Triggerhappy

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
nuberus

Triggerhappy

Bericht door nuberus » zo dec 14, 2003 1:52 pm

Klikerdeklik doen de triggerhappy bandjes door overmatig gebruik van triggers en pro-tools. Krisiun, Morbid Angel (op hun gateways cd), Vital Remains...en zo nog wel een paar. Wie kent er nog een paar?

Mijn punt is, dit is geen gehoor, geen ziel (zwart ofcourse), een drumstel hoort niet te klinken als een knikker in een emmer, maar als een drumstel.

En als je dan toch triggert, laat het dan ook als een echt drumstel klinken. Over drumcomputers maar niet gesproken want dat is een ander onderwerp.

Eens? :!:
En de man zal heersen.

Kevin
Contacteer:

Bericht door Kevin » zo dec 14, 2003 1:55 pm

Max van Krisiun op Ageless Venomous.... gatverdegatver

Rascul

Bericht door Rascul » zo dec 14, 2003 1:56 pm

Niet helemaal, maar je hebt wel een punt. Bij die Morbid Angel moet ik even noten dat als Sandoval minder zou triggeren de hele sound in 1 grote brei verloren zou gaan, omdat ie zo snel speelt. Maar inderdaad, met name de bassdrums bij bands als Krisiun (de Ageless Venomous plaat) en Vital Remains zijn om te huilen...

Dat soort lui mogen even naar de nieuwe Gorerotted, Macabre en Nasum gaan luisteren, dat zijn echte drums.
Makkers staakt uw wild geraas

nuberus

Bericht door nuberus » zo dec 14, 2003 1:57 pm

telluriet schreef:Max van Krisiun op Ageless Venomous.... gatverdegatver
tsja en op Works of Carnage is het al niet beter. klikklikklik het is verdomme ook een kutgeluid!
En de man zal heersen.

Rascul

Bericht door Rascul » zo dec 14, 2003 1:57 pm

Works of Carnage klinkt in ieder geval bruut, en niet zo zwak.

Kevin
Contacteer:

Bericht door Kevin » zo dec 14, 2003 1:58 pm

Dat is waar.

Maar Black Force Domain en Conquerors of Armageddon blijven favoriet :)

nuberus

Bericht door nuberus » zo dec 14, 2003 1:59 pm

telluriet schreef:Dat is waar.

Maar Black Force Domain en Conquerors of Armageddon blijven favoriet :)
Black force domain zeker!
En de man zal heersen.

Kevin
Contacteer:

Bericht door Kevin » zo dec 14, 2003 2:01 pm

Was mijn eerste death metal plaat... kocht m in de winter van 2002, tussen kerst en nieuwjaar bij de Boudisque in Amsterdam. Samen met Morbid Angel - Covenant.

:)

Overigens ben ik nu meer van de black, maar een stevige pot death gaat er altijd in!

nuberus

Bericht door nuberus » zo dec 14, 2003 2:02 pm

Rijst ook nog de vraag of die bands het a: wel nodig hebben b: het zelf wel te pruimen vinden c: kunnen ze niet drummen? d: waarom vinden ze het nou verdomme zelf geen kutgeluid! Ok d is dubbel, maar ik wordt er wel eens moedeloos van als een in essentie zwaar brute cd om zeep geholpen wordt door een paar knikkers!
En de man zal heersen.

Rascul

Bericht door Rascul » zo dec 14, 2003 2:03 pm

Covenant heeft wel degelijk erg goede drums trouwens... Maar de award voor "beste drum sound" gaat voor mij onherroeppelijk naar Neil Kernon's mix op de laatste 2 Macabre platen. Zo horen metaldrums te klinken, moddervet maar toch helder en puur!

nuberus

Bericht door nuberus » zo dec 14, 2003 2:04 pm

telluriet schreef:Was mijn eerste death metal plaat... kocht m in de winter van 2002, tussen kerst en nieuwjaar bij de Boudisque in Amsterdam. Samen met Morbid Angel - Covenant.

