Candlemass
Re: Candlemass
Klinkt wel lekker maar overtuigd inderdaad niet heel erg. Ben benieuwd naar de rest.
KFFR, old-school metal!
- innuendo
- Lult over cdtjes
Ik moet bekennen dat mijn interesse in Candlemass, sinds Lowe vertrokken is, hard geslonken is. Het viel me ook behoorlijk tegen op Dynamo Metalfest deze zomer.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.
- Jeroen
- That bastard from Metalfan.nl
- Contacteer:
Ietwat offtopic:
Over Rob Lowe gesproken. Ik vind die platen die hij met Grief Collector en Tyrant gemaakt heeft eigenlijk wel heel tof. Ik hoorde al dat Teun er niet zo enthousiast over was (en hij is een kenner wat mij betreft), maar Grief Collector is een mooie plaat in de stijl van Solitude Aeturnus. De betreffende plaat van Tyrant, Hereafter, vond ik zelf eerst ook een tegenvaller, maar die wordt eigenlijk steeds beter.
Wel grappig dat Tyrant tegenwoordig het tempo wat omlaag gooit, als je het vergelijkt met de US metalklassiekers als Too Late To Pray en Legions Of The Dead. Benieuwd of dat de invloed van onze zingende geweldenaar is. Ik moest Hereafter dus wel een paar keer horen, maar ik kan er nu goed van genieten. Ik heb er wel wat kritische noten over gelezen (met name over de zang), maar nu ik het album wat beter ken, vind ik de zangprestatie toch wel erg sterk. Lowe keert een beetje terug naar de tijd van de eerste SA-albums. Soms op het randje, wel met veel passie. En dat is nooit verkeerd natuurlijk. Productie had wel beter gekund. Die vind ik wat schel.
Over Rob Lowe gesproken. Ik vind die platen die hij met Grief Collector en Tyrant gemaakt heeft eigenlijk wel heel tof. Ik hoorde al dat Teun er niet zo enthousiast over was (en hij is een kenner wat mij betreft), maar Grief Collector is een mooie plaat in de stijl van Solitude Aeturnus. De betreffende plaat van Tyrant, Hereafter, vond ik zelf eerst ook een tegenvaller, maar die wordt eigenlijk steeds beter.
Wel grappig dat Tyrant tegenwoordig het tempo wat omlaag gooit, als je het vergelijkt met de US metalklassiekers als Too Late To Pray en Legions Of The Dead. Benieuwd of dat de invloed van onze zingende geweldenaar is. Ik moest Hereafter dus wel een paar keer horen, maar ik kan er nu goed van genieten. Ik heb er wel wat kritische noten over gelezen (met name over de zang), maar nu ik het album wat beter ken, vind ik de zangprestatie toch wel erg sterk. Lowe keert een beetje terug naar de tijd van de eerste SA-albums. Soms op het randje, wel met veel passie. En dat is nooit verkeerd natuurlijk. Productie had wel beter gekund. Die vind ik wat schel.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"
Tegen overmatig gebruik van breakdowns!
- Shreds of Sanity
Die plaat met Grief Collector vind ik ook erg gaaf. Die met Tyrant kon mij minder bekoren.
Volgens metal-archives hebben Grief Collector en Tyrant sinds 2022 allebei weer een andere zanger trouwens. Ik krijg toch het idee dat Lowe geen makkelijk persoon is om mee samen te werken.
Volgens metal-archives hebben Grief Collector en Tyrant sinds 2022 allebei weer een andere zanger trouwens. Ik krijg toch het idee dat Lowe geen makkelijk persoon is om mee samen te werken.
- Jeroen
- Contacteer:
Vast. Eigenaardig mannetje. Zou graag zien dat ie SA weer oppakt. Alone is al aardig op leeftijd. Geweldig album trouwens.
- Shreds of Sanity
Ik denk dat een wederopstanding van Solitude Aeternus meer van John Perez zal afhangen dan van Robert Lowe.
Sweet Evil Sun krijgt toch best een goeie score op de FP:
https://www.metalfan.nl/reviews.php?id=12291
Kevin heeft 'm zo te zien ook net gereviewd (https://kevymetal.wordpress.com/2022/11 ... -evil-sun/), en dan vond ik vooral dit hoopgevend:
https://www.metalfan.nl/reviews.php?id=12291
Kevin heeft 'm zo te zien ook net gereviewd (https://kevymetal.wordpress.com/2022/11 ... -evil-sun/), en dan vond ik vooral dit hoopgevend:
Ben benieuwd.Interestingly, the songs that surfaced before the album’s release are generally the weaker ones.

