Doom Metal V: Friends of Hell

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Shreds of Sanity

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door Shreds of Sanity » za jun 29, 2024 6:14 pm

Dat is typisch zo'n band die ik altijd al eens wil beluisteren, maar waar je nooit aan toekomt/vergeet.

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » zo jun 30, 2024 9:55 am

Shreds of Sanity schreef: wo jun 26, 2024 10:04 pm De eerste drie zijn inderdaad allemaal klassiekers. Ik ben benieuwd hoe de albums hierna je zullen bevallen. Geïnspireerd door jouw posts ga ik die minder beluisterde albums ook weer eens aanslingeren.

Review Your Choices en Sub-Basement vind ik echt vreselijk. Knap dat Hasselvander alle instrumenten doet, maar hij is geen goede songschrijver. Daarbij laten de drugs Bobby Liebling flink in de steek. Die platen zijn ook nog eens uitgebracht bij een onbekend label met waarschijnlijk een klein budget voor de opnames. Het klinkt ook nergens naar. De paar oudjes die hier gerecycled worden, zijn tamelijk verkracht.

Show Em How is een stap in de goede richting, maar maakt ook weinig indruk. Last Rites en Curious Volume heb ik hier voor de frontpage gereviewed. Last Rites doet mij ook weinig meer. Die gaf ik ooit een 8, maar dan zou Relentless een 11 of een 12 moeten krijgen.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Ernst

Bericht door Ernst » zo jun 30, 2024 11:51 am

In welke volgorde, van goed naar slecht, zou je ze ordenen, Ruud? Mij maakt het ook nieuwsgierig om die minder beluisterde platen nog eens te checken, namelijk. Ik heb bij Pentagram altijd de neiging gehad die twee compilaties, First daze here + First daze here too te pakken. Waardoor ik de rest eigenlijk heel slecht ken.

Ik heb overigens in 10 jaar in Ierland wonen slechts 1x een mooie platenvondst gedaan: Pentagram - Relentless op vinyl uit 1993 voor een tientje. Bizarre vondst in een bak vol willekeurige platen van mainstream pop-muziek.

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » zo jun 30, 2024 12:12 pm

Grappig dat je dat vraagt, Ernst! Afgelopen week toevallig die lijst gemaakt:

Eindstand:
1. First Daze Here
2. Pentagram
3. Be Forewarned
4. Days of Reckoning
5. Last Rites
6. Show 'em How
7. Curious Volume
8. Sub-Basement
9. Review Your Choices

Daarbij moet ik zeggen dat ik alleen de eerste vier titels echt de moeite waard vind. Last Rites, Show em How en Curious Volume zijn te doen en de laatste twee ronduit slecht. Relentless is hetzelfde als de S/T. First Daze Here Too laat ik meestal ook in de kast staan. Er staan me iets teveel covers en brakke demo's op.

Shreds of Sanity

Bericht door Shreds of Sanity » zo jun 30, 2024 11:09 pm

innuendo schreef: zo jun 30, 2024 9:55 am Review Your Choices en Sub-Basement vind ik echt vreselijk. Knap dat Hasselvander alle instrumenten doet, maar hij is geen goede songschrijver. Daarbij laten de drugs Bobby Liebling flink in de steek. Die platen zijn ook nog eens uitgebracht bij een onbekend label met waarschijnlijk een klein budget voor de opnames. Het klinkt ook nergens naar. De paar oudjes die hier gerecycled worden, zijn tamelijk verkracht.

Show Em How is een stap in de goede richting, maar maakt ook weinig indruk. Last Rites en Curious Volume heb ik hier voor de frontpage gereviewed. Last Rites doet mij ook weinig meer. Die gaf ik ooit een 8, maar dan zou Relentless een 11 of een 12 moeten krijgen.
Vooral op Review Your Choices klinkt Bobby LIebling alsof hij net een flink stel tanden heeft verloren en nog niet heeft uitgevogeld hoe hij nu moet praten. Ik vind Review Your Choices en Sub-Basement niet zo slecht als jij, maar je hoort de drugs echt inderdaad. Sub-Basement heeft nog wel een rauwe energie die ik kan waarderen. Op Review Your Choices staat Forever My Queen opeens in de tweede helft van het album en wordt je herinnerd hoe een echt goede Pentagram riff hoort te klinken. Dan komt de rest van het album er bekaaid vanaf.