:)

Overigens ben ik nu meer van de black, maar een stevige pot death gaat er altijd in!
Covenant Heerscht! Je zou in die eerste platen van Morbid Angel toch wat black terughoren, de intensiteit en kwaadaardigheid en duistere atmosfeer proef je er wel. De neiging naar black te gaan deel ik, maar goed dat is een constante golfbeweging.
En de man zal heersen.

nuberus

Bericht door nuberus » zo dec 14, 2003 2:06 pm

Rascul_Waznagga schreef:Covenant heeft wel degelijk erg goede drums trouwens... Maar de award voor "beste drum sound" gaat voor mij onherroeppelijk naar Neil Kernon's mix op de laatste 2 Macabre platen. Zo horen metaldrums te klinken, moddervet maar toch helder en puur!
Dat heb ik nou als ik Heartwork van Carcass draai. Zo'n productie is top, zo moet het, helder inderdaad, vet inderdaad en diepgang en bezieling. Een soort referentiecd.
En de man zal heersen.

HellcommandeR

Bericht door HellcommandeR » zo dec 14, 2003 2:07 pm

Hellhammer triggerd zijn drums ook, maar die heeft nooit zo`n kutgeluid, behalve op GDOW van Mayhem, klote geluid.

Frost van Satyricon heeft zijn bassdrums alleen getriggerd, en dat alleen live volgens mij.

Nick Barker van Dimmu Borgir ook, maar op de laatste cd een wat natuurlijkere sound vind ik.

Kevin
Contacteer:

Bericht door Kevin » zo dec 14, 2003 2:07 pm

Covenant is inderdaad erg goed... vooral Angel of Disease en Rapture.

Altars en Covenant vind ik geweldig... Blessed vind ik dan weer wat minder.

Rascul

Bericht door Rascul » zo dec 14, 2003 2:07 pm

Heartwork is goed, maar af en toe een beetje rommelig, dan vind ik Symphonies Of Sickness beter...

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » zo dec 14, 2003 2:08 pm

Mag ik even vragen wat triggerdrums precies zijn :oops:
Ik heb de term al veel vaker gehoord, maar ik weet nog steeds niet wat het is :?
Front voor/der Matigheid
last.fm

nuberus

Bericht door nuberus » zo dec 14, 2003 2:09 pm

[quote="HellcommandeR"]Hellhammer triggerd zijn drums ook, maar die heeft nooit zo`n kutgeluid, behalve op GDOW van Mayhem, klote geluid.

Over Kutcd's gesproken, GDOW is werkelijk een draak van een plaat. Gelukkig gaan ze dat met Chimera rechtzeggen.

En precies, als je het maar goed opneemt is er geen knikker aan de lucht zeg maar, hehe
En de man zal heersen.

Rascul

Bericht door Rascul » zo dec 14, 2003 2:10 pm

Hieronimus schreef:Mag ik even vragen wat triggerdrums precies zijn :oops:
Ik heb de term al veel vaker gehoord, maar ik weet nog steeds niet wat het is :?
Triggers zijn een soort microfoons, die je aan je drumstel vastmaakt. Ze registreren het slaan op het vel, en produceren vervolgens een van tevoren ingespeeld geluid. Goed als je een consequente drumsound wil hebben, maar moorddadig als ze te droog gaan klinken (met name op bassdrum), en daar gaat het hier over.

nuberus

Bericht door nuberus » zo dec 14, 2003 2:10 pm

Rascul_Waznagga schreef:Heartwork is goed, maar af en toe een beetje rommelig, dan vind ik Symphonies Of Sickness beter...
Rommeling? Dat heb ik meer met symphonies....ook al is die ook erg sterk, maar ja ik vind al wat Carcass gebakken heeft sterk, ook de laatste.
Een poll van Carcass is hier zeker al vaker geweest?
En de man zal heersen.

Rascul

Bericht door Rascul » zo dec 14, 2003 2:12 pm

Zeker :P Maar je hebt gelijk, Carcass blijft overall goed!

En trouwens, ik zette zojuist de laatste Meshuggah op, dat is pas een echt drumgeluid, met name die snare, wat een taai kreng!

