Progressive Metal
Ze zijn een van de weinige metal bands die HARD zijn die ik nog steeds goed kan waarderen. Ik ben nl een oude lul en luister bijna alleen nog maar oude metal, uit de begin tijd... 

"I already smashed James in the mouth one time, and Lars is scared of his own shadow." - Dave Mustaine
[img]http://picserver.student.utwente.nl/i/ILV6IS57P6G0[/img]
- Heer Petomaan
- Heer Petomaan
- Heer Petomaan
- Heer Petomaan
-
-
-
- XnegativeX
- Contacteer:
Volgens mij omschrijf jij hier eerder emo/metalcore dan progressieve metal.Mendel schreef:ik ben opzoek naar band met volgende muziekeigenschappen:
- drum: veel dubbele-bas-werk, veel variatie en aparte ritmes. maar mag in sommige ristigere nummers ook een ondergeschiktere rol spelen.
- gitaar: veel zware (snelle) gitaar-rifs, weinig tot geen hoog gitaargepingel/gesoleer
- zang : geen grunts wel hard en weel emotie, t liefst overge-emotioneerd; screams eindigen in een intens gehuil, ik noem maar wat.
bas en evt. keyboard: begeleidende rol
nog niet echt iets kunnen vinden.. heeft iemand tips????
In dat geval zou ik Atreyu, As I lay dying, Breath in, Burn it down, Caliban, Evergreen terrace, Teen cthulhu ofzo eens proberen.
Misschien is The Mars Volta ook wel wat voor de prog fan.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.
- XnegativeX
- Contacteer:
Hey Mendel, is het nog gelukt met je zoektocht?
Ik hoorde gisteren Frameshift, het nieuwe side-project van James LaBrie.
Dat klonk ook erg interessant. Heeft iemand daar al wat meer van gehoord?
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.
- XnegativeX
- Contacteer:
Heeft iemand hier de band Nightingale van Dan Swano wel eens gehoord?
Het is zeker een erg grote aanrader voor fans van o.a. Ayreon. Melodieuse progressieve metal/rock met een erg hoor emotioneel gehalte.
Check het uit:
http://www.blackmark.net (de enige fatsoenlijke website die ik kon vinden die verband houdt met Nightingale.)
Het is zeker een erg grote aanrader voor fans van o.a. Ayreon. Melodieuse progressieve metal/rock met een erg hoor emotioneel gehalte.
Check het uit:
http://www.blackmark.net (de enige fatsoenlijke website die ik kon vinden die verband houdt met Nightingale.)
ey,XnegativeX schreef:Hey Mendel, is het nog gelukt met je zoektocht?
in de hele cd-zaak geeneen naam gevonden van wat jij zei...
flink balen...
maarjah wat wil je he hier in Hoogeveen ^^
weet je geen site waar je dit soort cd's kan bestellen?
- XnegativeX
- Contacteer:
- XnegativeX
- Contacteer:
-
- Soulcollector
- Contacteer:
-
- Soulcollector
- Contacteer:
- XnegativeX
- Contacteer:
Je had hier volgens mij net zo goed kunnen typen "Ik ken nog niet zoveel prog bands". Want ik mis alleen Dream theater nog en dan was het standaard antwoord compleet geweest.MetalBanger schreef:Evergrey vind ik de beste prog!! ook Sympfonie X!!
- XnegativeX
- Contacteer:
Zeker niet. Symphony X ook en Dream theater ook. Ik wou alleen wel eens zien dan mensen wat verder keken dan hun neus lang was. Als je Evergrey en Symphony X dan zo goed vind, kijk dan ook eens naar andere/onbekendere bands uit dat genre. Zoals:
- Threshold
- Arena
- Dali's Dilemma
- Andromeda
- Black symphony
- Enchant
- Everon
- Shadow gallery
- Vanden Plas
Om er maar even een paar te noemen.
- Threshold
- Arena
- Dali's Dilemma
- Andromeda
- Black symphony
- Enchant
- Everon
- Shadow gallery
- Vanden Plas
Om er maar even een paar te noemen.
- XnegativeX
- Contacteer:
Ik heb even een zeer interessante nieuwe aanrader.
Het engelse bandje Biomechanical. Op hun nieuwe cd Eight moons brengen ze een soort kruising tussen de oude Fates warning, de oude Queensryche en de oude Megadeth. Maar dan klinkt het geheel stukken moderner. Qua geluid moet je het dus meer bij een Nevermore zoeken. Geweldige songs, technische songstructuur en veel afwisseling. Voeg daar even een zanger aan toe die klinkt als een hybride tussen Geoff Tate (Queensryche) en Rob Halford...
Echt een super aanrader dus!
http://www.biomechanical.co.uk
Het engelse bandje Biomechanical. Op hun nieuwe cd Eight moons brengen ze een soort kruising tussen de oude Fates warning, de oude Queensryche en de oude Megadeth. Maar dan klinkt het geheel stukken moderner. Qua geluid moet je het dus meer bij een Nevermore zoeken. Geweldige songs, technische songstructuur en veel afwisseling. Voeg daar even een zanger aan toe die klinkt als een hybride tussen Geoff Tate (Queensryche) en Rob Halford...
Echt een super aanrader dus!
http://www.biomechanical.co.uk
- XnegativeX
- Contacteer:
Ik zou ze niet onder dat kopje willen onder brengen nee. Ik vind het eerder heavy metal. Maar de grens is vaag. Nevermore heeft ook wel wat thrash in hun sound en inderdaad ook wat prog hier en daar.