KFFR, old-school metal!
Ik vind de Doom richting van Tyrant niet eens zo heel gek. Schurkte er toch altijd wel redelijk tegenaan. Theoretisch dan want ik heb die nieuwe plaat niet geluisterd.Jeroen schreef: ↑za nov 19, 2022 5:39 pm Ietwat offtopic:
Allemaal even normaal doen tegen djent
Sweet Evil Sun vandaag binnengekregen. Net even beluisterd. Best lekker!
Dat is mijn review en daar doen jullie het maar mee.
Dat is mijn review en daar doen jullie het maar mee.

KFFR, old-school metal!
- Shreds of Sanity
Ik heb Sweet Evil Sun nu een paar weken in huis en ik betrapte mezelf er gisteren in de stad op dat ik een nieuw nummer aan het neuriën was.
Leif heeft er toch talent voor riffs te schrijven die blijven hangen of je er nu van bewust bent of niet. Het album mist wat mij betreft die echte uitschieter, maar hij begint steeds meer te groeien.
Leif heeft er toch talent voor riffs te schrijven die blijven hangen of je er nu van bewust bent of niet. Het album mist wat mij betreft die echte uitschieter, maar hij begint steeds meer te groeien.
Candlemass. Candlewax. Earwax. Earache. Carcass.
Zo.
Zo.
🚫 voor een verbod op scootmobielen, bladmuziek en overwerk
- Shreds of Sanity
Michael Amott, die op de Carcass albums Necroticism en Heartwork speelt, speelt inderdaad ook gitaar op het Candlemass album Dactylis Glomerata.
Dat was je punt toch?
Dat was je punt toch?
Nee, en dat wist ik niet eens haha
🚫 voor een verbod op scootmobielen, bladmuziek en overwerk
Ik vind het ook best een prima album tegen de verwachting in! Scandinavian gods is zo'n beetje het slechtste nummer van de plaat.Shreds of Sanity schreef: ↑vr jan 13, 2023 2:11 pm Ik heb Sweet Evil Sun nu een paar weken in huis en ik betrapte mezelf er gisteren in de stad op dat ik een nieuw nummer aan het neuriën was.
- KoenM
- Contacteer:
King of the Grey Islands nog eens afgestoft.
Voor mij met afstand het beste werk dat Leif Edling gemaakt heeft, zelfs beter dan de eerste Krux. Lowe zingt de sterren van de hemel, beste songwriting op een Candlemassplaat, geen enkele filler, perfecte flow en een tekst die keihard raakt. Ik vind het in the long run misschien zelfs een betere plaat over suïcide dan River Runs Red. Al kan dat ook een momentopname zijn.
Voor mij met afstand het beste werk dat Leif Edling gemaakt heeft, zelfs beter dan de eerste Krux. Lowe zingt de sterren van de hemel, beste songwriting op een Candlemassplaat, geen enkele filler, perfecte flow en een tekst die keihard raakt. Ik vind het in the long run misschien zelfs een betere plaat over suïcide dan River Runs Red. Al kan dat ook een momentopname zijn.
- Jeroen
- Contacteer:
Ik denk dat ik het daar wel mee eens kan zijn. Kan meespelen dat ik Candlemass ook pas echt leerde kennen door die plaat. Het witte s/t album kende ik ook wel vaag, maar ik kon toen nog niet zoveel met Messiah op zang.
Lowe is een koning. Kijk al een eeuwigheid uit naar die soloplaat. Ding komt maar niet af. Gelukkig waren er de laatste albums van Grief Collector en Tyrant om me mee te vermaken.
Lowe is een koning. Kijk al een eeuwigheid uit naar die soloplaat. Ding komt maar niet af. Gelukkig waren er de laatste albums van Grief Collector en Tyrant om me mee te vermaken.
- Shreds of Sanity
Nu Solitude Aeturnus weer optreedt hoop ik meer op een nieuwe plaat van hen dan op een soloplaat van Lowe.
Ik vind net op Metal Archives nog een album waar Lowe vocals op heeft gedaan in 2023: DiGelsomina - Sic Itur Ad Astra.
https://www.metal-archives.com/albums/D ... ra/1157604
In ander verrassend Candlemass nieuws, Johan Langquist heeft wel net een solo album uitgebracht. Ik heb nog niet alles gehoord, maar dit nummer klinkt niet verkeerd. Wel weer bevestiging dat zijn stem gewoon niet meer zo klinkt als op Epicus Doomicus Metallicus
Ik vind net op Metal Archives nog een album waar Lowe vocals op heeft gedaan in 2023: DiGelsomina - Sic Itur Ad Astra.
