

Ik weet weinig tot niks over Abigor, maar ik weet wel dat jouw tolerantie op dat vlak een heel stuk ruimer is dan die van Krijst.
Facebook band

All life is temporary - what lasts is consciousness

Last.fm profiel

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » wo sep 04, 2024 3:50 pm

Dat weet ik niet, maar in het geval van Abigor hebben we het gewoon niet over een naziband. Die Tannenberger heeft ooit eens gezegd dat ie geen vriend is van buitenlanders. Daar is dat hele gerucht op gebaseerd. Niet handig, maar dat moet ie zelf weten. In de muziek en teksten hoor je dat in elk geval niet terug.

Heyoka
Krijst von Telg

Bericht door Heyoka » wo sep 04, 2024 4:01 pm

KoenM schreef: wo sep 04, 2024 3:24 pm Ik weet weinig tot niks over Abigor, maar ik weet wel dat jouw tolerantie op dat vlak een heel stuk ruimer is dan die van Krijst.
Ruimer? Of gewoon oneindig?

In ieder geval:

Rating: 卐
Why?: There's no NS lyrical content in Abigor, but the lyrics to "The Dark Kiss" were written by Hendrik Möbus from Absurd, who is one of the most infamous Nazis in black metal (as anyone reading this probably knows). At least Peter Kubik also describes Möbus as a "friend" and claims to "share parts of his worldview, particularly those that relate to establishing a new world order" (whatever that means).

The other core member of Abigor, Thomas Tannenberger, has said that he is "not a Nazi, but certainly not a friend to foreigners" (foreigners as in "Ausländer", not foreigners to the black metal scene or whatever, so definitely xenophobic). He also refused to distance himself from NSBM because "black metal is about extremism" or something in an interview from around 2007. He also played session keyboards on Absurd releases as recently as last year.

(this is copy-pasted from a comment by ~casilber)
bron: https://rateyourmusic.com/list/HelloInq ... olitics/1/

Ik kwam ook deze lijst nog tegen, waar ongeveer hetzelfde wordt gezegd betreffende abigor: https://www.hellseatic.de/wp-content/up ... -Bands.pdf
⸸⸸⸸ Fuck you all! ⸸⸸⸸
Afbeelding
⸸⸸⸸ True metalhead ⸸⸸⸸

Heyoka
Krijst von Telg

Bericht door Heyoka » wo sep 04, 2024 4:06 pm

Verder blijft het overigens maar een lastige kwestie. Hoe intolerant moet je zijn? Tot op bepaalde hoogte accepteer ik anders denkenden. En dan moet je denk ik ook de artiest nog enigszins los van de muziek zelf zien. Nou ja, de artiest moet daar ook wel weer zelf voor zorgen: waarom politieke statements maken als je zegt dat je muziek a-politiek is? Is het dan toch van belang?
En waarom niet helder verklaren hoe je erin staat als je in het verleden vaag/fout bent geweest? Het kan zo eenvoudig zijn, maar dat is blijkbaar allemaal erg ingewikkeld (en ik kan daar wel een reden voor bedenken).
⸸⸸⸸ Fuck you all! ⸸⸸⸸
Afbeelding
⸸⸸⸸ True metalhead ⸸⸸⸸

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » wo sep 04, 2024 4:10 pm

Jammer hij heen is gegaan.

Ik heb Abigor regelmatig geprobeerd onder andere vanwege het enthousiasme waarmee Jeroen er over Abigor spreekt.

Jammer genoeg is bij mij tot nu toe het kwartje niet gevallen. Binnenkort weer eens een kans geven.

Een aantal keren deze band geprobeerd te luisteren

bakvet

Bericht door bakvet » wo sep 04, 2024 5:58 pm

Voor mij is er een verschil tussen de kunst en de kunstenaar. Als de kunstenaar koekwous is, maar de kunst dat niet expliciet reflecteert, ben ik redelijk vergevingsgezind. Anyways, same old discussion nietwaar?

Amibor

Bericht door Amibor » wo sep 04, 2024 8:51 pm

Ik meen wel ooit een cd weg te hebben geflikkerd van een andere band van deze knakker, die was iets te 'on the nose'. Geen 88-bullshit in mijn huis graag. Abigor vind ik muzikaal erg gaaf en vooruitstrevend op BM-gebied, alleen werd ik wel een beetje moe van al dat satansgedweep, net als bij bijvoorbeeld Behemoth. Zoals ik gospel niet trek, trek ik ook overdreven satanische BM niet, ik vind alle religie maar vermoeiend en muziek veel interessanter als het filosofeert, zaken openlaat en voornamelijk de menselijke conditie becontempleert, maarja, sommige bands kunnen het preken niet laten. Gelukkig is de overgrote meerderheid van ogenschijnlijk satansgetrouw BM-land meer een soort halloweencarnaval, daar kan ik dan wel van genieten. Ik heb zelf geen NS-zooi gevonden in Abigor, wel een hoop gelonk naar, lastige band bleef het. Als ze luidkeels oom Adolf zouden bezingen was het een ander verhaal geweest, al heeft ons grote rode gehoornde bokje wel iets van hem weg.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » wo sep 04, 2024 9:11 pm

Heidenreich bedoel je? Ook niet NS. Wel aquired taste. In de stijl van het net zo moeilijke Satanized. Zelfde zanger.

Ik heb ook geen gelonk naar nazisme ontdekt. The Dark Kiss eveneens niet. Nummer gaat over vampiers.

Met die steeds orthodoxere satanische teksten heb ik overigens ook niet veel. Al vind ik de muziek van Abigor nog wel echt duister. Abigor heeft iets gevaarlijks en ongrijpbaars. Mijn favoriete cd's zijn Nachthymnen en Supreme Immortal Art. De rol van keyboards is nooit beter geweest op een blackmetalalbum. De laatste twee platen vind ik ook supersterk. Fijn dat Silenius terug is.

Plaats reactie