Last Rites vind ik nog steeds een fijne plaat. Vooral de eerste helft van het album is pakkend, daarna zakt hij een beetje in.

Ernst

Bericht door Ernst » do jul 04, 2024 9:17 am

innuendo schreef: zo jun 30, 2024 12:12 pm Grappig dat je dat vraagt, Ernst! Afgelopen week toevallig die lijst gemaakt:

Eindstand:
1. First Daze Here
2. Pentagram
3. Be Forewarned
4. Days of Reckoning
5. Last Rites
6. Show 'em How
7. Curious Volume
8. Sub-Basement
9. Review Your Choices

Daarbij moet ik zeggen dat ik alleen de eerste vier titels echt de moeite waard vind. Last Rites, Show em How en Curious Volume zijn te doen en de laatste twee ronduit slecht. Relentless is hetzelfde als de S/T. First Daze Here Too laat ik meestal ook in de kast staan. Er staan me iets teveel covers en brakke demo's op.
Zo zeg, op dat Day of Reckoning staat me toch een knaller die ik eigenlijk nauwelijks kende: Burning Saviour. Wat een geweldig nummer! Dat blijft misschien wel het leukste (en tragische) aan Pentagram: als je zulke goede nummers kan maken, wat voor carriere had er in dan in gezeten zonder al die drugs?

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » do jul 04, 2024 9:37 am

Gaaf nummer is dat ja! Ik ben zelf wel iets meer fan van Evil Seed en Broken Vows. Day of Reckoning is een wat onterecht vergeten album. Die what if houdt mij ook wel bezig, want Pentagram was echt heel sterk bezig in die jaren en het zal natuurlijk niet voor niks zijn dat alle bandleden weggelopen zijn. Victor Griffin zelfs tot een keer of 6 aan toe.

Ernst

Bericht door Ernst » do jul 04, 2024 9:41 am

Ik zag dat je de live albums niet in je lijst hebt staan - ik luister nu even naar "A Keg full of Dynamite" uit 2003, een live-opname uit 1978. Goed, rauw live-geluid. Ook de moeite waard als je van Pentagram's studioplaten houdt, lijkt me.

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » do jul 04, 2024 11:04 am

Live registraties sla ik voor mijn luistersessies altijd over. Misschien probeer ik die wel een keer hoor. Ik doe met dat soort releases meestal weinig.

Shreds of Sanity

Bericht door Shreds of Sanity » do jul 04, 2024 3:10 pm

Day of Reckoning is zelfs mijn favoriete Pentagram album. Ik associeer die plaat altijd met de zomer. Geloof dat ik de cd in mijn studententijd zo rond mei heb gekocht en toen de soundtrack van een lekker zorgeloze zomervakantie is geweest.

Day of Reckoning heeft ook zo'n lekkere warme productie. Heel anders dan het harde, duistere geluid van Relentless.

Shreds of Sanity

Bericht door Shreds of Sanity » di aug 27, 2024 9:32 pm

Aaron Stainthorpe heeft een nieuwe band, High Parasite. 24 september komt de debuutplaat, Forever We Burn uit. Greg Mackintosh van Paradise Lost heeft de plaat geproduceerd en heeft ook wat gitaarlijnen ingespeeld. De band spreekt zelf over death pop, maar zoals verwacht met die namen klinkt het behoorlijk veel als Paradise Lost met My Dying Bride zang, inclusief de 80's pop invloeden. Er zijn tot nu toe drie nummers vrijgegeven en die klinken erg lekker.