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » zo dec 14, 2003 2:12 pm

Rascul_Waznagga schreef:Triggers zijn een soort microfoons, die je aan je drumstel vastmaakt. Ze registreren het slaan op het vel, en produceren vervolgens een van tevoren ingespeeld geluid. Goed als je een consequente drumsound wil hebben, maar moorddadig als ze te droog gaan klinken (met name op bassdrum), en daar gaat het hier over.
Ahh.. Op die manier :)
Danku...
Maar is idd wel best afgezaagd :?
Front voor/der Matigheid
last.fm

nuberus

Bericht door nuberus » zo dec 14, 2003 2:12 pm

Kijk zo'n Rascul weet waar ie het over heeft. Dat hebben we nodig hier bij Metalfan.
En de man zal heersen.

Rascul

Bericht door Rascul » zo dec 14, 2003 2:13 pm

Hehehe, drummer zijnde moet dat wel :P Danku anyway.

nuberus

Bericht door nuberus » zo dec 14, 2003 2:15 pm

Gebruik je zelf wel eens triggers? En zo ja helpt het je in het creeeren van een goed geluid of werkt het ook wel eens tegen
En de man zal heersen.

Rascul

Bericht door Rascul » zo dec 14, 2003 2:16 pm

Ik gebruik nooit Triggers nee, ik beperkt me tot het krachtig stemmen van mn set. Triggers vind ik voor mezelf wel een optie voor de toms, om te voorkomen dat ze tijdens een gig ontstemmen (ik ram nogal hard, en gebruik mn toms vrij veel). Maar voor bassdrum of snare lijkt het me niet nodig, dan kun je beter een goed dubbel vel er op monteren.

nuberus

Bericht door nuberus » zo dec 14, 2003 2:20 pm

Aha mooi dat je zonder kunt op de bassdrums, maar die triggers heb je toch ook niet nodig voor een rappe bassdrums? Of ben je dan een luie drummer. Vergeet ik nog te vragen welke bands je speelt....
En de man zal heersen.

Rascul

Bericht door Rascul » zo dec 14, 2003 2:24 pm

Amygdala dusch, verder niets bijzonders voor MF (nog een rockbandje en een jazzband).
Maar als je zo'n Sandoval hoort, op een nummer als Opening Of The Gates bv, dan is het logisch dat hij triggert om het strak te krijgen.

nuberus

Bericht door nuberus » zo dec 14, 2003 2:26 pm

Rascul_Waznagga schreef:Amygdala dusch, verder niets bijzonders voor MF (nog een rockbandje en een jazzband).
Maar als je zo'n Sandoval hoort, op een nummer als Opening Of The Gates bv, dan is het logisch dat hij triggert om het strak te krijgen.
daar heb je een punt ja.
En de man zal heersen.

Rascul

Bericht door Rascul » zo dec 14, 2003 2:27 pm

Ken je dan meer bands die overtriggeren?

nuberus

Bericht door nuberus » ma dec 15, 2003 11:24 am

Rascul_Waznagga schreef:Ken je dan meer bands die overtriggeren?
Diabolic bijvoorbeeld
En de man zal heersen.

Plaag

Bericht door Plaag » ma dec 15, 2003 1:37 pm

Of wat te denken van None So Live, Cryptopsy?
Kop dicht, Thorko

Rascul

Bericht door Rascul » ma dec 15, 2003 4:28 pm

Ja, die ook ja. Op plaat is dat veel beter

Yokozuna
Contacteer:

Re: Triggerhappy

Bericht door Yokozuna » di dec 16, 2003 12:55 am

nuberus schreef:Klikerdeklik doen de triggerhappy bandjes door overmatig gebruik van triggers en pro-tools. Krisiun, Morbid Angel (op hun [...........]

Eens? :!:
Bij Krisiun triggeren ze alleen de bassdrum, gezien gigantisch veel extreme metalbands dit doen, vind ik dat nog prima kunnen. Alleen bij Krisiun staat ie wel erg hard en klinkt ie gewoon nep inderdaad.

Triggeren vind ik niet erg, zolang het maar niet afleidt door slechte/te hard gemixte samples. Met andere woorden, alleen die bassdrum triggeren en een fatsoenlijke sample kiezen. De rest speel je maar zonder triggers, dat is prima mogelijk. Luister maar naar Derek Roddy of Tony Laureano (om maar ff bij Nile te blijven).