In ander verrassend Candlemass nieuws, Johan Langquist heeft wel net een solo album uitgebracht. Ik heb nog niet alles gehoord, maar dit nummer klinkt niet verkeerd. Wel weer bevestiging dat zijn stem gewoon niet meer zo klinkt als op Epicus Doomicus Metallicus
- Jeroen
- Contacteer:
Fijne tip. Waarvoor dank!Shreds of Sanity schreef: ↑di dec 10, 2024 1:07 pm Nu Solitude Aeturnus weer optreedt hoop ik meer op een nieuwe plaat van hen dan op een soloplaat van Lowe.
Wat Lowe betreft vind ik de enige plaat van Concept Of God (heel Solitude Aeturnus, behalve Perez) ook goed te doen. Die zang man.
- Shreds of Sanity
Candlemass treedt op het Rock Hard Festival in Griekenland eenmalig op met Messiah Marcolin.
Ik ben benieuwd hoe eenmalig dat blijft.
Ik ben benieuwd hoe eenmalig dat blijft.
-
- Commander Kansloos
- Contacteer:
hopelijk gooien ze johan buiten, naarmate set van huidige candlemass vordert, zingt ie live alsmaar slechter, heel beknepen en vals
ik ga nog altijd kijken voor de songs, maar in alle jaren dat ik ze heb gezien (met vier verschillende zangers waaronder nog met messiah) doet hij het wel echt het slechtst
ik ga nog altijd kijken voor de songs, maar in alle jaren dat ik ze heb gezien (met vier verschillende zangers waaronder nog met messiah) doet hij het wel echt het slechtst
Cirkels sluiten. Vervellen. Genieten. That's Kriestof.
- Jeroen
- Contacteer:
Oh vond het toen op Dynamo wel prima.
- innuendo
- Lult over cdtjes
Ik niet hoor. Dat was vrij duidelijk de laatste show van de tour. Geen idee verder of Messiah het nu beter zou doen. Het beginnen allemaal oude mannetjes te worden. Tijd voor de nieuwe garde, maar dat roep ik al jaren inmiddels.
Ik zag Candlemass in 2011 op Roadburn met Johan Langquist. Dat was toen nog een eenmalige reünie. Toen speelde de band eerst nog wat nummers met Lowe. Na een half uur kondigde aan: "i will do a magical trick. In a moment, i will disappear from the stage". Vervolgens dus Doomicus Metallicus in zijn geheel. Langquist was fenomenaal toen. Uiteindelijk zelfs een cover van Don't Fear The Reaper met zowel Langquist als Lowe. Die twee samen klonken echt majestueus. Er is een filmpje van op youtube, maar die laat nog niet half horen hoe goed het was.
Ik zag Candlemass in 2011 op Roadburn met Johan Langquist. Dat was toen nog een eenmalige reünie. Toen speelde de band eerst nog wat nummers met Lowe. Na een half uur kondigde aan: "i will do a magical trick. In a moment, i will disappear from the stage". Vervolgens dus Doomicus Metallicus in zijn geheel. Langquist was fenomenaal toen. Uiteindelijk zelfs een cover van Don't Fear The Reaper met zowel Langquist als Lowe. Die twee samen klonken echt majestueus. Er is een filmpje van op youtube, maar die laat nog niet half horen hoe goed het was.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.
-
- Commander Kansloos
- Contacteer:
in Antwerpen was het een complete ramp
maar dan nog vond ik candlemass leuk
Cirkels sluiten. Vervellen. Genieten. That's Kriestof.
- Shreds of Sanity
Ik heb Candlemass nog gezien met Mats Leven op Netherlands Deathfest toen ze heel Nightfall speelden en dat zong hij uitstekend. Ze speelden toen ook nog een paar nummers uit de Lowe era en Leven kon beide perioden perfect aan. Als je ziet wat Langquist doet qua zang op de nieuwe albums had ik liever Mats Leven gehad.
Ik ben benieuwd of de opnames met Leven van The Door To Doom ooit nog opduiken. Voor zover ik weet had hij al vocalen voor het hele album opgenomen toen ze besloten met Langquist verder te gaan.
Ik ben benieuwd of de opnames met Leven van The Door To Doom ooit nog opduiken. Voor zover ik weet had hij al vocalen voor het hele album opgenomen toen ze besloten met Langquist verder te gaan.
- Shreds of Sanity
Van de aankomende EP. Typische latere Candlemass, vanaf halverwege wel zo'n lekkere riff waardoor je weer weet waarom je naar ze luistert, maar het lijkt allemaal zo veel op elkaar tegenwoordig.