2, 3 en 4 oktober speelt de band in De Helling Utrecht, Effenaar Eindhoven en Metropool Enschede. Mijn kaartje voor Utrecht is al binnen.

jeffrey

Bericht door jeffrey » do aug 29, 2024 8:33 am

Oja volgend jaar Lord Vicar en Death the Leveller op Tilburg Doom Fest. En nog wat spul.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Shreds of Sanity

Bericht door Shreds of Sanity » zo sep 15, 2024 11:26 pm

Aanrader voor fans van de Robert Lowe Candlemass albums: Spiritus Mortis - The Great Seal.
Dit album uit 2022 had ik gemist. Spiritus Mortis is van zanger gewisseld. Albert Witchfinder van Reverend Bizarre is vertrokken en dat heeft een vergelijkbare shift in geluid opgeleverd als toen Black Sabbath van Ozzy naar Dio wisselde, met een meer melodieuze aanpak dan voorheen. De uitkomst is in geval erg geslaagd met een album dat vertrouwd klinkt, maar ook een eigen gezicht heeft.

Shreds of Sanity

Bericht door Shreds of Sanity » vr sep 27, 2024 4:39 pm

Shreds of Sanity schreef: di aug 27, 2024 9:32 pm Aaron Stainthorpe heeft een nieuwe band, High Parasite. 24 september komt de debuutplaat, Forever We Burn uit. Greg Mackintosh van Paradise Lost heeft de plaat geproduceerd en heeft ook wat gitaarlijnen ingespeeld. De band spreekt zelf over death pop, maar zoals verwacht met die namen klinkt het behoorlijk veel als Paradise Lost met My Dying Bride zang, inclusief de 80's pop invloeden. Er zijn tot nu toe drie nummers vrijgegeven en die klinken erg lekker.

2, 3 en 4 oktober speelt de band in De Helling Utrecht, Effenaar Eindhoven en Metropool Enschede. Mijn kaartje voor Utrecht is al binnen.

Het album is sinds vandaag uit. Elke liefhebber van Paradise Lost in de jaren 90 moet dit zeker eens beluisteren. Ik heb zin woensdag!

MadTinus

Bericht door MadTinus » za sep 28, 2024 5:47 pm

Ik vind de plaat inderdaad best prima, beter dan het album van Host.
Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind. Always. Robin Williams

Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

arjans

Bericht door arjans » za sep 28, 2024 8:15 pm

Morgen naar db s voor Doom over Utrecht met Officium Triste, Marche Funebre en Woe Unto Me.

Zin in. Show is s middags dus mooi op tijd weer thuis :-)

MadTinus

Bericht door MadTinus » do okt 17, 2024 4:32 pm

arjans schreef: za sep 28, 2024 8:15 pm Morgen naar db s voor Doom over Utrecht met Officium Triste, Marche Funebre en Woe Unto Me.

Zin in. Show is s middags dus mooi op tijd weer thuis :-)
Hier kon ik helaas niet bij zijn wegens andere plannen.

Al eerder aangehaald in dit topic, maar ik geloof in de kracht van herhaling. En in het aanbevelen van goede onderbelichte bands. THE BLEAK PICTURE uit Finland! Wat een gave ontdekking! Prachtige doom/death met bakken sfeer, dikke, diepe grunts en af en toe een prachtige toevoeging van cleane vocalen die me soms een beetje aan Woods of Ypres doen denken (alleen die cleane vocalen, de muziek niet). De muziek is een heerlijke combi van zware riffs, melodie en galmende cleane gitaren. Zo hoort doom!

Laatst gewijzigd door MadTinus op za dec 21, 2024 12:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind. Always. Robin Williams

Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Ernst

Bericht door Ernst » vr dec 20, 2024 9:40 am

Ik kwam dit album tegen in een jaarlijstje op een ander forum - The Wizards - Exit Garden. Op basis van de eerste impressie van de eerste paar nummers: dit is een van de beste traditionele heavy/doom platen die ik in jaren heb gehoord.

https://www.youtube.com/watch?v=tiuQIdX ... l3HpXABzkp

Ik denk dat er hier best wat mensen zijn die dit leuk gaan vinden. Doet mij denken aan Black Sabbath 2e helft jaren 80 en ook aan Danzig. Echt zo'n band die zeker op Roadburn gestaan had in 2012 maar nu (helaas) nooit meer.