En een bassdrum moet klinken als een BASSdrum :) Dus geen click geluid zonder bass, nee beide liefst. Vader is hier het beste voorbeeld van, bij stoere muziek hoort een stoer geluid, en niet een iel clickgeluidje zonder bass.

Er zijn trouwens wel bands waar ze alle ketels triggeren, die toch erg goede muziek maken. Dus triggeren wil niet meteen zeggen dat de muziek er flink onder lijdt (maar vaak wel).
Diabolic bijvoorbeeld
Cheap ass drumcomputer geluid inderdaad :) Gelukkig speelt er op de nieuwe Diabolic een betere drummert.
Laatst gewijzigd door Yokozuna op di dec 16, 2003 1:09 am, 2 keer totaal gewijzigd.
mp3's: http://members.home.nl/yoko

Yokozuna
Contacteer:

Bericht door Yokozuna » di dec 16, 2003 1:04 am

Nick Barker van Dimmu Borgir ook, maar op de laatste cd een wat natuurlijkere sound vind ik.
Nick Barker triggert JUIST al zijn ketels op de laatste 2 Dimmu albums. Op de laatste Dimmu valt het inderdaad minder op dan op Pur Eup Mis. Vroeger bij Cradle of Filth in de begintijd triggerde Nick niets, daarna alleen de bassdrums, of Cruelty and the Beast triggerde hij volgens mij alle ketels.

Verder:
Triggers zijn niet perse microfoon's. Je hebt ook slag gevoelige triggerpads (pads van electronische drumstellen) deze gebruiken Piezo elementjes. Ddrum triggers gebruiken VAM technologie, wat nog beter schijnt te zijn (minder gevoelig voor cross triggering enz.) Triggers sturen een signaaltje naar een triggermodule dat hij een bepaalde sample op een bepaald volume met bepaalde andere eigenschappen moet afspelen. Zo kun je (door een vage sample te kiezen) je bassdrum laten klinken als een kwekkende eend, een atoombom, of een olievat :)

Toms hoeven de mix live niet te overstemmen met een goede geluidsman. Een slechte geluidsman pompt de bass altijd flink op in de toms+bass, waardoor het geheel blubberiger kan gaan klinken. En daar hebben ze dan soms nog een opleiding vOOr gevolgd ook, schandalig.
Laatst gewijzigd door Yokozuna op di dec 16, 2003 1:14 am, 5 keer totaal gewijzigd.

Yokozuna
Contacteer:

Bericht door Yokozuna » di dec 16, 2003 1:10 am

Plaag, speelde jij nooit Quake1 ? :)

Plaag

Bericht door Plaag » di dec 16, 2003 9:34 am

Yokozuna schreef:Plaag, speelde jij nooit Quake1 ? :)
Dat heb ik wel eens gespeeld. Hoezo?
Kop dicht, Thorko

Svenson

Bericht door Svenson » di dec 16, 2003 1:36 pm

nuberus schreef:Rijst ook nog de vraag of die bands het a: wel nodig hebben b: het zelf wel te pruimen vinden c: kunnen ze niet drummen? d: waarom vinden ze het nou verdomme zelf geen kutgeluid! Ok d is dubbel, maar ik wordt er wel eens moedeloos van als een in essentie zwaar brute cd om zeep geholpen wordt door een paar knikkers!
Weet je eigenlijk wel hoe triggers werken? Dat heeft niks te maken met de technische capaciteiten van de drummer, maar hoe hij zijn drums opgenomen wil hebben.
Gebraut nach dem deutschen reinheitsgebot

Rascul

Bericht door Rascul » di dec 16, 2003 1:38 pm

Preciezelijk. Alleen gaat t nu over goede en slechte smaak, daar moet je mee oppassen

Svenson

Bericht door Svenson » di dec 16, 2003 2:46 pm

Excuses dan:

Qua smaak bevalt het mij inderdaad helemaal niet zoals een band als Krisiun zichzelf laat klinken op drum gebied. Een keertje voor de gein, maar verder niet!
Een drumstel moet als een machine klinken, en niet als een kartonnen doos.

nuberus

Bericht door nuberus » di dec 16, 2003 4:21 pm

Svenson schreef:[..]

