Black Metal

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Persistence

Re: Black Metal

Bericht door Persistence » wo nov 05, 2025 8:53 am

Edit: Citaat van het vorige bericht verwijderd.

Dank @KoenM
Laatst gewijzigd door Persistence op wo nov 05, 2025 9:53 am, 2 keer totaal gewijzigd.

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » wo nov 05, 2025 8:57 am

Label: Northern Heritage

Themes: Esotericism, Eschatology, Antisemitism, Atavism

Het wieltje maakte me al licht achterdochtig. :'-)
Facebook band

All life is temporary - what lasts is consciousness

Last.fm profiel

bakvet

Bericht door bakvet » wo nov 05, 2025 9:24 am

En niet te vergeten yoga, dat voor WW2 nog stond voor satanisme, spiritualisme en paganisme, en dat in den beginne in Europa werd beoefend door verlichte individuen als Aleister Crowley en dat populair was onder hoge, meestal homoseksuele nazi's. Het is toch allemaal wat met die bands die refereren aan die periode van voor de oorlog.

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » wo nov 05, 2025 9:37 am

bakvet schreef: wo nov 05, 2025 9:24 am En niet te vergeten yoga, dat voor WW2 nog stond voor satanisme, spiritualisme en paganisme, en dat in den beginne in Europa werd beoefend door verlichte individuen als Aleister Crowley en dat populair was onder hoge, meestal homoseksuele nazi's. Het is toch allemaal wat met die bands die refereren aan die periode van voor de oorlog.
Niet zo sarcastisch joh!
Facebook band

Last.fm profiel

bakvet

Bericht door bakvet » wo nov 05, 2025 9:51 am

KoenM schreef: wo nov 05, 2025 9:37 am
bakvet schreef: wo nov 05, 2025 9:24 am En niet te vergeten yoga, dat voor WW2 nog stond voor satanisme, spiritualisme en paganisme, en dat in den beginne in Europa werd beoefend door verlichte individuen als Aleister Crowley en dat populair was onder hoge, meestal homoseksuele nazi's. Het is toch allemaal wat met die bands die refereren aan die periode van voor de oorlog.
Niet zo sarcastisch joh!
Het was wel sarcastisch, maar niet gericht naar jou KoenM. Het was een toevoeging aan wat jij schreef. Mijn laatste zin bedoel ik minder sarcastisch dan dat het wellicht overkomt: ik vind het oprecht bijzonder dat een band de spirituele fase van voor WW2 verheerlijkt, of op z'n minst op een niet ironische wijze als basis neemt voor haar muziek. Fascinatie kan ik mee leven, maar niet met verheerlijking. Als je als NSBM-band (?) je album yoga noemt, dan ben je op zijn minst ingelezen in het gedachtengoed van de nazi's namelijk.

Spawn999
Opperetterbak

Bericht door Spawn999 » wo nov 05, 2025 10:08 am

Dako fittie!
Cremeren kun je leren!

dako

Bericht door dako » wo nov 05, 2025 10:12 am

Ja het is tegenwoordig zowaar best de moeite in de black & death-topics te kijken!
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Archaïsch

Bericht door Archaïsch » wo nov 05, 2025 10:20 am

Het zal mij oprecht een worst wezen. Aan de ene kant heb ik helemaal niets met isme, aan de andere kant zie ik niet in wat er direct en inherent verkeerd is aan Heimat-denken. Maar bovenal had ik het over de muziek, niet de artiest.
Maar mensen de nieuwe Agriculture al gehoord dan? Gaat over emoties en introspectie, en een van de artiesten is LHBTQ+. Want gevaarlijke en controvesiële thema's in onze (extreme) metal, dat moeten we niet willen.

dako

Bericht door dako » wo nov 05, 2025 10:28 am

Archaïsch schreef: wo nov 05, 2025 10:20 am Maar mensen de nieuwe Agriculture al gehoord dan? Gaat over emoties en introspectie, en een van de artiesten is LHBTQ+. Want gevaarlijke en controvesiële thema's in onze (extreme) metal, dat moeten we niet willen.
Dit vind ik wel echt heel flauw hoor. Nazistische en anti-semitische bands afdoen als 'controversiele onderwerpen die we niet moeten willen' is al echt een enorme dooddoener, en dan maar aankomen met een willekeurige band met een lhbti'er erin en dat presenteren als een soort tegenhanger is geen eens de discussie aangaan, maar gewoon trollen of het gesprek dood doen slaan of weet ik het. Laat maar, knullie.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

bakvet

Bericht door bakvet » wo nov 05, 2025 10:32 am

Spawn999 schreef: wo nov 05, 2025 10:08 am Dako fittie!
Fittie? Ik beaam juist wat KoenM schrijft. Je ziet spoken.