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » za feb 15, 2025 12:33 pm

Dit zijn toch wel 2 van mijn absoluut favoriete doom albums van de laatste jaren. Zwaar onderschat als je het mij vraagt:

I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Kriestof
Commander Kansloos
Contacteer:

Bericht door Kriestof » za feb 15, 2025 5:13 pm

zal ze vanavond eens luisteren
tips zijn altijd welkom

laatste jaren veel te weinig doom geluisterd
Cirkels sluiten. Vervellen. Genieten. That's Kriestof.

bakvet

Bericht door bakvet » zo feb 16, 2025 8:58 pm

Briton Rites!

XnegativeX
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » di feb 18, 2025 4:55 pm

Kriestof schreef: za feb 15, 2025 5:13 pm zal ze vanavond eens luisteren
Nou? NOU?! 8)
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Kriestof
Commander Kansloos
Contacteer:

Bericht door Kriestof » di feb 18, 2025 5:05 pm

interessant genoeg om nog eens aandachtig te luisteren, ga het morgen nog eens luisteren in de auto

Shreds of Sanity

Bericht door Shreds of Sanity » vr feb 21, 2025 8:56 pm

Ik ben de laatste Church of Misery nog eens aan het luisteren en die wordt nog steeds met elke luisterbeurt beter. Geen kaartje voor de Black Sabbath reünie? Geen zorgen, Church of Misery zorgt voor heerlijk samenspel tussen riffs en bas zoals in de Iommi/Geezer hoogtijdagen!

Vooral naarmate het album vordert wordt die typische jaren 70 sfeer steeds meer opgeroepen. Elk nummer is zoals gewoonlijk gebaseerd op een seriemoordenaar. Desondanks is dit een stuk minder morbide dan Ozzy voor een laatste keer het podium opslepen.

Ergens hoopt iets in mij dat we nog een laatste Black Sabbath album volledig in de originele bezetting krijgen met een Iommi en Ozzy die beiden de dood in ogen hebben gezien en daar een album van maken. Maar tot die tijd wordt het volgens mij niet beter dan Born Under A Mad Sign. Als die reünie 25% van deze energie weet te pakken is het al bijzonder.

Ernst

Bericht door Ernst » vr feb 21, 2025 9:44 pm

Volledig mee eens. Briljant album

Kriestof
Commander Kansloos
Contacteer:

Bericht door Kriestof » do mar 13, 2025 2:57 pm

XnegativeX schreef: di feb 18, 2025 4:55 pm
Nou? NOU?! 8)
inmiddels kan ik er wat meer over zeggen
qaalm vind ik goed ja, debuut is wel anders dan hun tweede veel cleanere plaat (ook deel van line-up is blijkbaar weg), maar vind de mix van doom met wat sludge en black metal invloeden zeker wel goed, ook lekkere lange songs en veel sfeer, ja, hun albums zullen hier af en toe wel eens opstaan

dankjewel voor de tip!

vanhavd doet me weinig, heb ik vaker met doom, ofwel pakt de mengeling van stijlen mij volledig en zit ik er volledig in, ofwel vind ik het gewoonweg saai

liefhebber van 'kerk religieuze doom' kunnen ook dit eens proberen, album van vorig jaar, staan later dit jaar op darken the moon festival

Kriestof
Commander Kansloos
Contacteer:

Bericht door Kriestof » do mar 13, 2025 2:58 pm

Kriestof schreef: do mar 13, 2025 2:57 pm
XnegativeX schreef: di feb 18, 2025 4:55 pm
Nou? NOU?! 8)
inmiddels kan ik er wat meer over zeggen
qaalm vind ik goed ja, debuut is wel anders dan hun tweede veel cleanere plaat (ook deel van line-up is blijkbaar weg), maar vind de mix van doom met wat sludge en black metal invloeden zeker wel goed, ook lekkere lange songs en veel sfeer, ja, hun albums zullen hier af en toe wel eens opstaan

dankjewel voor de tip!

vanhavd doet me weinig, heb ik vaker met doom, ofwel pakt de mengeling van stijlen mij volledig en zit ik er volledig in, ofwel vind ik het gewoonweg saai

liefhebber van 'kerk religieuze doom' kunnen ook dit eens proberen, album van vorig jaar, staan later dit jaar op darken the moon festival, kabbelt lekker weg, songwriting niet zo goed als pantheist bijvoorbeeld, maar als doom fan is het wel ideale achtergrondmuziek

Plaats reactie