Weet je eigenlijk wel hoe triggers werken? Dat heeft niks te maken met de technische capaciteiten van de drummer, maar hoe hij zijn drums opgenomen wil hebben.
De capaciteiten zou je met Protools kunnen verdoezelen, dus ja dan heeft het wel met technische kwaliteiten te maken. Triggers, ben ik met je eens. En verder is het absoluut een kwestie van smaak, wijsneus.
En de man zal heersen.

Svenson

Bericht door Svenson » di dec 16, 2003 5:43 pm

Klopt, maar dat had ik pas later door makker.

inageandsadness
Contacteer:

Bericht door inageandsadness » di dec 16, 2003 9:57 pm

Ik ben tegen triggeren, hoewel ik wel de noodzaak ervan inzie.
Ach ja, ze doen maar, ik blijf lekker fan van Mike Portnoy.
[url=http://www.inageandsadness.com][img]http://members.chello.nl/p.houwelingen2/logo.jpg[/img][/url]

Yokozuna
Contacteer:

Bericht door Yokozuna » wo dec 17, 2003 12:08 am

Plaag schreef:Dat heb ik wel eens gespeeld. Hoezo?
Ken ik jou daar niet van? :)
Klopt voor het grootste deel, maar niet voor de bassdrums. Die triggers kun je gewoon samples op vast volume laten afspelen zodat het niet uitmaakt hoe hard je met de kloppers tegen het vel komt. Dit kan kracht besparen. Je hebt dus technisch wel voordeel bij triggers, maar ik vind het geen cheaten, omdat superveel drummers triggers gebruiken en gewoon ervoor uitkomen als je het ze zou vragen. Valsspelen is iets dat slechts enkelen stiekem doen. Dat bassdrums triggeren cheaten is, vind ik dus onzin.

Snare+toms kunnen ook op vast volume, maar dan klinkt het ECHT veel te nep :)
Laatst gewijzigd door Yokozuna op wo dec 17, 2003 12:16 am, 5 keer totaal gewijzigd.

Plaag

Bericht door Plaag » wo dec 17, 2003 12:10 am

Yokozuna schreef:[..]

Ken ik jou daar niet van? :)
Onmogelijk.
Kop dicht, Thorko

Yokozuna
Contacteer:

Bericht door Yokozuna » wo dec 17, 2003 12:16 am

Plaag schreef:[..]
Onmogelijk.
Oh, bij ons op Quake1 was er ook een speler met een nickname "Plaag" die alleen metal luisterde :) Kwam er veel.

Amibor

Bericht door Amibor » wo dec 17, 2003 12:17 am

Ik geloof dat op de oude platen van Cradle Of Filth de drums ook nogal irritant overkwamen, maar dan zou ik het weer eens moeten luisteren. Geef mij het drumgeluid van een nieuwe Vader of een nieuwe Satyricon. Daar kan ik helemaal op los.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

inageandsadness
Contacteer:

Bericht door inageandsadness » wo dec 17, 2003 1:52 am

Geef mij maar een productie van de drums zoals bijvoorbeeld op "blackwater park"
[url=http://www.inageandsadness.com][img]http://members.chello.nl/p.houwelingen2/logo.jpg[/img][/url]

nuberus

Bericht door nuberus » wo dec 17, 2003 9:44 am

Svenson schreef:Klopt, maar dat had ik pas later door makker.
Weet ik, maar kon het niet laten :D
En de man zal heersen.

Rascul

Bericht door Rascul » wo dec 17, 2003 3:03 pm

Svenson schreef:Excuses dan:

Qua smaak bevalt het mij inderdaad helemaal niet zoals een band als Krisiun zichzelf laat klinken op drum gebied. Een keertje voor de gein, maar verder niet!
Een drumstel moet als een machine klinken, en niet als een kartonnen doos.
Ook niet als een machine, hoewel bv Sjoerd Visch' geluid live wel erg beukt. Een drummer moet een groovende drummer blijven.

nuberus

Bericht door nuberus » wo dec 17, 2003 5:06 pm

Het zit m gewoon in het hele idee/gevoel/atmosfeer die je wilt overbrengen, daar pas je het geluid op aan lijkt mij
En de man zal heersen.

Plaats reactie