bakvet

Bericht door bakvet » wo nov 05, 2025 10:44 am

Archaïsch schreef: wo nov 05, 2025 10:20 am
Het zal mij oprecht een worst wezen. Aan de ene kant heb ik helemaal niets met isme, aan de andere kant zie ik niet in wat er direct en inherent verkeerd is aan Heimat-denken. Maar bovenal had ik het over de muziek, niet de artiest.
Maar mensen de nieuwe Agriculture al gehoord dan? Gaat over emoties en introspectie, en een van de artiesten is LHBTQ+. Want gevaarlijke en controvesiële thema's in onze (extreme) metal, dat moeten we niet willen.
Het Heimat-denken, het ontstaan van de Duitse identiteit, is de bron geweest van twee wereldoorlogen. Ik maak me ook niet snel druk over dingen, zie het death metal topic, maar we mogen zaken benoemen zoals ze zijn. En dat LHBTQ+ een argument is dat een band ongevaarlijk is is geen sterk argument, want er waren hoge nazi-officieren die homo waren. LHBTQ+ zegt niks over of iemand een bepaalde ideologie aanhangen kan. Ik ga nu Agriculture luisteren [headbang]

Archaïsch

Bericht door Archaïsch » wo nov 05, 2025 10:48 am

dako schreef: wo nov 05, 2025 10:28 am
Archaïsch schreef: wo nov 05, 2025 10:20 am Maar mensen de nieuwe Agriculture al gehoord dan? Gaat over emoties en introspectie, en een van de artiesten is LHBTQ+. Want gevaarlijke en controvesiële thema's in onze (extreme) metal, dat moeten we niet willen.
Dit vind ik wel echt heel flauw hoor. Nazistische en anti-semitische bands afdoen als 'controversiele onderwerpen die we niet moeten willen' is al echt een enorme dooddoener, en dan maar aankomen met een willekeurige band met een lhbti'er erin en dat presenteren als een soort tegenhanger is geen eens de discussie aangaan, maar gewoon trollen of het gesprek dood doen slaan of weet ik het. Laat maar, knullie.
Je leest er dingen in die er niet staan.
Ik heb de teksten van Yoga maar even snel gescand. Ik lees daar nazisme noch antisemitisme in. Volgens mij trekken jullie iets te snel conclusies op ongeverifieerde informatie. Maar de discussie niet aangaan, welke discussie? Dat iemand de tags van M-A ongezien voor waar aanneemt? Wat is daar een discussie aan?
Het gaat mij om de riffs. Blijkbaar is een band die met veel omwegen schuldig bij associatie is not-done. Nou goed. Ik vond de vorige Agriculture oprecht goed. Die hebben net een nieuw album uit. Moet het nog laten bezinken. Meningen daarover dan maar?

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » wo nov 05, 2025 10:50 am

Ik heb Agriculture overigens gezien in het voorprogramma van Chat Pile dit voorjaar. Ik kon er helemaal niks mee.
Facebook band

Last.fm profiel

Archaïsch

Bericht door Archaïsch » wo nov 05, 2025 10:55 am

bakvet schreef: wo nov 05, 2025 10:44 am
Archaïsch schreef: wo nov 05, 2025 10:20 am
Het Heimat-denken, het ontstaan van de Duitse identiteit, is de bron geweest van twee wereldoorlogen.
Dermate grote versimpeling dat het ronduit onzinnig is. Maar wat mij betreft totaal niet het punt.

Ik maak me ook niet snel druk over dingen, zie het death metal topic, maar we mogen zaken benoemen zoals ze zijn. En dat LHBTQ+ een argument is dat een band ongevaarlijk is is geen sterk argument, want er waren hoge nazi-officieren die homo waren. LHBTQ+ zegt niks over of iemand een bepaalde ideologie aanhangen kan. Ik ga nu Agriculture luisteren [headbang]
Niet alles zo serieus nemen. Ik zet Brown Book wel weer aan en sla Gerard Reve maar weer eens open.

Persistence

Bericht door Persistence » wo nov 05, 2025 10:56 am

KoenM schreef: wo nov 05, 2025 10:50 am Ik heb Agriculture overigens gezien in het voorprogramma van Chat Pile dit voorjaar. Ik kon er helemaal niks mee.
Hoe was Chat Pile? Vind/vond ik best gaaf, al een tijdje niet geluisterd.