- Yokozuna
- Contacteer:
Agree, en de laatste Adagio er ook nog bijMetalBanger schreef:Evergrey vind ik de beste prog!! ook Sympfonie X!!

Yes, met een gitarist opgeleid door Greg Howe, "The Man". Tja dan moet je wel een goede band kweken. Ik vind Adagio toffer, maar dat komt puur omdat Adagio gewoon harder is. Adagio is gewoon meer progmetal en Shadow Gallery is zeker niet puur progmetal. Ik heb alleen het gevoel dat maar weinig mensen Adagio kennen.- Shadow gallery
Hun laatste album "Underworld" is zonder twijfel het beste progmetal album dat ik in 2004 gehoord heb.
Ik heb nog nooit een album gehoord wat toegankelijk en catchy is met nummers die goed blijven hangen, terwijl de complexiteit en lange houdbaarheid van het album toch gewaarborgd blijven. 1x hulde.
Het gitaar en toetsenwerk is ook geniaal. Ik sta weinig meer te kijken van het kunnen van muzikanten, maar bij het horen van het toetswerk had ik toch echt vaak het gevoel van "wow". Er staan ook prachtige treurige gitaarsolo's op. Stephan Forté weet technisch gepats moeiteloos te combineren met gevoelig gitaarspel. De zanger is ook een van de weinigen met een groot hoog bereik, die toch ballen in zijn stem heeft en niet homo-achtig zingt (Evergrey meldt). 2x hulde.
Het hele album is gewoon een perfecte balans, het heeft alles wat je wilt van een progmetal band. 3x hulde!
Laatst gewijzigd door Yokozuna op di mar 16, 2004 11:22 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
mp3's: http://members.home.nl/yoko
- Soulcollector
- Contacteer:
- MetalTroll
- Contacteer:
- Yokozuna
- Contacteer:
Hetgeen wat ik bij Evergrey mis (heb pas 5 nummers gehoord) is dat de gitaarsolo's nooit je van het zijn.
Bij bands als Adagio of Angra (meer powermetal maargoed) zijn de gitaarsolo's wel gewoon geniaal en heb je ook echt het gevoel dat het niet was los geimproviseer is. Maargoed, de draait natuurlijk niet alleen om gitaarsolo's maar dat zijn wel vaak de climax momenten in powermetal en progmetal/rock.
Bij bands als Adagio of Angra (meer powermetal maargoed) zijn de gitaarsolo's wel gewoon geniaal en heb je ook echt het gevoel dat het niet was los geimproviseer is. Maargoed, de draait natuurlijk niet alleen om gitaarsolo's maar dat zijn wel vaak de climax momenten in powermetal en progmetal/rock.
mp3's: http://members.home.nl/yoko
- Soulcollector
- Contacteer:
hun optreden vond ik saai worden na een tijd, toen 2 samples op hun site gehoord en het beviel me veel beter. ik heb het laatst weer een keer opgezet en draai het nu vaak.MetalTroll schreef:Arabesque vindt ik persoonlijk niets aan vergeleken met de rest. Ze hebben wel een zeeer originele sound!
het is toch goeie muziek die goed in elkaar steekt en sterk uit de hoek kan komen, zonder aan melodie te verliezen
[url=http://www.syncardion.nl/]www.syncardion.nl[/url]
- Soulcollector
- Contacteer:
- Lone Starr
Jij snapt t!Lone Starr schreef:prog? Psychotic Waltz
Vooral A Social Disgrace en Into The Everflow zijn echt te mooi voor woorden. Niet zo super progressief, maar super emotioneel. Kippevel-muziek!
"I already smashed James in the mouth one time, and Lars is scared of his own shadow." - Dave Mustaine
- XnegativeX
- Contacteer:
- XnegativeX
- Contacteer:
Ik ken Adagio zeker wel. Ik vind het alleen wel erg veel op Symphony X lijken.Yokozuna schreef:[..]
Yes, met een gitarist opgeleid door Greg Howe, "The Man". Tja dan moet je wel een goede band kweken. Ik vind Adagio toffer, maar dat komt puur omdat Adagio gewoon harder is. Adagio is gewoon meer progmetal en Shadow Gallery is zeker niet puur progmetal. Ik heb alleen het gevoel dat maar weinig mensen Adagio kennen.
Hun laatste album "Underworld" is zonder twijfel het beste progmetal album dat ik in 2004 gehoord heb.
Ik heb nog nooit een album gehoord wat toegankelijk en catchy is met nummers die goed blijven hangen, terwijl de complexiteit en lange houdbaarheid van het album toch gewaarborgd blijven. 1x hulde.
Het gitaar en toetsenwerk is ook geniaal. Ik sta weinig meer te kijken van het kunnen van muzikanten, maar bij het horen van het toetswerk had ik toch echt vaak het gevoel van "wow". Er staan ook prachtige treurige gitaarsolo's op. Stephan Forté weet technisch gepats moeiteloos te combineren met gevoelig gitaarspel. De zanger is ook een van de weinigen met een groot hoog bereik, die toch ballen in zijn stem heeft en niet homo-achtig zingt (Evergrey meldt). 2x hulde.
Het hele album is gewoon een perfecte balans, het heeft alles wat je wilt van een progmetal band. 3x hulde!
Hoe kom je er trouwens bij dat Shadow gallery geen prog metal is? Omdat het niet hard genoeg is?