bakvet

Bericht door bakvet » wo nov 05, 2025 10:56 am

Archaïsch schreef: wo nov 05, 2025 10:48 am
Ik heb de teksten van Yoga maar even snel gescand. Ik lees daar nazisme noch antisemitisme in. Volgens mij trekken jullie iets te snel conclusies op ongeverifieerde informatie. Maar de discussie niet aangaan, welke discussie? Dat iemand de tags van M-A ongezien voor waar aanneemt? Wat is daar een discussie aan?
Het gaat mij om de riffs. Blijkbaar is een band die met veel omwegen schuldig bij associatie is not-done. Nou goed. Ik vond de vorige Agriculture oprecht goed. Die hebben net een nieuw album uit. Moet het nog laten bezinken. Meningen daarover dan maar?
Dat is altijd het lastige met dit soort bands. Bands met expliciete teksten zijn eenvoudig in een hoek te plaatsen, maar bands met impliciete teksten of soms alleen maar bepaalde thematiek kunnen ergens naar rieken en dat is voor sommigen al een grens. Ik neig meer naar het expliciete als grens. Er zijn genoeg mensen die een fascinatie hebben voor WW2 en allerlei nazi-attributen hebben, Lemmy was daar er een van, die zonder twijfel niet verheerlijken.

Archaïsch

Bericht door Archaïsch » wo nov 05, 2025 10:57 am

KoenM schreef: wo nov 05, 2025 10:50 am Ik heb Agriculture overigens gezien in het voorprogramma van Chat Pile dit voorjaar. Ik kon er helemaal niks mee.
Grappige comninatie. Muzikaal niet direct grote raakvlakken. Ik vond Agriculture live best intens, en op CD heel aardig. Maar goed, ik heb dan weer niet zoveel met Chat Pile.

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » wo nov 05, 2025 10:58 am

Persistence schreef: wo nov 05, 2025 10:56 am
Hoe was Chat Pile? Vind/vond ik best gaaf, al een tijdje niet geluisterd.
Erg gaaf live, zeker eens meepikken als je de kans hebt. Frontman vond ik bijzonder grappig en onderhoudend.

Wel geen black metal natuurlijk.
Facebook band

Last.fm profiel

bakvet

Bericht door bakvet » wo nov 05, 2025 10:59 am

Archaïsch schreef: wo nov 05, 2025 10:55 am Niet alles zo serieus nemen. Ik zet Brown Book wel weer aan en sla Gerard Reve maar weer eens open.
Ik neem het niet zo serieus hoor. :D
Hulde aan Gerard Reve die ons zoveel vrijheid, inzicht en humor heeft gegeven.

Archaïsch

Bericht door Archaïsch » wo nov 05, 2025 11:13 am

bakvet schreef: wo nov 05, 2025 10:56 am
Archaïsch schreef: wo nov 05, 2025 10:48 am

Dat is altijd het lastige met dit soort bands. Bands met expliciete teksten zijn eenvoudig in een hoek te plaatsen, maar bands met impliciete teksten of soms alleen maar bepaalde thematiek kunnen ergens naar rieken en dat is voor sommigen al een grens. Ik neig meer naar het expliciete als grens. Er zijn genoeg mensen die een fascinatie hebben voor WW2 en allerlei nazi-attributen hebben, Lemmy was daar er een van, die zonder twijfel niet verheerlijken.
Het gaat mij oprecht niet om de (politieke) boodschap van bands. Ik ben politiek best liberaal; maar dat terzijde. Tegelijkertijd heb ik geen overreagerende allergie wanneer bands zich in troebel vaarwater lijken te begeven. Het laat mij gewoon koud. Een Der Stürmer bijvoorbeeld luister ik dan weer niet. Want dat is gewoon echt muzikale rommel, maar een Seigneur Voland vind ik toch wel heel gaaf en intens klinken. Ik vind sowieso streven naar morele en/of zedelijke zuiverheid iets beklemmends hebben. Of het nou van links of rechts komt, of het nou religieus of atheïstisch is. Kan me voorstellen dat mensen dit dubieuze en nietszeggend dooddoeners vinden. En dat mag wat mij betreft.

Archaïsch

Bericht door Archaïsch » wo nov 05, 2025 11:16 am

bakvet schreef: wo nov 05, 2025 10:59 am
Archaïsch schreef: wo nov 05, 2025 10:55 am Niet alles zo serieus nemen. Ik zet Brown Book wel weer aan en sla Gerard Reve maar weer eens open.
Ik neem het niet zo serieus hoor. :D
Hulde aan Gerard Reve die ons zoveel vrijheid, inzicht en humor heeft gegeven.
Ik vind zijn geleerde broer eigenlijk net iets leuker en scherper. Maar Nader tot U, Onderweg naar het einde, en Boek van violet en dood kan ik blijven herlezen!

Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Contacteer:

Bericht door Jeroen » wo nov 05, 2025 11:50 am

Archaïsch schreef: wo nov 05, 2025 11:13 am Het gaat mij oprecht niet om de (politieke) boodschap van bands. Ik ben politiek best liberaal; maar dat terzijde. Tegelijkertijd heb ik geen overreagerende allergie wanneer bands zich in troebel vaarwater lijken te begeven. Het laat mij gewoon koud. Een Der Stürmer bijvoorbeeld luister ik dan weer niet. Want dat is gewoon echt muzikale rommel, maar een Seigneur Voland vind ik toch wel heel gaaf en intens klinken. Ik vind sowieso streven naar morele en/of zedelijke zuiverheid iets beklemmends hebben. Of het nou van links of rechts komt, of het nou religieus of atheïstisch is. Kan me voorstellen dat mensen dit dubieuze en nietszeggend dooddoeners vinden. En dat mag wat mij betreft.
Kan me hier goed in vinden, al ben ik politiek echt puur pragmatisch. Ik geloof zogezegd niet in louter links of rechts. Jaren terug slingerde ik letterlijk van de ene naar de andere flank. Ben veel bespottelijke standpunten tegengekomen aan beide kanten, die ik dan weer omarmde, dan weer verafschuwde.

Met de jaren kwam er rust in de tent, al pas ik ervoor om me ooit nog ergens openbaar echt politiek over uit te laten.

Buiten dat vind ik muziek kunst. Haat, satanisme, politiek, lhbt-toestanden, liefde en milieu kunnen en mogen daar wat mij betreft onderdeel van zijn. Niet alles hoeft te raken aan mijn overtuigingen om te fascineren. Ik hanteer zeker grenzen, maar plaats ook veel in perspectief. Als een band uit Oekraïne stevig nationalistisch is, schuilt daar niet zelden een diepgaande reden achter.

En ja, black metal mag wat dat betreft best gevaarlijk zijn en op randen balanceren. Als muziek pure propaganda wordt, haak ik af. Vaak hebben dat soort clubjes muzikaal niets te melden. Scheelt weer.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Spawn999
Opperetterbak

Bericht door Spawn999 » wo nov 05, 2025 12:14 pm

bakvet schreef: wo nov 05, 2025 10:32 am
Spawn999 schreef: wo nov 05, 2025 10:08 am Dako fittie!
Fittie? Ik beaam juist wat KoenM schrijft. Je ziet spoken.
Afbeelding
Cremeren kun je leren!

bakvet

Bericht door bakvet » wo nov 05, 2025 4:41 pm

Apolocheese geaccepteerd. Fitties zijn enerverend, ik begrijp het wel.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » wo nov 05, 2025 5:22 pm

Wat een kutband was en is dat toch.

Shreds of Sanity

Bericht door Shreds of Sanity » wo nov 05, 2025 5:31 pm

Jongens, ik zei plaats ze in het NSBM topic waar ze thuishoren, niet plaats ze in het Black Metal topic.

viewtopic.php?t=4068

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » wo nov 05, 2025 6:06 pm

Er is geen nsbm voorbij gekomen, volgens mij. En Arghoslent is death.

Shreds of Sanity

Bericht door Shreds of Sanity » wo nov 05, 2025 6:55 pm

Persistence schreef: wo nov 05, 2025 8:53 am Edit: Citaat van het vorige bericht verwijderd.

Dank @KoenM
KoenM schreef: wo nov 05, 2025 8:57 am Label: Northern Heritage

Crises

Bericht door Crises » wo nov 05, 2025 8:08 pm

Jeroen schreef: wo nov 05, 2025 5:22 pm Wat een kutband was en is dat toch.
Ja, zeker live, maar ik heb toch een zwak voor Frühling.
Ik denk dat ik allergisch ben voor leer... ik heb altijd zo'n koppijn als ik wakker word met m'n schoenen nog aan

Crises

Bericht door Crises » wo nov 05, 2025 8:12 pm

Shreds of Sanity schreef: wo nov 05, 2025 6:55 pm
Persistence schreef: wo nov 05, 2025 8:53 am Edit: Citaat van het vorige bericht verwijderd.

Dank @KoenM
KoenM schreef: wo nov 05, 2025 8:57 am Label: Northern Heritage

Jeroen: ja maar het is alleen NSBM als er NSBM bij staat. Antisemitisme als onderwerp is geen NSBM.
Ik denk dat ik allergisch ben voor leer... ik heb altijd zo'n koppijn als ik wakker word met m'n schoenen nog aan

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » wo nov 05, 2025 8:52 pm

In dat geval kunnen we heel wat pro-Palestijnse demonstranten die van antisemitisme worden beticht ook in dat hokje schuiven, ook al ontkennen ze dat denkbeeld als beweegreden. Of bands die elke religieuze groepering met Semitische wortels over de kling willen jagen.

Antisemitisme is zo oud als het Jodendom zelf. Daar hebben nazi's geen alleenrecht op.

Plaats reactie